Praktikforløb for en skoleelev
I den forgangne uge har vi hos Kviknet haft et praktikforløb med Jesper, som til daglig går i 9. klasse på en nærliggende skole.
Det var et interessant forløb, og i dag skal vi se på de opgaver, Jesper fik lavet, mens han var hos os.
Netværksscanner
Temaet for praktikforløbet var programmering - og eftersom Kviknet er en internetudbyder, der beskæftiger sig meget med netværk, havde vi forberedt en passende opgave til vores praktikant.
Opgaven gik ud på at bygge en netværksscanner, der tager følgende input:
- IPv4-adresse
- Subnet mask (CIDR-notation)
Netværksscanneren skal udregne hvor stort netværket er, og så skal den pinge hver IP-adresse for at se, om enheden svarer eller ej. Resultatet skal præsenteres på en liste på et website, hvor følgende indgår:
- IP-adresse
- MAC-adresse
- Online (ja/nej)
- Svarer på ping (ja/nej)
Hvis enheden svarer på ping, eller der kan konstateres en MAC-adresse i serverens ARP-tabel, skal enheden betragtes som online.
Jesper fik følgende værktøjer stillet til rådighed:
- IDE: Netbeans
- Webserver med LAMP-stack
- fping
- arp
Vi startede med en lille undervisningsseance i IP-adresser. Det viste sig, at Jesper havde helt styr på det binære talsystem, så det var en god start.
Jesper havde ikke arbejdet med PHP før, men han havde erfaring med JavaScript, så han kom hurtigt i gang med PHP.
Da mandagen var gået, var han færdig med opgaven, og vi måtte i al hast finde på nogle flere features, der kunne tilføjes:
- Foretage scanning og returnere resultatet via AJAX-kald fra jQuery
- Find producent af hver netværksenhed ud fra MAC-adressen (evt. vha. https://macvendors.com)
Jesper fandt ud af, at der var et fint API på https://macvendors.com/api. Han brugte tirsdagen på at tilføje AJAX og API-opslag, og onsdag morgen var opgaven afsluttet.
Trafiksimulator
Da vi kunne se, Jesper tydeligvis havde flair for matematik og programmering, var det på tide at give ham en opgave ud over pensum.
Jeg kiggede derfor i min liste med skuffeprojekter og fandt en opgave, jeg selv har gemt til en regnvejrsdag: En trafiksimulator, der kan forudsige, hvor hårdt de enkelte links i vores backbonenetværk belastes, både ved almindelig drift og ved nedbrud.
Til opgaven gives følgende:
- To punkter i nettet, hvorfra trafik kan origineres (datacentre i Ballerup og Tåstrup)
- Et vilkårligt antal knudepunkter, hvor trafik kan termineres, samt en given trafikmængde for hvert punkt
- For hvert knudepunkt i nettet angives nærmeste naboer
- Knudepunkter skal kunne tilføjes og fjernes uden ændring af algoritmen
- Trafik routes vha. Dijkstras algoritme (OSPF)
- Visualisering af netværket med vis.js
- Links skal kunne frakobles, hvorefter ruten genberegnes (simulering af nedbrud)
- En given rute skal kunne demonstreres visuelt (kontrol af algoritmen)
Jesper fik en stærkt forsimplet oversigt over vores netværk i hovedstadsområdet, og efter at have brugt onsdagen og noget af torsdagen på visualiseringen, kastede han sig over Dijkstras algoritme.
Da vi nåede fredag middag, havde han en fungerende prototype:
Den skulle selvfølgelig testes. Hvis vi skal flytte 200 Mbit/s fra Tåstrup til Østerbro, hvilken vej tager trafikken så, og hvor hårdt er de enkelte links belastet undervejs?
Godt så. Vi prøver at jokke en spade i fiberen mellem Brønshøj og Byen:
Søreme så - netværket kører videre, og trafikken tager den rigtige vej uden om fiberbruddet. Godt arbejde, Jesper!
Kan IT-branchen håndtere praktikanter?
Sidsel Jensen spurgte i foråret, hvor erhvervs-praktikpladserne i IT-branchen blev af.
Den efterfølgende debat var interessant, for her kom der en række gode undskyldninger for ikke at tage praktikanter: Man kan ikke lave et meningsfuldt forløb på 5 dage, en praktikant uden forudsætninger vil blot kede sig, og desuden får virksomheden ikke noget ud af det.
Det er altsammen valide argumenter, men jeg mener, vi som IT-branche skal klemme balderne sammen og tage et ansvar for fremtidens kolleger - de kommer ikke af sig selv.
Som samfund har vi brug for, at vores skoleelever ender på den rigtige hylde, og erhvervspraktikken i 9. klasse handler om at så et frø, der kan spire og over tid blive til en blomstrende karriere.
Skolerne har dog også et ansvar her - man bør se realistisk på den enkelte elevs evner og foreslå eleven at opsøge en praktikplads, der giver mening.
I denne case mener jeg, skolen og Jesper har foretaget det helt rigtige valg, og jeg håber, han engang i fremtiden vil forfølge en uddannelse inden for IT-branchen - og gerne som datalog eller ingeniør.
Alt andet vil simpelthen være spild af talent.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.