Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Rejsekortet: Laver de grin med mig ?

27. april 2011 kl. 14:4645
Artiklen er ældre end 30 dage

Jeg begynder at have en mistanke om at jeg bliver udsat for VIP behandling hos Rejsekortet, men jeg er ikke helt sikker på at de har luret hvilke ting jeg tænder på og af på.

Alle der har lyttet blot en lille smule til mig i "digitus magistrans" mode ved at jeg er en store fan af "end-to-end" princippet i systemdesign.

I kan derfor selv gætte jer til hvad jeg synes om følgende lille fodnote fra oversigtssiden på mine to rejsekort:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Store inkompetente organisationer afslører altid deres største frygt igennem deres forsikrende og bortforklarende fodnoter, så mens jeg lige hvilede hjernen et øjeblik, trænede jeg den mentale disciplin der hernede går under navnet "roe-regning".

I ved allerede hvor det her bærer hen, gør I ikke ?

Taget i betragtning at de har computere til opgaven, er det jo næppe fordi de ikke kan finde ud af addition og subtraktion hos rejsekortet, men fordi de regner på nogle andre tal end dem der står på skærmen.

Er der nogen blandt publikum med en uddannelse i brugergrænseflader der vil give en karakter for den præstation ?

Opmærksomme læsere vil finde ud af at der mangler et beløb på hhv. 45.36+50.00 og 18.00 kroner.

D. 30 marts, sendte jeg en email til rejsekortets kundeservice og oplyste dem om, at den manglende registrering de havde fra dagen i forvejen svarede til at jeg havde checket ud på Tåstrup (ikke høje!) station, da dette ikke var blevet registreret udløste det naturligvis en dummebøde således at den samlede pris var rejsen til Høje Tåstrup (45,36) + dummebøden.

Taget i betragtning at vi er en indkøringsfase, havde jeg egentlig regnet med at få et hurtigt svar af typen, "Tak, vi har rettet det".

Det fik jeg ikke.

Idag modtog jeg denne email:

> Kære Poul-Henning Kamp
>
> Tak for din e-mail af 30. marts 2011.
>
> Vi har undersøgt sagen med vores tekniske afdeling, på den pågældende dato har der ikke været fejl på udstyr på Høje Taastrup st.
>
> På grund af den lange svartid har vi dog valgt at kompenserer din rejse alligevel.
> Vi overfører forudbetalingen på kr 50 til din nemkonto i løbet af 7-10 hverdage.
>
> Med venlig hilsen
>
> N N
> Rejsekort Kundecenter DSB

For det første virker det lidt underligt at de har undersøgt automaterne på Høje Tåstrup når jeg tydeligt skrev til dem at det var Tåstrup station jeg checkede ud på.

For det andet er det lidt suspekt at jeg pludslig er begyndt at få svar på månedgamle henvendelser efter at mine skriverier er kommet til Rejsekortets ledelses opmærksomhed.

For det tredje kan vi notere os at ikke alene dummebøden på 50,00 er forsvundet, sporløst, fra oversigten også hele rejsen fra Slagelse er væk.

Den kun svagt bekymrende forklaring er at direktøren for rejsekortet har meddelt at "Ham der skriver på V2 skal have VIP behandling så vi ikke får mere dårlige presse fra den side" og en eller anden i IT afdelingen løste det problem med "DELETE FROM rejse WHERE..." i databasen.

I så fald har de totalt fejlvurderet hvilke ting jeg tænder totalt af på.

Den rigtig bekymrende forklaring er at kundeservice rutinemæssigt har brugt den officielt i systemet indbyggede funktion og at denne efterlader data vildt inkonsistente og uden noget der blot ligner sporbarhed for kunden.

Nuvel. Som jeg lærte af Finanstilsynet og Forbrugerstyrelsen igår, er Rejsekortet omfattet af loven om betalingsmidler.

Så hvorfor sker refusionen til min "nem-konto" og ikke til rejsekortet ?

Men det er værre endnu:

Dette kort er til firmabrug. Jeg kunne ikke se nogen steder man kunne oprette et rejsekort under et firma, så det er oprettet under mit CPR nummer i stedet for mit firmas CVR nummer.

Nu får jeg en refusion for 50,00 kroner til min private nem-konto, som revisoren skal føre tilbage til firmaregnskabet.

Andre 45.36 kroner er forsvundet ud i den blå luft.

Min revisor er 100 gange hurtigere og bedre til roe-regning end jeg selv er og han har en meget konsekvent holdning til bilag. Der er nul chance for at han overser problemet.

Og jeg som troede at jeg bare kunne printe oversigten fra Rejsekortet ud hver måned...

Og hvad betyder det her lige for en forbrugers mulighed for at bruge rejsekortet som alibi i en kriminalsag ?

De 18,00 kroner på det andet kort har jeg ingen ide til den diagnose på, med mindre de er ved at VIP behandle den klage jeg sendte igår om overlydsrejsen på det kort.

Jeg er ret sikker på at min blog er tikket ind på lystavlen hos Rejsekortets ledelse og derfor er her to helt simple spørgsmål til dem, til forbrugerstyrelsen og til finanstilsynet:

  1. Tager I pis på mig, eller er det her sådan det skal virke ?

  2. Det svar mener I ikke seriøst, vel ?

phk

45 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
27. april 2011 kl. 16:10

... og nu står der i deres bugtracker:

Type: Kosmetisk
Prioritet: Kritisk
Beskrivelse: Skriv først "prisen er beregnet korrekt", når oplysninger om rejsen er fundet.

Hvilket jo magisk gør at det virker!

4
27. april 2011 kl. 16:33

hvad gør de når der kommer mange brugere på hvad vil det så tage at få svar på spørgsmål

6
27. april 2011 kl. 17:00

Jeg har en tilsvarende Goddag mand. Økseskaft! dialog med BRF Kredit og DanID, fordi man får en gammel version af reglerne for NemID, hvis man forsøger at logge ind på BRFs webservice Mine Lån med NemID og ikke har tilvalgt "NemID til offentlig digital signatur".

Jeg har bare opgivet dem som inkompetente.

BRF's låneberegner viser også at jeg kan omlægge mit lån:

En omlægning kan være interessant for dig!

                Dit nuværende lån    Dit omlagte lån

Ydelse før skat/md. 6.100 kr 6.400 kr Restløbetid 10 år 0 år

  1. års afdrag 54.100 kr 0 kr

Roeregning viser at de nok ikke helt har testet den applikation i bund. (Retfærdighedsvis skal siges at de erkendte fejlen uden forbehold.)

7
27. april 2011 kl. 17:13

Jeg syntes der er markant forskel på de 2 ting. Ja brugeren bør få de rigtige betingelser, men så er det vel heller ikke værre end at BRF kan blive tvunget til at følge de betingelser de viser.

Hvad låneomlæggeren gælder så står der vist normalt at den slags beregnere giver et ca. bud på lånemuligheder og at man skal kontakte sin rådgiver for et egenligt tilbud. Det forbehold kan jeg godt leve med og dermed også at den i nogle tilfælde giver vanvittige resultater (den er et stykke legetøj)

Men det problem PHK påpeger befinder sig ikke i et stykke legetøj, men derimod i maskinrummet på noget der frit kan trække penge fra et af dine betalingskort! og som åbenbart udnytter denne mulighed efter forgodtbefindende (eller noget der minder om det).

Når det gælder den slags ting bør man kræve ligeså skrappe krav som der bliver til banker og lignende. Hvordan fanden er det fx acceptabelt at man ikke kan få en kvittering for ind/ud-check ? Det gør jo holdningen hos kundeservice vanvittig. Man har selv bevisbyrden for at have checket ud korrekt og de har sørger for at man ikke kan løfte den... Jeg håber 1) at ikke holder i byretten og 2) at forbrugerrådet vælger at kører en gruppesag for nogle folk, for de færreste gør det nok selv når det drejer sig om en halvtredser eller lignende

8
27. april 2011 kl. 17:41

Helt enig. Det var bare brugersupport, der i begge tilfælde ikke fatter en dyt og håber at problemet forsvinder, hvis de bare lader være med at svare.

5
27. april 2011 kl. 16:53

Nu forudsætter du jo rent faktisk at der er andre brugere end PHK der rent faktisk får svar fra deres support..

Nogen burde stoppe det her cirkus indtil de kan bevise at det rent faktisk virker og kan regne..

2
27. april 2011 kl. 16:15

Nogle gange skulle man tro at det var politikens "At tænke sig" der udgav de her blogindlæg om rejsekortet.. Det eneste nemme i det her, er da navnet på den konto, hvor de overfører forkert konteret beløb, suk