Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Twitter post mortem

16. januar kl. 10:299

Det kører ikke så godt for Elon Musk for tiden, men på plussiden har han sikret sig en permanent plads i Guiness Book Of World Records, for ingen ved deres fulde fem vi godvilligt fravriste ham rekorden i at tabe flest penge hurtigst.

Hvis vi lige skal rekapitulere hovedbegivenhederne:

  1. Twitter bliver en success
  2. Twitter's skiftende ledelser formår ikke at gøre virksomheden rentabel
  3. Twitter's ledelse har ikke penge&kønskirtler nok til at få styr på spin-konti
  4. Twitter får en del dårlig opmærksomhed derfor
  5. Musk er dum/fuld/skæv og tweeter at han burde købe Twitter for en alt for høj pris.
  6. USA's finansmyndigheder påpeger diskret at rørt brik skal flyttes
  7. Musk prøver febrilsk at tale udenom, men graver derved hullet dybere
  8. Musk skraber penge sammen fra alskens uhumske steder til at gennemføre hans fuldemandsstunt
  9. Musk sætter sig selv i spidsen af Twitter
  10. Alt hvad Musk gør, får brugerne til at flygte fra Twitter
  11. Twitter er, de facto, på vej mod konkurs (betaler ikke regninger, lønninger osv.)
  12. Musk's andre virksomheder rammes af investorenes nyvurdering af Musk's kompetencer.

Jeg forventer at C-teamet's ordforråd bliver tilført begreber som "Dont be a Musk" og "Do you really want to risk a Musk" osv. men hvor meget man som almindeligt menneske kan lære af af det forløb er nok begrænset.

Det jeg personligt har fundet mest interessant, er hvorledes mit twitter-feed har degenereret i takt med at alle ræsonable brugere er flygtet over hals og hoved.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvilket content er det Twitter's algoritmer falder tilbage på, for at kunne fodre "doom-scrolling" ?

Hvad er det for "tumble-weeds" der blæser igennem Musk's spøgelsesby ?

I mit tilfælde er det altsammen spin af den ene eller anden art, men primært indenfor fire kategorier:

  1. USAnsk sport, både promovering af hold og enkeltstjerner.
  2. Store musikselskabers promovering af deres slavers produktioner.
  3. Arabiske diktaturers glansbilledepolering.
  4. Asiatiske influencers der pusher deres corporate sponsor.

Det er helt klart drevet af hvem der betaler for at tweete, hvilket giver rigtig god mening for en mand der lige har tabt et par hundrede milliarder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det  "afslører" også hvad vi allerede vidste:  Store marketing-afdelinger spilder en masse penge på "image-pleje" der aldrig virker.

Det jeg ikke ser ret meget af, er decideret politisk spin, eller "organisk content", dvs. tweets der faktisk er skrevet af et individ med en twitter konto og mere eller mindre sammenhængende opfattelse af verdenssituationen.

Jeg ser heller ikke systematiske troll-kampagner.  Hvis Twitter havde et stort problem med trolls, var dem der styrede dem, væsentlig smartere end store markedsføringsafdelinger.

Jeg ser heller ingen scammere der prøver at snyde de tilbageværende og derfor sandsynligvis lidt bagud twitter-brugere.  Det kan enten skyldes at Twitter stadig har automatiske spam-filtre der virker, eller, at scammerne er for smarte til at spilde deres tid på en tom og forladt spøgelsesby.

Mange hændervridende kommentatorer har frygtet at Musk ville gøre Twitter til Det Fjerde Riges samlingspunkt, men det ser jeg slet ingen tegn på, tværtimod faktisk, det virker som om neofacisterne er blandt de mest husvilde, nu hvor Twitter ikke er en ting mere.

Var Twitter så en god eller en dårlig ting, når det kom til stykket ?

Jeg syntes personligt det havde stort potientiale, mit omhyggeligt kuraterede feed holdt mig orienteret om hvad der foregik i mine vildt forskellige interesserområder, atomar op- og nedrustning, retrocomputing, klimaforskning osv.

Hvis det var mig der havde overtaget Twitter, ville jeg have fjernet alle flag fra alle konti og ladet kunderne få dem tilbage imod forevisning af statsudstedt ID.

Hvis du fremviser et dansk kørekort eller pas, kan du få et dansk(+EU) flag hægtet på din konto. Hvis du fremviser et Engelsk kørekort eller pas, kan du få Union Jack hægtet på din konto.  Men hvert stykke ID kan kun bruges til én konto.

Det ville tage luften ud af hele "russerne påvirker vores valgkamp" panikken, for folk er smarte nok til at gennemskue at "Irene392321" uden dansk flag nok ikke er så relevant at diskutere barsel til mænd med.

Jeg ville også tilbyde et abonnement, hvor man til gengæld for at betale, kan slippe for alle betalte tweets.

Det ville dog næppe have gjort Twitter profitabel og jeg havde heller ikke lige lyst - eller milliarder nok.

Som mange andre beholder jeg min Twitter-konto og jeg vil periodisk tweete et eller andet for at holde den i live, udelukkende for at forhindre andre I at overtage den.

Personligt har jeg det fint med Mastodon, andelsbevægelsen har altid syntes indlysende rigtig for mig.

Nu håber jeg bare at den ny Digitaliseringsminister er smart nok til at få oprettet en officiel mastodon-instance for alle offentlige institutioner, således at jeg også kan følge det lokale politi, SDFI's geodata og andre relevante myndigheder.

Sic Transit Gloria Mundi

/phk

 

 

 

 

 

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
20. januar kl. 11:48

Efterfølgende har man så også i stilhed opdateret disse regler, så det nu fremgår at man ikke må lave noget der konkurrerer med twitters egne løsninger.

Ganske rigitig, den glimrende alternative twit-viser skriver igår følgende

"Twitterrific has gone to the Great Birdhouse in the Sky

Since 2007, Twitterrific helped define the shape of the Twitter experience. It was the first desktop client, the first mobile client, one of the very first apps in the App Store, an Apple Design award winner, and it even helped redefine the word "tweet" in the dictionary. Ollie, Twitterrific's bluebird mascot, was so popular it even prompted Twitter themselves to later adopt a bluebird logo of their very own. Our little app made a big dent on the world!

As much as it pains us to say it, Twitterrific is no longer available in the App Store. Its sudden and undignified demise is due to an unannounced and undocumented policy change by an increasingly capricious Twitter - a Twitter that we no longer recognize as trustworthy nor want to work with any longer.

While this chapter may have ended, our story is not over. We'll continue improving our other apps, creating new apps, doing amazing design work for our clients, and posting awesome wallpapers to Wallaroo and Patreon.

Hope to see you around! "

8
20. januar kl. 11:33

Sagaen fortsætter ufortrødent. Som mange sikkert har hørt, så lukkede twitter pludselig for en række 3. parts apps. I flere dage kom der ikke en lyd fra twitter (Musk plejer jo ellers ikke at holde sig tilbage for at tweete om den slags) hvorefter et lakonisk tweet fra twitterdev kontoen sagde at man blot havde håndhævet API reglerne, hvilket ingen hverken forstod eller troede på. Efterfølgende har man så også i stilhed opdateret disse regler, så det nu fremgår at man ikke må lave noget der konkurrerer med twitters egne løsninger.

Der er ikke nogen jeg har set, der er uenige i at twitter selv kan bestemme om der er adgang til deres indhold eller ej, men de får ikke mange point for udførslen.

Der er ikke mange andre af de kommercielle sociale medier der har haft så fri adgang til indholdet, men lige her har twitter nok i det lange løb tjent lige så meget som de har tabt, i termer af forbedringer af brugeroplevelsen udviklet af disse apps.

De bliver jo så interessant at se om brugerne af disse apps i større stil bliver så fortørnede at de forlader twitter.

4
18. januar kl. 14:08

det er en helt fantastisk analyse af twitters nedtur du har lavet 322 thumps up herfra..

3
18. januar kl. 09:08

Nu får vi jo se hvor dybt det stikker hvis/når Twitter går under, men jeg hører flere steder hvordan mange af Silicon Valleys chefer kigger sultent på Musks mod til at gøre alt det de selv går og drømmer om i termer af at bosse medarbejderne rundt, fjerne espresso maskinerne fra kontorerne og fyre alle de siger dem imod, osv.

Personligt jeg virkeligt svært ved at forstå at man kan se på det brændende inferno som Twitter er og så tænke: "hvis Musk kan, så kan jeg også".

Hvad der rent teknisk holder Twitter flydende er nok dels den rullende krise hvor alle er gang med at fyre, samt at Twitter efter sigende også har et væsentligt kontingent af udlændinge på visa der kræver at de har en ansættelse og dermed (særligt nu) ikke kan komme andre steder hen.

2
17. januar kl. 15:11

Det er samme historie for Facebook, Instagram, YouTube og og og...

Platforme drevet af brugerskabt (kvalitets/relevant) indhold konvergerer altid mod endeløse feeds af reklamer, bot-content, seo-optimeret gejl og ai-genereret blitz content.

Så snart venture capitalen ikke længere øjner det næste videresalg med profit, overtager markedskræfterne drevet af reklame.

De kræfter er så stærke, at kun de færreste tilbyder kunderne at kunne betale sig fra spam.

Med YouTube premium får man ingen af de sjælnedbrydende reklamer før, under og efter et klip eller reel, men "kun" reklamer som content creator indbrænder, som del af det reelle content. Men de fleste øvrige platforme gider ikke engang at tilbyde et reklame/spamfri abonnementer.

1
17. januar kl. 10:22

Endnu et tegn på dødskrampe er, at Musk har annonceret salg af diverse kontorudstyr og andre småting. Ikke alene er indtjeningen derfra langt fra nok til at gøre nogen forskel, men det viser omverdenden, hvor slemt det står til, og vil sandsynligvis reducere Twitters markedsværdi med langt mere, end han tjener på garagesalget.

5
19. januar kl. 14:31

Endnu et tegn på dødskrampe er, at Musk har annonceret salg af diverse kontorudstyr og andre småting. Ikke alene er indtjeningen derfra langt fra nok til at gøre nogen forskel, men det viser omverdenden, hvor slemt det står til, og vil sandsynligvis reducere Twitters markedsværdi med langt mere, end han tjener på garagesalget.

Når man fyrer så mange unødvendige medarbejdere som Musk har gjort hos Twitter, er det jo logisk at sælge alt det unødvendige udstyr, som nu bare står og samler støv. At der ikke er betalt husleje, er sikker blot en fejl eller direkte sabotage fra en venstreorienteret bogholder, for der er ingen som er i tvivl om at Musk ikke har problemer med at betale det lille beløb der er tale om.

Jeg har også en forventning om at Twitter flytter hovedkvarter til Texas og vil indtage langt mindre lokaler der, ligesom det nok kun er et spørgsmål om tid inden SpaceX også flytter hovedkvarteret til Texas.

7
20. januar kl. 11:26

Det lyder logisk med flytningen. Ifølge BBC er man netop startet op på retssagen omkring Musk' famøse tweet om at han vil tage Tesla af børsen og i forberedelsen hertil, argumenterede Musk for at han havde gjort sig så upopulær i SF (bla gennem fyringer) at man ikke ville kunne en upartisk jury :-)

Det fik han så ikke noget ud af, retssagen kører videre i SF. Hvis de skuffede investorer vinder, så står han til at skulle betale flere milliarder dollars i erstatning.