Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Morgan Stanleys kiksede twitter-dødsdom

16. juli 2009 kl. 09:097
Artiklen er ældre end 30 dage

En praktikant på 15 år (og 7 måneder) hos Morgan Stanley, der er en stor finansiel institution med base i USA, har produceret en praktik-rapport som Morgan Stanley valgte at publicere med henvisning til at 'Det er en af de klareste og mest tankevækkende indsigter, vi har set - derfor udgav vi det' (i Politikens oversættelse). Rapporten har da også givet genlyd i medierne verdenen rundt.

Jeg får tårer i øjnene. Vi skruer tiden tilbage til dengang, jeg i en alder af 15 år (og 7 måneder) efter mit praktik-ophold hos Morgan Stanley fik publiceret min rapport. Ok, dengang sad jeg vel egentlig en dejlig sensommerdag som i dag for nedrullede gardiner og forsøgte at slå det seje skak-program på min ZX Spectrum på et middel-svært niveau ? og jeg var nok slet ikke kommet på ideen om et praktik-ophold. Men ikke desto mindre vil jeg præsentere uddrag fra rapporten fra den gang:
Citat:

## Aviser Ingen teenager jeg kender læser jævnligt aviser. Lange tekster side op og ned med politiske analyser af partier, vi ikke engang kan stemme på, er bare ikke noget vi vil bruge vores tid på. Jeg vil ikke betale for aviser ud af mine lommepenge på 75 kroner pr. uge når jeg kan få nyhederne gratis via TV-Avisen. Desuden hjælper aviser mig ikke til at score Malene fra 9.A eller naboens uopnåelige Charlotte, hvilket er noget af det eneste, der optager mig for tiden. Reklamer er ikke seje og vi forsøger at undgå dem når vi kan. Dog ikke når vi er i biografen, for dér er det jo en del af oplevelsen. ... ## Spil Konsolspil er populære blandt teenagere. Specielt det hvor Mickey skal fange æg fra særdeles produktive høns i stadigt stigende tempo. Donkey-Kong modellen med to skærme er meget hip. Konsolspil er dog stort set umuligt at få fat i gratis. PC spil har ingen plads blandt teenagere ' primært fordi en PC'er koster over 20.000 kr. hvilket er svært at få sparet op til med vores lommepenge. Vi bruger heller ikke penge til spil til ZX Spectrum da de er så nemme at kopiere gratis. Faktisk har jeg og mine venner Sune, Kim og Kaj en fælles bankboks med piratkopier, da vi ikke vil risikere at ligge inde med så store værdier hjemme, hvor politiet eller vores små søskende kan få fat på dem. ... ## Musik Teenagere elsker masser af musik, som de ofte hører når de laver noget andet, fx lektier eller koder assembler til ZX Spectrum. De foretrækker musik fra reklame-fri kanaler som P3. De er ikke meget for at betale for musik (se tidligere afsnit om lommepenge) når de kan låne CD?er på biblioteket med fx Jean-Michelle Jarre og overspille dem eller optage direkte fra P3, fx Kim Schumachers shows. Teenagere fra fattige familier benytter ofte billige båndoptagere og billige, brune bånd, mens mere velstående afspiller fra metalbånd på B&O-anlæg.

Hvis du sammenligner med praktikant Matthew Robsons rapport er spørgsmålet: What's new'

Det eneste rigtigt interessante, ud over at teenagere stadig i dag ikke har penge nok til at bruge på aviser, film, PC'er osv., er at Twitter nævnes som uvigtig fordi 'they realise that no one is viewing their profile, so their 'tweets' are pointless?. Hmm, så en teenager har altså stadig i 2009 sjældent noget interessant at skrive om, så derfor gider ingen følge med. En sjælden set selvindsigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg mistænker nogle ældre mænd i Morgan Stanley for at være benovet over, at en af deres drenge (vitterligt en dreng) afviser en temmelig hypet teknologi som Twitter. En teknologi som de endnu ikke har forstået nytten af, endsige har prøvet, hvilket må have efterladt dem i en tilstand af 'vi er for gamle og kan bare ikke følge med' ? indtil Matthew skrev sin rapport. Og resten af hypen om rapporten er kommet af, at Morgan Stanley i det hele taget har skrevet en rapport med ordet Twitter i. Eller måske af, at selveste The Financial Times på baggrund af den skriver at teenagere ikke vil betale for aviser.

Men letlæst, det er den ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d6422f04.gif" alt=")

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
16. juli 2009 kl. 14:00

Man kan næppe være mere enig; det er en lidt naiv artikel. Det som undrer lidt er følgende passus...

While their habits will obviously change (especially when they start employment), understanding their mindset seems an excellent way of assessing how the media landscape will evolve.

Havde de mon forestillet sig at markedet følger teenagere? Det har det aldrig gjort før, så hvad har ændret sig i verden, siden man her har ment det nu er tilfældet?

Bortset fra det, er det sjovt at læse rapporten, netop fordi man faktisk blot behøver at skifte ud med vores ungdoms tilsvarende . For så kan jeg godt huske hvor verdensfrelsende revolutionær jeg selv var og dét er da skægt at tænke tilbage på :-).

2
16. juli 2009 kl. 14:44

Jeg tror, at du har en pointe i at historien har det med at gentage sig... måske bare i bedre opløsning og online :-)

Dengang så man også Tv forskudt - men bare optaget på video fremfor på iPlayer. Istedet for at hente film på nettet, så lånte man dem af vennerne på VHS.

Da jeg læste artiklen, fik jeg den tanke at den var en form for "Kejserens nye klæder" - altså drengen der tør stille spørgsmålstegn ved de "nye, fine klæder"(*). Hvis historien gentager sig: dengang internettet kom frem så skulle alle firmaer være på nettet. Da Facebook blev populær, skulle alle firmaer være der.

Er det så ikke meget sundt at spørge sig selv om det giver mening, at være på alle nye tiltag (Twitter). Trenden er jo i dag at kigge konstant fremad (hvad vil blive næste facebook/google/youtube?) for at se de nyeste klæder og undlade at tænke over om de faktisk er der. Men det har nok næppe været tanken bag artiklen.

+1 for at nævne ZX Spectrum'en .. men det er nok lidt bekymrende at du stadig sidder og bakser med at slå skak-programmet :-)

(*) Dog mistænker jeg dem også for, at det var et "gratis stik" - hvis der havde været for meget negativ kritik så ville de altid kunne afvise det med at "det var jo kun en teenager, der skrev det". Hvis er kritikken er positiv, så har de fået deres navn ud.

3
16. juli 2009 kl. 14:59

Second Life

5
16. juli 2009 kl. 16:36

Second Life

Indeed. Jeg tænkte netop på det samme, da jeg læste indslaget om Kejserens ny klæder. For et par år siden skulle alle firmaer med på den vogn, og nogle brugte formuer på lækre "lokaler" i SL. Men nu hører man ikke mere til det, og jeg vil tro, at de mange penge er givet ligeså godt ud som kejserens betaling til sine to skræddere.

En fælles ting ved Second Life, Facebook, Twitter osv. er, at det er brugerne, der skaber indholdet. Men når først den første begejstring har lagt sig, og brugerne finder ud af, at det faktisk er hårdt arbejde at forny indholdet, så dør det ud.

Grunden til, at Facebook og Twitter trods alt har overlevet er, at det ikke kræver nær så stor indsats at lave indhold. Kvaliteten af indholdet er da også derefter: "Morten har taget testen Hvilken Teletubby er du'', og svaret var Po''".

6
17. juli 2009 kl. 11:41

Grunden til, at Facebook og Twitter trods alt har overlevet er, at det ikke kræver nær så stor indsats at lave indhold. Kvaliteten af indholdet er da også derefter: "Morten har taget testen <code>Hvilken Teletubby er du'', og svaret var </code>Po''".

Uanset ens egne præference mht. brug / ikke brug af Facebook og Twitter, så synes jeg at det er en markant underdrivelse at sige at de "trods alt har overlevet".

Uagtet om der har været et hype omkring begge som man kan være træt af, så må man nøgternt set kalde dem begge kæmpesucceser der har tiltrukket enorme mængder af brugere. Især anvendelsen af Facebook er jo fuldstændig mainstream idag (det er lidt mere uklart hvor mange der reelt er aktive på Twitter og hvor længe folk hænger ved).

En af grundene til begges success er vel netop at brugen føles som en form for samtale snarere end som indholdsproduktion. Det er mao. en feature og ikke en bug at de har "overlevet".

At de mange tumpede quizzer på FB kan være enerverende er en anden ting. Det peger så på et kendt problem; når sociale netværkssteder (eller communities generelt) bliver mainstream, så opstår der en betydelig risiko for at det hele ender i støj.

7
19. juli 2009 kl. 12:05

Din omtale af musik fik mig til at tænke på:

at for noget tid siden bragte BBC Magazine en ganske underholdende artikel om en knægt der fik udleveret en første generations walkman istedet for sin iPod - hans erfaringer kan læses her:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8117619.stm

Hans hjemmelavede "shuffle" metode, der lavede båndsalat fik smilet frem hos mig :)

/sidsel

4
16. juli 2009 kl. 16:26

Det er en dreng, der udtaler sig på vegne af hele sin generation. Men hvad ligger der til grund for hans konklusioner? Langt hen af vejen tror jeg han har forstået tingene meget godt, men der er også nogle ting jeg stiller mig stærkt tvivlende over for:

"...it is near impossible to obtain a console game for free." og "Many teenagers use YouTube to watch videos (usually anime which cannot be watched anywhere else)..."

Det tyder ikke på synderligt dybdegående research....