Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Nokia laller rundt...

49 kommentarer.  Hop til debatten
Blogindlæg29. februar 2012 kl. 21:02
errorÆldre end 30 dage

En af dagens mindre nyheder er at Nokia prøver at lave et stort nummer ud af en telefon med et 41 megapixel kamera.

Jeg er 100% på at den produkt ide ikke kom fra en teknikker, men fra C-teamet eller til nød markedsføringsafdelingen.

Det skete på nogenlunde den her måde:

Trykkende stilhed i mødelokalet, mens alle stirrer deprimeret på salgsgrafens umiskendelig 4. kvadrant tendens.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En eller anden sukker dybt og siger

"Det var noget andet den gang vi lancerede den første telefon med et kamera, kan I huske det ? Whoom! sagde salget.."

"Manner ja. Og den gang vi kom med det første 6 megapixel indbyggede kamera så folk slet ikke behøvede at have et kamera med.. .Wammo!"

"Hey, jeg får en ide... "

Artiklen fortsætter efter annoncen

(Rebooter sin windows-mobiltelefon, foretager opkald.)

"Hallo ? Ja, kan du ikke lige fortælle mig hvor stor den største kamerachip vi kan få fingre i er ?"

"..."

"41 ? Er du sikker ?"

"..."

"Cool!"

(ringer af, ser et øjeblik deprimeret på windows blå skærm)

"Mine Damer og Herrer, Jeg har en plan!"

phk

49 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
57
12. juli 2013 kl. 11:00

PHK tager helt fejl. Jeg har haft en Pureview 808 i et aar nu, og den har helt afloest mit DSLR, kameraet i den er fantastisk. Jeg koebte min 808 fordi det var tydeligt at der var tale om et "lovejob" fra nogle virkeligt dedidekerede foto-noerder i Tampere, som havde brugt fire aar paa at udvikle det ultimative mobilkamera, og ikke kun et billigt marketing-trick. Hvis PHK havde orket at saette sig det mindste ind i tingene, ville han vaere klar over den respekt der generelt staar omkring 41MP sensoren, og de mange priser (fx “most important breakthrough in mobile photography” og Gold Award fra DPReview.com) som denne har vundet, paa trods af at 808 koerer Symbian, som af mange opfattes som foraeldet. Man forestiller sig PHK i sommervarmen: "Pyh, jeg skal skrive et blogindlaeg, men det er alt for varmt og jeg har ingen ideer. Jeg tror sgu jeg sviner Nokia til udfra overfladisk viden om et produkt jeg ikke ved noget om eller selv har set, det plejer at virke..."

55
3. marts 2012 kl. 11:47

"Og jeg har ikke nogen militant modstand imod specielt M$." Det må være dagens joke, good one! :)

44
2. marts 2012 kl. 15:25

SKal vi ikke bare blive enige om at smag og behag er forskelligt? Ligeså bruger-behov?

On-device krypterings-klager fra en Android forsvarer... nu har jeg set det hele med. :-D

45
2. marts 2012 kl. 15:31

Jo helt enig, jeg syntes bare at Bo's kritik var tom og ligegyldig. Det er jo tydeligt at manden er fanatisk MS mand.

Hvad er i øvrigt en Android forsvarer og hvorfor skulle jeg være en sådan?

Mht. on-device encrpytion så er humlen vel at jeg kan få en Android telefon der kan dette, modsat situationen for WP7 markedet.

47
2. marts 2012 kl. 15:40

Ja, det er også en af grundene til at vi endnu ikke anbefaler WP7 i enterprise. :) Det og så at markedsandelen har været så lille så meget få MDM producenter understøtter dem endnu, for slet ikke at nævne manglende API'er. Men som consumer level device, der er den helt fin. :)

Android er på vej.. men det er et kæmpe problem med fragmentering. Hvis du har en Samsung Galaxy SII, f.eks., og et MDM system der forbinder med den - så er den, af MDM leverandøren, blevet oprettet to forskellige gange - fordi Samsung har frigivet to forskellige versioner.

Det er endnu værre i USA hvor både producenten OG tele-selskabet laver tilretninger af Android.

Harmonisering af platformen før den på nogen måde er konkurrencedygtig med iOS i Enterprise. Jeg håber stadig på at de tager sig sammen og får givet iOS konkurrence dér - og at BlackBerry kommer stærkt tilbage. Ikke fordi jeg er synderligt meget tilhænger af blåbærret, men fordi det giver noget konkurrence og forskellighed i markedet. :)

49
2. marts 2012 kl. 15:56

Android er på vej.. men det er et kæmpe problem med fragmentering. Hvis du har en Samsung Galaxy SII, f.eks., og et MDM system der forbinder med den - så er den, af MDM leverandøren, blevet oprettet to forskellige gange - fordi Samsung har frigivet to forskellige versioner.

Du har en god pointe og det kan jo tydeligt ses ude i virksomhederne. Der bliver jo købt stort ind af iPhones for tiden. Jeg er da også selv utroligt glad for min iPhone og syntes den på mange punkter er min gamle Android overlegen. Dog er der punkter hvor jeg savner Android, men hver platform har jo sine styrker.

Mht. fragmentering og management af devices kunne det måske afhjælpes ved kun at understøtte et begrænest antal modeller. F.eks. ved kun at undersøtte Galaxy Nexus eller Galaxy SII.

50
2. marts 2012 kl. 17:42

Ja, men så render vi ind i at BYOD o.lign. ikke er understøttet - og det er der rigtig mange der taler om i disse dage.

Løsningerne findes.. men det skal være nemt for både admin og brugere. :)

Jeg ved at MDM producenterne har enorme problemer med at understøtte alle de forskellige Android varianter - fordi de forskellige overlays gør mere ved enheden end bare som så.

F.eks. har en af de MDM producenter vi arbejder med et tæt samarbejde med Samsung, hvorfor de kan administrere langt, langt mere end man kan på alle andre Android enheder. Så.. hvis den udvikling fortsætter så er det producenterne der gør DERES enheder Enterprise-Ready - og ikke google selv.

Dét, synes jeg, er et stort problem.

36
2. marts 2012 kl. 11:20

For det første, mens Nokia har lallet rundt det sidste stykke tid, har de været i stand til at få deres Lumia 800 op ved siden af Samsungs Galaxy S II på diverse teleselskabssider. Hvem havde nogensinde troet det for et års tid siden?

For det andet, med hensyn til kameraet i 808'eren, så synes jeg det er fantastisk at de bliver ved med at presse på for hvad der kan lade dig gøre på eå lille og kompakt en enhed - personligt ville jeg elske at have det kamera i lommen når jeg var ude. Lige nu bruger jeg kameraet på min SGS II, og det elsker jeg - men jeg har tit forestillet mig mulighederne i f.eks. closeups med et 41mp-kamera - uanset om det så er fysiske megapixels eller matematiske megapixels. Det er jeg ikke så interesseret i PT.

Det jeg er interesseret i, er at få nye og spændende muligheder til at indfange den verden jeg ser når jeg bevæger mig rundt i den, og de kreative muligheder jeg har for at fremstille den som jeg selv ser den.

Bevares, den har nok ikke en C-compiler, men jeg er heller ikke professionel på Version2.

Kudos til Nokia, synes jeg. De har måske endda mulighed for at komme ovenpå igen, og det vil kun være fedt hvis de gjorde.

41
2. marts 2012 kl. 13:12

Alt i dag handler om markedsføring - men Nokia har prøvet markedsføring før, og når der ikke er noget nævneværdigt produkt at markedsføre, slår det fejl. Nokia har ramt et ømt punkt hos forbrugerne med hensyn til både design, funktionalitet og image.

Nokias N900 blev også markedsført kraftigt - men blev alligevel et nicheprodukt blandt entusiaster. Lumia 800 er kommet ud blandt kunderne - selv i USA har folk set at Nokia er andet end Symbian og T9, og dét er imponerende i sig selv.

42
2. marts 2012 kl. 13:54

Jeg troede da at N900 var direkte rettet mod udviklere.. har aldrig set den kommercielt til salg.

Men så fik jeg en N9 i stedet, så jeg er glad :)

39
2. marts 2012 kl. 11:52

Hvilket de også har. Jeg ser mange Windows phones når jeg er ude og besøge virksomheder. :)

32
1. marts 2012 kl. 13:46

Hht til Windows på mobiltelefoner, så holder jeg op med vittighederne når de når op på en volumen der giver nogen mening og når folk der påduttes windows-mobiler af firmaets IT-afd. ikke er ved at brække sig af skam over at bruge dem.

Du mener altså at et nyt OS der endnu ikke er ret udbredt skal grines ad indtil det er udbredt? Gælder det i så fald også med Linux på desktops? Det kører jo på 20. år som niche-OS, så grinet må efterhånden være lidt stift.

I øvrigt kan du umuligt have set en Windows Phone, og da slet ikke Nokias Lumia serie. Det er et fantastisk flot OS, hvor der rent faktisk er en idé bag designet, der er fuldkommen gennemført.

Hvis jeg skulle brække mig af skam, ville det blive over Androids UX, for det er godt nok håbløst og grimt. :)

43
2. marts 2012 kl. 15:09

Hvis jeg skulle brække mig af skam, ville det blive over Androids UX, for det er godt nok håbløst og grimt. :)

Det er så din vurdering. Jeg syntes faktisk at Android UI er fremragende, specielt mht. notifications. Jeg følte faktisk at mange opgaver var lettere da jeg havde en Android telefon (har iPhone nu).

Mht. WP7 så havde jeg en telefon (tror det var en Nokia Lumia 800) i hånden i sidste uge og jeg kan virkelig ikke se hvad det du syntes er så genialt. Interfacet virker kedeligt og jeg har svært ved at se at det skulle give mig et bedre overblik end det jeg på min iPhone nu (var dette ikke et af deres salgsargumenter). Derudover syntes jeg ofte at animationerne i interfacet hakkede (noget som jeg aldrig ser på min iPhone) og at tekst blev sløret i forbindelse med overgange. Browseren var også helt og aldeles håbløs og nogle sider blev indlæst forkert. Dette var aldrig sket med en Webkit baseret browser og hvorfor er det at MS ikke har valgt dette til browseren på WP7 forstår jeg ikke. Det er vel den bedste engine til browsere der er på markedet pt.

Derudover ville jeg aldrig vælge en telefon med indbygget Facebook da jeg syntes de ved nok om mig i forvejen.

Lægger vi dette oveni at telefoner med WP7 har:

  • Dårligere hardware end iPhone og Android (CPU, GPU, Skærm osv.)
  • Mangler essentielle apps til banker, eboks osv.
  • Dårlig understøttelse af email (f.eks. mangler der on device kryptering af opbevaret mail)

så har jeg svært ved at se hvad det er der gør at denne platform er så fantastisk. Måske du burde være en god fanboi og prøve at se lidt indad før du kritiserer de andre :-).

35
2. marts 2012 kl. 11:15

@Bo

Du kan godt have ret i at Androids UI til tider kan være rodet og ikke særlig konsistent på tværs af de forskellige brands.

Men fra version 4.0 er Google, efter min mening, virkelig nået frem til nogle gode idéer omkring UI der fungerer godt på tværs af forskellige skærmstørrelser og enheder: http://developer.android.com/design/index.html

Så må man håbe at producenterne ikke får ødelagt det alt for meget med deres eget branding.

Efter min mening er UI i Windows Phone alt for minimalistisk og dermed kedeligt.

24
1. marts 2012 kl. 11:33

Uanset hvad man mener Nokia kan med deres 41 pixel bag plastic, så kan billederne stadig bedst bruges til private.

Efter modemessen kom flere af vore medarbejdere og viste stolt deres billeder frem. De var skam flotte at se på, lige indtil jeg skal bruge dem professionelt.

Farverne er generelt forkerte, lyset uberegneligt og så er ingen af telefonerne sammenlignelige. Ikke at nogen af telefonerne skal fremhæves i den forbindelse, men skal man bruge forskellige medarbejderes billeder, er de stort set umulige at rette op, så de bare er nogenlunde ens.

Der er meget langt endnu, før man kan bruge disse billeder til andet end Facebook og mormors billedalbum.

21
1. marts 2012 kl. 09:08

... synd Nokia ikke havde ventet lidt, så man havde tallet 42 som opløsning.

19
1. marts 2012 kl. 07:42

... behøves ikke nødvendigvis at være negativt. Jeg har noteret mig hvordan Nokia, som den eneste producent af mobiltelefoner, formår at favne 4 forskellige platforme - Nokia OS, Symbian, MeeGo og Windows Mobile.

Nokias lallen rundt kan vel bedst af alt sammenlignes med Googles eksperimenteren - og det er der jo kommet meget sjov ud af; Google Earth, GMail og Google Translate for at nævne nogle få. I visse kredse kaldes den slags vist innovation.

Wikipedia har en fin artikel om Nokia og deres systemer:http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia#Operating_systems

20
1. marts 2012 kl. 08:13

Jeg har noteret mig hvordan Nokia, som den eneste producent af mobiltelefoner, formår at favne 4 forskellige platforme - Nokia OS, Symbian, MeeGo og Windows Mobile.

Spøjs kommentar! Nokia OS, Symbian og Meego er lagt i graven, og Windows Mobile udvikles af Microsoft. Skulle din argumentation overføres til fjernsyn, ville man udtale om Samsung, at de var i stand til at favne stort set hele fjernsynsmarkedet, da Samsung er storleverandør af paneler til diverse fjernsynsproducenter.

26
1. marts 2012 kl. 12:44

Lagt i graven ligefrem?

Min kollega på arbejde fik en opdatering til hans N8 så sent som i sidste uge, medens jeg i Mandags kunne nyde en update til min Nokia N9 med MeeGo.

Det er så updates til to styresystemer der er lagt i graven.

Der er annonceret at der ikke vil blive fokuseret på udvikling til de platforme fremover, men Nokia har nu en god track-record når det kommer til at supportere devices, også dem af lidt ældre dato. (Noget Android producenterne kunne lære noget af, i øvrigt, når man kigger på hvordan bare lidt gamle telefoner bliver efterladt i støvet.)

@ PHK; Medmindre jeg har overset noget, så har du vidst ikke været entusiastisk med nogen form for mobil-enhed. Mindes at have set dig klandre Android på et tidspunkt også, tør slet ikke tænke på hvad du synes om iOS.

Omend din anekdote omkring Windows mobiler er vældigt underholdende, så har jeg efterhånden truffet en del mennesker - både IT professionelle og ganske almindelige borgere, der alle har udtrykt stor begejstring for Windows' mobile OS efter den seneste opdatering.

Jeg har ikke prøvet den på egen krop, endnu, så jeg kan kun referere til hvad jeg har hørt fra andre.

Men det er måske i virkeligheden også det du gør. Kan man med sindsro antage at du stadig foretager opkald fra en fastnet telefon? Hvis du har en mobil må det jo næsten være en god gammel Nokia 3310 eller lign, der er jo ingen risiko for BSOD dér - eller andet nymoderne "pjat".

Det ville klæde dig at stoppe med din militante modstand mod alt MS, for en gangs skyld. Det er efterhånden enormt trættende. Wintendo Mobile har oppet sig gevaldigt - og det kan ses på brugernes modtagelse af produktet.

31
1. marts 2012 kl. 13:42

Hvis Nokia blot havde mast flere (og mindre) pixels ind på samme sensor-plads som før, kunne man tale om marketings-pladder.

Nu har Nokia faktisk placeret en sensor, der er knap tre gange større end dem i et almindeligt lommekamera, i en mobiltelefon, og får dermed mulighed for enten at zoome effektivt, uden en optisk zoom, eller mulighed for meget skarpe billeder ved at koge al den billedinformation ned til 3, 5 og 8 megapixel-billeder.

Man kan også få billederne ud i fuld opløsning (38 mp), og de samples, Nokia har lagt ud (som selvfølgeligt er taget i god belysning) har været meget imponerende, også når man går ned på pixel-niveau.

Det spændende bliver selvfølgeligt low-light, men netop ved at have en meget stor sensor, bør kameraet kunne imponere her også.

Hvad kameraet kan for alvor ved vi først, når telefonen rammer markedet og de første seriøse tests ruller ind - men foreløbigt ser det ud til at give baghjul til både andre kamera-mobiler og almindelige lommekameraer (altså fraregnet Four-thirds, Canon S100 og andre med ekstra stor sensor).

Hvorfor skal Nokia have høvl for det?

28
1. marts 2012 kl. 13:07

iOS er et arkitektonisk ganske OK OS, jeg kender en hel del af hjernerne bag det og de ved alle hvor deres håndklæde er. Jeg har ikke så meget personlig erfaring med det, så jeg vil ikke udtale mig yderligere.

Hht til Windows på mobiltelefoner, så holder jeg op med vittighederne når de når op på en volumen der giver nogen mening og når folk der påduttes windows-mobiler af firmaets IT-afd. ikke er ved at brække sig af skam over at bruge dem.

Mht. til min egen telefon er det pt. en HTC Sensation men jeg har svært ved at se hvad det har med sagen at gøre.

Og jeg har ikke nogen militant modstand imod specielt M$.

Jeg har en alvorlig aversion, grænsende til allergi, imod inkompetence, uanset hvem eller hvad der udviser den, eller betaler for den.

34
1. marts 2012 kl. 21:07

Jeg har en alvorlig aversion, grænsende til allergi, imod inkompetence, uanset hvem eller hvad der udviser den, eller betaler for den.

Nokia har længe været førende mht. kameraer i mobiltelefoner. Så der er der i hvert fald ingen inkompetence.

Og hvis nogen rent faktisk er interesserede, i hvordan dette mobilkamera blev til, og ikke stiller sig tilfredse med PHKs halvkomiske nedladende gætværk, så kan jeg anbefale dette interview med Damian Dinning. Damian Dinning har igennem lang tid arbejdet med revolutionerende kamera teknologi for Nokia.

Måske interviewet kan kaste lidt lys på kameraet i Nokia 808, så vi kan blive fri for at læse uoplyst usaglig og uretfærdig kritik som dette blogindlæg. Jeg får det indtryk af PHK blot læste en overskrift om de 41mp, og derefter skrevet dette blogindlæg, uden at sætte sig ind i hvad det reelt handler om.

30
1. marts 2012 kl. 13:28

Hht til Windows på mobiltelefoner, så holder jeg op med vittighederne når de når op på en volumen der giver nogen mening og når folk der påduttes windows-mobiler af firmaets IT-afd. ikke er ved at brække sig af skam over at bruge dem.

Verden er heldigvis forskellig. Jeg hører fortrinsvist positivt fra førstehånds erfaringerne med WP 7.5. Hastigheden i daglig brug (SMS/Email skrivning, opkald, web surf) meldes på niveau med iPhone. Enkelte overvejer at anskaffe en til privat brug. Det største anke er på app-markedet, hvor der stadig er lidt skepsis om Microsoft har været for sent ude. - Men kort efter følger et skævt smil, et træk på skulderen og en kommentar som "Men går det lidt for sløvt, så kaster Microsoft vel bare en stor pose penge efter udviklerne".

29
1. marts 2012 kl. 13:15

Må nødtvunget give dig et tip-of-my-hat for hitchhickers referencen. :)

27
1. marts 2012 kl. 13:04

Undertegnede ser frem til hvor mange "thumbs-down" jeg kan opnå, ved at være en af dem der ikke tilbeder ved PHK alteret. :-)

Keep 'em comin'!

51
2. marts 2012 kl. 18:28

Undertegnede ser frem til hvor mange "thumbs-down" jeg kan opnå, ved at være en af dem der ikke tilbeder ved PHK alteret.

Jeg er absolut heller ikke PHK fan men når manden har ret, så har han altså ret.

Uanset hvad et pseudo whitepaper fra Nokia(DOH!) siger så er der ganske enkelt nogle "naturlove" der spiller ind. Det er decideret tåbeligt at smide så mange pixel på en sensor af den størrelse... Billederne ville være endnu bedre og mere støjfri hvis man istedet havde smidt 8 megapixel på en sensor af samme størrelse. Faktum er bare at jo mindre pixels du har, jo mere støj er der og det ændre "downsamplings" ikke på. At de benytter 5 "pixels" på sensoren til at lave én pixel ændre ikke på at der genereres meget støj og at det ville have været en bedre løsning at bare holde sensoren på fx 8 megapixel.

Det ER og bliver et slagsgimmick og det har da også virket med al den omtale der har været... Og når selv teknisk kyndige personer hopper direkte i fordi Nokia selv sidder og forklare hvorfor deres teknologi er så smart i et "whitepaper"... Ja så kan man da tale om kejserens nye klæder.

Hvis man i øvrigt kigger på de billeder der er taget med telefonen så er de sku ikke noget at falde på halen over. Selv billeder taget i situationer med masser af lys kan man se tydelige spor af støj.

Lad os nu bare kalde en spade for en spade - Det her er et salgsgimmick og en telefon som formår at skyde snapshots i den gode ende(Sammenlignet med andre smartphones), men det er ikke revolutionerende eller super flotte og skarpe billeder på nogen måder.

18
1. marts 2012 kl. 07:08

Givet at de har lavet den på Symbian lugter den af en typisk Nokia tech-drevet produkt mere end et PR stunt. De lyver nok ikke når de siger det har taget 5 år at lave.

Set fra billed dsp siden er det en super smart ide. Oversampling har virket i andre analog->digital sammenhænge længe. Det kan godt være at lensen holder den tilbagefra at udkonkurere slrs, men det er heller ikke planen. De har ville fjerne den mekaniske zoom. Og så fundet noget smart at bruge de ekstra pixels til når der ikke zoomes.

17
1. marts 2012 kl. 07:02

...er nok at den kører Symbian og ikke Windows.

16
1. marts 2012 kl. 06:45

Den er ramt ligge sømmet :) Antal af MP er lige some Watt hos en støvsuger, det siger intet om hvor god den er til at suge støv, men hvor megt strøm den bruger. Det er et rent PR gimmic, hvis man tage gode billeder så købe et kamera og ikke en telefon.

15
1. marts 2012 kl. 00:20

"Nokia PureView imaging technology can distil 7 pixels into 1 for stunningly sharp and clear 5 MP photos"

Det minder som Phase One's Sensor+ teknologi hvor de går fra 60MP til 15MP. Har Sydhavnen snakket med Frederiksberg?

10
29. februar 2012 kl. 22:54

Det var dog en utrolig ensidig fremstilling af produktet. Hvad med at fremvise nogle billeder taget med telefonen, og komme med kritik af resultatet i stedet?

Ja, markedsføringen af telefonen er meningsløs, men lad os nu ikke sparke til dem der allerede ligger ned.

8
29. februar 2012 kl. 22:43

som var de første der lagde en mindre sensor (megapixels) i et top-kompaktkamera i forhold til sidste model i serien. Det er crazy at stoppe 41MP i en telefon for som PHK siger, så nytter det intete hvis det plastik foran ikke kan levere noget fornuftigt. Jeg så et par "uredigerede" billeder fra kameraet og det var nogenlunde skarpt, men en fandens masse støj. Om det så er dukket op fordi de forsøger at gøre det skarpere eller om det er sådan sensoreren leverer det ved jeg så ikke...

3
29. februar 2012 kl. 21:42

Jeg er helt overbevist om at Nokia var fuldt bevidste om at "41 megapixel" var den sikre vej til en bunke overskrifter og omtale, også selv om de er mere politisk korrekte med de små bogstaver. Men det hindrer selvfølgelig ikke at det er et rigtig godt kamera, af en mobiltelefon at være. Ligefrem en praktisk anvendelig digital zoom.

2
29. februar 2012 kl. 21:32

Hvis man vil ud over knee-jerk-reaktioner når et produkt med højt antal megapixels nævnes, så kunne man fx læse deres whitepaper (PDF, 10 sider).

Nokia skriver på den officielle side for PureView:

It’s not about the amount of the pixels, it’s what you do with them. Nokia PureView imaging technology can distil 7 pixels into 1 for stunningly sharp and clear 5 MP photos that are easy to share.

Ikke desto mindre formår folk at læse "It's not about the amount of the pixels" som "It is about the amount of the pixels", når de skal komme med deres automatsvar.

5
29. februar 2012 kl. 22:00

Enhver der har smagt C-41 fremkalder på fingerspidsen kan fortælle dig at det er inderligt ligegyldigt hvad din film eller sensor kan, hvis din linse er noget bras.

Uanset hvad Nokia håndvæver i deres white-paper, så kommer vi ikke uden om at deres linser overhovedet ikke er i nærheden af at kunne gøre 41Mp nogen retfærdighed, slet ikke efter at have raslet rundt i en taske eller lomme i nogle uger.

Nikons nye D800 har 36Mp og det er allerede ved at gå op for folk i branchen at der er mange af deres gamle linser der ikker magter den opgave.

Hånden på hjertet, hvor mange har du hørt sige "Jeg ville ønske at min mobiltelefon kunne tage billeder af lommeuldet med endnu højere opløsning ?"

nej vel ?

22
1. marts 2012 kl. 09:25

Min reaktion var den samme. 41Mpixels i en kameramobil (eller er det omvendt?), det er jo fuldstændig sindsygt. Men det virker faktisk til at de har tænkt lidt over det. Selve chippen er MEGET større end hvad dem der findes i alle andre mobiltelefoner - der er en sammenligning på dpreview: http://www.dpreview.com/news/2012/02/27/Nokia-808-PureView-with-41MP-sensor

Det virker også til at den med deres pixel-binning teknologi er i stand til at levere nogle ganske gode billeder.

Desværre gør designet, størrelsen og det at den kører Symbian OS, at det bliver et flop.

9
29. februar 2012 kl. 22:48

Uanset hvad Nokia håndvæver i deres white-paper, så kommer vi ikke uden om at deres linser overhovedet ikke er i nærheden af at kunne gøre 41Mp nogen retfærdighed,

Måske vil de bruge den ekstra sensoropløsning til at detektere linsefejl dynamisk og udregne en deconvolution kernel til at korrigere for dem?

Har dog ingen ide om om det giver mening at kaste en mobiltelefon-cpu efter den slags.

7
29. februar 2012 kl. 22:41

Som Peter skriver er de 41Mp en detalje, det handler i virkeligheden om hvordan man kan få et mobil kamera til at tag ordenlig billeder i 5-8Mp og deres løsninger er at spare nogen kg optik ved at gøre censoren større og bruge software til at få et pænere billed, kort sagt har Nokia givet højere billed kvalitet ved lavere vægt.

http://www.engadget.com/2012/02/29/visualized-nokias-41-megapixel-pureview-sensor/

1
Indsendt af Thomas Hansen (ikke efterprøvet) den ons, 02/29/2012 - 21:30

LOL Den var go :D

Jeg vil nu lige beskrive, at jeg aldrig har oplevet blå skærm på min gamle mobilos med Win ;) Bare man checker olie og kølevæsken, så tøffer den fint.

Jeg ser frem til at der sker noget nyt på den front. Måske er de ved at vågne lidt op, og det er jo positivt. En go ide er jo også en start :)

4
29. februar 2012 kl. 21:50

PHK havde sikkert samme lamme joke, da Nokia kom det første kamera i en telefon. Skal vi ikke lige se hvad de kan præstere inden, at vi dømmer dem ude.

6
29. februar 2012 kl. 22:06

Nej, det sagde jeg faktisk ikke.

Men 41 Mp i en mobiltelefon er en ide af samme skuffe som stylingen af en Cadillac Eldorado: Det gør absolut ikke bilen bedre, men det imponerer folk der ikke ved bedre.