Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Kunstig intelligens er en gylden mulighed for skolen

Plus11. november 2021 kl. 06:003
AI kunstig intelligens
Illustration: Bigstock.
Men debatten skal rykkes, skriver Arild Michel Bakken, Lektor ved Universitet i Stavanger.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

I Homo Deus (2016) skriver Yuval Noah Harari om, hvordan algoritmer i dag går »deres egne veje, steder, hvor intet menneske har været – og hvor intet menneske kan følge«. Dermed sætter han fingeren på både mulighederne og truslerne ved kunstig intelligens (AI) for vores menneskelige civilisation: AI-teknologi ser ud til at indvarsle en ny opdagelsestid, men i sin rejse mod nye horisonter må vi mennesker ikke være med. Denne tils

Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip? Log ind east
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
11. november 2021 kl. 09:22

I Danmark har vi jo haft de adaptive nationale test som Arild Bakken drømmer om: "Morgendagens prøver vil højst sandsynligt være adaptive. I en adaptiv test kan alle elever få test tilpasset deres færdigheder, med en passende balance mellem udfordring og mestring." Da de danske adaptive prøver blev udviklet var det blandt andet med samme forestillinger.

Men der viste sig simpelthen for mange uforudsete problemer med de adaptive prøver: Lærerne kunne ikke danne sig overblik over hvilke opgaver der voldte problemer, de kunne ikke tolke resultterne med den rette forståelse, eleverne blev kede af at skulle sidde længere end andre når algoritmen havde svært ved at vurdere deres dygtighed, og måske allerværst: opgaverne var virkelig dårlige fordi der skulle være så mange af dem. Så i Danmark har politikerne netop besluttet at de kommende prøver skal være "lineære", dvs. de samme for alle elever.

Min drøm - som forhåbentlig er mindre naiv end drømmen om adaptive test - er at vi som forskere udvikler meningsfulde algoritmer der tager udgangspunkt i det didaktisk velbegrundede, produktive arbejde som eleverne gør, og på denne baggrund udvikler redskaber der kan vurdere elevernes udviklingsveje og give lærerne tilbagemeldinger og forslag som de kan bruge til at vejlede eleverne. Det er det vi forsøger i ATEL-projektet: https://projekter.au.dk/atel

Så længe det er teknologifirmaer der står for denne type maskinlæring så er der alle de problemer Arild peger på - og flere til: Firmaerne har sjældent viden om faglighed og skolepraksis, så deres algoritmer er udtryk for udviklernes fordomme om skolen - og fyldt med kontraproduktiv test af tekniske færdigheder som fylder alt for meget allerede.

Som forskere er vores opgave at forsøge at udvikle state-of-the-art-løsninger - og derefter pege på alle de problemer der eksisterer ved sådanne løsninger. Firmaerne forsøger at tale løsningerne op - og skjuler alle de negative sideeffekter.

2
11. november 2021 kl. 09:23

Der var mange fine linjemellemrum i min tekst... de er desværre forsvundet så læsning kræver en indsats...

3
11. november 2021 kl. 09:51

Hej Jeppe - tak for kommentaren. Jeg sender den lige videre til vores udviklere, så de måske kan se, hvad der går galt. Mvh