Artiklen er sponseret af IO Interactive.

Dansk spilgigant investerer stort i medarbejderne

IO Interactive
Det er det her, det drejer sig om - at udvikle de bedste spil med tilfredse medarbejdere. Hector er på besøg ved Karims arbejdsstation. Illustration: Jeppe B Nielsen.
IO Interactive gør op med branchens Crunch-mentalitet med fokus på coaching, trivsel og personlige karriereplaner. Et modtræk til det hårde ry, der er nogle steder i spilindustrien.

Da Hector Padilla startede i IO Interactive ved årsskiftet 2022, kom den mexicansk fødte softwareingeniør med en global bagage fra jobs i tech- og spilindustrien i Canada, Holland, Vietnam og San Franciscos Bay Area. 

Der havde han mødt en arbejdskultur med konstant overarbejde og minimal ferie. Virksomhederne slider deres ansatte op. I den californiske tech-branche skifter man f.eks. i gennemsnit job hver 18. måned, fortæller han. Hos IO Interactive mødte han en helt anden verden.

»Jeg blev totalt overvældet. Man gør virkelig meget for at fastholde de ansatte og for at få dem til at trives og udvikle sig. Derfor har mange også været her længe, flere af dem 10 år eller mere. Det er usædvanligt i spilbranchen, der desværre er kendt for at være ret toksisk.«

Coach for kollegerne og softwareingeniør på produktet

Ud over sin baggrund som softwareingeniør er Hector Padilla uddannet coach. I rollen som Tech People Manager er han en af dem, der arbejder med trivsel og personlig udvikling i IOI. Det er et område virksomheden satser markant på, ud fra den overbevisning at det lønner sig på lang sigt at investere i fastholdelse af medarbejdere og faglig udvikling.

Konkret er Hector ansvarlig Tech People Manager for alle udviklere på tværs af IO Interactive. Det er både i spilteams og holdet bag Glacier, som er IOI’s game engine, der sørger for hele spiloplevelsen i HITMAN-serien er i top både med grafik, dialog og gameplay.

Hector har allerede blik for, hvor skoen kan trykke hos en nystartet udvikler hos IOI:

»En ny spiludvikler skal typisk lære at styre sin tid. Der kan være en tendens til at fordybe sig for meget i opgaverne og prøve at løse dem endnu bedre, end der er brug for. Samtidig skal man også lære at sige nej, når en af kollegerne kommer forbi med en ny ide. Mange lider desuden af impostor-syndromet, der kan gøre, at man tvivler på egne evner og frygter at blive opdaget som en faglig letvægter.«

OM IO Interactive

IO Interactive udvikler computerspil og er mest kendt for spilserierne Hitman og Kane and Lynch. Aktuelt forbereder man et James Bond spil med arbejdstitlen Project 007. Virksomheden blev etableret i 1998 og solgt til Eidos Interactive i 2004. Efter et Management buyout i 2017 står virksomheden igen på egne ben og har efter udgivelsen af HITMAN 3 oplevet den største spilsuccess til dato.

Erstatter ”failure” med ”mistake”

Hector Padilla fortæller, at der er stor variation i de emner folk har brug for at vende i en coaching-session med ham. Blandt de midaldrende kolleger kan det f.eks. være udfordringerne i at få familieliv og job til at hænge sammen.  Eller det kan være en nyudnævnt mellemleder, der har brug for at lære at tale med topledelsen. 

Ifølge Hector handler er det også en balance at vælge sine ord med omhu. Et ord som ”failure” skal man undgå. Det suger folks opmærksomhed til sig og kan blokere for det, der bliver talt om. Med sine formuleringer

 er det muligt, at sætte en positiv diskurs for de udfordringer, personen står med og gøre det til en mere konstruktiv proces. Ordet ”failure” er udryddet og erstattet af eksempelvis ”mistake”. 

IO Interactive
Hector Padilla (v) og Karim Boussoufa (h) kører sammen et professionelt coachingforløb for at sikre arbejdsglæde i IOI. Illustration: Jeppe B Nielsen.

Fokus på fastholdelse og udvikling af medarbejdere

Regelmæssige coaching-samtaler er, sammen med individuel karrierevejledning og faste planer for videreuddannelse, elementer i den pakke IOI Interactive har sammensat for at fastholde og udvikle medarbejderne. Det handler ikke mindst om at hjælpe folk med at se den dybere mening med deres job. 

»Især i tech-industrien er der flere og flere, der tænker over, om de er det rigtige sted, eller om de i virkeligheden skulle gøre noget helt andet. De har brug for at se en mening med det hele. Penge betyder ikke så meget for dem. De har brug for at kunne udvikle sig på jobbet, både fagligt og personligt og der skal være en tæt sammenhæng mellem jobbet og den personlige udvikling,« siger Hector Padilla.

Karim Boussoufa er Executive Producer på et nyt – hemmeligt – multiplayer spil, der er en af IOI’s helt store satsninger på niveau med det kommende James Bond spil. Han leder af et stort team af udviklere og trækker bl.a. på IOI’s People Managers, når han rekrutterer nye udviklere.

»De hjælper mig med at sikre, at de nyansatte de passer både fagligt og personligt ind i teamet. Og så er de gode til at fange, hvis der er nogen i mit team, der har det skidt eller som ikke får opfyldt deres ambitioner i den funktion, de sidder i.« 

»Jeg bruger også coaching selv. Det er en slags frirum at tage en snak med en People Manager. Du fortæller hvad du føler og tænker, og hvordan det går på jobbet. Så kommer de altid op med noget, der hjælper. Det kan være noget, du ikke rigtig selv kunne sætte ord på, noget der har ligget og ulmet. Det er det de kan, og det sætter jeg stor pris på.«

BLIV EN DEL AF TEAMET

 

IO Interactive

IO Interactive har en lang række åbne stillinger, både med arbejdssted i København, Malmø og Barcelona. Se dem og læs mere og IOI som arbejdsplads her: 

https://career.ioi.dk/careers

Debatten er slået fra på dette indhold 
Fortsæt din læsning