Network Management: en skuffelse
Der er et spørgsmål jeg ikke ser stillet i forbindelse med IBM's syge switch:
Hvorfor kunne IBM avancerede network management console ikke på ganske få minutter give en helt klar diagnose og sige "Jeg har disablet port 7 på grund af en loop" ?
Hvis der er noget gyldent løfte fra Internettets barndom vi stadig mangler at se indfriet, så er det network management der kan mere end et barn med et whiteboard kan: tegne ting i klare farver.
Hvis jeg skal være helt grov, så har SNMP branchen spillet fallit.
Siden 1990 har min standardudfordring, til folk der er stolte af deres network management system, været om de kan lave en alarm når en point-to-point linie taber pakker over en eller anden grænseværdi.
Alle med leased-lines ved hvorfor det er interessant at vide: blame-allocation overfor tele udbydere.
Med mindre de har lavet denne helt basale funktionalitet i de sidste 15 måneder, så er der stadig ingen af de "store" i det marked der kan lave denne helt simple alarmfunktion.
Filmen knækkede for SNMP helt fra begyndelsen, for to af de koryfæer der var faddere for SNMP protokollen, Jeff "Dr. SNMP" Case og Marshall Rose, havde den helt klare indstilling at netværksenheder blot skulle exportere de rå data, så skulle management-konsollen nok selv finde ud af hvad der var galt. Det hænger muligvis sammen med at de begge forsøgte at tjene penge på at sælge managementkonsoller.
Hvis man bladrer MIB'erne igennem for en mellemstor router idag, så er det ikke usædvanligt at finde flere tusinde SNMP variabler man bør holde øje med, hvis man vil kunne sige "alt vel" med nogen som helst overbevisning.
Og det siger sig selv, at hvis der er netværksproblemer er det ikke altid nemt at hente et par tusinde SNMP variabler...
Jeg er ked af at sige det, men med mindre spørgsmålet er så simpelt som "hvad farve lyser lysdioderne" er svaret ikke SNMP.
IBM's NetView er langt fra den ringeste af SNMP konsollerne, men overfor for en eller anden tilfældig switch, der er del i en loop, nytter det ikke noget.
I bedste fald lyste et stort segment af nettet op i rødt, netop som den første kunde hang i telefonen og brokkede sig.
phk
