Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Rejsekortet sutter stadig

17. august 2011 kl. 14:0819
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Til de af jer der overvejer rejsekortet, er her et lille bestiarium fra mine to rejsekort:

19-05-2011  07:37   Stenlille st.   07:41   Afventer oplysninger om rejse   -18,00 kr.
    Afventer oplysninger om rejse.          -12,50 kr.

Nu betaler man også for at rejsekortet venter på at man rejser...

26-06-2011  10:20   Not localised   10:20   Afventer oplysninger om rejse   0,00 kr.
    Afventer oplysninger om rejse.          0,00 kr.
    Afventer oplysninger om rejse.          -25,00 kr.

Guderne må vide hvad der foregår her og hvad man betaler for...

11-07-2011  13:55   CSC tPurse management (Danish)      Slagelse st.    0,00 kr. 

Hvor så end det stoppested lige ligger...

28-07-2011  13:12   Slagelse st.    14:08   Afventer oplysninger om rejse   -58,80 kr.
    Afventer oplysninger om rejse.          -50,00 kr.

Her betaler man for rejsen, som de ikke ved hvorhen går og dertil en dummebøde...

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg har også modtaget et par refusioner uden nogen forklarende tekst, reference eller endog blot en dato for hvad de vedrører og de fremgår ikke noget sted af rejsekortets oversigt på hjemmesiden.

Det her er mere uigennemskueligt end TDC's telefonregninger...

phk

19 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
13
18. august 2011 kl. 14:58

Vi har anskaffet 2 rejsekort flex - det fungerer fint.

Vi er dog heller ikke så flittige brugere. Men ingen problemer på hovedstrækningen.

Glæder mig til at udfordre S-tog og Metro pr. 1 november.

12
18. august 2011 kl. 07:50

Jeg blev pludselig meget mere glad for min lille Skoda :) Det der gedemarked havde jeg ikke holdt ud så længe.

8
17. august 2011 kl. 15:38

Guderne skal vide at systemet da også er oppe imod hårde betingelser. Ved en her unavngiven station overværede jeg to unge mennesker der morede med at vifte et eller andet kort foran en (i øvrigt tildækket) stander, som pligtskyldigt prøvede at følge med:

"Check ind."

"Check ind."

"(ihærdigt vifteri) Tjtjtjtjt-check ind."

"Check ud."

"Check ind."

"Check ind."

"Check."

"Check ind."

"Check."

Det er ikke godt at vide om sytemet endte med at checke dem ind eller ud, eller hvad der kommer til at stå på sådan en rejseoversigt! Men de kom da med toget ...

Selv er jeg fortsat meget glad for mit månedskort.

14
19. august 2011 kl. 12:04

@Jan Gundtofte-Bruun Hvis man vifter et rejsekort foran en stander, får man blot en "bong", som tegn på at man har checket ind eller checket ud.

"Check ind/Check ud" beskeden kommer når man vifter noget som helst andet foran standeren, f.eks. dine hænder, og de er til brug for svagtseende, så de er klar over om det er en check ind eller en check ud stander de står ved.

De to unger har altså ikek formpet at checke ind eller ud, ej heller at fodre systemet med ubrugelige data.

7
17. august 2011 kl. 15:30

En ting er ovenstående rod fra Rejsekortet, men kan det nogensinde overholde Markedsføringslovens §13? I følge den skal kunden på forhånd have oplyst prisen. Jeg har ikke selv brugt Rejsekortet, men jeg har svært ved at se hvor jeg som kunde kan se prisen på varen inden jeg køber den (at man så heller ikke kan se prisen efter man har købt varen gør det bare meget værre).

Fra http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html:

"§ 13. Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter. Afgifter eller omkostninger, som den erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos forbrugerne, er ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling, finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse. Stk. 2. Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse ved erhvervsmæssigt udbud af tjenesteydelser til forbrugerne fra fast forretningssted, samt når tjenesteydelsen udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling. Hvor det ikke er muligt at oplyse den samlede pris for tjenesteydelsen, skal grundlaget for beregningen af prisen oplyses, såfremt dette vil gøre det muligt for forbrugerne selv at beregne den endelige pris. Er det på grund af mængden af udbudte tjenesteydelser ikke muligt at angive prisen eller beregningsgrundlaget for dem alle, skal prisen eller beregningsgrundlaget anføres for et relevant og repræsentativt udvalg. Stk. 3. ..."

//staniolshat=on

Jeg forstår ikke rigtigt at det kan være nødvendigt for Rejsekortet at kende mit navn og adresse. For os der faktisk bruger det offentlig betyder det at i en nær fremtid ligger alle oplysninger om vores færden i en database hos Rejsekortet. Det næste bliver at tvangsindføre GPS overvågning i alle biler (med begrundelsen at bilen kan oplyse sin position ved en ulykke) og så kan ingen dansker længere bevæge sig rundt uden at det bliver registreret i en database. Orwell var en fantasiløs amatør :-)

//staniolshat=off

19
12. september 2011 kl. 13:18

Det næste bliver at tvangsindføre GPS overvågning i alle biler (med begrundelsen at bilen kan oplyse sin position ved en ulykke)

... eller roadpricing (som alternativ til en betalingsring).

Jeg antager, at den måske kommende betalingsring også vil være baseret på et brobizz-lignende system, hvor man holder øje med, hvem der passerer hvornår.

Men cyklister og fodgængere burde fortsat kunne snige sig rundt, uden at der blive holdt øje med dem (så længe de holder sig fra Strøget og andre videoovervågede steder).

15
12. september 2011 kl. 09:43

Tilsyneladende læser EU Version2 :-)

De har i hvertfald vedtaget at indføre et system til biler, der selv kan ringe 112 i tilfælde af en ulykke, se http://www.comon.dk/art/166616?a=rss&i=0.

// staniolshat=on Systemet kan naturligvis ikke bruges til overvågning. Lidt ligesom børnepornofilter ikke kan bruges til blokere musik/medicin/osv sites. Og antiterrorlovgivningen ikke kan bruges mod rockere/kriminelle generelt. // staniolshat=off

På den positive side vil systemet helt givet redde mange, dels ved at der overhovedet bliver foretaget et nødopkald og dels ved at kunne opgive en meget præcis lokation. Kommer snart til en bil nær dig.

18
12. september 2011 kl. 11:04

Christian, Nu bør du efterhånden være klar over at jeg vælger mine ord med omhu.

Dem der bliver reddet af sådanne systemer i USA er dem der laver single-ulykker på øde vejstrækninger.

I langt overvejende grad vil det sige folk der er stangfulde, folk der er på narko, folk kørte alt for stærkt og/eller vildt og folk der snakkede mobiltelefon, arbejdede på deres laptop, eller skrev solgte forsikringer, istedet for at køre bil.

Et meget lille fåtal af de heldige var folk der havde hvad jeg vil kalde "legitime uheld", hvor f.eks veje, træer eller katastrofale fejl på bilen var årsag til uheldet.

Dem der får et medicinsk problem undervejs, hjerteanfald, hjerneblødning eller insulinchock, har ikke væsentlig bedre fremtidsudsigter med systemet end uden.

I nogle enkelte tilfælde har folk der er faret vild fordi de drejde ind af en skovhuggervej været istand til at påkalde sig hjælp den vej.

Systemerne redder stort set ingen liv i noget der bare lugter lidt af normalt traffikerede situationer, der ser andre billister hvad der sker og griber ind langt hurtigere end en ambulance kan nå frem under nogen omstændigheder.

10
17. august 2011 kl. 19:55

@Brian Markedsføringsloven er vel overholdt, ved de har takstblade og prisberegner på nettet. Men de er meget internet-fikseret.. Og anonyme kort kan købes på desværre pt. kun på få steder. Og de bruger cpr-nummer til udbetaling af beløb ved fejl. (Men de beløb burde tilbage føres til kortet). Og de skal også overholde Hvidvaskningsloven..

@Lars Jeg har se en bekendt tjekke ind med JoJo-kort i Malmø - der blev printet et papirbillet for hele rejsen efter kortet skulle skannes 3 gange og indtastes inden det punkt! Vi kan nøjes scanne kortet mindste et par gange.. det er noget bedre med rejsekortet.

Men det at få ordentlige oplysninger om rejserne er et must. Også når der går et eller andet galt med udregning, hvor der skal rettes.

11
17. august 2011 kl. 23:53

@Brian Markedsføringsloven er vel overholdt, ved de har takstblade og prisberegner på nettet. Men de er meget internet-fikseret.. Og anonyme kort kan købes på desværre pt. kun på få steder. Og de bruger cpr-nummer til udbetaling af beløb ved fejl. (Men de beløb burde tilbage føres til kortet). Og de skal også overholde Hvidvaskningsloven..

Sagt med andre ord: de anonyme kort er uanvendelige da rejsekort systemet laver masser af fejl, og hvis man ikke vil opgive sit CPR nummer (som de derefter knytter til det "anonyme" kort) er pengene tabt. Der er er kun rejsekort med overvågning.

9
17. august 2011 kl. 15:40

Overordnet set mener jeg at ideen om et rejsekort er god.

Som der er talrige eksempler på er udførelsen særdeles ringe og perspektivløs.

PS. Ja, hvad blev der af v2s rettefunktion? :-(

6
17. august 2011 kl. 15:29

Hvad har Version2 gjort ved rette-funktionen?

I ovenstående bør "trafik" bør selvfølgelig udskiftes med "transport".

Martin.

5
17. august 2011 kl. 15:27

...mere og mere et særdeles vellykket forsøg på at nedlægge den sidste rest af offentlig trafik.

Martin.

3
17. august 2011 kl. 14:43

dette brugervenlige system der selv benytter det til og fra arbejde , mit gæt ville være 0.

2
17. august 2011 kl. 14:42

Svarer de på alle dine henvendelser om hvert enkelt problem?

1
17. august 2011 kl. 14:34

Skriver du til deres support, hver gang du oplever et nyt problem?