Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Rejsekortet er kreativt

3. april 2014 kl. 20:3838
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hver gang det ser ud til at gå godt, laver de ansvarlige for rejsekortet et nyt problem. Der var klager over at det var svært at se forskel på standerne til at checke ind og checke ud, så de blev forsynet med skilte, hvor der enten står Check Ind eller Check ud.

Der var bare ikke nogen som havde helt styr på hvad den enkelte stander egentlig skulle gøre. Her er en stander jeg så på stationen. Ved siden af den, står en anden stander med et tydeligt Check ind på et grønt skilt, hvor du rent faktisk kan checke ind.

Standeren på billedet er en fælde. Den står hvor passagerer forventer, at der står en stander til at checke ud, og der står Check ud på den. Dem der kører kortet forbi det blå øje, og tror de har checket ud når de hører bippet, bliver snydt og skal betale en bøde.

For at gøre det endnu sværere, var standeren tidligere programmeret, så den checkede ud, men det blev ændret til at den checkede ind, nogenlunde samtidig med at den fik et skilt hvor der tydeligt stod Check ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så kan det ikke gøres meget mere forvirrende.

38 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
38
29. januar 2022 kl. 09:05

Som så meget andet, er det blevet lagt ud til brugerne at sørge for, at det for andre bliver nemt at få et overblik over, hvor stor en andel hver af tog, bus og metro skal have.

I stedet for at man havde gjort det nemmere for brugerne at købe et kort og - i værste fald - eet check ind og eet check ud uanset hvor mange skift, så er det på bedste djøf vis gjort besværligt for os brugere. Vi skal nemlig lystigt tjekke ind og ind og ind og ind og huske at tjekke ud til sidst. Kun fordi at nogle skal kunne sætte 3 kolonner ind i et excel ark og milimeter splitte min rejse.

Til gengæld er det blevet møgdyrt. Og hvis man bare vil købe en enkelt sms billet, så koster den det dobbelte af, hvad en tur på rejsekortet ville koste. Derudover graver de lystigt i mine data til selvpromovering, uden at jeg kan sige nej tak.

Jeg har købt et pendlerkort hvor jeg ikke skal huske at check ind og ud ved hver rejse. Kun ved aktivering af ny periode, skal jeg lige checke ind. Dvs at jeg er nogenlunde anonymiseret (bortset fra at kontrollør hver dag scanner mit kort) Men det er så dyrere end et "almindeligt" pendlerkort. Og jeg kan ikke købe ekstra rejser. (de vil virkelig gerne have mig over på alm pendler check-ind/ud kort).

Men hvad forslår jeg så? Forenklet zone system som vi havde før i tiden. Det var ikke perfekt, men det var til at finde ud af. Billigere per tur. Måske hvis der ikke skulle bruges så mange medarbejdere til at regne split ud per transportmiddel, kan det blive billigere igen. Jeg betaler 1200 kr for et månedskort til 6 zoner (eller 7)! Til gengæld har jeg konstant aflyste og forsinkede tog... Pendlerkort fysisk som jeg har nu, men som rejsekort. Dvs anonymt. Hvis DSB mv vil have mine data, må de spørge pænt om lov. Et fysisk klippekort. Det er savnet af mange. Og at en app ikke ses som løsningen på alt, men som en sekundær løsning

37
29. januar 2022 kl. 00:20

Jeg har kun taget offentlig transport to-tre gange de seneste 7 år. (Indirekte pga. rejsekortet) Konen har sørget for at bestille rejse kortet er blevet fyldt op på ny hver gang. Giv mig en simpel app, klippekort eller kontant/kort betaling så er jeg med og så kan jeg beslutte mig på kort tid og betale. Folk der ikke benytter offentlig transport ofte, bestiller ikke et kort med 14 dages levering, hvorefter de skal fylde penge på det med en dags ventetid. Så med mindre der også er andre betalings muligheder (hvad jeg naturligvis håber er kommet uden den store reklame) er det konen der skal sørge for mig nu ellers tager jeg taxi eller ringer efter en ven.

36
28. januar 2022 kl. 22:49

Nu forsvinder alle de røde og grønne signaler, så er der ikke længere noget , der hindrer at standerne lyser med forskellige farver. Det tager nok lidt tid med signalerne, men da Rejsekort a/s behøver ganske meget tid til at lave ændringer, vil det nok ikke forstyrre noget.

31
5. april 2014 kl. 22:02

Konklusionen på Rejsekortet må jo være at det er en fadæse af format.

Et system designet uden det mindste hensynstagen til kunderne, men umiddelbart udtænkt af kloge mennesker som ikke selv tager det offentlige.

Ingen af Rejsekortets kunder har nogen idé om hvad der foregår eller hvorfor det fungerer som det gør, en fadæse af store dimensioner.

Noget så banalt som at chekke ind og ud, er et rent mysterium som forvirrer samtlige kunder. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan en bruger af Rejsekortet vil have det hvis det kun anvendes en gang imellem og ikke som pendler.

Dødsstød 1: Klippekortet er blevet forlænget 2 gange pga. Rejsekortets defekter.

Dødsstød 2: Under VM i Marathon kunne en så simpel ting som at taksere 4 zoner for 20kr ikke udføres og man måtte anvende smsbillet istedet.

Der er desværre langt andre kræfter bag Rejsekortet end vi lige fatter, og atter engang er vi blevet snydt og trukket rundt i manegen, alt imens pengene fosser ud af statskassen.

34
6. april 2014 kl. 09:58

Konklusionen på Rejsekortet må jo være at det er en fadæse af format.

Rejsekortet har mange mærkelige fejl og begrænsninger, og mange problemer kunne være undgået.

Når det er sagt, så er jeg egentlig meget glad for mit rejsekort. Efter at have glemt at tjekke ud et par gange i starten har jeg nu vænnet mig til rutinen og glemmer det ikke længere. Især er jeg glad for, at jeg kan tjekke ind på et sekund, hvis jeg ankommer til toget i sidste øjeblik, sammenlignet med at stå og bøvle med bøjede klippekort, der ikke ville klippe.

Der er dog plads til masser af forbedring. Men det virker desværre ikke som om, der sker alverden på den front.

17
4. april 2014 kl. 18:11

Helt enig med Gerog Strøm i, at det er en fejl. Men jeg havde så håbet, at der stod hvor standeren står, så vi kan rette fejlen. Meddelelse om stedet sendes gerne til gem@rejsekort.dk

På forhånd tak, Gregers Mogensen, Rejsekort A/S

26
5. april 2014 kl. 10:43

Jeg har svaret Gregers Mogensen:

"Hej Gregers

Standeren står på Lejre Station på den perron hvor togene kører mod øst, og det er den ene af de to standere yderst mod øst.

Jeg vil i øvrigt foreslå, at I på forsiden af jeres webside opfordrer kunder til at skrive ind, når de oplever problemer med jeres standere eller kortet, og at I laver en formular eller lignende, så det er let at gøre. Det lader til at der er en del problemer med udstyret, og I har brug for at få dem at vide så hurtigt som muligt, så de kan blive rettet.

Venlig hilsen

Georg Strøm"

14
4. april 2014 kl. 14:26

Man kan ikke løse problemet ved at lave den blå lampe til rød eller grøn.

Ud over at de ikke må kunne forveksles med togsignaler/lyskurve (som Peter Warholm skriver), er der også problemer for farveblinde.

Derimod kunne man sagtens lade den blå lampe have forskellige former, f.x. de ikoner, som Torben Mogensen foreslår.

16
4. april 2014 kl. 16:18

Er de egentlig lovlige i trafikken, når de sidder i en bus og lyser blåt ud gennem døren?

9
4. april 2014 kl. 09:52

Jeg er enig i, at farverne bør være forskellig, og som Peter siger, kan det nemt løses med farvede LED lamper. Men der er flere problemer: Indikationen af, om det er check ind eller ud er skrevet med dansk tekst. Hvorfor kan man ikke bruge de internationalt anerkendte og udbredte ind- og udgangsikoner, altså en kasse med en pil ind eller ud?

12
4. april 2014 kl. 12:49

"Check ind" og "Check ud" er også for tæt på hinanden. Hvis de skulle have tekst kunne de bruge "Begyndt" og "Afslut" som er nemmere at skelne fra hinanden

8
4. april 2014 kl. 09:35

Den store runde blå lampe lige under standerens display, hvorfor kan man ikke benytte den til at vise om det er en tjek ud eller tjek ind stander? Hvis man smed nogle LED-lamper i, så kunne den lyse grønt når det var en tjek ind-stander, og hvis der var behov for at ændre den til en tjek ud, så kunne den jo bare lyse rødt. I dag er det sådan, at man skal helt tæt på, for at kunne se om det er en tjek ind eller ud-stander. Ved at ændre farven på den runde lysende 'plet/cirkel/lampe' under standerens display vil det jo blive umådeligt meget nemmere at kunne se forskel i farten. Det er formodentligt heller ikke nogen særlig dyr investering, taget i betragtning hvor elendigt det virker nu - der er alt for få standere, og det er svært at se forskel på dem.

Rejsekortet slår sig jo på, at det er noget så smart, at man kan 'vende' standere (som det er gjort på ovenstående billede), for at imødekomme ex fodboldkampe, hvor der pludselig er mange mennesker som enten skal 'til' eller 'fra' kampen. Det er jo i princippet meget smart, - men kun hvis det blev nemt at skelne mellem dem i farten.

10
4. april 2014 kl. 11:26

Man har været nødt til at ungå Rød og Gron lamper da disse kan forvæksles med tog signaler.

Jeg har så ikke forstået hvofor de ikke måtte være f.eks. Blå og Orange, eller andre farver...

13
4. april 2014 kl. 13:54

Jeg tror nu nok at togføren kan se forskel på en rejsekort stander og et signal, men lad nu det ligge. Ellers kunne LED pærene vel også bare skrive med stort "ind" og "ud", inde i det blå felt. Jeg er med på, at det allerede står med mikroskopisk skrift størrelse over displayet, men det skal gerne kunne ses fra mange meters afstand.

11
4. april 2014 kl. 12:15

Er det ikke bare et spørgsmål om, at standerne skulle have været drejet sådan, at togføreren først kan se farven, når han holder på stationen?

Endnu bedre havde det været, hvis standerne feks. lyste grøn ved check ind og rød ved check ud. Så kan de være blå det meste af tiden, og man behøvede kun én type stander. Så bliver man også visuelt advaret, hvis man er i gang med at checke ind, når man egentlig ville have checket ud.

Det er selvfølgelig for sent nu, men jeg har bare altid undret mig over behovet for to forskellige standere.

27
5. april 2014 kl. 12:00

Det er selvfølgelig for sent nu, men jeg har bare altid undret mig over behovet for to forskellige standere.

Jeg har undret mig over det samme. Jeg kan godt forstå at der skal være to funktioner, men hvorfor to standere?

Det kunne også være lavet så man bruger kortet på standeren, og trykker på enten en "Tjek ind" eller en "Tjek ud" knap. Disse to knapper kunne så med fordel have to forskellige farver, fx rød og blå (af hensyn til de farveblinde, som mig), og/eller nogle tydelige ikoner.

35
6. april 2014 kl. 10:29

Hej. Jeg syntes til gengæld at det er noget skrammel at der er 3 typer standere til login. Kunne de 2 smalle typer ikke have samme muligheder til login ang flere medrejsende? Og så den store til de specielle funktioner?

mvh

30
5. april 2014 kl. 19:54

Det kunne også være lavet så man bruger kortet på standeren, og trykker på enten en "Tjek ind" eller en "Tjek ud" knap.
Disse to knapper kunne så med fordel have to forskellige farver, fx rød og blå (af hensyn til de farveblinde, som mig), og/eller nogle tydelige ikoner.

Dårlig ide for det tager alt for lang tid. Stoppe op, finde og trykke på knap, holder kortet til standeren (sekventielt hvis det skal gøres med én hånd), og så kan man gå videre. Det er principielt det samme som de såkaldt ekstra-standere, hvor man kan vælge andre indstillinger end den normale (flere rejsende, cykel etc). Som det er nu, kan man styre direkte mod den rigtige stander, hold kortet mod standeren et kort øjeblik (næsten uden at stoppe), og det er det.

15
4. april 2014 kl. 14:38

Det er selvfølgelig for sent nu, men jeg har bare altid undret mig over behovet for to forskellige standere.

Det er der, fordi man skal checke ind, hver gang man skifter transportmiddel. Derfor kan der sagtens være to check-ind i træk uden mellemliggende check-ud.

Det er en af de væsentlige designproblemer i rejsekortet: Check-ind ved vidererejse er krævet primært for at rejseudbyderne kan afregne mellem hinanden. Hvis det var designet ud fra brugerhensyn, så skulle man kun checke ind ved rejsens begyndelse og ud ved afslut (eller længere afbræk i rejsen). Og så havde man kunne nøjes med en stander, der blinkede i forskellige farver og sagde forskellige lyde, afhængig af, om man checker ud eller ind.

Kravet om check-ud har endvidere vist sig at give problemer, da rigtigt mange glemmer at checke ud ved rejsens afslutning, så det er nok bedre med et system, der ligesom klippekort og alm. billetter kun kræver en aktiv handling ved rejsens begyndelse. Denne handling er dog lidt mere omstændelig, da man så skal vælge rejsens længde på forhånd. Det kan f.eks. gøres med gentagne bevægelser hen over check-ind standeren, ligesom når man klipper flere gange på et klippekort.

Dertil vil det være rart med en visuel bekræftelse af check-ind på selve kortet, ligesom du på et klippekort kan se stemplerne. Et lille e-ink display ville f.eks. være fint -- strømmen til at ændre displayet kan komme trådløst fra check-ind standeren, så man ikke behøver batteri i kortet.

Men tiden er nok egentlig ved at løbe fra særskilte rejsekort, applikationer på mobiltelefoner m.m. vil sagtens kunne bruges som alternativ.

25
5. april 2014 kl. 10:40

Det er normalt at man fra starten ved hvor rejsen går hen rent zonemæssigt, ellers kan man jo klippe korrekt. Man behøver heller ikke rejseplanen, for zonekortet i farver findes jo på standerne. Du skriver at saldoen på rejsekortet vises ved check-ud. Gælder det også dummebøderne?

29
5. april 2014 kl. 14:29

Du skriver at saldoen på rejsekortet vises ved check-ud.

Tilfæjelse: Hvis du vil kende saldoen på dit Rejsekort, kan følgende tip bruges

  • check ind
  • check ud Så vises saldoen. Reglen for fortryd check ind

    3.11Hvis du fortryder et check ind
    Hvis du beslutter dig for alligevel ikke at rejse, efter at du har checket ind, kan du fortryde ved at checke ud inden for 20 minutter på samme stoppested eller samme station. Går der mere end 20 minutter, fra du checkede ind, til du checker ud igen, trækkes et beløb på dit rejsekort. Hvor meget kan du se på rejsekort.dk.
    Hvis du fortryder et check ind i en bus, skal du checke ud igen i bussen inden den forlader stoppestedet.

28
5. april 2014 kl. 14:15

Man behøver heller ikke rejseplanen, for zonekortet i farver findes jo på standerne.

Der findes et lille gnidret kort, men uden detaljer, så kan jo nemt gætte forkert for zonerne for både rejsen og endepunkt. (for klippekort gælder den fjerneste zone på rejsen fra start til mål)

Du skriver at saldoen på rejsekortet vises ved check-ud. Gælder det også dummebøderne?

Hvis du checker ud får du jo ikke dummebøde ;-) Dummebøden, som du kalder det, er trukket ved rejsens første check-ind, så hvis du senere kontrollere kortet på en Rejsekortautomat eller med app'en Rejsekortscannerhttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.bangbits.rejsekortscannervil du se,at depositumet er indregnet. Ved korrekt check-ud justeres saldoen.

5
4. april 2014 kl. 08:03

Hvorfor er der forskel på standerne ?? hvis man er checket ind og kører den over en tilfældig stander så checker man vel ud ?

7
4. april 2014 kl. 09:14

Hvorfor er der forskel på standerne ?? hvis man er checket ind og kører den over en tilfældig stander så checker man vel ud ?

Nej, for hver gang du skifter transportform skal du checke IND igen. Først når rejsen afsluttes skal du checke ud. Så hvis du checker ind igen, tror systemet bare at det er fordi du skifter transportform. Systemet er lavet sådan for at man kan lave en millimeter retfærdig fordeling af indtægterne mellem tog, bus og metro.

33
6. april 2014 kl. 01:59

Systemet er lavet sådan for at man kan lave en millimeter retfærdig fordeling af indtægterne mellem tog, bus og metro.

Hvilket i øvrigt udmynter sig i, at man kan tjekke ind på den "forkerte" stander på en station (Nørreport fx). Jeg fik vældig skæld ud af en metrokontrollør, fordi jeg i skiftet fra S-tog til metro havde tjekket ind på den første stander jeg mødte, da jeg kom ud fra S-toget. Da denne stod på S-togs perronen, så måtte jeg jo forstå, at jeg var nok så heldig, at Hr. Kontrollør var i godt humør og ikke gav mig en bøde for jeg havde ikke tjekket korrekt ind på en metrostander.

6
4. april 2014 kl. 08:53

Standeren kan ikke vide om man vil checke ud, eller om man vil checke ind på den næste del af rejsen :-/

22
4. april 2014 kl. 21:34

"Nej, for hver gang du skifter transportform skal du checke IND igen. Først når rejsen afsluttes skal du checke ud."

Dette er netop et af hovedproblemerne med rejsekortet i forhold til klippekort, hvor man kun skal klippe ved rejsen start! Jo flere gange man skal checke ind og ud, des flere fejl og dummebøder kommer der, men det er jo en god indtægtskilde!

3
4. april 2014 kl. 04:05

Det burde så være nemt at trække bøderne tilbage, da Rejsekort A/S "blot" kan tage alle der senest er tjekket "ind" på den stander for anden gang (eller flere) og ikke efterfølgende er tjekket ind eller ud på andre standere, og så fjerne bøden.

Desværre tvivler jeg på, at Rejsekort A/S' system er så smart...

4
4. april 2014 kl. 07:13

Det er ikke et spørgsmål om de kan. Det er et spørgsmål om vilje.....

2
3. april 2014 kl. 21:50

Min gud. Og vi har passeret 1. april. Skal man le eller græde?

1
3. april 2014 kl. 21:41

Hahaha... Wow... :D