Jeg vil normalt ikke bruge min blog til at hænge folk eller virksomheder ud. Nogle gange bruger vi, som forsøger at kommunikere forskellige budskaber, at komme med konkrete eksempler. Her er det mit ønske, at vi bruger kendte eksempler på en konstruktiv måde og set fra mange vinkler – og folk kan lære af det.
Dvs. undgå at bede folk til at gribe til høtyvene og faklerne.
Dog er dette eksempel så grelt, at jeg skal fortælle den historie.
Historien starter med ,at min musiktjeneste fra Telmore begyndte at stoppe fordi en anden enhed har startet musik op (sagde den). Jeg har kun den tjeneste installeret på min mobil (mener jeg). Det er ret irriterende, fordi musikken stoppede hele tiden. Det skal sige, at jeg har været kunde hos Telmore siden 2010, så det var ikke pga. en forkerte opsætning af en ny konto.
I sig selv en uskyldig ting. Det kan være fordi, at jeg faktisk havde logget på to forskellige devices (har vist stadigvæk noget Sonos et sted). Det kunne være fordi, at jeg havde lånt mit login og pwd ud til nogle, som blev med at bruge det.
Ingen af dele var tilfældet hos mig. Specielt det med udlån af login og pwd ved jeg, at jeg ikke har lånt ud, da det er min ”mobilchef” login, som kan administrere mine numre hos Telmore. Det giver man bare ikke ud.
Hvad f**** kunne det så være?
Endelig får jeg tid til at se på det
Jeg bander over det over nogle uger. I weekenden får jeg så endelig taget mig sammen til gøre noget ved det.
Naturligvis er der igen måder man kan komme i kontakt med nogle som helst hos Telmore i weekenden. Det er jo et discountprodukt.
Jeg skifter pwd (lørdag den 25. marts).
Samme problemstilling.
Jeg skifter pwd igen. Beder via Telmores administrations hjemmeside, at logge alle af. Her får man at vide, at der kan gå op til 24 timer før at det slår igennem. Jeg tænker det er da lidt mærkelig, at der skal gå så langt tid.
24 timer efter – samme problemstilling. Nu var vi kommet til søndag.
Hmm …
Jeg skriver til Telmores feedback funktion i deres app. Noget med at nogle bruger min konto, og jeg kan ikke stoppe det. Der er ingen kvittering fra denne henvendelse – hverken i form af en bekræftelse eller et svar. I skrevne stund er der igen reaktion på denne henvendelse.
Jeg blev mere og mere irritereret.
Så jeg går ind og sletter de playlister, som helt tydeligt ikke er mine (jeg mener jo, at jeg har en bedre musiksmag end det … naturligvis … ). I stedet opretter jeg en playliste med overskriften ”Den, der bruger min konto, bedes lade være”. I den playliste lagde jeg en masse musik med titler som ”Tyv”, ”Tyveri”, ”Begå Tyveri” … etc. Korrekt, jeg var meget irriteret.
Og så skete der noget …
Følgende begyndte at pible frem i spillelisten:
”Skriv hvem du er så vi samlet kan rette henvendelse til Telmore” står der i en overskift på ny spilleliste, som jeg ikke havde oprettet.
Jeg skrev mit nummer og email.
”Fedt Martin – så er vi 4 som har tilkendegivet os – men der er mange flere”
Så var det vi havde en case. Fluks smider jeg dette opslag på fjæsen: https://www.facebook.com/TELMORE/posts/10159130192232596?notif_id=1679858244917924¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
Og dialogen fortsætter i spillelisten …
”Telmore skriver til mig at min og Cherie account er sat forkert op, men det er jo fortsat ikke rettet. Skriv gerne dit brugernavn og mailadresse”.
Det gør jeg så.
”Maria – hvis du har noget på skrift, kan du ikke sende det til mig også på <email>”
”Cheri – jeg har sendt mailkoorespondancen … ”
”Stine – har vi ngole kontaktoplysninger på dig? … ”
… og en masse flere beskeder.
Lidt kreativt at bruge titler til spillelistetitler på den måde. Hvis man selv skulle sige det.
Flere forsøg på at kommunikere med Telmore
Jeg ringer til telmore mandag formiddag. Beder om at tale med chefen. Staklen fortæller at det faktisk er chefen. Jeg fortæller ham, at det er noget meget det her. Han lovede at vende tilbage via telefonen. Stadigvæk ikke hørt fra ham.
Jeg får en lang mail fra en af dem fra spilleliste-chatten (som det jo nu er blevet). Her fremgår det, at de har sloges med Telmore i over en måned. Det samme bekræfter de andre fra spilleliste-chatten.
19 timer efter mit opslag på fjæsen får jeg besked om at kan skrive til dem på facebook@telmore.dk. har ikke fået svar endnu fra Telmore udover ”vi har modtaget din mail”. Dvs. jeg får den samme behandling som de andre fra spilleliste-chatten.
Suk …
Skal vi have fat i høtyvven og faklerne?
Lad os lige perspektivere dette.
Er dette ikke en uskyldig ting? Hidser du dig ikke lige lovligt op over noget, som kunne være håndteret under radaren? Er det ikke lidt hurtigt at fare til tasterne og smide det ud offentligt?
Nej. Det er ikke min tanke.
Forestil dig, at det var dine børns info i et eller andet forum, som blev blandet sammen med andres? Hvad nu hvis det var virkelig sensibelt data, som blev delt? Hvad vi denne sårbarhed kunne udnyttes af hackere? Find selv på use cases her.
Det er utroligt, at man ikke kan få svar på en fejl, som kun hører til øverste hylde mht. kritikalitet. For mig er dette ikke et issue, som er nyt. Andre har sloges med det mindst en måned. Dette burde dette være håndteret allerede nu (og tjenesten lukket ned i mellemtiden). Og jeg burde være informeret meget hurtigere. For ikke at nævne de kunder, som har sloges med Telmore i over en mdr. Det er simpelthen håndteret for lemfældigt. Jeg har mistet tilliden til, at Telmore kan have mine data.
Så ja vi skal have fat i høtyvene og faklerne. Virksomheder – uanset hvem de er – skal bare have styr på den del. Husk jeres test, husk at få gennemført jeres cyber security initiativer og husk at have en effektiv support, som sikre at man ikke kommer ud i en shit-storm.
Det bliver helt sikkert et exit fra min side. Telmore – no more …

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.