Dansk specialistsoftware tager næste skridt med .NET 6, No SQL og cloud
Det var en klassisk software-diskussion om at udvide den eksisterende platform eller starte forfra. 3Shape kunne efter mange år med eskalerende vækst konstatere en efterspørgsel, der krævede betydelige opdateringer til platformen Unite, en løsning som anvendes af over 100.000 tandlæger og tandklinikker globalt. Dilemmaet stod mellem at stoppe videreudviklingen i en årrække, imens en helt ny løsning udtænkes og udvikles, eller løbende levere opdateringer til brugerne mens samtidig gradvist ændre den grundlæggende arkitektur. Det er besnærende at gå efter det helt nye og gentænke det hele. Men der er fordele i at videreudvikle på det eksisterende.
Director i R&D software i 3Shape, Sune Yndgaard Sørensen, var med til at træffe beslutningen, hvilken retning, der var mest fordelagtig.
»For os handlede det om løbende at få noget ud til kunderne i stedet for én stor release. På den måde holder vi løbende vores brugere glade, og vi spreder risikoen ud. Havde vi i stedet valgt at bygge en ny platform, ville det tage årevis, inden vi kunne levere noget som helst nyt til vores kunder.«
Vil du med på holdet?
About 3Shape
At 3Shape, we change the future of dentistry by developing innovations that provide superior dental care for patients. Our Portfolio of 3D scanners and CAD/CAM software solutions for the dental industry includes the multiple award-winning 3Shape TRIOS intraoral scanner and market-leading scanning and design software solutions for dental labs. Is innovation a part of your DNA?
Nedbringer teknisk gæld
Tankerne bag at bygge videre på det eksisterende er ikke kun funderet i forretningens hensyn, den tekniske teori fortæller også, at et modent produkt har en række fordele.
Ifølge Sune Yndgaard Sørensen, kræver det ofte omfattende refactoring, hvis man ønsker at bygge større features på et eksisterende fundament. Opgaverne til udviklerne var derfor både at bygge nye features og at nedbringe den tekniske gæld.
»Som udvikler er det en del af best practice at ikke skulle opfinde den dybe tallerken igen. Vi har modnet Unite gennem fem år. Hvis vi startede helt forfra, skulle vi igennem hele modningsprocessen en gang til, og det tager tid at komme dertil, hvor vi er nu« siger Senior Software Developer Luai Michlawi.
Kendskabet til den eksisterende kode er også centralt for hurtigt at kunne komme med nye opdateringer og ikke vente til den store release rulles ud, hvilket nedbringer den tekniske gæld.
Unite er 3Shapes software, der håndterer scanningen af patientens tænder i en tandklinik. Selve scanneren er også 3Shapes unikke patent. Med denne kombination af scanner og software kan man få udført sin behandling på hvilken som helst klinik, der har setuppet. Med 3Shape har du mulighed for at lave en tandprotese, der er klar til brug på under 1 time fra scan til indsætning i patientens mund.
Udvalgte features der skulle udvikles på Unite:
- Nyt og mere simpelt UX
- Migration til en distribueret NoSQL database
- Cloud-baseret licenshåndtering
- Cloud-baseret brugerhåndtering
- Store til 3. part apps
- Migrering til .NET 6
»Vi kommer hurtigt ud med vores features. Nogle bliver endda udviklet og implementeret på få måneder. Der er naturligvis også større projekter som eksempelvis brugerhåndteringen og vores cloud-del, som er på tværs af organisationen. Her er der flere afhængigheder og mere at teste samt en bagud-kompatibilitet, der skal være på plads. Men selv de store ting kan releases det øjeblik, de er testede,« siger Luai Michlawi.
»Det er virkelig fedt at mærke, at opdateringerne bliver brugt derude hver dag. De ting jeg programmerer gør en forskel, og som udvikler er jeg med til at designe og formgive produktet sammen med en UX’er eller en Product Owner, hvor vi samarbejder om den bedste løsning.«
Ny UX var nødvendig
Specielt en funktionalitet trængte til en opgradering. Den ordreside, hvor tandlægen bestiller behandlingen til patienten, og hvad der i øvrigt er brug for af broer, tænder, bøjler.
Illustration: 3Shape.
»Man kunne simpelthen for meget på den eksisterende ordreform. Ofte endte kunden med at ringe til support for at få hjælp, fordi de farede vild i formularen,« lyder det fra Senior Software Developer Luai Michlawi, der har arbejdet på den tidligere version af ordreformen. Han fortsætter
»Nu har vi lavet interfacet mere guidet. Der er lidt flere klik i processen, men vi tager brugeren i hånden, og netop det er vigtigt da ordresiden er central for hele brugeroplevelsen«
Ekstra klik betyder ikke altid, at det tager længere tid for brugeren at gennemføre en opgave blot opgaven opleves nemmere, og 3Shape så succesraten stige signifikant efter brugerne fik den nye ordresiden i hånden. For en meget rutineret bruger vil det måske opleves som et lille skridt tilbage, men for langt de fleste vil det være en markant forbedring.
»Vi har allerede rullet mange af de nye features ud til vores kunder. Nu er vi i gang med .NET 6, No SQL og cloud-integrationerne for at komme i mål. Så vi er inde i en spændende tid i udviklingsafdelingen,« slutter Sune Yndgaard Sørensen.
