TDC logik
Jeg sider her og vente på at TDC ringer tilbage, fordi...
PHK: Hvad det ville koste at flytte vores telefon til vores ny hus?
TDC: 12.000 kr for at grave en meter og splejse et kabel.
PHK: Glem det, jeg opsiger mit abb.
TDC: Ordrebekræftelse nummer N, opsigelse per YYYY-MM-DD
nogen tid senere...
PHK: Goddag Stofa, gider i portere fastnetnummer X til jeres VOIP løsning ?
STOFA: Goddag TDC, vi skal have nummer X porteret
Herefter annulerer TDC min opsigelse(!) og giver en frigivningsdato baseret på en nystartet opsigelsesfrist fra dags dato.
Iflg. deres "kundeservice": "Fordi det er sådan deres IT-systemer virker"
At min opsigelsesfrist iflg TDC 3 måneder fordi de i 2011 har konverteret min privattelefon til et "erhvervsabonnement" gør på ingen måde sagen bedre, men det er åbenbart hvad der sker hvis man kommer til at sige sit CVR nummer.
Kundetilfredshed ? Vi har hørt om det...
phk
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nej TDC har ikke monopol.
TDC har monopol på kobbernettet.
På mange andre områder har TDC "bare" markedsmagt - hvilket er slemt nok og klart reguleringskrævende.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Som så lyver til kunderne gentagne gange... Nej, medarbejderne er ikke til for kunderne, de er til for at dække over TDC meget dårlige forretningsmetoder
- more_vert
- insert_linkKopier link
Nej TDC har ikke monopol. De har magtfulde venner der gør at de kan skide på love og regler uanfægtet.
Som da de ved sammenlægningen af YouSee og TDC snød samtlige bredbåndskunder og uden videre fjernede et produkt de havde købt, fjernede alle gamle vilkår (pga. pladsmangel..TDC..Hosting firmaet TDC...), løj adskillige gange (4) ved forespørgsel om det gældende produkt stadig var korrekt.
Derudover er de amatører. Efter sammensmeltningen har vi nu 700 favoritter (maks. er 300-ish), ca. halvdelen af alle album og kunstere står fint, men nu uden sange (de har vel fået nyt ID). Man kan kun slette favoritter 1 ad gangen (selv på WEB!!!) så MÅSKE kan de hjælpe og slette dem alle (hvis jeg giver password og så er det iøvrigt et "Lukket system" så det er slet ikke sikkert de kan...)
ARGH!!!!!
- more_vert
- insert_linkKopier link
Frit? Der er ikke noget du køber af telefonselskaberne, der er frit.Jeg gætter på af rigtigt mange, ville blive rigtigt sure over pludselig skulle betale 50 kroner årligt for noget som i dag er frit
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det har da ellers været sådan TDC har skrevet regninger i årevis? - F.eks. for leje af telefon man ikke har.Jeg gætter på af rigtigt mange, ville blive rigtigt sure over pludselig skulle betale 50 kroner årligt for noget som i dag er frit
- more_vert
- insert_linkKopier link
burde et telefonnummer ikke være som et domæne?
Jeg gætter på af rigtigt mange, ville blive rigtigt sure over pludselig skulle betale 50 kroner årligt for noget som i dag er frit
- more_vert
- insert_linkKopier link
Du har stadig nummeret i hele opsigelsesperioden.
ja, selvfølgelig har man det
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det fremgår af den enkelte virksomheds profil på Trustpilot. Kig ude i højre side, helt nede i bunden.
Mener du det med af oprette en gratis virksomheds profil ?
- more_vert
- insert_linkKopier link
Kunne forestille mig at det er "erhverv" der gør forskellen. Måske ville det have været væsentligt billigere at tegne et nyt abonnement som privat - og så senere flytte det hvilende erhvervsabonnement ind på den private linie :-)Så sent som 2005 var reglen at at forsyningspligt galt alle boliger og lignende, mens teknikhuse ikke var omfattet.
- more_vert
- insert_linkKopier link
burde et telefonnummer ikke være som et domæne? Altså at et telefonnummer skulle opsiges særskilt og ikke i sammenhæng med et abonnement?
Jo, det ville give rigtig god mening og derfor har TDC kæmpet for at undgå alt hvad der bare lugter lidt af det.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Så sent som 2005 var reglen at at forsyningspligt
Forsyningspligten var kun til slutbrugere. Hvis du foretog byggemodning kunne du ikke påberåbe dig forsyningspligt.
- more_vert
- insert_linkKopier link
burde et telefonnummer ikke være som et domæne? Altså at et telefonnummer skulle opsiges særskilt og ikke i sammenhæng med et abonnement? For mig at se er det ikke en fordel for forbrugerne, at numrene styres/administreres af teleselskaberne. Måske kunne dk-hostmaster få en søster dk-numbermaster :-)
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg forstår i øvrigt ikke, at du ikke har krav på en alm. TDC kobberlinje til din nye bolig ?
Så sent som 2005 var reglen at at forsyningspligt galt alle boliger og lignende, mens teknikhuse ikke var omfattet.
Hvis PHK havde spurgt på at få gravet telefonkablet ind til selve huset og ikke til sit private gadeskab, så havde reglerne dengang begrænset prisen til standardprisen for en nyetablering - som jeg husker som væsentlig mindre end det der nu forlanges.
Om reglerne stadig er sådan, det ved jeg ikke.....
- more_vert
- insert_linkKopier link
Du har stadig nummeret i hele opsigelsesperioden.
Man kunne naturligvis godt ønske, at nummeret var reserveret til dig i en periode. Men hvis det ikke er en del af det IT system, som din leverandør anvender så kan det ikke ske eller kun med DYR menneskelig indgriben.
Alt skal kunne ske IT automatisk.
Hvis du fx opsiger en leje-lejlighed til om 3 mdr, så har du også lejligheden i de 3 mdr., men der er ganske sikkert allerede en ny lejer udpeget, så du har ingen mulighed for at genindtræde i lejemålet på denne adresse.
Det kræver ikke, at man er særligt dygtig for at gennemskue den pt. anvendte procedure. Men PHK, når du selv kan være deltagende bygherre, så er din kritik af TDC på dette punkt i min optik endnu mindre rimelig.
Jeg forstår i øvrigt ikke, at du ikke har krav på en alm. TDC kobberlinje til din nye bolig ?
Lars :)
- more_vert
- insert_linkKopier link
<em>se fx Trustpilots oversigt over internetudbydere. Det er da lidt spøjst, ikke?</em></p>
<p>Jeg finder folk der henviser til Trustpilot, utroværdigt
Tak for dagens bemærkning. Hvis jeg havde drukket cola da jeg læste din bemærkning, så havde du (næsten) skyldt mig et nyt keyboard. :-)
- more_vert
- insert_linkKopier link
Man nedlægger et telefonabonnement, og har ikke nummeret mere
Du har stadig nummeret i hele opsigelsesperioden.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Hvor ser du denne liste over, hvem der betaler og hvem der ikke betaler ?
Det fremgår af den enkelte virksomheds profil på Trustpilot. Kig ude i højre side, helt nede i bunden.
- more_vert
- insert_linkKopier link
men ikke desto mindre ser det ud til, at mange af de store selskaber, der scorer dårligt på deres index, er betalende kunder hos Trustpilot, mens nogle af de mindre selskaber, der ligger øverst i skalaen, ikke betaler en krone til Trustpilot.
Hvor ser du denne liste over, hvem der betaler og hvem der ikke betaler ?
- more_vert
- insert_linkKopier link
Der er tonsvis af sager hvor folk mister nummeret helt. I dette tilfælde var opsigelsesperioden ikke udløbet
Man opretter et telefonabonnement, man får et nummer Man nedlægger et telefonabonnement, og har ikke nummeret mere
- more_vert
- insert_linkKopier link
"Danmarks største underholdningsunivers" Ja men hvor er det lige det er? På facebook under opslag fra kunderne, indimellem er det nærmest tåkrummende morsomt at læse de stakkels supportmedarbejderes forsøg på at bortforklare
- more_vert
- insert_linkKopier link
Trustpilot bliver ofte beskyldt for at forvride billedet til fordel for de virksomheder, der betaler abonnement.
...
Enig Yoel. Det bedste argument, IMHO, for at dit argument har relevans, er at man bare kan læse de næsten 300 sider af anmeldelser der er af TDC. Det er ikke kønt, og der er en rød tråd, der går igennem langt de fleste anmeldelser.
// Jesper
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg finder folk der henviser til Trustpilot, utroværdigt
Trustpilot bliver ofte beskyldt for at forvride billedet til fordel for de virksomheder, der betaler abonnement.
Det er også muligt, at de gør det, men ikke desto mindre ser det ud til, at mange af de store selskaber, der scorer dårligt på deres index, er betalende kunder hos Trustpilot, mens nogle af de mindre selskaber, der ligger øverst i skalaen, ikke betaler en krone til Trustpilot.
Så kan man argumentere for, at sure kunder larmer mere end glade kunder - men det er jo ens for alle selskaber. Så kan du ikke uddybe, hvorfor du mener, det er utroværdigt at referere til Trustpilot, når man skal sammenligne selskabers kundetække?
Kan du evt. anvise en bedre kilde eller metrik til måling af kundernes tilfredshed?
- more_vert
- insert_linkKopier link
Er det ikke lige præsist det der er sket her ?
Nummer porteringen er jo netop sat i gang selv om kunder gjorde noget forkert
Kun ved at kunden betaler en dummebøde. Synes du det er rimeligt?
Der er tonsvis af sager hvor folk mister nummeret helt. I dette tilfælde var opsigelsesperioden ikke udløbet. Derfor kunne PHK annullere opsigelsen og starte forfra. Var den derimod udløbet havde det været game over. I bedste fald kunne PHK blive kunde hos TDC igen og tigge om han kunne få det gamle nummer.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Lad os lige blive enige om at opsigelsesfrist og frigivningsdato intet har med hindanden at gøre
jf. teleloven §27 stk 2 (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=161319#Kap7)
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er rigtigt, at Poul-Henning Kamp kunne have undgået problemet med sit telefonnummer, hvis han bare havde fulgt den rigtige procedure. Det ved enhver, der beskæftiger sig professionelt med telefoni - men hvorfor i alverden skulle han selv være nødt til at have den viden? Er systemet kun til for dem, som beskæftiger sig professionelt med det?
Men han behøver jo netop ikke have den viden der opstod ikke nogen problemer, han kontaktede dem der skulle overtage hans nummer, og nu er overførslen sat i gang
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg finder folk der henviser til Trustpilot, utroværdigtse fx Trustpilots oversigt over internetudbydere. Det er da lidt spøjst, ikke?
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det burde være sådan at du kan portere dit nummer når du kommer i tanke om det og uden risiko for at miste nummeret blot fordi du ikke kendte den korrekte procedure.
Er det ikke lige præsist det der er sket her ? Nummer porteringen er jo netop sat i gang selv om kunder gjorde noget forkert
- more_vert
- insert_linkKopier link
Eksakt, den nuværende metode er ikke serviceminded. Den forudsætter at kunderne sætter sig ind i systemet og hvorfor i alverden skulle de det ? De skal bare have flyttet et tlf.nr. som de synes tilhører dem.Det burde være sådan at du kan portere dit nummer når du kommer i tanke om det og uden risiko for at miste nummeret blot fordi du ikke kendte den korrekte procedure. Faktisk burde der være en kort periode efter at abonnementet er lukket hvor nummeret er reserveret til dig i tilfælde du beslutter at få det porteret og genaktiveret.
Sådanne systemer er opfundet af folk der ikke tænker i hjælpsomme baner. Systemerne kan jo sagtens indrettes sådan at det gøres nemt for Olga på 80, hvis man vil...
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er ikke nemt at være et stort teleselskab - hvis man har mange kunder vil man pr definition også have flere utilfredse kunder end de mindre selskaber.
Men på samme vis vil man jo også have flere tilfredse kunder, så det burde jo ikke rykke ved balancen mellem sure og tilfredse kunder, at virksomheden vokser.
TDC lider som mange andre tidligere monopolvirksomheder af en indbildt "førsteret" til kunderne, og det er nok det, der i virkeligheden er årsagen til størstedelen af de mange historier om kunder, der har haft en dårlig oplevelse.
Selvfølgelig har de tidligere monopolvirksomheder også en masse ansatte, der er dygtige og kompetente. Man kan nå meget langt som virksomhed, hvis man ikke behøver at bekymre sig om, hvorvidt kunderne går til konkurrenten, for man kan jo bare hæve prisen, hvis det strammer til, og så er der masser af ressourcer til, at medarbejderne kan fordybe sig i hver deres nicheområder. Det er jo faktisk præcis et af de meget brugte argumenter for borgerløn - det frigør ressourcer til den enkelte, så vedkommende kan øge sin kreativitet og evner uden at skulle bekymre sig om noget så jordnært som at overleve.
Mindre selskaber må i højere grad knokle for kundernes gunst og leve med, at uanset hvad de foretager sig, spytter de også i kassen hos "en af de gamle". Og alligevel formår mange af dem at holde en høj standard for kundetilfredshed - se fx Trustpilots oversigt over internetudbydere. Det er da lidt spøjst, ikke?
Det er svært ikke at fryde sig lidt over at hvad der starter som en typisk klagesang over "store dumme TDC" ender med at udstille den manglende viden hos anklageren :)
Det er rigtigt, at Poul-Henning Kamp kunne have undgået problemet med sit telefonnummer, hvis han bare havde fulgt den rigtige procedure. Det ved enhver, der beskæftiger sig professionelt med telefoni - men hvorfor i alverden skulle han selv være nødt til at have den viden? Er systemet kun til for dem, som beskæftiger sig professionelt med det?
“Never underestimate the power of stupid people in large groups.”
― George Carlin
Hvis dine kolleger deler den holdning til kunderne, der i sidste ende betaler deres løn, kunne det måske være en forklaring på, at Stofa ligger på en 31. plads på den førnævnte liste.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Nej, dette er ikke klassisk TDC bashing.
Klassisk TDC bashing plejer at indeholde klassiske TDC gengangere, som f.eks: Urimelige priser Arrogant opførsel Uflexibel fejlhåndtering 'Tryning' af konkurrenter på kobberet osv.
"We don't care !" "We don't have to" "We're the telephone company"
K
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er svært ikke at fryde sig lidt over at hvad der starter som en typisk klagesang over "store dumme TDC" ender med at udstille den manglende viden hos anklageren :)
Det er ikke nemt at være et stort teleselskab - hvis man har mange kunder vil man pr definition også have flere utilfredse kunder end de mindre selskaber.
Det har altid været TDC's lod at være den "store inkompetente" - det er som om folk ikke fatter at det er en stor dansk arbejdsplads fyldt med vildt dedikerede mennesker som dag ind og ud betjener Danskerne.. Ja selvfølgelig kan man finde historier hvor TDC fremstår som urimelige - men find mig et andet selskab i den størrelse hvor det samme ikke er gældende..
“Never underestimate the power of stupid people in large groups.” ― George Carlin
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det kan godt være at det er sådan reglerne er men det gør det ikke automatisk rimeligt.
Det burde være sådan at du kan portere dit nummer når du kommer i tanke om det og uden risiko for at miste nummeret blot fordi du ikke kendte den korrekte procedure. Faktisk burde der være en kort periode efter at abonnementet er lukket hvor nummeret er reserveret til dig i tilfælde du beslutter at få det porteret og genaktiveret.
- more_vert
- insert_linkKopier link
For én gangs skyld er jeg ikke enig med PHK. Det har altid været sådan - også i udlandet - at vil man have sit nummer porteret, så skal man ikke selv opsige det. Det gælder også hos mobilselskaberne og hos VoIP-selskaberne. Man får tilmed en advarsel, noget i retning af "Du skal IKKE selv opsige dit nummer, hvis du vil have flyttet dit nummer til os. Det gør vi for dig. Vi kan ikke flytte nummeret, hvis du selv opsiger det."
Hvis det havde været omvendt, altså flytte nummer fra Stofa til TDC, så ville Stofa også have sendt en ny opsigelse eller endda en fejl, og at nummeret ikke kan flyttes. Dette fandt jeg på Stofas hjemmeside: "Du skal ikke opsige dit telefonnummer hos Stofa, men du behøver blot at bestille telefoni hos din nye udbyder. Din nye udbyder vil sørge for, at dit telefonnummer bliver flyttet."
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det giver ingen rationel mening.
Jeg troede af alle vidste af hvis man vil overføre et nummer så kontakter man modtagne selskab, og de sørger for opsigelse og flytning
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er da sådan set principielt set logisk nok at TDCs systemer ikke er helt så forståelige når der kommer en porteringsforspørgelse på et nummer, som ikke længere er i brug/under opsigelse.
Det giver ingen rationel mening.
Jeg har rådighed over nummeret indtil den dag det nedtages.
Selvfølgelig skal jeg kunne bestille portering også efter opsigelsen.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Når du som slutkunde selv siger op, så tolkes det, som om du ikke længere ønsker at være abonnent hos selskabet herunder også telefonnummeret tilknyttet abonnement.
Det er da sådan set principielt set logisk nok at TDCs systemer ikke er helt så forståelige når der kommer en porteringsforspørgelse på et nummer, som ikke længere er i brug/under opsigelse.
Tilgengæld i gamle dage kunne man opleve at hvis man opsagde sit fastnet abonnement hos TDC, så nedtog de også eventuelle xDSL'er på adressen, fordi telefonforbindelsen, som blev brugt som bærelinje...
- more_vert
- insert_linkKopier link
Enhver ved da, at man ikke skal opsige abonnementet bag et nummer, man har tænkt sig at portere.
Det gælder uanset hvem ens "inkumbente" leverandør er.
5: Kan jeg flytte mit nummer, hvis jeg allerede har opsagt mit abonnement?</p>
<p>Nej. Hvis du allerede har opsagt dit abonnement uden samtidig at bede om at få dit nummer flyttet til et andet teleselskab, har du ikke ret til at flytte dit telefonnummer.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Flyt dog alt til andre udbydere.
Det er det jeg prøver på...
- more_vert
- insert_linkKopier link
Eller fordi I finder jer i det.
Flyt dog alt til andre udbydere.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Fordi de har mere eller mindre monopol.
Ja. Jeg lagde sidste år i marts en ordre hos TDC på at flytte mit abonnement fra en TDC TV, fastenet og ADSL linje til YouSee med 100Mbit bredbånd. Altså det var sådan set 'bare at ændre mit abonnement' da de selv påstod, at jeg havde coax ind i huset til Kabel.
De har monopol på alt over 10Mbit hvor jeg bor. (ja man kan få Hiper men det er jo stadig oven på TDC's kabler).
Det tog så kun... 5 måneder og 25+ telefonopkald. For man fik ordren oprettet i deres 'gamle system', og så kunne ordren ikke ændres. Og da det viste sig at den coax indgang de påstod jeg havde, var aldrig blevet trukket, så kunne de ikke ændre den oprindelige ordre da den var 'read only'. Så man oprettede nye ordre og nye kundenumre og og og.. det lykkedes så til sidst at rammen en medarbejder der faktisk fik tingene fixet. Men så ja.. Og efterfølgende har der også været noget 'leftover rod'. F.eks. da man ryddede op i alle de kundenumre man havde oprettet på mig. Så røg mit TV signal... cirka 3 timer før Champions league finalen.. tog heldigvis kun en time for deres support at fixe det.
Man havde også sendt mig flere modem'er. Og ja.. som den gode kunde jeg er, ringede jeg da ind og spurgte om de ikke kunne sende mig en retur seddel, så kunne de få det 'overskydende uudpakkede' udstyr tilbage. Jaaa.. første gang ville de sende et brev.. som aldrig kom.. anden gang jeg snakkede med dem fik jeg så igen fat på en fornuftig ung dame.. som sagde.. jaa.. hvis du er rigtig sød så dropper du det af i en YouSee butik en dag du går forbi en, ellers så ja..
Når det så er sagt.. så er stabiliteten af mit internet sådan set ok. TV-boksen (deres nye) er faktisk rigtig ok. Så ja.. Men.. Hold da op for en gang rod de har med deres IT, og sourcingen af deres services.. har .. de for at sige det lige ud ikke check på.
// Jesper
- more_vert
- insert_linkKopier link
Min internet formidler var før de blev opkøbt af TDC, den bedste service jeg har haft. Meget få afbrydelser, hvis overhovedet nogle, og en konstant ind og udgående data hastighed på det lovede.
Efter TDC har overtaget har jeg flere afbrydelser end jeg nogensinde har oplevet fra anden udbyder og datahastigheden svinger ofte. De er gode til at melde om afbrydelserne, men når det nogle gange sker flere gange måneden kan det være lidt trættende.
Hvordan kan det lade sig gøre? TDC leverer den slem service til en høj pris. Hvorfor har de så meget succes med det?
- more_vert
- insert_linkKopier link