Mine første computeroplevelser (del 1)
Foranlediget af artiklerne om ZX80 og ZX81 er jeg blevet inspireret til at skrive om mine egne første oplevelser med datamater og programmering.
Da jeg gik i niende klasse, viste en af mine ældre spejderkammerater, der lige var begyndt at studere til ingeniør, en udskrift af et program i Algol W, som han havde lavet i et programmeringskursus. Jeg fik lov at tage udskriften med hjem, og til næste møde havde jeg et håndskrevet program med til konstruktion af ulige magiske kvadrater efter en metode, jeg havde set i en af [Martin Gardner](https://Martin Gardner)'s "Morsom Matematik" bøger. Jeg husker ikke, om programmet nogensinde blev kørt, men det var i al fald mit første forsøg på at programmere.
Da jeg året efter startede i gymnasiet, havde de der en RC7000 (en rebadged Data General Nova), som kunne programmeres i COMAL. Der blev tilbudt en lynkursus (på et par timer) i brug af teletype terminal (papir, ingen skærm), hulstrimmellæser og -skriver og stregkortslæser, og derefter kunne vi selv bruge maskinen på egen hånd i frikvarterer og fritimer. Vi var en håndfuld studerende fra alle årgange, som jævnligt morede os med at implementere Conway's Game of Life og andre små morsomheder. Sideløbende købte flere af os programmerbare lommeregnere (jeg selv havde ikke råd til mere end en SR-56, men andre købte TI-59 eller HP-41), som vi også flittigt programmerede. I tredje G købte en af mine klassekammarater en Commodore PET, som vi andre også kastede os over og programmerede i dens primitive Microsoft BASIC.
Jeg underviste senere om Commodore BASIC i ungdomsskolen (med brug af Erwin Neutsky-Wulff's bog), så den erfaring kom mig til gode. Jeg gravede iøvrigt bogen frem fornylig, da jeg besluttede, at projektopgaven i årets oversætterkursus på DIKU skulle handle om en BASIC-oversætter. Interesserede kan downloade opgaven fra ovenstående link (se under "G-opgave").
Efter gymnasiet startede jeg med at læse matematik og datalogi på KU, men tanke om at gøre matematik til hovedfag, men det blev ret hurtigt byttet om. Næste afsnit kommer til at handle om den tidlige universitetstid.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.