Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Præsentationer med €#"?%(! demoer....

15. november 2013 kl. 09:3021
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

The demo ghost, Murphy's law, it worked yesterday... Høres ofte på konferencer, og da jeg organiserer en del konferencer, hører jeg det en hel del.

Konferencepræsentationer kan blive tørre og kedelige, og en måde at pifte dem op på kan være at vise en demo. En demo kan også være en måde at få ethos på plads i sin præsentation. Det er en god ide, ingen tvivl om det! Men at få en ide til at lykkes i praksis kan være vanskeligt. Der kan, og vil, gå alt muligt galt. Ofte er det internettet der driller, men der er en masse andre usikkerheder. Kommunikation til andet display kan ændre det visuelle udtryk og også ind imellem funktionalitet, taleren kan komme til at stave forkert når en metode live-kodes, hardwaren skal genstartes, etc. Det er naturligvis ikke kun på konferencer, man ser det. Det er også på gå-hjem-møder, i kurser, og i præsentationer til kunder og andre interessenter.

Men der er ting man kan gøre for at gøre det bedre. Man bør lave et ordentligt manuskript over hvad man nøjagtig vil gøre og hvilket output man forventer. Man skal selvfølgelig øve sig og øve sig inden. Hvis man skal taste en masse ind kan man have alle linjerne tastet ind på forhånd. Hvis man har en hel sekvens af demoer kan man lave et script der kører dem som kaldes med keyboard kommandoer. Hvis man skal gøre noget over en webside, så kan man pre-cache den eller køre den fra sin egen maskine. Hvis man har noget hardware der skal virke (og her tænker jeg også bare på forbindelsen til projektoren med alle de forskellige programmer man kommer til at køre), så test det ved podiet inden præsentationen. I sidste ende kan man optage hele skidtet på video derhjemme i fred og ro og vise den, hvis alt andet fejler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er tit en fordel hvis man kan slukke for netværket mens man holder foredrag. Jeg husker med gru en præsentation hvor der løbende kom bud ind på skærmen fra folk der ville købe talerens bil, som åbenbart var sat til salg. Foredragsholderen opdagede ikke de mange små popups, men publikum sad bare og ventede på den næste. Hvis din demo er afhængig af forbindelse til Internettet så kan du selvfølgelig ikke slukke for nettet, men så kan du tilføje dårlig wifi til listen over ting der kan gå galt for dig. Og hvis lokalerne ikke bliver regelmæssigt brugt til tekniske events kan du være helt sikker på at wifien bryder klynkende sammen når nørderne fylder lokalet med 2-3 gadgets per person.

Det er ikke som om det her er ny information. Alligevel bliver talerne ved med at vise demoer der kikser på alternative måder, næsten hver gang der er en demo... Mor er ikke vred, mor er bare skuffet :-)

Har du nogle gode tips til at undgå demo-kiks? Hvad er din mest pinlige demo-katastrofe?

21 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
18
18. november 2013 kl. 15:59

That's it.

Alle skal bare give talks som Venkat Subramaniam. Oplevede ham fortælle om lambda expressions i Java8 på Devoxx, og da faldt brikkerne endegyldigt på plads. Fantastisk stil. Fantastisk underholdning. Og frem for alt fantastisk indhold.

Måske kan man sammenfatte det ved at sige, at hvis du har styr på dit shit og din form i øvrigt, så kod live. Venkat brugte TextMate til både kode og agenda. Det fungerede max.

Hvis du IKKE har 100% styr på tingene, så klyng dig til PowerPoint. Det kan såmænd også gøres på en facon, hvor "Death By PowerPoint" undgås.

15
16. november 2013 kl. 20:17

Jeg har en kollega der insistere på at have et backup demo system. Rimelig enkelt og meget effektiv. Når der sker en fejl halvvejs gennem demoen. Er det meget mere overbevisende at skifte demo system. End at se en mand fortvivlet lede efter det komma der står forkert.

14
16. november 2013 kl. 09:29

Der er ikke noget mere dræbende som tilhører til en præsentation, end at skulle sidde og se på alle de tastefejl, som foredragsholder når at lave, inden koden er skrevet.

/ Carsten

13
16. november 2013 kl. 08:50

Jeg har altid et lille universal access-point[1] med der både kan køre på tråd eller på 3G - Så virker demoer med mange devices etc. selv på store konferencer hvor det lokale wifi er på sammenbruddets rand hele tiden..

[1] TP-Link TL-MR3020

12
16. november 2013 kl. 06:05

Hej Aino, en lille historie fra det virkelige liv.

En software virksomhed har udviklet og solgt et stykke software til en række store, velkendte og meget juridisk stærke foretagender. Men softwaren er ufærdig, softwaren er fuld af fejl og softwaren mangler helt mange af de funktioner som kunderne er blevet lovet var færdigudviklede.

Investorerene har valgt at fyre de fleste ansatte på projektet, fra yngste webdesigner til øveste chef, og i stedet hyre et nyt hold, heriblandt mig, til at rette op på den efterladte kodebase. Investorerne har brugt store summer på dette redningsforsøg

Nu er dagen så kommet hvor den store præsentation for de vigtigste kunder skal afholdes. Det er sidste udkald. Enten virker alle de centrale funktioner ved denne præsentation, eller også bliver virksomheden sagsøgt lige lugt ind i fallitten og investorenes gode navn og rygte vil blive trukket igennem sølet på formiddagspressens forsider og det der er værre.

Det er en hel-dags præsentation, hvor vores utrættelige sælger vil demonstrere produktets mange funktionaliteter overfor et panel af kritiske kunde repræsentanter. Vi programmører mv. bistår vor sælger ved gennemgangen af hver vores del af de mange rettelser og tilføjelser vi har lavet.

En blandt mange af funktionerne på "virk-eller-i-er-fallit" listen er at cut'n paste skal virke.

Der var mange finurlige, sære, underlige og små-tåbelige årsager til det ikke havde virket førhen. Det havde ikke været let for mig at få til at fungere, og min løsning var et hack, bygget ovenpå den stak af hacks som mine forgængere i embedet havde efterladt sig da de blev fyret. Men det virkede og det var færdigt til tiden.

Vor sælger er helt tryg ved at denne funktion virker, han og jeg har dagen før testet den igennem meget grundigt på mange forskellige browsere i mange versioner.

Så med stor selvsikkerhed markerer han noget tekst, trykker Ctrl-C og trykker Ctrl-V

Det markerede tekst udskiftes med et "v".

Sælgeren går i chok. Han står og stammer noget usammenhængende. Stakkels mand, han gjorde det eller fremragende.

Kunde repræsentanterne samler deres papirer, ser på hinanden, og gør mine til at forlade lokalet.

Jeg husker pludseligt at da jeg kom ind i lokalet lidt tidligere, var selv samme sælger ifærd med at aftørre bord, nærmeste kunderepræsentant, skærmen, musen etc. for cola, efter en pinlig episode.

Jeg oplader så min milde røst, beder de forsamlede ihukomme cola episoden, og fremfører den hypotese at der er cola i tastaturet, som gør at Ctrl knappen kun virker nogle gange, og at det man ser netop indikerer at cut'n paste nu virker, idet det markerede jo blev udskiftet med bogstavet "v", hvilket er hvad der skal ske når man markerer en tekst og trykker Ctrl-V, men windows kun opfanger "v" fordi der er cola i Ctrl.

Jeg har kunde repræsentanternes fulde udelte opmærksomhed. Kunde repræsentanten fra en af de største kunder nikker og giver udtryk for at han køber forklaringen.

Min programmør kollega løber ud af lokalet, slukker og afmonterer tastaturet fra nærmeste pc ude i kontoret og er retur indenfor 30 sekunder.

Vi skifter til dette tastatur. Sælgeren gen-udfører sin demonstration af cut'n paste.

Den virker til alle forsamledes tilfredshed.

Mødet slutter lidt senere med at kunde repræsentanterne takker for den overbevisende præsentation de har været vidne til hele dagen, og udtrykker fortrøstning og forventning til det fremtidige samarbejde.

17
18. november 2013 kl. 14:52

Man kunne alternativt have brugt CTRL+X da CTRL+C ikke cutter noget som helst. Så i virkeligheden lavede i en præsentation hvor i sagde ét og gjorde noget andet? -det virker da ret uprofessionelt

20
19. november 2013 kl. 09:19

@Kristian Cut=klip=CTRL+X copy=kopiér=CTRL+C

Har aldrig hørt nogen sige Cut'n'paste om kopiering. der ville man nok bruge copypaste eller en afart deraf. Det ville jeg i hvert fald.

Ville du sige klip-sætind på dansk, der så både betyder klip og kopiér? confusion ensues

21
20. november 2013 kl. 11:11

Altså nu sidder jeg her nede på 2. række og min sut og jeg HØRTE du sagde cut and paste, men du bruger CTRL + C og CTRL + X som du jo så skal, og det går altså bare SLET IKKE!!

16
17. november 2013 kl. 11:44

Det var en uhyggelig historie... Godt, den endte godt! Og cola-historien er universel, godt du vidste og huskede det :-)

9
15. november 2013 kl. 22:16

Jeg tror det tætteste jeg er kommet på en meget pinlig demo katastrofe, må være, da jeg foran et par hundrede Nokia udviklere skulle demonstrere WP7 app udvikling med live-kodning af nogen simple eksempler. På vejen derud havde jeg købt en vga-adapter til min MacBook. Da jeg så stod der, så kunne jeg konstatere at den var defekt! Gud være lovet var det muligt for min vært at støve en op i it-afdelingen, så vi kunne starte næsten planmæssigt. Jeg havde virkeligt ikke forventet at en splinterny adapter skulle give den slags ballade.

10
15. november 2013 kl. 23:19

Hvis det er det mest pinlige du næsten har lavet i en præsentation har du været heldig :-) (husker stadig da en taler åbnede sin browser og dermed startede et hardcore pornoshow, og det værste var at han gik i panik og gik fuldstændig i stå i flere sekunder, før han fik det fjernet. Men altså folk var vågne til resten af præsentationen)

Og det er en god pointe at man skal tjekke alt hardware, også det helt nye. Desværre...

8
15. november 2013 kl. 18:03

Lidt afhængigt at kontekst så fungerer en demonstration af et stykke software ofte som et bevis på at softwaren eksisterer, i hvertfald for hvad angår de dele der demonstreres og med netop det input der indtastes/ind-musses..

Det er et bevis man forbøffende ofte har behov for at se i vor branche.

Men i situationer hvor den tvivl ikke er tilstede, f.eks. hvis softwaren allerede er i brug i organisationen og sceancen har til formål at introducere nye medarbejdere til softwaren, så er det en anden sag. Så kan en video optagelse etc. fungerer bedre end en fumlet hånd-kørt demonstration.

3
15. november 2013 kl. 12:01

Hvis demoen er væsentlig, så hav den klar "på dåse" - enten i form af en skærmvideo optaget i fred og ro hjemme på kontoret, hvor alting virker, eller i form af en stribe screenshots.

2
15. november 2013 kl. 10:13

Som ofte synes jeg ikke, at demoer bidrager væsentligt til indholdet i en præsentation: De eksempler man har tid til at lave i en kort demo er sjældent interessante, og en større demo tager meget tid fra den egentlige præsentation eller skipper så hurtigt gennem demoen, at udbyttet bliver begrænset.

Generelt vil jeg sige, at man skal holde sig fra demoer med mindre man har mindst en time til sin samlede præsentation, eller hvis formålet med præsentationen er at undervise lytterne i brugen af systemet.

Og hvis man ikke kan forklare, hvad ens system kan gøre uden at lave en demo, så bør man nok overveje at få en anden til at præsentere systemet.

6
15. november 2013 kl. 12:35

Demoer fungere ikke, hvis de ikke er udført godt. Powerpoint shows fungere ikke, hvis de ikke er udført godt. Folk er kedelige at lytte på, hvis de giver kedelige præsentationer...

Aino berører lige præcis de pitfalls der er ved at bruge demoer, og nævner hvad man kan gøre for at højne sandsynligheden for success.

4
15. november 2013 kl. 12:02

På tekniske konferencer vil jeg gerne se live demoer af at den postulerede løsning faktisk kører. Softwareleverandører er berygtede for at præsentere mockups af hvad de godt kunne tænke sig at levere...

1
15. november 2013 kl. 09:48

Alt for mange talere glemmer at lukke diverse programmer: mail, chat, browser, popups osv.

Luk alt andet end din præsentation og evt. de programmer du skal demonstrere.

Som Aino siger, det tager focus fra publikum hvis der dukker popups op på skærmen eller din computer udsender notifikationslyde fra facebook, mail, m.m.

En anden ting er at ankomme velforberedt. Hvis du har forberedt dit material et par uger tilbage, så er det en fordel lige at løbe det igennem kort inden præsentationen!

7
15. november 2013 kl. 13:07

Forberedelse er netop vigtigt. Og som forberedelse kan man med fordel have en brugerkonto specifikt til præsentationer og kundemøder. Her kan du før mødet lægge relevante dokumenter klar på skrivebordet, deaktivere selvopstartsprogrammer, og naturligvis sørge for en ryddet historik i browseren, så der ikke kommer mærkelige forslag når man indtaster url eller søgning dér.

Få velforberedte skridt skiller den professionelle fra amatøren.

11
15. november 2013 kl. 23:20

En ekstra brugerkonto til præsentationer, den vil jeg skrive på min liste til talerne, tak!