RIP Aage …
Du var ikke den første, og du bliver ikke den sidste
Nu er det endeligt. Aage prøvede efter langt tid at opretholde livet, men nu er den sidste butik lukket og slukket.
Jeg taler naturligvis om musikbutikken 4sound, som i starten hed Aage Jensen (tilbage i start 70'erne). Det blev bare kaldt Aage indtil for et par år siden, hvor det blev omdøbt til 4sound. For os københavnere var butikken i Landemærket stedet, hvis man skulle have trommer, guitarer, keyboards etc. Alt dette har jeg blogget om for ca. 1½ år siden i bloggen ”Ulven kommer - eller er Amazon her egentlig ikke allerede?”.
Nu handler denne blog ikke om ”hvad sagde jeg”. Der er med garanti mange grunde til at en god forretning med over 100 ansatte må gå fra storhedstid til konkurs. Og jeg vil ikke kloge mig på, hvorfor 4sound endte sådan her, men forsøge at tale til alle dem, som er i gang eller vil i gang med at starte en biks op.
Alligevel tænker jeg at bruge 4sound som eksempel på en biks, som satte sig mellem to stole. Er du en specialbutik eller sælger du ”commodity” produkter?
Specialbutikken har noget ingen andre har. De har typisk en service, som du ikke kunne få andre steder. I min første blog brugte jeg Gottfried som et godt eksempel på en specialbutik, hvor deres servicering af mine saxofoner er i verdensklasse. Jeg føler mig som en del af kliken, når jeg kommer derind. Jeg bliver glad i låget af at komme derind. Glæden ved at spille på saxofoner, som bare er topjusteret, er bare bedre end … at få en mad (ved ikke hvad i tænkte). Prisen er sekundær - indtil en hvis grænse naturligvis - jeg vil forkæles!
Vi ved udemærket godt, at hvis man sælger ”commodity” produkter, så skal prisen være skarp (og vi går altid efter det billigste), og der skal bare være varer på hylden. Det var her 4sound fejlede.
Jeg skrev en opfordring i min blog, at vi skulle fodre den ”rigtige”. Det forsøgte jeg også ved at lægge min køb omkring mit andet instrument (keyboards). Men gentagne gange gik jeg forgæves.
Typisk var samtalen i butikken:
”Davs”
”Davs … jeg skal købe
”Den har vi desværre ikke …”
”Hvornår kan I få den hjem?”
”Det ved vi ikke …”
”OK … Ha en god dag …”
Så gik jeg ud og stod uden for butikken. Gik på nettet. Fandt Thomanns side. Bestilte varen. Fik den leveret to dage efter.
Det lader til 4sound havde fået en kronisk forkølelse, som blev dødelig…
Husk at gå til læge. Få tilset jeres forretningsmodel. Er I en specialbutik eller sælger i ”commodity”? Eller begge dele? Og opfører I jer derefter. Hvis I ikke gør, så bliver I forkølet … og … BUM!

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.