Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

lug.dk - linux eller læger?

36 kommentarer.  Hop til debatten
Blogindlæg7. september 2015 kl. 23:24
errorÆldre end 30 dage

Internetdomænet lug.dk fik jeg forærende for en del år siden. Vi har brugt det til at lave hjemmeside for Linuxbrugergrupper i Danmark (LUG'er).
Det var meget populært i sen-90'erne og et par år senere at samle Linux-interesserede i brugergrupper med møder og install-fester.
Behovet for Linux-brugergrupper er sidenhen "imploderet", nok især fordi det er blevet betragteligt nemmere at installere en Linuxmaskine, og det er blevet normalt at have Linuxservere.

Jeg er blevet opfordret (senest i dag) til at donere domænet lug.dk til "Læger uden grænser" som normalt findes på msf.dk.
Det er en organisation, jeg har stor respekt for personligt. De gør en fantastisk indsats.

For tiden er lug.dk kun en henvisning til linux.dk hjemmesiden som også er sygnet helt hen.
Hvad der skal ske med linux.dk er en andet problem - har du energi og en god vision skriv gerne nedenfor.

Hvad synes I? Bør jeg give domænet videre til læger uden grænser?

Artiklen fortsætter efter annoncen

/pto

36 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
36
17. september 2015 kl. 08:58

Respekt.

34
12. september 2015 kl. 07:31

Peter er stadig registrant, men domænet viderestiller til msf.dk nu.

33
11. september 2015 kl. 18:19

Hej Peter, jeg syntes i lighed med andre at den bedste måde er hvis du låner domænet ud til dem frem for at overdrage det. Dette kan ske med et stykke robust og juridisk bindende papir hvor de forpligtes til at give domænet tilbage til dig den dag de ikke længere ønsker at anvende det. Dejligt enkel at lave og de betaler naturligvis advokatregningen! ;-)

32
11. september 2015 kl. 12:02

Udover alt det sagt overfor var det aldrig mundret alligevel.... så skulle det havde været LJG.dk - nemlig Linux Jusa Grup som alle dengang sagde :-)

31
10. september 2015 kl. 21:57

Forstår ikke jeg skulle have en down finger, for dette indlæg, med mindre en eller anden har trykket forkert ?

Bruger selv ikke down, normalt kun up, selv om jeg er meget uenig med folk, da jeg mener det er en uskik, og skulle fjernes fra v2.

"lidt tid før jeg forstod at msf betyder medicins sans frontier og ikke er en microsoft-side" Samme her skulle til at fare i blækhuset, da jeg heldigvis forstod det. Altså "lug", det gamle betydning som jeg kendte i velmagtsdagene have gjort mig "ord"blind :-)

30
9. september 2015 kl. 11:47

LUG ( læger uden grænser ) skal da ha lug.dk

29
9. september 2015 kl. 10:30

Ja gør bare det, synes det er en fin ide. Ellers så lav en redirect til dem, men et "Lille" link til leder du efter Linux så klik her. Så virker det fra idag.

28
8. september 2015 kl. 22:11

Helt helt enig i at forære dem lug. De er nogle seje mennesker og holder deres ideal fane meget højt. Og ikke alt det fis med at holde fast i det og de ikke må sælge det videre. Gaver giver... man ! :-)

27
8. september 2015 kl. 21:44

Jeg har mailet med Læger Uden Grænser i dag. De er meget interesserede i at overtage domænet, og min plan er at give dem domænet. Der er ikke grund eller rimelighed i at sælge det.

26
8. september 2015 kl. 21:19

På vegne af SSLUG's bestyrelse:

Overdrag domænet til Læger Uden Grænser - det er det eneste rigtige at gøre!

25
8. september 2015 kl. 19:35

Hvis det er Læger Uden Grænser, der har spurgt, så er det da lige til højrebenet at overdrage domænet til dem!

24
8. september 2015 kl. 19:08

lidt tid før jeg forstod at msf betyder medicins sans frontier og ikke er en microsoft-side for et eller andet særligt software-produkt eller service. Hvorfor man synes det er logisk med udenlandske forkortelser på danske top tld er ved jeg ikke men jeg synes ikke det virker intuitivt at lug står for Linux User Group heller (omend lidt bedre end msf).

Giv lug.dk til Læger Uden Grænser, så kan de evt. sælge deres msf.dk til Microsoft.

Et domænenavn skal vel særligt ved forkortelser være sigende...

Og så iøvrigt som en anden skriver omdirigeringen fra lug.dk til linux.dk virker ikke så du får utilfredse brugere, som havner i en blindgyde, plus intet SEO-mæssigt ud af det i forvejen.

Derudover, ja linux.dk er sidste gang opdateret 2013, og der er problemer med HTTPS certifikater. Det sidste vil give store minus-point for SEO, særligt med Googles sidste opdatering. Det første giver utilfredse brugere.

Det er et problem, hvis man ikke begynder med indholdet og så baserer domænenavnet på det. At have et domænenavn, linux.dk, og så skulle bygge indholdet udfra det er ret svært og den omvendte vej.

Hvad ville jeg gerne have på linux.dk?

Noget unikt som jeg ikke kan finde andre steder.

Sådan noget som f.eks. phoronix.com er unikt, fordi de laver benchmarks imellem OSer med fokus på Linux OSer. Det er den eneste side af sin art overhovedet SVJV og den er ret populær af den grund. Men den tid, som manden bag bruger på det er også helt enormt, Så må man beslutte sig for, om man har den tid-

Unikt kan også være fx. en grundig gennemgang og dokumentation af problemer som enhver Linux-bruger på et eller andet tidspunkt vil opleve + grundige testede løsninger. For exempel hvordan man får multiple gestures på sin touch pad. Der er bare ingen dokumentation på det... og den som er, er halvhjertet og virker ikke.

Men igen - det vil kræve masser af tid til test og research af sådanne artikler, for hvis det ikke bliver gjort ordentligt, og ikke mindst, hvis ikke man har tiden til at følge op på bruger feedback, er det intet værd.

23
8. september 2015 kl. 18:01

Er de interesserede - no contest....

Evt kunne de opfordres levere det tilbage til den danske Open Source verden, når de er færdige med det (Så det ikke bare havner i favnen på en flok gribbe).

22
8. september 2015 kl. 17:40

Måske skulle man starte med at finde ud af om Læger uden Grænser overhovedet er interesserede i domænet. Der er trods alt mange meget bedre domænenavne de kunne bruge: msf.dk, lægerudengrænser.dk, osv.

21
8. september 2015 kl. 15:01

er SVJV en ikke-religiøs konstellation som gør underværker for sundhed i verden. Jeg ville sige, det er en nobrainer.

Jeg er Linuxbruger siden 2011 og jeg har ingen anelse om hvor forbindelsen i de tre bogstaver har med Linux andet end L-et. L= Linux. U=user ikke Bruger. Det giver ikke mening med et dansk domæne TLD.

Linux fungerer jo også netop ved frivillig hjælp,gør Læger Uden Grænser ikke også det? Det er, som jeg siger en ren nobrainer.

20
8. september 2015 kl. 14:50

My 2 cents.

Hvis du ikke bruger domænet lug.dk til en forretning, blog / andet du anser som vigtigt og læger uden grænser er interesseret. Så enten afvikle det som en handle (penge for domænet) eller giv dem muligheden for at administere domænet / peg dns på dem og stå som ejer af det, med en aftale på plads om overdragelse tilbage af domænet til dig såfrem de i fremtiden ikke længere vil benytte det af x og x årsager.

Jeg siger ikke at man skal fraholde sig at donere til forskellige organisationer (hvis man kan og lyster), men at donere penge til f.eks Amnesty er ikke det samme som at donere et domæne væk.

Du vil sikkert ikke bryde dig om hvis de vendte sig om på grund af en dum ledelse beslutning og solgte det, brugte det som reklame tavle for alt muligt som du anser som irellevant i forhold til årsagen for donationen mm.

Fordi du er retfærdig overfor andre er det ikke ensbetydende med at de er det mod dig, gode intentioner eller ej.

At andre ovenfor bare skriver "ja" eller "ja selvfølgelig" syntes jeg personligt er overfladisk for situationen.

19
8. september 2015 kl. 14:43

Der er efter min mening ingen grund til at holde fast på lug i nogen sammenhæng med fri software. Fri software er i dag så meget mere end Linux og det giver ringe mening at fastholde betegnelsen.

Hvis en bevægelse skulle opstå igen omkring fri software vil det give mere mening at tale om frihed, platforme, apps e.l.

Betegnelsen lug er for mig at se kun interessant for os gamle sentimentale stødere og tilfører ikke nutidens generation noget nyttigt.

Spørgsmålet er nok mere om den tilfører Læger uden grænser noget, men det ved de jo nok bedst selv.

18
8. september 2015 kl. 14:22

Af mange af de ovenstående grunde.

17
8. september 2015 kl. 13:47

De gamle LUG'er handlede om at hjælpe hinanden - det samme gør Læger uden grænser. Den hjælp de yder er blot så meget mere vigtig for dem der modtager den, så jeg synes det er helt i den rigtige ånd at overdrage domænet til MSF.

16
8. september 2015 kl. 13:30

De skal som mod betaling reklamere for open source på deres hjemmeside

15
8. september 2015 kl. 13:10

Selvfølgelig.

14
8. september 2015 kl. 12:32

Med begrundelsen som alle de andre har sagt.

13
8. september 2015 kl. 11:18

Af alle de grunde der allerede er nævnt :)

Evt. istedet for at overdrage det - kan du jo bare pege dns for dem.

Hvis de gerne vil kontrollere domænet selv, så lav bare en aftale om at de ikke videresælger/opgiver det, uden lige at høre dig.

12
8. september 2015 kl. 09:39

De traditionelle (nej, det skrev jeg bare ikke) LUG'ere og BSDUG'ere er mere eller mindre forsvundet. Og det vil være godt hvis andre kan bruge lug.dk i en periode.

Godt nok er LUG'erne svundet ind, men ideen med UG'ere lever og har det godt. I morgen mødes f.eks. Københavns Android-udviklere til pizza og foredrag. Her oplever du den samme ånd som i sen 90'erne: venlige mennesker og stor teknisk nysgerrighed.

11
8. september 2015 kl. 08:58

Det hjælper flest muligt mest muligt. Al mulig ære og respekt for LUG'er, men det behov de dækkede dækkes nu via internet og - som du selv siger - af at Linux er nemt at installere.

10
8. september 2015 kl. 07:54

Vil de overhoved ha den? Det kan jo være de har en politik om at skulle hedde msf. Men du kan da spørge ad... :-)

9
8. september 2015 kl. 07:52

Vi linuxbrugere har ikke brug for lug.dk. Det lyder også til at de har spurgt pænt. Endelig er det en god organisation, som alle kan støtte op om. Giv det til dem og sig tak for deres gode arbejde

8
8. september 2015 kl. 07:40

Jeg synes også lug.dk kan gøre bedre gavn hos Læger Uden Grænser. linux.dk kan sagtens overtage den rolle som lug.dk kunne have spillet for linuxbrugerne.

Jeg vil være meget glad hvis Medicinerne kan få noget godt ud af lug.dk :-)

7
8. september 2015 kl. 06:53

Måske er det værd at aftale, at du får domænet tilbage, hvis MFS vil opgive det igen på et tidspunkt. Blot så det ikke ænder som reklamesøjle.

6
8. september 2015 kl. 02:54

Giv domænet til MSF Peter, de gode argumenter er opremset ovenfor.

5
8. september 2015 kl. 00:07

Jeg synes det er helt i tråd med den "pro bono publico" ide der lå til grund for Linux og BSD brugergrupperne at give stafetten videre til andre i den samme "branche".

At det oven i købet er MSF gør at beslutningen ligger lige til højrebenet.

4
7. september 2015 kl. 23:55

Det ser ud til at mens www.lug.dk peger på linux.dk som skrevet, så peger lug.dk ikke på noget. Er der misset noget DNS der?

Men ellers vil jeg sige ja, LUG'er er ikke noget jeg forventer vil dukke op igen. Ud over at det er blevet meget nemmere at installere Linux så er internetforbindelser noget helt andet i dag. I LUG'ernes storhedstid var det jo en del hurtigere at kigge forbi en install event end at downloade en masse Redhat/Debian CD'er. Nu om dage tager det altså ikke lang tid at hive det nyeste image ned.

Edit: Jeg kan så se at der er nogle steder i landet det kører anderledes, men her i Nordjylland kører det i hvert fald ikke. Ser ud til at njlug.dk er gået til en annoncehaj.

3
7. september 2015 kl. 23:53

Nu sidder jeg, som en del vil vide, som formand i en af de få aktive lug'er (AlsLUG) og når jeg kigger på vore besøgende, så ved jeg, at ikke særligt mange af dem har nogen ide om hvad LUG i foreningens navn står for.

Alle os som godt ved hvad LUG står for, har jeg svært ved at se vil bruge lug.dk til noget fornuftigt, og mine besøgende til install-fester og andet, vil heller ikke ha brug for en branche-portal, da vi ikke rammer vore besøgende via nettet, men via notitser i de lokale ugeaviser og ophængte plaketer.

Jeg er så ikke enig om at LUGerne er under afvikling, men hvis de ikke kan ændre fokus fra nørdernes holdeplads ( i den bedste mening ) til Hansen og Petersens mødested hvor de kan få lidt assistance, så dør de.

Vi har i foråret været nød til at skaffe større lokaler til vore install-fester, så vi er i hvert fald ikke under afvikling ;-)

Så jeg kan ikke se noget galt i at sende lug.dk videre til Læger uden grænser.

/Henning Formand i AlsLUG

2
7. september 2015 kl. 23:41

LUG'erne er – af alle de gode årsager, som du skriver – under afvikling. De af os der har tilknytning til en eller flere af dem kan godt finde hjem til dem, og har ikke brug for en "brancheportal".

MSF er i mine øjne noget nær den ideelle organisation at støtte i tider som denne, og hvis nogens første indskydelse, for at finde hjem til dem, er at opsøge lug.dk, så har de større glæde af hittene end vi har.

1
7. september 2015 kl. 23:33

I stedet for at give det væk, kunne du beholde det, og lave en "leder du efter" side.