Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi betyder at store dele af vores Interaktion med det offentlige vil komme til at foregå online. Man kan i den forbindelse spørge sig selv om hvor bred denne definition af 'online' egentlig er.
Jeg tror de fleste ser løsningerne som en slags offentlig webportal hvor man via sit nemID kan logge ind og derigennem håndtere sine offentlige sager. Men når vi nu alligevel er i gang med at omdefinere hele måden hvorpå vi kommunikerer med det offentlige, hvorfor så lade os blive låst fast til den normale "Web browsing" tankegang. Når nu alle tendenser peger i retning af at vores digitale brugsmønstre allerede er ved at bevæge sig i en anden retning, hvorfor så ikke tænke de Mobile muligheder ind i billedet med det samme?
Vi har alle oplevet at besøge en (offentlig) hjemmeside og ikke kunne finde hovede og hale i den. Man kunne i stedet forestille sig en dedikeret app der gav direkte adgang til de mest brugte funktioner, og dermed øge brugervenligheden. Kigger vi på netbankerne så ser vi en branche der virkeligt har forstået hvordan man forvandler faglig trummerum og kedelige opgaver til en interaktiv mobil oplevelse. Selvom disse bank Apps ofte har begrænset funktionalitet, så giver de brugerne en let og tilgængelig måde at ordne basale opgaver med et snuptag. Forestil dig at kunne løse en offentlig opgave på din mobil lige så let som du nu kan tjekke din saldo eller skrive til din bankrådgiver? Dét ville være en bedrift, og et stort skridt i retning af at gøre vores kontakt med det offentlige til det den bør være. Let, forståelig, og effektiv.
Men hvad kræver det faktisk at få udarbejdet sådan et mobilt tiltag? Det er korrekt at det vil kræve lidt ekstra ressourcer, men basalt set så er teknologien allerede til stede. Der opstår selvfølgeligt et problem omkring at ikke alle i Danmark har mulighed eller lyst til at benytte mobile apps. Men jeg mener selvfølgeligt heller ikke at der skal være tale om en enten-eller løsning. Selvfølgeligt skal vi også kunne tilgå funktionaliteten via en normal webordning. Men faktum er at alle analyser viser at vi er på vej ind i en mere mobil tilværelse, hvor flere og flere af vores daglige gøremål kan ordnes via mobilens elektronik. Så hvorfor ikke lade dem som kan og vil, få en mobil tilgang til det offentlige?
Min pointe er altså at det ikke må være frygten som holder os tilbage, og gør at vi totalt overser de nye muligheder som allerede nu findes i teknologien og samfundet. Apps og Mobile websites er kommet for at blive, og hvor ville det dog være trist at stå i 2015 og indse at vi endnu en gang har ladet teknologien overhale os. Så lad os nu ikke glemme at teknologien hele tiden udvikler sig, og komme bagud før vi overhovedet er startet.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.