Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Lever vi i en guldalder for spiludvikling?

28. november 2022 kl. 14:301
Alexander Tange fra Eddaheim
Illustration: Eddaheim.
Spiludvikler og tidligere Version2-journalist, Alexander Tange, svarer på et spørgsmål han selv stillede for fire år siden. Har den nemme adgang til spilmotorer og undervisningsvideoer ført til en guldalder indenfor spiludvikling?
Artiklen er ældre end 30 dage

I et tidligere liv som Version2-journalist kastede jeg mig ud i spådomskunst. Jeg gættede på, at fordi spiludviklingsværktøjer som Unreal Engine og Unity var blevet gratis at bruge, så var vi på vej ind i en guldalder af kreativitet indenfor spiludviklingen. Jeg så en radikal demokratisering af spiludvikling, fordi kunne man downloade disse professionelle værktøjer på gaming-computeren i soveværelset, og lære at bruge dem ved hjælp af YouTube. Og dette skulle føre til en guldalder lignende den, som filmindustrien oplevede efter Super 8 kameraer gjorde det muligt for børn og amatør filmmagere, at lave film.

Så nu, hvor jeg har fået chancen for at returnere til de grøn-hvide jagtmarker og skrive et gæsteindlæg herinde, vil jeg lægge hovedet på bloggen og tage temperaturen på guldalderen, og finde ud af, om det bare var en ung journalists feberdrøm, eller om der faktisk er nogle tegn på dette spil-mekka.

For egen regning kan jeg sige, at adgangen til Unreal Engine har gjort det muligt for mig at gå fra at være journalist, der skrev om spiludvikling herinde til at drive et spilfirma med 13 ansatte som medejer og spilinstruktør. Og det på trods af, at min egen erfaring med spiludvikling peakede, da jeg som barn tegnede Super Mario baner på papir og forestillede mig at løbe igennem dem på min Gameboy.

Fra barnedrøm til virkelighed

Drømmen om at få mine baner realiseret bragte mig til studievejlederen i folkeskolen og internettet med spørgsmålet: Hvordan bliver man spiludvikler. Men det blev altid kryptisk forklaret med noget om at være god til matematik. Mine første forsøg med at lave ActionScript spil i Macromedia Flash i håbet om at lægge dem på Miniclip, så alle på nettet kunne spille dem, blev da også knust under vægten af at skulle kopiere kryptisk kode ind i et program, der var omtrent så stabilt som et hus af kviste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Miniclip blev siden købt af Tencent, verdens største tech-firma, og brugte deres nye Kina-penge på at købe SYBO, der er Danmarks største spilfirma, tidligere i år. Og jeg optøede min barnedrøm, da jeg opdagede, at man bare kunne downloade Unity og jeg fik en bold til at rulle rundt i 3D space. Det var som Harry Potter, der finder ud af, at han kan magi.

Men i stedet for Hogwarts kan jeg takke YouTube for at skærpe disse evner. Timevis af tutorials i animation, modellering og programmering i Unreal Engine har givet mig en forståelse for alle facetter af spiludviklings processen, mens det fantastiske DADIU-initiativ satte mig i kontakt med hundredvis af andre unge, med samme barnedrøm som mig selv, så vi kunne slå os sammen og lave vores eget spilfirma.

Eksplosioner af indiespil

Jeg kan jo være et tilfælde, og jeg mindes noget om at bakke sine påstande op med research fra en støvet forelæsning på journalisthøjskolen. Så jeg besluttede at gribe til Google. Og tallene vidner, at demokratiseringen i hvert fald har ledt til urimeligt mange nye spil.

Itch.io er go-to platformen, når indie-spiludviklere og hobbyister vil dele deres spil med verden. De har på den gode side af 600,000 spil liggende per dags dato, og alene i de syv sidste dage blev der uploadet 2000 spil

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Steam, hvor det koster penge at udgive sine spil og spiluploads skal godkendes, er der knapt så travlt. Her udkommer månedligt omkring 800-1000 spil i følge SteamSpy, som giver et total af 63,000 aktive spil på platformen.

Bevares, der er meget spam, kopi-projekter og såkaldte asset-flips, hvor udviklere bare har købt en række assets og løst tapet dem sammen til et spil for at lave easy money. Der blev også lavet rigtigt mange sløje hjemmevideoer, sengekantsfilm og amatør-splattere med Super 8 kameraerne. Men der er faktisk også rigtig, rigtig meget guld i gemmerne.

Der er for eksempel Jakob Dzwinel fra Polen, der året før min guldalder-spådom blev publiceret, var begyndt at eksperimentere med et kampspil i Unity. Det spil er nu 5 år senere udkommet på Steam under navnet Midnight Fight Express, med et vanvittigt imponerende cinematisk kampsystem. Et andet spil, der næppe ville blive lavet før demokratiseringen af spilværktøjerne er kultspillet Frog Fractions 1 og 2, der både er umuligt at forklare, og omgivet af flere konspirationsteorier end selv en Trumpvælger kunne fordøje. Frø-spillet, hvor brøkregning bare er overfladen på en magisk rejse, er udviklet af en enkelt udvikler, Jim Stormdancer, i Unity.

The kids are alright

Vi har måske ikke fået vores første Jaws eller Jurassic Park, hvor en udvikler der er vokset op med fri adgang til udviklerværktøjerne ændrer filmbranchen for bestandigt. Men jeg vil vove at påstå, at tallene viser, at vi er på vej i den retning. Og det danske forenings- og undervisningsmiljø hjælper udviklingen godt på vej.

Initiativer som Nordic Game Jam, hvor hundredvis af mennesker - mange som aldrig har lavet spil før - mødes og laver inspirerende, avantgarde og fjollede spil på bare en weekend. Og den nye generation af spiludviklere kan vælge at gå til f.eks. Coding Pirates og lave Scratch-spil eller tage på efterskoler, der underviser i spiludvikling.

Det giver mig lyse forhåbninger for en fremtid, hvor der både laves spil, som vi aldrig har oplevet dem før, og måske endda også om nogle mere diverse emner end sure hvide mænd, der skal lære at håndtere deres surhed ved at skyde, slå eller skælde ud på andre sure mænd.

Kom i gang!

Så jeg vil slutte med samme opfordring, som jeg gjorde for fire år siden: Download enten Unity eller Unreal, se en tutorial om at få en bold til at rulle eller få en robot til at løbe rundt og skyde, og se om spiludvikling er din nye hobby.

Og hvis du allerede har lidt erfaring, eller arbejder i branchen, men drømmer om at lave dit eget projekt. Så lær et nyt felt at kende! Er du skarp koder, men har ingen grafiske evner? Lær Blender! Arbejder du i QA, men kan på ingen måde kode? Tag en blueprinting tutorial og lær at Google kodespørgsmål (lad os være ærlige, det er sådan 90% af os koder alligevel.)

Her er to bud fra min side, én til hvert spilengine. Hvis du er begejstret for kode og bare vil dykke ned og fortsætte med det, er Unity nok det rigtige for dig. Er du ny til kode, så vil jeg anbefale Unreal, da deres visuelle programmerings system kaldet Blueprinting er noget lettere at kaste sig over end at skrive rå kode.

Hvem ved, du kan være den nye Spielberg, jeg spår om! Eller du kunne gemme på en ny, fantastisk indie-darling om din cykeltur fra Amager til arbejde. Og om ikke andet så prøv det, fordi det er sjovere end at kigge på fugle eller male frugter.

 

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
13. december 2022 kl. 11:16

Hvis man slet ikke vil have penge op af *lommen og bare vil prøve kræfter med mere simpel spildesign 2D.

så kunne man prøve kræfter med en af de open source Spil systemer som grupper af ildsjæle holder i live på nettet. De er ofte støttet af livlige og hjælpsomme communities, hvor man kan få hjælp og tricks når man sidder fast.

Som eksempel kan nævnes Solar2D, et system man kan downloade på 10 minutter, hvor man kan lave spil til computer, iPhones og Android telefoner, web osv. Også uden at eje en mac!

https://www.solar2dplayground.com/

*Unity og Unreal er gratis, men også kæmpe firmaer, så et eller andet sted kommer pengene fra;)