[>>media:13491_media_small | Merete Søby, administrerende direktør hos Hitachi Data Systems]
Et tilvalg af skyen behøver ikke betyde et fravalg af medarbejderne.
Indsigelser mod cloud computing bliver alt for ofte diskuteret udelukkende i teknisk jargon med sikkerhed, compliance og risikostyring, som de mest almindelige forhindringer. Men et væsentligt emne, der ikke bliver talt om så tit, er de organisatoriske og kulturelle ændringer en overgang til skyen vil medføre, og hvor stor en forhindring, medarbejdernes frygt for det ukendte kan være. For mens it-cheferne ændrer prioriteringen af ressourcer og løber mod skyen med relativt åbne arme, er der nemlig en elefant, der blokerer vejen til skyen - it- afdelingernes store spørgsmål: Vil jeg miste mit job?
It i skyen vil uden tvivl påvirke hele it-feltet, også it-afdelingerne. Nye job vil opstå og nogle af de nuværende stillinger vil forsvinde. Men det behøver ikke at betyde, at medarbejderne også skal forsvinde? Med skyen kan virksomheden flytte til en enkelt integreret platform, der betjener alle virksomhedens databehov. Virksomheder, der vælger en centraliseret tilgang, vil naturligt få hjælp til at flytte fokus fra den politisk og kulturelt varme kartoffel, som mange it-afdelinger oplever: det evige spørgsmål om, hvem der egentlig ejer og administrerer alle disse data? Er det den ansvarlige for netværk, server, storage eller databaser? I stedet vil en flytning til skyen skabe nye hybridstillinger, der kombinerer ekspertise inden for både netværk, storage og servere.
Vi bør også tale om vigtigheden i at orkestrere datacentrenes workflow, som netværks- og storageansvarlige ikke tidligere havde adgang til. Det får man nu adgang til, og det bliver limen, der holder det hele sammen. Orkestrering er bare et smukt ord for automatisering, en nødvendighed for både et veldrevet, traditionelt datacenter og for et datacenter i skyen.
Da den nuværende udvikling fortsætter, vil god styring af arbejdsgange i stigende grad blive en efterspurgt vare. Meget mere end vi er vant til vil være inkluderet i de forskellige servere, netværk og storageløsninger. Det er netop pointen med skyen - at bruge færre penge, tid og kræfter på at implementere og i stedet koncentrere sig om at gøre it-afdelingerne mere effektive og stabile.
Mere end 50 procent af alle it-fejl skyldes menneskelige fejl eller aktiviteter, der ikke er ordentligt udført. Den fejlmargen reduceres betydeligt ved at bruge skyen til at levere forudsigelige og pålidelige services. Ved at omfordele it-ressourcerne til andre forretningskritiske områder vil it-afdelingen blive mere fleksibel, time to market blive hurtigere og problemer og fejl vil mindskes – og det vil løfte it-afdelingen op til et højere forretningsmæssigt niveau.
Hvordan sparker man så gang i sådan en ændring? Start med at ændre kulturen i din virksomhed. Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men det behøver ikke at være så hårdt, som du måske tror. Ændring af en virksomheds kultur er meget lettere, hvis du kan overbevise dine kolleger om det positive i ændringen, og det er svært at være uenig i fordelene ved mere effektivitet og stabilitet. Og hvad er den bedste måde at give folk troen på en ny måde at arbejde på? At sørge for at de bliver informeret og at involvere i forandringen. Mens topledelsen skal sætte det lange lys på og kommunikere den strategiske vej frem, så medarbejderne ved, hvad de kan forvente, skal it-afdelingen sørge for, at involvere medarbejderne både før, under og efter overgangen til skyen. Det vil få langt de
fleste med om bord.
Når skyen er implementeret i virksomheden, og du har en mere pålidelig og forudsigelig service, og færre fejl og problemer, hvad er så næste skridt? Svaret er ikke at opsige medarbejderne, svaret er faktisk at omfordele dem i nye stillinger, der hjælper virksomheden
med at tjene penge på sin kerneforretning og blive mere effektiv, som vil betyde øget produktion, kvalitet og kundetilfredshed. Funktionerne skal altså ikke afvikles, de skal udvikles til at understøtte nye områder. Ved at øge produktiviteten og flytte fokus fra brandslukning og ’find fem fejl’, vil din it-afdeling proaktivt fokusere på strategiske initiativer, og måske skaber du tilmed en it-medarbejders drømmejob.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.