I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

Vedvarende fejl og mangler i MitID risikerer at ødelægge borgernes tillid

Plus13. april kl. 05:0010
Ejvind Jørgensen og Jacob Herbst
Illustration: Privatfoto.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Digitaliseringsstyrelsen må ændre kommunikationsstrategien omkring MitID og erkende egne fejl og mangler. Det fremstår utroværdigt kun at holde fast i succeshistorier, alt imens borgere og sikkerhedseksperter kæmper med manglerne i den nye løsning. Digitaliseringsstyrelsen burde vise selvindsigt og tage kritikken alvorligt. Ellers risikerer vi, at borgernes tillid til offentlige IT-løsninger forsvinder. 

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
10 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
13. april kl. 13:41

Ellers risikerer vi, at borgernes tillid til offentlige IT-løsninger forsvinder

Nej, Den er forsvundet for længst.

4
13. april kl. 12:13

Meget lødigt og fornuftigt synspunkt. Fejl sker. Men at prøve at skjule og sminke dem er umodent.

5
13. april kl. 12:38

Meget apropos, så have Politiken i går en opgave, hvor man skulle rekonstruere en tekst ud fra (let) scramblede bogstaver. Teksten var: Man skal aldrig skamme sig over at indrømme at man har fejlet for det er faktisk at sige at man er klogere i dag end i går.

Men nu har vi i stedet en befolkning, der angiveligt er klogere end i går, men som ikke kan bruge den erfaring til ret meget.

3
13. april kl. 10:29

Hvilke incitamenter skulle Digitaliseringsstyrelsen dog have for at ændre sin adfærd, når der ingen konsekvenser er for myndigheden for at undlade dette, samt ingen alternativer er for os borgere?

1
13. april kl. 06:36

Digitaliseringsstyrelsen burde vise selvindsigt og tage kritikken alvorligt. Ellers risikerer vi, at borgernes tillid til offentlige IT-løsninger forsvinder.

Det er lidt (for) sent at debatten om Digi-styr når dette niveau - ca 4 mdr for sent. Men man siger jo bedre sent end aldrig! Det må også gælde for Digi-styr, som skal havde "tøflerne" ud af gabet NU!

Lidt af vejen er man kommet ved at ændre rækkefølgen af de to sidste koder - og først oplyse (uden detaljer) efter sidste kode er indtastet (ja, jeg prøvede med en gal pinkode!) - at der skete en fejl.

Det ville også hjælpe, hvis en "voksen" (læs SW-ingeniør) rydede op i bunken af halvfærdige info-videoer på MitID.dk. Havde de været lavet rigtigt fra starten og SW været på plads kunne ing.dk have sat ChatGPT til at skrive om den kedelig nyhed (det virker).

Det var klart sjusk, at NemID ikke kunne bruges til bestille MitID, så mange borgere (og medarbejdere) skulle ulejliges med at trisse hen på Borgerservice og blive "hørt" i deres forældres (og børns) fødselsdage. Det cirkus må have kostet en formue!

9
13. april kl. 16:40

jeg brugte da nemid til at bestille mitid? ligesom min kone

10
13. april kl. 19:47

jeg brugte da nemid til at bestille mitid?

Jeg kan ikke huske, hvad jeg brugte - ud over e-mail til en (udeladt) og telefonkøer.

8
13. april kl. 13:49

Det var klart sjusk, at NemID ikke kunne bruges til bestille MitID, så mange borgere (og medarbejdere) skulle ulejliges med at trisse hen på Borgerservice og blive "hørt" i deres forældres (og børns) fødselsdage. Det cirkus må have kostet en formue!

Jeg tror at grunden til at NemID ikke måtte kunne bruges til at bestille MitID skal findes i EU direktivet om eID, der har krav om at borgerne skal være i kontrol over nøglerne, og hvordan kan man være det når NemID ikke var et kvalificeret ID.

2
13. april kl. 07:19

først oplyse (uden detaljer) efter sidste kode er indtastet

Lige netop dét synes jeg er genialt, hvis det virker sådan! Angiv fejl hvis ikke begge koderne er ok, og lad være med at låse med mindre forkert kodeord indtastes 3-5 gange med korrekt 6-cifret pin. Så kan man ikke låse fremmede konti mere ved en fejl eller med vilje

7
13. april kl. 13:44

med mindre forkert kodeord indtastes 3-5 gange med korrekt 6-cifret pin. Så kan man ikke låse fremmede konti mere ved en fejl eller med vilje

Systemet bør ikke være designet sådan at systemet kan undersøge hvilken del af fejlbehæftet, en sådan funktion vil betyde at en hacker/operatør/DBA kan gøre det samme uden begrænsninger.