Artiklen er sponseret af DanDomain.

Dansk e-commerce får syngende lussing

DanDomain
Illustration: DanDomain.
For første gang nogensinde falder aktiviteten i danske webshops. Men frygt ikke - om lidt går det opad igen, ifølge udbyderen af landets mest udbredte webshop-system, DanDomain. Brug tiden til at optimere din butik, før det går løs igen for alvor, lyder opfordringen.
Sponseret indhold14. juni kl. 13:06

Corona har sat sit tydelige aftryk på danskernes digitale forbrugsmønster. Først gik det stejlt opad, umiddelbart efter at Danmark lukkede ned 13. marts 2020. På kun 30 dage fordobledes omsætningen i de 6.000 webshops, som hostes af DanDomain. 

Siden har omsætningen hos DanDomains webshopkunder ligget rekordhøjt på omkring 10 mia. kr. de seneste to år. Lige indtil den gradvise fjernelse af corona-restriktionerne i begyndelsen af året. Så kom nedturen og i perioden januar-april i år har e-omsætningen ligget 15-20% lavere end i samme periode året før. Det har givet dønninger i det danske e-commerce-landskab, der ellers har været forkælet af uafbrudt vækst år efter år. 

Corona er væk – pengene rykker ud i virkeligheden

»Man skal være opmærksom på, at 2020 og 2021 har været nogle helt ekstraordinære år for dansk e-handel,« mener Anders Eiler, salgsdirektør i DanDomain.

»De to år har været nogle utroligt positive bump på vejen, men nu er samfundet lukket op igen og dermed ændres danskernes forbrugsmønster. Nu indhenter man alt det forsømte. Man går på restaurant og tager ud at rejse osv. Dertil kommer krigen i Ukraine, den tiltagende inflation og generelle problemer med at få varer hjem fra bl.a. Asien. Alle disse faktorer resulterer tilsammen i et dyk i e-handelen her og nu. Men set i et større perspektiv går det fremad for branchen.« 

Ifølge Anders Eiler viser de årlige tal fra 2009 og frem en stabil årlig vækst i dansk e-commerce på mellem 8 og 12%. Han er sikker på, at vi vil se en tilsvarende vækst i 2022. Allerede nu viser tallene for maj måned en forbedring. Når Anders Eiler ser sine 6.000 kunder over skulderen lige nu, kan han helt konkret se, at man samlet ligger på indeks 92 i forhold til maj måned sidste år. Udviklingen går altså i den rigtige retning.

Anders Eiler
Når Anders Eiler ser sine 6.000 kunder over skulderen lige nu, kan han helt konkret se, at man samlet ligger på indeks 92 i forhold til maj måned sidste år. Udviklingen går altså i den rigtige retning efter en sløv start på året. Illustration: DanDomain.

Afmatning giver tid til at optimere

Netop udviklingen i kundernes nøgletal er noget Anders Eiler følger meget nøje med i. Hans og DanDomains succes er nemlig tæt forbundet med kundernes succes. Derfor følger han nøje udsvingene i markedet, og sammen med sit team af kunderådgivere hjælper han kunderne til at optimere deres webshop, så den står så skarpt som muligt.

Hans råd til de danske webshop-ejere lige nu er: Brug den midlertidige afmatning i omsætning til at fintune din butik til den vækst der kommer. Bare tænk på Black Friday, den kommende julehandel og hvad der ellers måtte friste danskerne til at bruge noget af deres aktuelle, rekordhøje opsparing. 

Som webshop-ejer skal man konstant trimme sin butik til de nyeste trends og tendenser. Anders Eiler fremhæver bl.a., at flere og flere handler på mobilen.

»Du skal være sikker på, at din shop fungerer optimalt på mobilen. Fungerer design, navigation og checkout som det skal? Eller ligger købsknappen helt nede i bunden, så kunderne ikke kan finde ud af at lægge varerne i kurven? Det er den slags ting man skal være opmærksom på.«

Desuden skal den gode webshop tilbyde hurtig søgning og filtrering. Det skal være så nemt som muligt at finde de varer man leder efter. Her findes der værktøjer, der finder de rigtige produkter frem, selv om brugeren staver nogle ord forkert. Der er også mulighed for personalisering, dvs. at webshoppen ændrer karakter, baseret på det, systemet ved om den person der handler i shoppen.

E-COMMERCE-VERDEN IFØLGE ANDERS EILER

Tre ting du skal have styr på i din webshop

  1. Mobilvenlighed - stadig flere køber via mobilen. Derfor skal din webshop være optimeret til smartphones, så design, navigation, checkout m.m. sidder præcis hvor det skal. Mobil-trenden har været støt stigende i nogle år, og den fortsætter.
  2. Nem søgning – kunden skal hurtigt kunne søge sig frem til den vare, man er interesseret i. Det kan bl.a. optimeres via personalisering, dvs. at brugeroplevelsen ændrer sig automatisk, alt efter hvem der handler.
  3. Fjern conversion killers, dvs. de steder i din webshop, hvor kunderne falder fra: Inviter fem af dine venner og bed dem om at finde og købe en vare. Kig dem over skulderen. Hvor går de i stå henne? Gør det mindst én gang om året, så fjerner du mindst 80% af din webbutiks conversion killers.

Tre aktuelle tendenser for e-commerce

  1. Social shopping – flere og flere e-butikker flytter en del af shoppingoplevelsen over på sociale medier. Sørg derfor for nem integration med din webshop.  
  2. Kundeklubber – et stigende antal webshops bygger deres eget kundeunivers med kundeklubber, der giver adgang til særlige tilbud og services
  3. Førstepartsdata – GDPR gør det sværere at indsamle data om dine besøgende. Webshops beder kunderne om data om dem selv, så de kan målrette deres markedsføring mere præcist, med data webshoppen selv ejer

Dansk økosystem af danske specialister

At drive en webshop kræver ifølge Anders Eiler, at man mestrer mange forskellige discipliner. Hans team af rådgivere hjælper kunderne på vej, og hvor de ikke selv kan hjælpe, har de en vifte af specialiserede samarbejdspartnere, de kan henvise til.

»Vi leverer en super stabil webshop-platform, der er gearet til vækst. Vi leverer den som Software-as-a-Service, dvs. at vi sørger for det hele, fra servere, redundante forbindelser og opdateringer til sikkerhed. Desuden har vi en kundeservice, der taler dansk og er åben 12 timer dagligt, med en gennemsnitlig svartid på under 10 sek. Vi hjælper kunderne med alt, der foregår i vores eget univers.«

»Derudover kan vi henvise dem til vores samarbejdspartnere, der er specialister i f.eks. design, søgemaskineoptimering, personalisering af købsoplevelsen, opbygning af kundeklubber og alt det andet, man kan have brug for til optimering af sin webshop. Den rådgivning ligger i naturlig forlængelse, af den pakke vi selv tilbyder. Vores egen succes er 1-til-1 afhængig af vores kunders succes, så vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe vores kunder til at sælge mere.«

Om DanDomain

DanDomain, som er en del af team.blue Danmark, har landets mest udbredte webshop-system og hoster 6.000 danske webshops med en omsætning på tilsammen 10. mia. kr. årligt. 

team.blue Danmark (tidl. Zitcom) står bag brands som Simply.com, DanDomain, Curanet og ScanNet og er en del af den europæiske hostingvirksomhed team.blue, som arbejder med domæner, webshops, webhoteller, servere og meget mere. 

team.blue Danmark har hovedsæde i Skanderborg og beskæftiger 190 medarbejdere. 

Kontakt DanDomain, hvis du også vil ruste din e-commerce til fremtiden:

Anders Eiler, salgsdirektør med ansvar for e-commerce i Danmark
Mail: ace@dandomain.dk
Tlf.: +45 69 15 00 40

Kontakt DanDomain

Debatten er slået fra på dette indhold 
Fortsæt din læsning