Sponseret indhold

Nykredit og Dinero går sammen om ny digital løsning til iværksættere

En bankgigant banker på hos en ung regnskabsvirksomhed, for at skabe en af nyere tids største gaver til de danske startups. Teknologi og skarp tænkning giver iværksættere en erhvervskonto og et regnskabsprogram på kun 24 timer.
Af TECH RELATIONS for Nykredit
Det digitale innovationsteam i Nykredit på en Service Blueprint-workshop inspireret af Google Venture Design Sprint - Rie Mark Løve, Digital Designer & UX, Emma Christiane Vahlun Junge, Business Analytiker-praktikant, Sarah Deloughery, Service Designer & UX, og Nete Poulsen, funktionschef. Illustration: Jeppe Carlsen

En kunderejse, der onboarder en iværksætter digitalt hos Nykredit på under 24 timer. Det var målsætningen for Nykredit, da de kontaktede Dinero i sin tid for at få en fælles løsning, der tillod Dinero-brugere med mindst et år på bagen at oprette en Nykredit-erhvervskonto via regnskabsprogrammet.

Udfordringerne var mange og lå både i teknik, lovgivning og samarbejdet mellem interne og eksterne teams.

Torsten Terp er Head of Digital Innovation i Nykredit. Han har ansvar for den digitale organisation i banken og for at skubbe de digitale løsninger fremad. Et projekt om at give kunderne frihed til oprette sig online, når det passer dem, er lige i kernen af Torstens afdeling. Da det skulle realiseres, så Nykredit et godt match i Dinero.

”En af udfordringerne som startup er at oprette en bankkonto. Vi vil gerne støtte op om en lettere proces, og der ville vi gerne arbejde sammen med Dinero. De har et tydeligt fokus på iværksættere og den gode kundeoplevelse,” siger Torsten Terp.

Samarbejde mellem mange teams

At realisere sådan en ambitiøs målsætning kræver samarbejde mellem teams, og det sørgede Nete Poulsen for. Hun var overordnet projektleder på opgaven, og hun sidder til hverdag i den eksekverende del af Digital Innovation - og hun havde hænderne fulde.

”Det var stort at skabe den her løsning sammen med så mange interessenter. Mit fokus var på at få alle til at føle sig inkluderet. Samtidig med at holde folk fri af irrelevante møder, mens man holder dem tæt på opgaven og sikrer fremdrift på deres levererancer,” siger Nete Poulsen.

At udvikle digitale løsninger til banker er ikke nemt. Der er lovgivning, anti-hvidvask, finansiel stabilitet og andre økonomiske krumspring samt sikkerhed, som skal tages højde for. Samtidig skal der samarbejdes på tværs af virksomhederne mellem Nykredit, Dinero og BEC (Nykredits it-partner, red.).

”Vi har meget governance i virksomheden, og det bremser os. Men efter projektet her er vi et andet og mere smidigt team. Vi har kørt en ny agil model sammen med BEC, der har givet os nogle muligheder med krydsfunktionelle teams, der har stor succes med at eksekvere under governance,” siger Torsten Terp.

En del af den gode løsning var at sætte folk sammen på tværs af teams. Digitale folk, kunderådgivere og anti-hvidvask-ansvarlige. Torsten Terp fandt nøglen i at samle de rette teams for at lykkes.

”Fleksibiliteten fra alle teams var i top. Det er virkelig centralt i min historie om projektet, at man kan være nok så dygtig en projektleder, men hvis dit team ikke er velfungerende, så er der et uforløst potentiale,” siger Nete Poulsen.

Nykredit arbejder på kanten af kerneforretningen

At lave et onboarding-samarbejde med et regnskabssystem er ikke just kerneforretning for en bank, men virksomheden så en tendens til, at verden samler sig i platforme – ofte på tværs af brancher.

”Nykredits udviklingsideer og inspiration kommer fra mange steder. Vi kører rundture mellem de ansatte, holder digitale rundborde og går i det hele taget meget op i at mikse den operationelle bankforretning med det strategiske for at finde vores egen retning at gå,” siger Torsten Terp om projektets ophav.

”Vi er en stor virksomhed, der har masser af input. På den måde rammer vi rigtige problemer, der er forankret med ejerskab i en afdeling. Det er rigtig fedt at skabe noget, der skaber værdi både for kunden og på tværs af organisationen. Dinero-samarbejdet har været et strålende eksempel på det,” siger Torsten Terp.

Iværksætternes digitale power couple

Dinero som online regnskabsprogram og Nykredit som pengeinstitut er det perfekte match. Theis Jørgensen, der står for forretningsudvikling i Dinero, havde åbne arme og en sund skepsis, da Nykredit henvendte sig.

”Jeg havde mine fordomme om, hvordan det er at arbejde med så stor en virksomhed, når man er en lille fisk. Men Nykredit var super seriøse og lyttede til os og vores udviklere. De holdt os inde i loopet hele vejen igennem projektet for at undgå misforståelser,” siger Theis Jørgensen fra Dinero.

”Hvis noget skulle løses eller afklares, så tog jeg kontakt til Theis, og de var altid 100% på og knoklede for at løse opgaven. De gik også all-in,” siger Nete Poulsen og reflekterer videre over samarbejdet:

”Samarbejdet har skabt to vindere. Dinero fik mere opmærksomhed gennem vores store organisation, og vi fik kontakt til et segment, som vi ikke havde ordentligt fat på.”

Mission accomplished

Ifølge Theis Jørgensen er løsningen mellem Dinero og Nykredit nu rullet ud til 1.000 brugere, og den bliver gradvist åbnet for flere. Indtil videre har feedbacken været positiv, og stemningen god. Alle kunder, der har oprettet konti, har fået dem inden for de lovede 24 timer. Nykredit står med samme positive følelse.

”At stå med det digitale team sammen med resten af forretningen og være ligeværdige afsendere på det her produkt har været en super oplevelse,” siger Torsten Terp.

Hele organisationen har måttet tilpasse sig en ny arbejdsmetode for at få succes med et nyt og komplekst projekt.

”Det er absolut nyt for os i Nykredit at samarbejde på tværs af platforme, og det var ikke lykkedes uden et dedikeret team, der alle trak i samme retning. Vi skal fejre det sammen med bobler, når vi kommer på den anden side af corona,” siger Nete Poulsen.

Læs også: Fra studerende til scrummaster