The rise and fall of Facebook – kan GDPR gøre kål på dette monster?
Facebook blev til på et kollegieværelse i 2004, hvor den gode Mark Zuckerberg ønskede en måde at ranke kvinder på. Måske knap så flatterende, og der er da også løbet meget vand i åen siden 2004. Jeg vil prøve at stille skarpt på forretningsmodellen, og på hvordan GDPR vil påvirke den forretningsmodel – eller business case, om man vil.
Osterwalders Business Model Canvas – en måde at beskrive en forretningsmodel
En anerkendt og god metode til at beskrive en forretningsmodel på er Osterwalders Business Model Canvas. Her forklares, hvordan value proposition holdes op i mod kundesegmentet, hvordan relationen er kunder til kunder, hvilke kanaler man rammer kunden med – dvs. det, som skaber nogle indtægtskilder.
Samme model kommer ind på, hvordan dette bliver understøttet i form af hovedaktiviteter, hovedressourcer og ikke mindst, hvilke partnere man har med i sin ligning. Alt dette skaber en omkostningsstruktur.
Osterwalders Business Model Canvas fortjener mere taletid end den får nu, men pointen er, at alle virksomheder har ét og kun ét fokus, nemlig hvordan skaber vi indtægtskilder? Det fokus har Facebook også – og det er her målet nok helliger midlet.
Fokus nummer to er, hvordan skaber vi en omkostningsstruktur, som er mindre end indtægtskilderne. Dog tilbage i 00’erne og efterfølgende er mange startups drevet af potentialet. Man blev rig på salg af virksomheden frem for rig af den daglige drift. Dvs. indtægtskilderne var ret indtørrede, som vandkilder i Sahara.
Børsnotering betyder fokus på forretningsmodellen
Den går ikke, når man skal på børsen og blive et aktieselskab. Facebook ”went public” den 18. maj 2012 – og hvilke 6 år! Her kommer der helt andre boller på suppen, når aktionærer, analytikere og andet godtfolk forventer at se resultater af deres investeringer. Naturligt blev der den gang spurgt ind til, hvordan Facebooks forretningsmodel var – og jeg husker, at man ikke fik et klart svar.
Og forventningen er efterfølgende blevet endnu højere, når man nu er med til at lægge navn til en toneangiven aktiegruppe, som hedder FANG (Facebook, Amazon, Netflix og Google).
Alle som har været i børsnoteret virksomheder ved, at hvis man ikke hele tiden performer, så straffer aktiemarkedet en. Det kan være en kamp fra kvartal til kvartal at sikre de gode tal, så investorerne forsat tror på gevinst af deres investering. Dvs. forretningsmodellen er i konstant fokus.
Men hvad er forretningsmodellen for Facebook?
Dig! Og alle dem omkring dig! Og alle jeres interaktioner.
Som Andrew Lewis sagde det en gang i 2012: ”Hvis produktet er gratis, så er det nok dig selv, som er produktet” (Andre vil sige, at det stammer fra en film tilbage i 70’erne ).
Jeg er også blevet belært, at der findes ikke begrebet ”en gratis frokost”, for der er altid et formål. F.eks. brug af wifi i lufthavne eller på store festivalpladser? Vi tror vel ikke, at vores trafik ikke logges dér?
Men er det ikke ulovlig logning? Her er jeg bange for at puste til den ild omkring overvågning, som blussede op i forbindelse med min blog om politiets ANPG.
Facebook lever nu af den data født ud af vores gøren og laden, som vi gratis har stillet til rådighed. Det er så grundlæggende i deres DNA, at de naturligvis ændrer på Whatsapp DNA efter deres opkøb, så det ikke længere er anonymt at chatte på Whatsapp. Det resulterede i Whatsapps CEO tog sig gode tøj og gik, for det var ikke dét, man havde lovet brugerne.
Mark har selv sagt, at de sælger adds (taget direkte fra hans optræden i kongressen for et par uger siden) – og alle som er noget inden for musikken (marketing) siger, at det er vigtigt at kunne målrette budskaber – og det kan vi ved brug af den data, Facebook har på dig (hør selv på Jakob Kildebogaard). Det gør Facebook naturligvis også selv.
Men Facebook må sælge mere end bare adds. De store klumper af data som er røget til Cambridge Analytica, og som nu er opløst, er ikke et enkeltstående eksempel. Der må have været en modydelse? Også danske selskaber må være ramt. Det er kun starten på en bølge af oprydning – er mit postulat. Men vi ved, at dette har været brugt i valgkampe – ikke kun i US, men stensikkert også i Danmark.
Vi ved, at virksomhederne bruger al data, de kan få fingrene i, for at ramme de rigtige kunder. Saleforce.coms løsning er et godt eksempel på en applikation, som virksomhederne anskaffer for bl.a. at få en effektiv kundesegmenteringsproces.
Kan GDPR flytte noget ved aktiekursen?
Al målrettet annoncering og salg af data dør ikke hen. Måske GDPR besværliggør mulighederne pga. kravet om samtykke? Vi ser allerede initiativer nu, hvor de sociale medier lukker funktioner ned. Så forretningsmodellen – eller business casen - for Facebook er under mega pres. Det må da påvirke aktiekursen i nedadgående retning?
Det undrer mig dog, at alle de kedelige sager, som har været i den seneste tid ikke har påvirket Facebooks aktiekurs mere? Burde de ikke være i frit fald?
Jeg troede bestemt, at det var nu, aktier skulle sælges (ja, jeg havde nogle og solgte i kurs 156 USD), men den aktie er som en tumling; bliver ved med at komme tilbage. Lige nu er den på sit højeste efter et lille fald for et par uger siden, som det skete for andre aktier.
Kan dette sammenlignes med diesel-gaten, som heller ikke fik væsentlige konsekvenser for WV-koncernen i form af stærkt reduceret salg?
Løfter Facebook sig bare som en fugl Phønix og får juristerne til at skrive nogle nye samtykkeerklæringer, hvor vi alligevel forsætter som om intet var hændt? Eller finder Facebook bare noget andet at leve af?
Det er ligesom bogen om musen, der skal finde ny ost. Facebooks ost er så ny funktionalitet som markedspladsen og seneste en ”anden markedsplads” nemlig dating. Dating har historisk set været en guldgrube, og det er naturligt at ”gå tilbage” til en af de oprindelige tanker med Facebook – nemlig ranking af kvinder! Udover det må de pønse på noget mere? For indtægterne skal forsætte med at tikke ind i samme takt som tidligere, så aktiemarkedet er tilfredsstillet.
Monsteret kan ikke slås ned – det er nu en for stor del af vores liv
Uanset, så har Facebook en stor rolle i almindelige menneskers liv; de dør ikke bare hen. For nu er vi blevet vant til at have en kanal til vores venner, vores foreninger og vores børns fritidsinteresser.
Hvis Facebook skal lukke endeligt ned, skal der etableres et alternativ, som er væsentligt bedre. Normalt ville Microsoft være kandidat til at slå en spiller som Facebook, da de notorisk har været verdens bedste ”2nd mover” og overhalet mange indenom. Dem skal vi nok ikke regne med, da de ejer en bid af Facebook (hvorfor slå dem, når du kan købe dem, eller eje lidt af dem).
Så Facebook vil forsat kunne lave den ene skandale efter den anden, uden at det virkelig slår hul på deres panser. Vi kan ikke se ind i maskinrummet og faktisk forstå deres forretningsmodel. Vi kan kun håbe på, at GDPR vil få muligheden, men jeg har min tvivl.
Lisbeth Knudsens ønske om data etiske råd (som jeg støtter og i øvrigt også det ”rigtige” etiske råd støtter kunne måske skabe mere moral og etik i forretninsmodeller som Facebooks, men vi mangler flere ”silver bullets”, hvis dette moster skal have seriøs modstand.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.