Artiklen er sponseret af GN Hearing.

53 millioner daglige datapakker giver bedre høreapparater hos GN

53 millioner daglige datapakker giver bedre høreapparater hos GN
Illustration: Jeppe Carlsen.
Danske GN Hearing er en af verdens førende producenter af høreapparater. Big Data fra brugerne er et vigtigt element i virksomhedens ambition om at styrke produktudviklingen.

Anthea Bott er ikke i tvivl om at nøglen til endnu bedre produkter er transparens.

Hver dag modtager GN Hearing 53 millioner datapakker svarende til 188 GB data fra brugerne af deres høreapparater. Informationer, om hvilke programmer de bruger, hvor høj lydstyrke de har osv. Datapakkerne bliver behandlet, komprimeret og oversat via specialdesignede pipelines til strømlinet Apache Spark-data klar til analyse. Processen reducerer data til 1/10 uden at miste information.

»Siden 2018 har vi modtaget enorme mængder data fra vores brugere, og det giver os unik mulighed for at forstå brugeradfærden og brugernes behov. I dag er vores produktudvikling datadrevet, og det skyldes, at vi kan arbejde med Big Data, kunstig intelligens og maskinlæring,« siger Anthea Bott, der er Manager for R&D Insights and Machine Learning hos GN Hearing.

Kvantitet erstatter kvalitet

Tidligere var R&D-afdelingen afhængig af bløde data baseret på fokusgrupper og lignende, når de ville være klogere på, hvordan brugerne anvendte høreapparaterne. Nu kan R&D lave analyser baseret på fakta og det styrker produktudviklingen.

»Skønheden ved Big Data er, at det er hårde facts baseret på faktisk brugsadfærd. Når vi udvikler nye produktversioner, kan vi bruge data til at se, hvilke knapper og funktioner, der er mest populære og få faktuel viden om hvilket indhold, brugerne foretrækker og efterspørger,« siger Anthea Bott.

Data fra 100.000 brugere giver skræddersyede høreapparater

GN Hearing vil gerne have endnu flere brugere til at dele deres data, men det kræver at man bliver bedre til at kommunikere om den måde, man arbejder meddata på, og de fordele Big Data giver brugerne. Det skal blandt andet slås fast, at man ikke kan høre, hvad brugerne siger og ikke kan optage samtaler. Der er kun tale om indsamling af adfærdsdata.

»R&D har netop udviklet et test-software til høreklinikkerne. Testen gør det muligt at udføre en høretest ti gange hurtigere end den normale test med samme høje præcision. Testen er baseret på brugsdata fra mere end 100.000 brugere og høreklinikken bruger testens resultater til at indstille brugerens nye høreapparat, så lydniveauer og hele lydprofilen er skræddersyet til den enkelte brugers høretab,« fortæller Anthea Bott.

GN Audio optimerer konstant på deres produkter gennem gigabytes af anonym brugerdata. Her deres Resound One høreapparater.

Skepsis skaber bias

GN Hearing får data fra 10-20% af deres brugere. Der er er to forudsætninger for, at GN Hearing kan bruge data. For det første skal brugeren give tilladelse til at der høstes data, og for det andet skal brugeren anvende den app, som kan bruges til at styre GN Hearings høreapparater. Det er app’en, der sender data op i GN Hearings sky.

»Generelt er der er en lille overvægt af unge og teknik-begejstrede brugere i vores datasæt, så der er en vis bias. Der er flest mennesker med høretab i den ældre del af befolkningen, og nogle kan være en smule skeptiske overfor ny teknologi,« siger Anthea Bott.

Etik, transparens og anonyme brugerdata

»Vi skal blive endnu bedre til at fortælle om vores etiske tilgang til data, og om de muligheder Big Data giver for at skabe nye brugervenlige høreapparater. Vi skal etablere en åben dialog med slutbrugerne og audiologerne på høreklinikkerne, som har den direkte kontakt med brugerne,« siger Anthea Bott.

For GN Hearing handler omgangen med personlig data ikke bare om GDPR og compliance. Tilgangen er strengt etisk, og virksomheden arbejder kun med anonyme data. Når GN Hearings it-afdeling modtager data, fjernes al personlig information, således at R&D og de øvrige afdelinger kun har adgang til anonymiseret data.

»Vores kunder er høreklinikkerne, og audiologerne er vores ambassadører og allierede. Vi er afhængige af, at de forstår og anerkender betydningen af datadeling. Derfor skal vi være mere åbne omkring, hvordan vi behandler og bruger data i produktudviklingen. Vi skal synliggøre vores etiske tilgang og potentialet i Big Data med brugercases og have en tættere dialog med klinikkerne. Nøglen til endnu bedre produkter er transparens,« siger Anthea Bott.

GN Hearing

gn store nord

Anthea Bott er manager for R&D Insights and Machine Learning hos GN Hearing. Anthea er audiolog af uddannelse og leder det lille dedikerede R&Dteam med 3 data scientists.

GN Hearing er en af verdens førende producenter af høreapparater og står bag brands som Resound, Beltone og Interton. Virksomheden er en del af GN Store Nord-koncernen.

Læs mere om GN Hearing her

Debatten er slået fra på dette indhold