Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Telmore – no more …

28. marts kl. 08:1516
Normalt vil jeg ikke hænge nogle ud. Dette eksempel så grelt, at jeg skal fortælle den historie.
Artiklen er ældre end 30 dage

Jeg vil normalt ikke bruge min blog til at hænge folk eller virksomheder ud. Nogle gange bruger vi, som forsøger at kommunikere forskellige budskaber, at komme med konkrete eksempler. Her er det mit ønske, at vi bruger kendte eksempler på en konstruktiv måde og set fra mange vinkler – og folk kan lære af det. 

Dvs. undgå at bede folk til at gribe til høtyvene og faklerne. 

Dog er dette eksempel så grelt, at jeg skal fortælle den historie. 

Historien starter med ,at min musiktjeneste fra Telmore begyndte at stoppe fordi en anden enhed har startet musik op (sagde den). Jeg har kun den tjeneste installeret på min mobil (mener jeg). Det er ret irriterende, fordi musikken stoppede hele tiden. Det skal sige, at jeg har været kunde hos Telmore siden 2010, så det var ikke pga. en forkerte opsætning af en ny konto. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

I sig selv en uskyldig ting. Det kan være fordi, at jeg faktisk havde logget på to forskellige devices (har vist stadigvæk noget Sonos et sted). Det kunne være fordi, at jeg havde lånt mit login og pwd ud til nogle, som blev med at bruge det. 

Ingen af dele var tilfældet hos mig. Specielt det med udlån af login og pwd ved jeg, at jeg ikke har lånt ud, da det er min ”mobilchef” login, som kan administrere mine numre hos Telmore. Det giver man bare ikke ud.

Hvad f**** kunne det så være?

 

Endelig får jeg tid til at se på det

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg bander over det over nogle uger. I weekenden får jeg så endelig taget mig sammen til gøre noget ved det. 

Naturligvis er der igen måder man kan komme i kontakt med nogle som helst hos Telmore i weekenden. Det er jo et discountprodukt. 

Jeg skifter pwd (lørdag den 25. marts). 

Samme problemstilling. 

Jeg skifter pwd igen. Beder via Telmores administrations hjemmeside, at logge alle af. Her får man at vide, at der kan gå op til 24 timer før at det slår igennem. Jeg tænker det er da lidt mærkelig, at der skal gå så langt tid. 

24 timer efter – samme problemstilling. Nu var vi kommet til søndag. 

Hmm … 

Jeg skriver til Telmores feedback funktion i deres app. Noget med at nogle bruger min konto, og jeg kan ikke stoppe det. Der er ingen kvittering fra denne henvendelse – hverken i form af en bekræftelse eller et svar. I skrevne stund er der igen reaktion på denne henvendelse. 

Jeg blev mere og mere irritereret. 

Så jeg går ind og sletter de playlister, som helt tydeligt ikke er mine (jeg mener jo, at jeg har en bedre musiksmag end det … naturligvis … ). I stedet opretter jeg en playliste med overskriften ”Den, der bruger min konto, bedes lade være”. I den playliste lagde jeg en masse musik med titler som ”Tyv”, ”Tyveri”, ”Begå Tyveri” … etc. Korrekt, jeg var meget irriteret.

 

Og så skete der noget … 

Følgende begyndte at pible frem i spillelisten: 

”Skriv hvem du er så vi samlet kan rette henvendelse til Telmore” står der i en overskift på ny spilleliste, som jeg ikke havde oprettet. 

Jeg skrev mit nummer og email. 

”Fedt Martin – så er vi 4 som har tilkendegivet os – men der er mange flere”

Så var det vi havde en case. Fluks smider jeg dette opslag på fjæsen: https://www.facebook.com/TELMORE/posts/10159130192232596?notif_id=1679858244917924¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Og dialogen fortsætter i spillelisten … 

”Telmore skriver til mig at min og Cherie account er sat forkert op, men det er jo fortsat ikke rettet. Skriv gerne dit brugernavn og mailadresse”. 

Det gør jeg så. 

”Maria – hvis du har noget på skrift, kan du ikke sende det til mig også på <email>”

”Cheri – jeg har sendt mailkoorespondancen … ”

”Stine – har vi ngole kontaktoplysninger på dig? … ”

… og en masse flere beskeder. 

Lidt kreativt at bruge titler til spillelistetitler på den måde. Hvis man selv skulle sige det. 

 

Flere forsøg på at kommunikere med Telmore 

Jeg ringer til telmore mandag formiddag. Beder om at tale med chefen. Staklen fortæller at det faktisk er chefen. Jeg fortæller ham, at det er noget meget det her. Han lovede at vende tilbage via telefonen. Stadigvæk ikke hørt fra ham. 

Jeg får en lang mail fra en af dem fra spilleliste-chatten (som det jo nu er blevet). Her fremgår det, at de har sloges med Telmore i over en måned. Det samme bekræfter de andre fra spilleliste-chatten.  

19 timer efter mit opslag på fjæsen får jeg besked om at kan skrive til dem på facebook@telmore.dk. har ikke fået svar endnu fra Telmore udover ”vi har modtaget din mail”. Dvs. jeg får den samme behandling som de andre fra spilleliste-chatten. 

Suk … 

 

Skal vi have fat i høtyvven og faklerne? 

Lad os lige perspektivere dette. 

Er dette ikke en uskyldig ting? Hidser du dig ikke lige lovligt op over noget, som kunne være håndteret under radaren? Er det ikke lidt hurtigt at fare til tasterne og smide det ud offentligt? 

Nej. Det er ikke min tanke. 

Forestil dig, at det var dine børns info i et eller andet forum, som blev blandet sammen med andres? Hvad nu hvis det var virkelig sensibelt data, som blev delt? Hvad vi denne sårbarhed kunne udnyttes af hackere? Find selv på use cases her. 

Det er utroligt, at man ikke kan få svar på en fejl, som kun hører til øverste hylde mht. kritikalitet. For mig er dette ikke et issue, som er nyt. Andre har sloges med det mindst en måned. Dette burde dette være håndteret allerede nu (og tjenesten lukket ned i mellemtiden). Og jeg burde være informeret meget hurtigere. For ikke at nævne de kunder, som har sloges med Telmore i over en mdr. Det er simpelthen håndteret for lemfældigt. Jeg har mistet tilliden til, at Telmore kan have mine data.

Så ja vi skal have fat i høtyvene og faklerne. Virksomheder – uanset hvem de er – skal bare have styr på den del. Husk jeres test, husk at få gennemført jeres cyber security initiativer og husk at have en effektiv support, som sikre at man ikke kommer ud i en shit-storm.  

Det bliver helt sikkert et exit fra min side. Telmore – no more … 

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
28. marts kl. 20:58

Virker lidt som at YouSee skal have vristet det sidste ud af Telmore, før det afgår ved døden. - Service som Stofa, og regnings service som Telia. At produktet gøres stadigt dårlige, mens en alt for høj pris, til de dovne der ikke opdager at de betaler 3000-5000 for meget om året for noget de ikke bruger.

Fremtiden er jo rent data resten behøver ISP, som Telefon selvskaber jo er på vej til at blive, slet ikke at tænke på. Men mange ældre har jo stadigt et fastnet nummer, så der er jo lidt levetid tilbage.

14
30. marts kl. 11:46

Når man taler om persondata, så er det ALTID en god ting, at starte med at få kontakt til en/deres "databeskyttelsesrådgiver"/"Data Protection Officer"/"DPO"

I dette specifikke tilfælde er det:

https://www.telmore.dk/om-telmore/persondatameddelelse

(dpo@nuuday.dk)

Når brugere har adgang til hinandens data bør alarmklokken ringe i supporten, pga. det er en sikkerhedshændelse. Det skal ikke eskaleres via en DPO. Det har i princippet ikke noget med GDPR at gøre. Man kan også henvise til NIS2, ISO27001 eller til deres egen persondatameddelelse: https://www.telmore.dk/om-telmore/persondatameddelelse/persondatameddelelse-play

15
30. marts kl. 14:26

Jeg tror desvære, at din Mads og Martins opfattelse af, hvilke kompetencer deres support (og egentlig de fleste virksomheders support) er i besiddelse af, er meget langt fra virkeligheden.

Ofte er en support man kan ringe eller skrive til, "klædt på" til at håndtere "de 10 bud" (populært sagt) og så rækker det ikke meget længere...

Det har noget at gøre med lønninger og udskiftninger i denne form for afdeling.

Så kan man nogen gange være heldig, at tale med en der har været der lidt længere - og dermed har mere erfaring - som sender en i den rigtige retning med det samme.

Ville det være ønskværdigt, at alarmklokkerne ringede, hos enhver person der sad i kundeservice, som blev præsenteret for emnet "kompromittering af persondata" og STRAKS kontaktede rette person (højst sandsynligt jura afdelingen, eller - som sagt - deres DPO) et rungende JA absolut, men er virkeligheden således - NEJ.

Og så vil jeg bare lige sige, at JO det er netop en databeskyttelsesrådgiver der skal kontaktes, når det kredser om dette emne, som bloggen omtaler. Og der er intet der bliver "eskaleret". En henvendelse til en DPO bliver håndteret som alt andet, forskellen er "bare" at vedkommende har de rette kompetencer.

Og så her til sidst - et godt råd til alle...

Hellere kontakte en "databeskyttelsesrådgiver"/"Data Protection Officer"/"DPO" en gang "for meget" end en gang for lidt - de er kun interesseret i at høre om - potentielle - brud på databeskyttelsesforordningen, og er desuden ansat af samme årsag.

16
30. marts kl. 14:56

Ofte er en support man kan ringe eller skrive til, "klædt på" til at håndtere "de 10 bud" (populært sagt) og så rækker det ikke meget længere...

Det har noget at gøre med lønninger og udskiftninger i denne form for afdeling.

Men undersøgelser viser, at First Call Resolution er den vigtigste kundetilfredshedsparameter (og løsningen samtidig er den optimale) - faktisk vigtigere end ventetider.

Ved eskalering skal endnu en medarbejder sætte sig ind i sagen + kunden skal måske forklare forfra + tidsfaktor.

Så besparelser på lønninger (og dermed kompetencer) kan koste i den anden ende i form af churn.

9
28. marts kl. 15:33

Men det bør også være en proces fra en kundehenvendelse, hvor dette går direkte til deres DPO, hvis det var en henvendelse som min. Det kan ikke være kunden, som skal finde ud af det på anden måde.

10
28. marts kl. 16:53

I en perfekt verden, er der meget der bør være på en bestemt måde - men dette er IKKE en perfekt verden... overhovedet.

Så hvis man - en anden gang - vil spare sig selv en masse tid og besvær, så kan man rette direkte henvendelse til dpoen.

Derudover mener jeg personligt, at det aldrig er for sent at lære noget nyt, eller lære fra sig - netop derfor jeg skrev som jeg gjorde.

7
28. marts kl. 13:19

Vanvittig sag! Gådes dagbog fra Harry Potter møder det 21. århundrede og sammenblanding af brugerkonti, jeg glæder mig til at følge udviklingen! Og enig, den specifikke case er det "relativt" harmløs fordi det er en musikstreaming tjeneste, men tror nu alligevel at det ville løbe mig koldt ned af ryggen hvis mine playlister begyndte at tale til mig... Og det giver bestemt klamme håndflader når man overvejer hvad der ellers kan være galt, især kombineret med den manglende reaktion og håndtering.

4
28. marts kl. 11:59

Telmore Musik er FYI TDC's musik tjeneste - så Telmore er bare resellers.

12
29. marts kl. 12:06

Telmore Musik er FYI TDC's musik tjeneste - så Telmore er bare resellers.

I begyndelsen var Telmore, og Telmore var hos TDC, og Telmore var TDC.

(Johs. 1:1)

13
30. marts kl. 08:32

God humor! Eller Gud humor .. ;-).

1
28. marts kl. 10:00

Vil/bør det ikke være en sag for data-tilsynet ?

Ikke at have styr på brugere, adgang til andre brugers data...

2
28. marts kl. 10:21

Datatilsynet er nu kontaktet.

3
28. marts kl. 11:33

Datatilsynet er nu kontaktet.

Det sætter helt sikkert gang i Telmore. Husked du at sende screenshorts og bevis for korrespondance med Telmore med til Datatilsynet?

6
28. marts kl. 12:07

Det var godt det var dokumenteret. Telmore har nu slettet spillelisterne.

5
28. marts kl. 12:07

Jeg har sendt link til bloggen. Resten har jeg dokumenteret, så når de har åbnet sagen, så får de alt det nødvendige.