Når jeg taler med folk omkring mobility, ender snakken næsten altid på mobil apps. Det er rigtigt at en af de store øjenåbnere for os alle har været den success, som de mobile apps har haft igennem de sidste par år. Men det betyder desværre ikke at alting kan appificeres, og netop dét kan være utroligt svært at forstå. For når apps nu er så populære, hvorfor skal vi så ikke have en?
Vi læser hele tiden at mobility er kommet for at blive, det er vejen frem, vi vil blive tvunget ud i det, og hvad der ellers siges lige for tiden. Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg er en af dem som skubber bag på for at få mere gang i mobility revolutionen, men det ændrer ikke på, at mobility altså også er andet end apps.
Men hvis det ikke (kun) er apps vi skal tale om, hvad er mobility så for en størrelse?
Mobility handler mere om en måde at arbejde på, end det handler om en specifik teknologi. Under mobility titlen finder vi tendenser og teknologier som Bring Your Own, HTML 5, Cloud storage og en hel masse andet (hype). Men essensen af mobility er altså, at mennesker i dag gerne vil arbejde anderledes. For nyligt var der en interessant artikel på Computerworld som fortalte, at medarbejdere som fik deres egen iPad, og mulighed for at arbejde fra den, arbejdede 20 timer ekstra om ugen. De blev ikke mere produktive fordi de skulle bruge et særligt værktøj, de blev det fordi at de kunne arbejde når og hvor de havde lyst.
Men den slags øget produktivet får du ikke ud af dine ansatte hvis du ikke tænker din strategi godt igennem. I Internettets første dage var det obligatorisk at have grimt animeret sne på sin hjemmeside i december. Da den sociale bølge ramte skulle alle have Facebook apps som gav minimal værdi, men kostede kassen at få udviklet. I dag handler det om at få pushet sin app ud hurtigst muligt, fordi ”vi skal være mobile, for det er hot!”. Men resultatet er altid det samme. Ingen brugere, ingen installationer, ingen downloads, og overhovedet ingen værdi, og det er jo netop det som det hele handler om, værdi. Hvis din mobile løsning giver dine brugere værdi, så vil den give dig værdi.
Så det store og første spørgsmål som alle med interesse i mobilitet bør spørge sig selv er: ”Forstår jeg mobility som en adfærd og livsstil?” – og når du har forstået dén, så kan du overveje hvilke ydelser der vil give dine brugere værdi – og så måske lave en app.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.