Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Lidt (test-)sjov til vinterferien

10. februar 2012 kl. 10:151
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det behøver ikke være kedeligt at lære. Monty Python har f.eks. stillet et lille lærerigt filmklip til rådighed: Filmklip. De ved det nok ikke selv, men de viser mindst 10 faldgruber i softwareudvikling - ud over den helt generelle, at god kommunikation er det vigtigste af alt.

I kan jo f.eks. bruge lidt af vinterferien (hvis I er så heldige at have sådan en) til at finde faldgruberne; og måske flere end de 10. Den første optræder allerede ca. 10 sekunder inde i klippet. Hvis I har lyst kan I jo skrive her, hvad I finder og hvornår i klippet.

God fornøjelse. Jeg vender frygteligt tilbage efter ferien, der foregår på ski i Bulgarien - men det er en helt anden historie.

Anne Mette

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
20. februar 2012 kl. 13:21

Så er jeg tilbage efter næsten en uge UDEN PC. Min PC 'døde' en af de første dage, og det blev en rigtig dejlig ferie.

Her er de faldgruber i IT udvikling, som jeg synes, Monty Python får mig til at tænke på (anden kolonne er tid inde i klippet):

  1. 0:10 Scope (”curtains” vs. ”all you can see”)
  2. 0:19 Stakeholder analysis and understanding (mix-up of names)
  3. 0:22 Goals (“all this will be yours” vs. “I don’t want any of that” and more examples)
  4. 0:40 Learning from experience (build two castles which sank into the swamp, despite warnings)
  5. 1:31 Glossary (body language Vs. spoken words)
  6. 1:43 Verifiable requirements (“to have that 'certain special something' ” is not easy to test objectively)
  7. 2:01 Documented requirements (orally expressed requirements are difficult to remember and agree on)
  8. 2:01 Risk analysis (there is a first sign of a risk here – and the general understanding between the stakeholders also suggests that a risk analysis would be of value)
  9. 2:35 Mixing expression techniques (the king does not change the way he expresses his requirement, though he is clearly not getting his message across)
  10. 3:46 Event handling (the hiccups of the guard finally makes the king ask him to leave in desperation, though he has just spend more than 2 ½ minutes asking him to stay)