Sponseret indhold

It-chefen: God ledelse handler ikke om lean og KPI’er, men om at skabe en god arbejdsplads

Christina Haustrup har som mål at gøre Ateas Security Operations Center (SOC) til Danmarks bedste. Men det mål skal ikke nås gennem stram styring og stribevis af KPI-målinger. Det skal nemlig være sjovt at gå på arbejde.
Af TECH RELATIONS for Atea A/S
»Jeg synes, den mest interessante opgave som leder er at være med til at give medarbejderne opgaver, som bygger dem op, så de finder ud af, at de kan påtage sig nye typer opgaver. Det er sindssygt spændende,« siger Christina Haustrup. Illustration: Jeppe Carlsen

»Jeg synes, der er en tendens til, at man måler for meget. At der går lean i alting i it-branchen. Man har fokus rettet mod styring af opgaverne og glemmer de mennesker, der sidder bag,« siger Christina Haustrup.

Hun blev for få måneder siden udnævnt til ny chef for Ateas Security Operations Center (SOC). Et job, den energiske leder betegner som et drømmejob, som hun har kastet sig over med begejstring. Men det bliver ikke med lean-kasketten på.

»Den måde at lave management på slår al kreativitet ihjel, og lederen bliver reduceret til en skolelederfunktion,« understreger hun.

Som ny chef er hun straks blevet indrulleret i Ateas interne lederuddannelse, som hun er meget begejstret for. Både fordi ledelsesformen hos Atea handler om at udstikke en retning i stedet for at fordybe sig i mikro-management – men også, fordi uddannelsen giver hende personlig indsigt, både privat og arbejdsmæssigt.

»Kurserne har blandt andet handlet om at finde ind til ens egne kerneværdier, så man ved, hvad der er vigtigt. Når man bliver klogere på sig selv, bliver man også klogere på sin relation til andre,« understreger Christina.

De første kursusmoduler har også lært hende mere om personaleudvikling, samarbejde og hele den psykologiske del af ledelse. Det resulterede også ret hurtigt i en lidt speciel selverkendelse.

»Jeg kan godt lide, når folk kommer direkte til sagen – men det er mit behov. Andre har måske brug for at fortælle en historie på en måde, som inkluderer ’krøllerne’. Sådan har min datter det, og jeg måtte derfor hjem og sige undskyld til hende, fordi jeg har prøvet at få hende til at kommunikere på min måde,« fortæller Christina.

Vi skal kunne lide hinanden

Christina er bevidst om, at det også skal være sjovt at gå på arbejde. Derfor bruger hun heller ikke mange kræfter på at opstille en masse målepunkter for medarbejdernes produktivitet.

»Det allervigtigste er, at kollegerne kender hinanden og kan lide hinanden. Så gider de godt gøre en ekstra indsats, når en kollega lige har brug for hjælp til en opgave, selv om de selv har travlt.«

Midtvejs i interviewet er det blevet tid til den daglige tur i kantinen, hvor de sætter sig samlet. Tonen er uformel, og undervejs må Christina høre en del for, at hendes telefon er en Android-model. Chefen er på ingen måde fredet, og det passer hende godt.

Kan jeg tillade mig at skyde medarbejderne?

For kort tid siden var teamet en tur på Kastellet i et ‘Escape Room’, og står det til hende, kommer der flere sociale arrangementer i afdelingen. Det kan være pizzaaftener kombineret med lege som ‘Capture the Flag’ eller deltagelse i personaleforeningens banko-aftener.

Det er egentlig ikke, fordi SOC-teamets kontor emmer af spas og ballade. Tværtimod er det præget af en stribe store overvågningsskærme for enden af lokalet, hvor teamet kan overvåge udsving på kundernes it-udstyr. Men så er der alligevel blevet plads til et par af de farvestrålende Nerf-guns, som af og til kommer i brug, når stemningen er til det.

»Jeg har spekuleret lidt på, om jeg virkelig kan tillade mig at skyde på mine egne medarbejdere. Men det handler også om at have det sjovt på arbejdet,« siger Christina med et smil. Rundt om i hjørnerne ligger der en håndfuld skumgummikugler og taler deres eget sprog.

Det handler om at være autentisk

Christina blev oprindeligt uddannet i matematik og økonomi på CBS og tog bagefter en masteruddannelse i softwareudvikling og algoritmik på ITU.

I de første stillinger arbejdede hun med SAP, og efterhånden kom hun til at arbejde mere med sikkerhedsaspekter. Men de seneste år er det blevet ledelsesdelen af opgaven, hun synes er interessant. Da hun fik muligheden for at blive leder af et SOC-team, var det et perfekt match.

I den første tid havde Christina meget fokus på forandringsledelse, fordi hun ville ændre nogle ting i den afdeling, hun har overtaget ansvaret for.

»Jeg er kommet ind og har ret hurtigt lavet en masse ting om. For nogle kollegaer var det tiltrængte forandringer, for andre var det ikke. Derfor var det nødvendigt at fokusere på dialog med de kollegaer, som følte sig usikre.«

»Det allervigtigste er, at kollegaerne kender hinanden og kan lide hinanden. Så gider de godt gøre en ekstra indsats, når en kollega lige har brug for hjælp til en opgave, selv om de selv har travlt,« siger Christina Haustrup. Illustration: Jeppe Carlsen

En anden ting, hun forsøger at gøre mere ud af, er at få medarbejderne til at se værdien af deres egne evner.

»It-sikkerhedsfolk er ikke just omvandrende reklamesøjler for sig selv. De ser tit op til andre teknikere, som er dygtigere end dem selv, og stræber hele tiden efter at blive bedre. Men det betyder også, at de ikke ser deres egne kompetencer.«

»Jeg synes, den mest interessante opgave som leder er at være med til at give medarbejderne opgaver, som bygger dem op, så de finder ud af, at de kan påtage sig nye typer opgaver. Det er sindssygt spændende,« siger Christina. Hun gør også en del ud af at fremhæve de gode ting, teamet laver, når hun rundsender ugemails, eller når teamet holder statusmøder.

Stikker ud som kvindelig it-sikkerhedschef

It-sikkerhedsbranchen er kendt for, at der er få kvinder – både i de tekniske stillinger og på chefniveau. Christina er da også vant til, at hun stikker ud fra mængden, når hun kommer rundt som kvindelig it-leder.

»Der er stadig fordomme, når der træder en lyshåret kvinde ind i lokalet. Måske især, når man som jeg har hang til lidt store smykker,« griner hun.

»Folk forventer ikke, at jeg er tekniker, men måske sælger. Det er ikke, fordi nogen udstråler, at jeg ikke har berettigelse, men folk forventer, at man er et add-on, når man er kvinde.«

Det plejer ikke at være svært at ændre opfattelsen. Men af og til er hun bevidst om lige at markere, at hun godt kan tale med på det tekniske niveau.

Vi vil bygge Danmarks bedste SOC

For tiden fokuserer hun på at bygge et Security Operations Center, som har fuldstændig styr på overvågningsdelen.

I øjeblikket udfører SOC-teamet log-overvågning, så man har styr på alt fra firewall-logs til brugerstyring. Når afdelingen sætter den type overvågning op for en kunde, så finder man ofte en masse ‘støj’, fx med fejlagtige konfigurationer, så servere genererer unødig trafik. Den del skal der renses ud i, så man kan få et billede af den normale trafik – og så opsætte alarmer, når noget afviger.

»Og så er vi også 1st line-support for McAfee i Danmark. Det er vi faktisk ret stolte af,« siger Christina. Hendes mål afspejler hendes entusiasme og energi: Hun vil gøre afdelingen til ‘Danmarks bedste SOC’.

»Det skal være sådan, at kunderne kan se, hvorfor de skal hyre os frem for en af de konkurrenter, der kun lever af it-sikkerhed. Atea kan levere meget mere end en SOC-service, og for kunderne skal det opleves som en meget strømlinet proces, når de hyrer os til at stå for deres sikkerhed.«

»På et tidspunkt vil vi gerne udbygge med overvågning af netværkstrafik. Det vil gøre det muligt at levere sikkerhedsløsninger, som er lidt mere proaktive. Men vi skal sikre, at vi gør dét, som vores kunder reelt efterspørger,« understreger Christina.

Sammen med SOC-teamet arbejder hun løbende på nye planer – også forslag, som kommer fra medarbejderne.

»Lenny kom med et forslag tidligere i dag, hvor han faktisk har fundet en ny måde at gøre noget på. Det kan gå hen og blive rigtigt godt,« siger Christina – men det er ikke muligt at få hende til at uddybe ideen. Nogle ting skal ikke uden for SOC’ens fire vægge – konkurrenterne kunne jo læse med.