Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Mens vi venter på MitID

Af Poul-Henning Kamp1. august kl. 12:0852
Mens vi venter på MitID
Illustration: ?.
Artiklen er ældre end 30 dage

Tre måneder er nok for hvemsomhelst, så nu vil jeg delagtiggøre jer i min personlige MitID saga, selvom den, som saga beset er temmelig kedelig.

Flg. er indholdet af en supportsag jeg lige har oprettet via deres hjemmeside:

»I starten af maj bestilte jeg en kodeoplæser og fik en email med ordrenummer 316888 og at den ikke var på lager.

Jeg antog at den ville blive sendt når den kom på lager igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Første juli henvendte jeg mig her fordi jeg stadig intet havde modtaget, hverken kodeoplæser eller emails.

d. 7 juli modtog jeg svar at ordren var "genbestilt"

d. 11 juli modtog jeg email at ordren var afsendt og at jeg skulle forvente 3-7 arbejdsdages leveringstid.

Nu skriver vi første august og jeg har stadig ikke modtaget nogen kodelæser og min bank er ved at blive temmelig muggen på mig.

For det tilfældes skyld at der er gået helt ged i det:  Jeg forventer at det bliver sendt til min folkeregisteraddresse:

   ____ __
   4200 Slagelse

Med venlig hilsen,

Poul-Henning Kamp
«

At sige at jeg er imponeret ville være en underdrivelse.

For det første og, synes jeg, mest bizzare:  Hvordan kan man oprette en ordre, notere at man ikke har varen på lager og så bare aldrig gøre mere ?

I slutningen af 1980'erne plejede man hver morgen at printe en liste med de ældste stadig åbne ordrer, således at bogholderen kunne følge op på dem (og gud nåde og trøste den formastelige nå Jytte kom brasende ind og spurgte "Hvorfor er den her ikke expederet for længst ?!")

Jeg har faktisk svært ved at forestille mig en kompetent designet workflow-engine som ikke blinker rødt over sager der bliver ældre end to sigma over medianen.

Det næste der undrer mig er at en genbestilling ikke bliver foretaget med sporing, så budet gør sig lidt mere umage og med automatisk opfølgning på at leveringen har fundet sted, så evt. problemer med leveringsaddressen bliver afsløret.

Selvom sporingen koster ekstra, formodentlig omkring 10kr efter mængderabat, vil det være langt billigere end at skulle håndtere endnu en supportsag, som nu i mit tilfælde.

phk

 

 

 

52 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
51
31. august kl. 09:50

Politiken har i dag endnu en artikel om det digitale helvede, vi har skabt for mange borgere. Denne gang om overgang til MitID - helvede er et mildt ord for mange.

Det er en interessant og hårrejsende fortælling. Bl.a. fortælles, at mange ældre har anskaffet smartphones til 8000 kr., fordi de i banker og andre steder har fået det indtryk, at det var man nødt til. De kan så ikke betjene dem, og møder op i Borgerservice for at få hjælp. Og at der dagligt er scener med gråd og fortvivlelse og raseri på Borgerservicer, biblioteker og frivillige hjælpecafeer.

"I juni tog Digitaliseringsstyrelsen skridt til at imødegå mange borgeres udstyrsproblem ved at opdatere MitID-app’en, så man nu kan oprette andre brugere gennem sin egen app. ’Lån en andens telefon’, skriver styrelsen på sin hjemmeside om tiltaget, der skulle gøre det nemmere for pårørende at hjælpe til. Styrelsen opfordrede på et webinar også Ældre Sagens frivillige til at bruge deres private telefoner til at oprette fremmede borgere på MitID. Anne Barkholt Fruelund fortæller, at den idé dog skabte utryghed blandt de frivillige, og i stedet fandt de nogle aflagte Huawei-telefoner, som de bruger til samme formål. It-sikkerhedsekspert Peter Kruse ryster på hovedet over Digitaliseringsstyrelsens tiltag til at mindske presset på det offentlige fra borgere med brug for hjælp. Løsningen er det rene guf for it-kriminelle, siger han, men ønsker ikke at uddybe i detaljer, da også kriminelle læser aviser. »Man tilsidesætter den grundlæggende sikkerhed omkring MitID. Ideen med en digital identitet er, at man selv skal styre det, og ingen andre mennesker skal ind over, da det åbner risikoen for at blive misbrugt. I det hele taget har hele oprettelsesfasen været ufattelig bøvlet og mindre sikker, end den digitale signatur, vi kommer fra. Der er tale om et skridt frem og to tilbage i en proces, der hverken er for borgernes eller it-sikkerhedens skyld«, siger Peter Kruse, stifter af sikkerhedsfirmaet CSIS Group. Digitaliseringsstyrelsen afviser kritikken: »De informationer, der skannes fra passet, lagres ikke på den andens telefon. Hjælper man en anden, får denne person heller ikke adgang til ens data og MitID. Det er således hverken et sikkerhedsmæssigt problem at bruge en andens telefon eller at låne sin telefon til andre«. "

Man kan så vælge, hvem man stoler mest på: Peter Kruse eller DigitaliseringsForstyrrelsen.

"Borgernes problemer i overgangen til MitID stod klart allerede i tidlige brugervenlighedstests, viser en aktindsigt, som it-professor emeritus Søren Lauesen har delt med Politiken. Mere end hver fjerde i testen blandt 63 personer kunne således ikke af egen drift skaffe sig et MitID. "....

"Digitaliseringsstyrelsen skriver, at MitID-løsningen og »migreringsforløbet« flere gange er blevet testet, og at de forskellige brugervenlighedstests har medført ændringer. Styrelsen oplyser også, at der i maj 2021 blev kørt en større pilottest, hvor over 3.600 udvalgte slutbrugere og medarbejdere fra banker og offentlige organisationer deltog. "https://politiken.dk/indland/art8938508/%C2%BBHver-eneste-dag-m%C3%B8der-vi-frustrerede-vrede-gr%C3%A5dkvalte-og-forvirrede-borgere%C2%AB

Goddaw Do!!! " medarbejdere fra banker og offentlige organisationer". Hvor dumme har man lov at være? Er det lige den rette målgruppe at teste på? Det var det jo tydeligvis ikke, når der fortsat er så stor en andel, som har haft problemer. Hvor stor en andel af de testede var mon "slutbrugere"? Og hvordan var disse udvalgt? Hvis man skal fange de digitalt udfordrede, så burde man nok har fokuseret direkte på dem. hvis man har lavet en løsning, som de kan håndtere, så vil alle de øvrige jo også kunne - så hvorfor overhovedet teste på "medarbejdere fra banker og offentlige organisationer"? Spild af tid og penge!

Nå, nu har Wammen efter måneders radiotavshed om digitaliseringsproblemerne endelig åbnet munden:

"»Politikens artikelserie har understreget, at det er helt afgørende, at vi fastholder fokus på at få hjulpet de borgere, der oplever udfordringer med digitalisering. Mødet med den offentlige sektor skal være så trygt og nemt som muligt for alle – uanset ens digitale kompetencer. Det er en dagsorden, der ligger regeringen meget på sinde«, skriver Nicolai Wammen i en mail. Her tilføjer han, at regeringen »inden længe vil fremlægge initiativer, der har fokus på at hjælpe der, hvor der er behov«. ...... »Nogle borgere har af forskellige årsager udfordringer med digitale løsninger – og dem skal vi hjælpe og bedre, end vi gør i dag. Jeg kender blandt andet selv flere ældre, der har haft udfordringer med den øgede digitalisering«. "https://politiken.dk/indland/art8939267/Finansminister-bryder-to-m%C3%A5neders-tavshed-om-digitale-problemer-for-borgerne

Hø! Ingen tror på ham. Ingen tror på, at han og regeringen frivilligt kommer til at lægge sten i skoen (og det vil det være) for regeringens (og tidligere regeringers) storstilede digitaliseringsamokløb med hovedet under armen. Det kunne jo koste i parti- og kandidatstøttekasserne. Det bliver højst lidt "som om"-løsninger, som kan kaste problematikken til hjørne i nogle år. "Vi har nedsat et hurtigtarbejdende udvalg (med Googles direktør på formandsposten)"-agtigt.

Egentlige forbedringer og tænkepauser? Not going to happen!

52
31. august kl. 11:37

Tænkte det nok - men det er ligegodt alligevel utroligt, og fuldstændigt tonedøvt - er de robotter, programmede i Silicon Valley?: Regeringen vil i følge Computerworld investere flere hundrede millioner i "øget digitalisering" i følge finanslovforslaget. Ikke "flere hundrede millioner" til at gøre de eksisterende løsninger tilgængelige - dvs. i praksis anvendelige - for alle borgere. Eller "flere hundrede millioner" til evt. at rulle de dårligste løsninger tilbage.

Hvor på finansloven kan man mon finde det løfte, som Wammen har afgivet om at gøre noget for de digitalt udfordrede?

Jeg tror ikke på, at det kommer til at være en prioritering for regeringen foreløbig - de har bundet sig til masten med "Vi rider den vej på vores hovedløse digi-helhest".

Jeg tror simpelthen ikke på, at de har forstået alvoren endnu. At Wammen kan finde på - i ramme alvor, det var ikke en joke, som man kunne tro - at udnævne Microsofts danske direktør til formand for Digitaliseringsrådet, kan kun betyde en af to ting:

  1. Han og regeringen er så lukket inde i egen digi-boble, at de simpelthen ikke kan se noget udenfor den. De fatter ikke problemet - kan ikke se det.
  2. De er fløjtende ligeglade (kynisme) med den ikke-digitaliserbare del af befolkningen, som de ikke mere anser for fuldgyldige samfundsborgere med rettigheder om at kunne være en del af samfundet på lige fod med andre. De anser denne gruppe for en irriterende restgruppe, som tåles, men som man ikke kan tage hensyn til, da digitaliseringen er givet fra Gud (Kurzweil etc.), Der kan derfor ikke stilles spørgsmålstegn ved den, og intet - heller ikke 25 % af befolkningen - må stå i vejen for den.

"Dumstædig" er for mildt et udtryk .....

49
13. august kl. 09:18

Man skulle næsten tro at vores bruttonationalprodukt var blevet for højt og en hemmelig plan aktiveret for at reducere det...

Øhh, har du hørt om AI og digitalisering??? Om 10 år kan vi glemme BNP.

46
8. august kl. 12:13

Nå, men jeg skal på borgerservice og hente min kodeoplæser.

Når man ringer til dem får man at vide at man kan bestille tid på slagelse kommunes hjemmeside.

Fint!

Når man så har navigeret igennem alle de forhindringer der er lagt ud på de websider, for at forhindre folk I at forstyrre borgerservice, når man endelig til en side der fortæller at man kun kan bestille tid ved at ringe til dem.

Man skulle næsten tro at vores bruttonationalprodukt var blevet for højt og en hemmelig plan aktiveret for at reducere det...

48
11. august kl. 12:12

Jeg bestilte en MitID Chip 30. juni og valgte at afhente den hos Borgerservice (da den ikke kan leveres fra MitID selv åbenbart..)

Jeg ringede så og tjekkede med min lokale borgerservice at de havde chips på lager og ja jeg kunne bare møde op uden tidsbestilling.

Det gjorde jeg så i dag, efter sommerferie osv hvor jeg lige var kommet fra det.

Efter at have trukket nummer og ventet 20 minutter spurgte jeg receptionen om den forventede ventetid for bare at hente en chip, og da svaret var "Nok omkring 3 timer.." kunne jeg konkludere to ting:

  1. Jeg måtte kun holde 2 timer på parkeringspladsen
  2. 3+ timers ventetid ville jo cirka æde det meste af arbejdsdagen..

Så nu har jeg booket en tid d. 7. oktober til at få udleveret den chip jeg bestilte i slutningen af juni.

Så er jeg spændt på om de faktisk kan udlevere den eller om udleveringen fejler, fordi transkationen er så gammel at de formentligt får svært ved at hæve pengene på kortet...

Og så kan jeg igen undre mig over hvad den samfundsmæssige økonomiske omkostninger er med MitID i forhold til at folks tid regnes til en omkostning på kr. 300 i timen hvis de holder i kø på motorvejen, hvad mon det så koster i spildt ventetid for de hundredetusinde der skal forbi borgerservice.. Og for kommunerne!

42
8. august kl. 09:36

Uanset hvilken løsning man vælger (kodeviser,app,chip) så sørg for Guds skyld for at anskaffe og aktivere et alternativ, så der er lidt redundans at trække på hvis (når) ens primære fejler.

Jeg skilte en 'defekt' kodeviser ad ('defekt' fordi den virkede, men bare ikke sammen med MitID......) og jeg er mildest talt ikke imponeret over kvaliteten. Jeg vil på det kraftigste advare imod, at man opbevarer den sammen med ens nøgler, sådan som det anbefales. Tværtimod: pas rigtigt, RIGTIGT, godt på den.https://twitter.com/oz1lqo/status/1552615811050872837

Jeg har iøvrigt aldrig fået 'Chippen' til at virke i en 'Safari' browser, 'Chrome' er bedre....

Personligt er jeg der, hvor jeg ikke stoler på driftsikkerheden i MitID. Jeg brugte udelukkende papkort ved NemID og der var jeg aldrig i tvivl om at det nok skulle virke.

Den tvivl nager hver gang jeg logger ind med en kodeviser. Vi må håbe det bliver bedre.

mvh

43
8. august kl. 09:53

sørg for Guds skyld for at anskaffe og aktivere et alternativ, så der er lidt redundans at trække på hvis (når) ens primære fejler.

Det troede jeg ikke, at man kunne?

44
8. august kl. 10:01

Det kan man. Inde på ens MitID profil (mitid.dk) kan man administrere ens enheder. Der er også der man kan nulstille enheder som er fejlet mere end de tilladte tre gange, hvilket kan være meget handy... ;-)

45
8. august kl. 10:12

Mange tak for svar, Søren Kjærsgaard. Det vil jeg bestemt kigge på.

41
4. august kl. 08:01

Nu er SF i følge artikel i Politiken i dag ved at vågne op, og kræver offentlige digitale løsninger som frivilligt tilvalg - ikke som tvang. Og artiklen fortsætter:

"Som udgangspunkt har finansminister Nicolai Wammen (S) det overordnede ansvar for it-versioneringen af velfærdsstaten, idet han har Digitaliseringsstyrelsen under sig. Men siden slutjuni har han trods et grundigt forlæg om artikelserien ikke villet kommentere de fremlagte problemer med marginaliseringen af så mange borgere og en bredspektret kritik af politikernes ansvarsforflygtigelse og svigt. Igen tirsdag lød det fra hans pressekontor, at »der er ikke mulighed for at få et interview med Nicolai Wammen«. Lisbeth Bech-Nielsen siger, at selv om finansministeren kan have brug for sommerferie, er det et tilbagevendende problem, at regeringen ikke vil diskutere digitaliseringens mange ofre. "

Det er altså lidt utroligt, og meget mærkværdigt. Hvordan kan den ansvarlige minister gang på gang afvise at forholde sig til det problem, som om det ikke rager os andre? Lidt ligesom Helsingør Kommune, som mht. Chromebooks bare ikke vil forstå, at de skal rette sig efter reglerne, som alle andre. Det er så mærkværdigt, at det virker som om, de anser sig selv som tech-giganternes repræsentanter overfor borgerne (som de derfor ikke skylder noget), og ikke som borgernes repræsentanter overfor BigTech.

Det virker som om, disse politikere ( her Benedikte Kjær og Wammen) anser sig selv som BigTech-ansatte - ikke borgervalgte. Sådan opfører de sig i hvert fald: BigTech-ansatte i ledende stillinger.

Som sagt: Det virker helt uforståeligt - så uforståeligt, at det lugter råddent.

Må vi nu få åbnet de parti- og kandidatstøttekasser, og få fokus på VL-klubbernes regnskaber og medlemslister. Vi må have et lobbyistregister. Vi må have offentlige kalendere omkring al mødeaktivitet (som ikke ligefrem handler om rigets sikkerhed). Vi må have regler om svingdørskarrierer. Vi må have ryddet op i den elendige Offentlighedslov.

Statsautoriseret korruption styrer Danmark!

40
4. august kl. 06:16

Har en velfungerende MitID men både app'en Min Læge og MinSundhed ville (gen)aktiveres med NemID som for mit vedkommende er et papkort...

citat; "Alle vil forbedringer, ingen vil forandringer" - men at det også gælder udbydere er nyt for mig!

37
3. august kl. 21:42

Min samlever har lige været i Jylland, så hans gamle mor omsider, kunne få MitId. De kendte hende vist ret godt på Rådhuset (var på fornavn med hende), og da hun fik udstedt (endnu et) nøglekort (NemID), kunne hun pludselig huske, hvor det gamle lå: Hjemme i skuffen- i lejligheden. Hun bor i sommerbolig om sommeren, og nej hun og min samlever var ikke hjemme i lejligheden, og destruere de der 2-3 nu uvirksomme kort.

Konen er snart 78! Mon ikke hun har spildt sin egen og kommunens tid (og bibliotekets!) med at rode med digitalisering?

38
3. august kl. 22:05

Til gengæld valgte min ene bank midt i det værste MitID rod (Og ovenikøbet på en mandag!), at skifte til en ny version af deres APP. Jeg sad i telefonkø temmelig længe for, at få opklaret at min tablet er forældet ifht DERES APP. Jeg kunne ikke godt skælde ud på kundeservicemedarbejderen over dette, men jeg bad hende vistnok lettere eftertrykkeligt, at lade beskeden gå videre op i systemet: Min ældre men velfungerende tablet kan ikke opdatere operativsystem, og jeg har ikke 5-6000 til en ny, bare fordi I synes, at JERES app skal opgraderes.

Jeg kan tilgå netbank, via MitID, men det er noget BØVL! De blev iøvrigt ved at bruge NemID, som også kommer op som førstevalg. (Men som ikke længere virker!)

Jeg fik MitId i maj, og det var en lidt bøvlet proces (at blive verificeret via to sikkerhedsspørgsmål), min samlever blev verificeret først, og jeg kom til at blande mig, da han ikke kunne svaret (hvornår vi flyttede ind for 30 år siden...). Kommunedamen var en ren drage! Og det forstår jeg sgu godt, i løbet af 20 minutter mødte der 6 mennesker op (uden tid), som blev knotne fordi, de blev afvist. (Selv jeg havde vist fnyst lidt gnister i samme situation!).

Nå samleveren fik sit MitID, og hjemme fik jeg oprettet mit ved hjælp af manden.

Men det var da en sjov måned! Vi skifter lige, og Nets var nede, og øh...

Mvh Tine

39
3. august kl. 22:34

I øvrigt vil jeg gerne oplyse, at både Nøgleappen Og MitID appen ligger på min mobil (der som regel er slukket, jeg er hørehandikappet, så uden hørebøffer/høreapparater, kan jeg alligevel ikke høre en disse!) fordi, jeg er en skrækkelig impulskøber, og en ting er at gå i Aldi/Netto og impulskøbe, noget andet er at købe ting på nettet, der jo husker mine kort og deres numre, langt bedre end jeg.

Hvis jeg ikke orker at tænde telefonen og verificere, så er det nok ikke dims/bøger, jeg kan leve uden. Det gør det mere bøvlet med netbanken. Men det er faktisk også for nemt at få en kassekredit via netbanken!

Mvh Tine- penge er runde fordi, de skal trille...

35
3. august kl. 16:48

Ellers tag kodeVISEREN - den har fine store tal på 6x3mm - jeg kan i al fald nemt se dem - også uden læsebriller. Du kan altid bestille en kodeOPLÆSER senere gratis. Mao skriv tilbage at du gerne vil have en kodeVISER nu istedet, og bestil så efterfølgende en kodeOPLÆSER, hvis det er nødvendigt. Du kan frit enable og disable enhederne (og app) på mitid.dk.

33
3. august kl. 13:23

Så kom der svar fra MitId support:

»Kære Poul-Henning

Jeg har nu undersøgt det lidt nærmere, og der er desværre tale om en fejl besked. Kodeoplæseren var i restordre da du bestilte den, og det er den desværre stadigvæk. Den mail du har modtaget d. 11 juli om at den var sendt afsted, er desværre en fejl, da den er ikke sendt afsted til dig.

I og med at den stadig er i restordre kan jeg ikke garantere dig hvornår den vil blive leveret til dig.

Alternativt kan du gå ind og bestille en ny med afhentning Borgerservice hvis du har mulighed for dette - de skulle meget gerne have dem på lager, men det kræver en bestilling før man kan få den udleveret dernede. «

PS: Har jeg nævnt at jeg synes vi mangler en IT-Havarikommission, så vi i det mindste ikke risikerer gentagelser ?

34
3. august kl. 15:00

Suk .... at dømme udfra andres beskrivelser om "dobbelt" bestillinger, så kan du formentligt ikke lave en ekstra bestilling til modtagelse i borgerservice før du melder, at den du ikke har modtaget er gået i stykker !

23
2. august kl. 14:51

Min kone har vist også en kodeviser liggende i forsendelsens limboland,

22
2. august kl. 14:15

Min kone og jeg hentede vores kodeVISERE hos Borgerservice. Vi havde bestilte tider med 5 minutters mellemrum - min tid først.

Jeg oplevede ingen særlige problemer, bortset fra at de var ca 15 minutter bagud.

Min kones nummer blev derimod aldrig kaldt ud før vi klagede vores nød til rådhusbetjenten. De havde også efterfølgende problemer med at finde hendes bestilling indtil de fik hendes CPR oplyst.

Det værste var egentlig at på grund af MitID travlheden havde man måtte indrette 2 ekstra midlertidige pladser til MitID sager, hvor man så kunne svare på personfølsomme kontrolspørgsmål i fuld offentlighed - samt følge med i dialogen ved nabopladsen. Spændende dialog, da en ældre ikke etnisk dansk medborger måtte ringe til ven for at få svarene på mange af sine kontrolspørgsmål. Det kunne lige så godt have været en scene fra HH2G

21
2. august kl. 12:50

Jeg vil godt advare mod at få den sendt.

Jeg bestilte en kodeviser. Efter et par uger var den ikke kommet. Så jeg ringede til MitID som oplyste at de ikke bare kunne sende en ny, fordi den var bestilt af min bank, men jeg kunne melde at den var gået i stykker, og starte processen med at få en ny. Den hentede jeg så selv på Borgerservice; hvis man bestiller tid, kan man hente den efter et par uger og kun vente en time på at få den udleveret. Man kan også møde op uden tidsbestilling men dem jeg snakkede med, som ikke havde bestilt tid, havde allerede ventet mere end tre timer. Måske er det bedre i Slagelse.

Kodeviseren gik så faktisk senere i stykker og jeg bestilte en ny, som jeg så også hentede på borgerservice to uger senere (og ventede en time, men denne gang havde jeg taget en bog med). Desværre var den nye ikke aktiveret og jeg havde ikke nogen måder at aktivere den på. MitID var ret hjælpsomme efter at jeg havde ventet 45 minutter i deres telefonkø, men kunne ikke hjælpe mig med at aktivere den, det kunne kun gøres på borgerservice. Nu var der kun ledige tider mindst tre uger frem og da jeg også selv skulle på ferie, så gik der en måned inden jeg fik den aktiveret.

47
9. august kl. 09:18

Det interessante ved at afhente på Borgerservice er at det er ligegyldigt HVILKEN Borgerservice man benytter.. Ude på den Københavnske vestegn hvor jeg bor er vi så heldige at nabo-kommunen (Vallensbæk) IKKE bruger tidsbestilling i deres borgerservice, de har istedet valgt at ansætte nok personale til at man som regel kan komme til. Jeg har nu været forbi 4 gange (NemId, MitId, pas etc.) og hver gang har jeg blot kunne gå hen til en skranke og blive betjent med det samme... De lever nemlig op til servicedelen af navnet BorgerService!

19
2. august kl. 11:27

Føler mig udenfor.... Jeg indstallerede selv MitID da min bank gav mig muligheden - kørte lige efter bogen og jeg har ikke set mig tilbage. Sikke meget bøvl jeg er gået glip af!

20
2. august kl. 11:52

Måske har du ikke ældre og/eller digitalt udfordrede pårørende?

Og måske har du ny, moderne, dyr smartphone?

29
2. august kl. 23:26

Gentog øvelsen for min mor på 91. Og hun bruger det uden problemer. og både min Samsung og hendes iPhone er ikke sidste nye model - langtfra

31
3. august kl. 06:53

Jamen, så er I jo heldigere end så mange andre, Michael Deichmann. Dejligt at høre.

18
2. august kl. 10:18

Per Stig Møller - som jeg sjældent er enig med - har i dag et meget kritisk debatindlæg om tvangsdigitalisering og gennemførelsen af MitID i Berlingske:

"Så pålagdes alle at have NemID. Og just som man mestrer dette og har oplevet dets mange fordele, tvinges alle til at skifte det ud med MitID og købe en smartphone eller iPad for at kunne implementere og anvende MitID"...

"Hvem har egentlig givet Digitaliseringsstyrelsen lov og ret til at ændre danskernes levevilkår, som det passer dens it-udviklere, der lever af at videreudvikle og komme op med nye løsningsforslag? Det skal man ikke bebrejde dem. Det problematiske er, at Digitaliseringsstyrelsen derefter uden videre kan påtvinge os alle de nye løsninger og dermed påføre os nye opgaver og forandre vores hverdag."...

"Hele dette forløb vidner om en centraladministration og regering, der har taget for megen magt fra Folketinget. Det er ellers her så store samfundsforandringer burde diskuteres og gennemtænkes med analyser af fordele og ulemper, inden de vedtages og sættes i værk. Det er her, det burde debatteres, hvilket samfund vi egentlig vil have ud af fornyelserne og forandringerne? Det er derfor, vi deler os efter anskuelse og stemmer på forskellige partier."

Der er meget sandt i hans kritik af den amokløbne digitalisering. Men i skyndingen - og i den tilstundende valgkamps ånd - får han rodet det fuldstændigt sammen med mink-forløb og nedlukninger, og skyder helt ensidigt på den nuværende regering (som ganske rigtigt har sin del af skylden/ansvaret). Husker jeg forkert, når jeg mener, at regeringer 15-20 år tilbage i tiden har været nogenlunde lige gode om dette digitale amokløb, og at Folketinget over en kam har været aldeles følgagtige, og at der har været meget få egentligt kritiske røster - og at de i hvert fald ikke er kommet fra den blå side af salen?

Men ikke desto mindre: Når først et borgerligt koryfæ som PSM har fået nok, så er der måske et reelt håb om nye tider?

Nå, mon ikke de nye toner forstummer meget hurtigt efter valget?

24
2. august kl. 16:20

"Så pålagdes alle at have NemID. Og just som man mestrer dette og har oplevet dets mange fordele, tvinges alle til at skifte det ud med MitID og købe en smartphone eller iPad for at kunne implementere og anvende MitID"

Det ved Per Stig Møller jo godt. Det skyldes blandt andet eIDAS-forordningen, som NemID ikke kan opfylde (pr. design, det var et af kritikpunkterne i sin tid).

16
2. august kl. 09:28

"Venter på velfungerende offentlig IT" er vel den nye "Venter på Godot"

13
1. august kl. 19:56

Hvis banken er ved at blive sur, hvorfor så ikke bare bruge en app i mellemtiden ?

25
2. august kl. 16:30

Min mobilbank er holdt op med at virke efter Mitid. Når man trykker på den knap der skulle starte Mitid får man bare en side xml-shit. Hvis man så starter den selv kan man godt godkende login. Men når man så går tilbage til mobilbanken får man en OK boks med "Der er sket en fejl". Har en Samsung S20 5G.

26
2. august kl. 16:55

Det virker tilsyneladende (kun?) med Chrome på Android, men ikke f.eks. Firefox.

27
2. august kl. 19:16

OK, så Digitaliseringsstyrelsen skal åbenbart bestemme hvilken browser jeg skal bruge på min mobiltelefon!!! Jeg havde deaktiveret Crome og Firefox var standardbrowser (dejlig fri for reklamer). Jeg aktiverede så Crome, men det var ikke nok. Først da jeg gjorde Crome til standardbrowser virkede det.

36
3. august kl. 21:18

Det er nok snarere din mobilbank, du skal klandre.

Jeg oplever ikke din første fejl, kun din anden, og der virker følgende workaround: i MitId-vinduet har jeg en menu nederst til højre, hvor jeg vælger "open in Firefox".

Nu er der mange permutationer af bank, mobil, android, browser, indstillinger, MitID. Jeg har en BEC-bank, en mobil med custom-rom android 12, firefox som standard, og MitID med kodeviser.

15
2. august kl. 07:02

Hvis banken er ved at blive sur, hvorfor så ikke bare bruge en app i mellemtiden ?

Fordi en app ikke lever op til mine sikkerhedskrav.

14
1. august kl. 20:02

Når man bestiller en kodeviser eller kodeoplæser, er det jo nok fordi man kan (eller vil) benytte en app!

5
1. august kl. 18:16

#2 "Hvorfor vil du have en kodeoplæser? Okay, det kommer ikke mig ved, men der leveres nok ikke så mange af dem."

Jeg har selv bestilt en mitid chip, da jeg blev tvunget af banken. Der gik ca 3-4 uger, så havde jeg den. Den virker fortrinligt.

Min svigermoder har bestilt en kodeoplæser, da hun vi vil være sikre på, at hun også kan bruge den, når synet begynder at svigte. Det er over 2 måneder siden, at den blev bestilt, og hun har været igennem samme cirkus, som PHK.

Hvis den ikke snart kommer, så vil hun prøve at tage på rådhuset for at få en udleveret. Og hun skal ikke have en app. Hun har rigelig med problemer med at styre de apps, der på nuværende tidspunkt er på hendes telefon.

Mvh Bjørn

10
1. august kl. 19:26

Den pårørende, som jeg har hjulpet igennem processen, fik med det samme kodeoplæser udleveret ved besøget på Borgerservice. Det er godt nok 3 måneder siden, så de kan jo være udsolgte siden da.

Den fungerer sådan set ok - bortset fra, at lyden i høretelefonerne ikke er høj nok til min høre- og synshandicappede pårørende - og den kan ikke skrues op. Og displayet er godt nok betydeligt større end på kodeviseren - men ikke stort og tydeligt nok til, at min pårørende kan læse det.

11
1. august kl. 19:30

og den kan ikke skrues op

Sikker ? - vejledningen siger

Skru op for lyden (‘rød knap’ + ‘9’) Tryk på ‘rød knap’ nederst til højre, og tryk samtidig på ‘9’, som er placeret lige over rød knap.

Skru ned for lyden (‘rød knap’ + ‘7’) Tryk på ‘rød knap’ nederst til højre, og tryk samtidig på ‘7’, der er placeret først i tredje række fra oven.

17
2. august kl. 10:06

Skru op for lyden (‘rød knap’ + ‘9’) Tryk på ‘rød knap’ nederst til højre, og tryk samtidig på ‘9’, som er placeret lige over rød knap.

Jeg tænker at de fleste, der bestiller en kodeoplæser, er synshandicappede. Så er det jo fantastisk godt design, at man skal trykke på en farvet knap og en cifferknap samtidigt.

30
3. august kl. 00:46

Det er faktisk ikke så galt - de farvede knapper er prikmarkeret og de tre ting man kan justere er placeret logisk på et numerisk display, så man kan føle sig frem

12
1. august kl. 19:38

Tak for tip, Claus Bruun. Der kan man bare se. Men jeg mener ikke vi nogen brugsanvisning overhovedet - vi fik den demonstreret i Borgerservice, og det var meget enkelt. Men ikke noget om at skrue op og ned.

Nu ved jeg så det - tak. Og det virker - jeg har lige prøvet det.

8
1. august kl. 18:33

#2 "Hvorfor vil du have en kodeoplæser? Okay, det kommer ikke mig ved, men der leveres nok ikke så mange af dem."

Helt uden at det, vil jeg tro mit gæt var tæt på sandheden; hvilket din beretning også antyder. Hvis der er problemer med leverandøren, hjælper det nok at troppe op på rådhuset.

Uden at have sikker viden er det svært at gætte på årsag eller placere et ansvar. Jeg kan ikke engang give et råd - bortset fra at kontakte bankens kundeservice.

Der er tydeligvis noget helt galt her, men vent og se - når sommeren er forbi sker der nok noget - eller fristen bliver udsat igen.

Dansk IT er langt fra, hvad det har været - for 30+ år siden ;-)

Edit: For det større display? Det er en god grund, men peger samtidig på den mulige grund #7 angiver; det er så ikke et IT-problem, men et kundeserviceproblem.

4
1. august kl. 18:05

Er du sikker på, at det er en kodeOPLÆSER, du har bestilt, jeg ville tro, det var en kodeVISER. Jeg bestilte min kodeviser dagen efter, du klagede din nød på Twitter d. 21/6, og jeg modtog den 6/7. Og den fungerer fint...

2
1. august kl. 17:07

Hvorfor vil du have en kodeoplæser? Okay, det kommer ikke mig ved, men der leveres nok ikke så mange af dem.

Min NemID kodeviser blev leveret fra Nets med brevpost og opsamlet 11/7. MitID tog én opring til bankens kundeservice - så var jeg sat på "pause"; i juni skulle man have nøgleviser til NemID, den bestilt 27/6 - og var mod- og ibrugtaget indenfor 14 dage.

Nu er det jo sommer og MitID kommer tidligst i stand før 31/10.

Min søn derimod oprettede sin MitID engang i vinters - længe før panikken.

Jeg oprettede min NemID ifm, et bankskifte omkring '10/11, hvorfor de ikke dengang opdaterede mine personoplysninger fatter jeg ikke; men min søn mener, at det nok er "billigere" at lade mig vente på at flere bugs i software og online vejledninger bliver rettet inden de prøver kræfter med en garvet software supporter. Ikke at jeg er vanskelig, men jeg venter gerne ;-)

50
23. august kl. 08:46

Nu er regel nummer 0 under PHK's blog jo at man ikke antager eller udlægger hans mening. Så jeg vil blot nøjes med at konstatere at jeg synes at det er fremragende at der er teknisk begavet, veltalende og velformuleret person der rent faktisk forsøger at komme levende igennem processen, så han er i stand til at brokke sig i dette forum hvor der da i det mindste er nogen der hører det! Tænk hvis det kun var op til dem der faktisk havde 100% brug for dette hjælpemiddel at brokke sig, så var chancerne for at der sker en forbedring (endnu) mindre end de er nu... Derudover krævede min bestilling af en almindelig kodeviser også to forsøg før den dukkede op, så det lader til at være standard procedure, måske de bare gør det for at nudge folk over på app'en, så kun de virkelig standhaftige får en kodeviser?

6
1. august kl. 18:23

Hvorfor vil du have en kodeoplæser?

Fordi den har det st

9
1. august kl. 19:00

Sorry, et eller andet klipper det sidst stykke af mine debatindlæg...

Fordi den har det største display.

7
1. august kl. 18:30

...ørste display ?

Men ok, så er vores sager ikke sammenlignelige, da det er et andet sjældnere produkt, som måske kommer fra en anden leverandør.

1
1. august kl. 14:57

Jeg fik kodeviser i foråret, hvor der åbenbart ikke var lagerproblemer, men selve forsendelsen tog rigtig lang tid.

Efter 3 ugers ventetid genbestilte jeg via Nets telefonsupport.

Efter 4 uger modtag jeg en kodeviser, og en uge senere endnu en.

Det er lidt usikkert, hvem der stod for levering i mit område (PostNord eller bladkompagniet), men da det skete som brev, var som PHK efterspørger ingen mulighed for, at tracke hvor lang forsendelserne var kommet.

Med andre ord; hvis Nets havde valgt at forsende som pakke gennem PostNord, GLS eller hvem ellers kan leverer den slags ydelser, kunne borgerne, banker, borgerservice m.fl. have sparet meget tid, hvilket rigeligt kunne have opvejet merprisen fra brev til pakke (og som i forvejen er meget lille)!

Staten kunne selvfølgelig også have tænkt i lidt større baner, og simpelthen have udstyret alle borgerservice (og bankfilialer og osv) med rigeligt med kodevisere, da vi borgere jo alligevel skulle aktiverere dem selv, men det er jo nok for meget forlangt!?