NemID er ikke længere i brug
Jeg har modtaget en email der på alle måder ligner en phishing email:
Received: from mx1-prl1.certifikat.dk (mx1-prl1.certifikat.dk [87.48.159.132]) by phk.freebsd.dk (Postfix) with ESMTP id C7FC84F418 for <phk@phk.freebsd.dk>; Sun, 15 Nov 2015 01:09:18 +0000 (UTC) Date: Sun, 15 Nov 2015 02:02:56 +0100 (CET) From: no-reply@nemid.nu To: phk@phk.freebsd.dk Message-ID: <1850195.1027181447549376587.JavaMail.tomcat@nofn01z2.prl1> Subject: Din adgang til NemID er blevet spærret MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=utf-8 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Den 15-11-2015 kl. 02:00 har vi spærret for din adgang til NemID. Spærringen vedrører NemID-nummer: 123123123 og er sket som følge af, at NemID ikke længere er i brug. Har du allerede fået spærringen ophævet, kan du se bort fra denne e-mail. Har du brug for mere information? Du kan finde svar på de fleste spørgsmål og få vejledning på nemid.nu/support. Venlig hilsen Nets DanID
Hvis man gør sig forskellige nørd-anstrengelser kan man næsten fastslå at email'en faktisk kommer fra Nets, men man skal lige rundt om WHOIS på "certifikat.dk" og den slags.
Med denne for almindelige mennesker uoverstigelige hurdle overstået kommer den næste:
Dybsort tale.
Prøv at læse beskeden rigtigt - ikke som IT-nørd men som dansklærer, eller bare almindeligt menneske.
Den 15-11-2015 kl. 02:00 har vi spærret for din adgang til NemID.
Som virksomhedsejer er jeg indehaver af totalt fire (eller muligvis fem?) forskellige NemID identiteter og de er åbenbart alle som en blevet lukket.
... Natten mellem lørdag og søndag, hvor der ikke er nogen os Nets der tager sig af nogen som helst form for telefoner, emails eller noget som helst andet.
Spærringen vedrører NemID-nummer: 123123123
Hvad fanden er et "NemID-nummer" ?
Jeg kan med tæt på 100% sikkerhed fastslå at jeg aldrig har set det pågældende ni-ciffrede nummer nogensinde før.
... og er sket som følge af, at NemID ikke længere er i brug.
OK? De har endelig lyttet til kritikken og nedlagt NemID?
Det havde jeg egentlig regnet med at Digitaliseringsstyrelsen havde annonceret på anden og mere iøjenfaldende vis...?
Har du allerede fået spærringen ophævet, kan du se bort fra denne e-mail.
Nu bliver det nærmest kvantemekanisk underligt: Selvom "Nemid ikke længere er i brug" kan jeg åbenbart få spærringen fjernet ... også inden den skete ?
Har du brug for mere information?
Æhhh, ja ?
Du kan finde svar på de fleste spørgsmål og få vejledning på nemid.nu/support.
Klassisk phishing: Henvising til et link der absolut ingen sammenhæng har med resten af emailen, i et eller toplevel domain fra en 260km² koralø med et BNP så lavt at de landsdækkende medier ikke engang opdager det hvis en fagminister ryster beløbet ud af ærmet på vores breddegrader.
...
Lad mig lige samle tankerne et sekund og formulere det næste helt klart...
...
(næsten klar)
...
Vi betaler HVOR mange millioner om året for det KLAPHATTERI ?!
Jeg kan umuligt være den første der har modtaget dette misfoster af et kommunikationsforsøg.
Jeg kan ikke forestille mig at Nets såkaldte "support-afdeling"[1] ikke allerede mange gange har måtte forklare hvad sagen drejer sig om.
Hvorfor fanden i helvede er der så ikke nogen der har slæbt de pågældende Javaprogrammer ned til vejkrydset og begravet dem med en træstage gennem hjertet ?
Hvor mange timer forventer de at borgere som jeg skal bruge på at finde ud af hvad det egentlig er de prøver på at fortælle mig ?
Hvor mange timer har de allerede spildt af borgerenes og ikke mindst bestyrelsesmedlemmers[2] tid på den konto ?
Hvorfor har Digitaliseringsstyrelsen ikke for længst banket næven i bordet ?
Digitalt foregangsland - min bare!
phk
[1] Man kan chatte med dem online - Hvis man geninstallerer Java. 1990'erne ringede, de ville gerne have deres dårlige ideer tilbage.
[2] Betyrelsesmedlemmer har som udgangspunkt en Nem-ID identitet per ben de gnaver. Overvej lige hvordan det ser ud for de folk DTU stopper i startup-ups bestyrelser...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.