Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Jo, det sker igen

15. april 2008 kl. 10:279
Artiklen er ældre end 30 dage

En IT-chef er enten meget hårdt presset (på sin ansættelse!) eller også er han direkte uklog, hvis han efter et nedbrud i sin drift påstår, at det aldrig vil ske igen.

Det er ikke desto mindre det udsagn, som IBM idag går ud med til pressen og kunderne efter det katastrofale nedbrud i onsdags i sidste uge.

IBM har idag lettet lidt på sløret for, hvad der gik galt i onsdags. At det var en switch, der fejlede. Og at det undrer de professionelle teknikere hos IBM, at en enkelt switch kunne forårsage så meget ravage.

Lyder det som om, at det er noget der ikke kan ske igen'' Har IBM's teknikere fuldkommen kontrol over adfærden i enhver Cisco-switch, enhver Seagate-disk, enhver Intel-processor?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvfølgelig får IBM - og alle andre - problemer med driften igen. Det er der ingen tvivl om. Det budskab, som man hellere skulle være gået ud med, burde være, hvad man gør for at komme op igen så hurtigt og smertefrit for kunderne som muligt.

Hvordan vil det mon gå med IBM's troværdighed og alle kundernes tillid til firmaet, når man garanterer, at det ikke sker igen - når det så sker en dag alligevel?

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
17. april 2008 kl. 21:19

Man begår jo ikke samme fejl 2 gange...

8
16. april 2008 kl. 22:19

Joda. Men det ændrer ikke på at det efterhånden er de mest groteske småting der kan vælte de sindsygt komplekse it-systemer vi sætter vores lid til.

Nu er det jo nærlæggende at trække en parallel til PBS, hvor der jo HELT TYDELIGVIS er tale om grov inkompetence og kriminel ligegyldighed, hvor jeg har tillid til at IBM blot har lavet en bøf.

En tekniker kan have sat et kabel i det forkerte stik, en anden tekniker kan have glemt en konfigurationsparameter, et overvågningssystem kan kigge på den forkerte ip-adresse. Det er den slags det er nemmere at have med i overvågningssystemerne / verifikationsprocessen, når skaden er sket.

Derfor tror jeg på at DET aldrig sker igen. Men jeg tror også at det sker igen :-)

7
16. april 2008 kl. 22:11

Godt ord igen. Jeg kunne ikke lade være med at drille dig for dit indspark i debatten. Vi er nemlig nogle it-chefer, der efterhånden er temmelig trætte af leverandørernes netop ofte halv-juridiske bortforklaringer på egne fejl og mangler.

Du har da fuldkommen ret i, at Cisco switch med serienr. ditten-dutten-datten ikke kommer til at fejle over for IBM's kunder igen. Men det er en melding, der lissom ikke batter så meget. Er vi ikke enige om det?

6
16. april 2008 kl. 18:43

Det var ikke pænt sagt :-(

;)

5
16. april 2008 kl. 18:16

@Lars: Du er vist jurist ;-)

4
16. april 2008 kl. 15:30

Der er ikke noget i vejen med udsagnet. Man kan sagtens forestille sig at "det" ikke refererer til nedetid, og at SAMME fejl ikke kan ske igen.

3
15. april 2008 kl. 20:00

Jeg har svaert ved at forbinde ord som dum eller modig med en IBM direktoer. Min mistanke ville naermere vaere at han allerede staar i doeren til at forlade IBM Danmark.

@Peter Jeg er sikker paa at der findes en saadan overskrift i kontrakten, men i praksis har det lav prioritet. Kundens prioritet er altid funktionalitet foerst. Stabiliteten diskuterer vi foerst naar den ikke er til stede.

Mvh Claus

2
15. april 2008 kl. 18:50

Det er supermodigt, og uden hold i nogen som helst form for virkelighed.

Men mon ikke IBM tænker på sine kundekreds, som nok ikke vil høre "Vi forventer at gå ned igen, men vi skal nok komme hurtigt op igen".

Opgaven er klar: IBM skal indrømme deres skyld, og føre bevis for, at de kan komme op igen hurtigt.

Jeg er sikker på, at alle kunderne, da de valgte IBM som leverandør, bad om en restore-test samt indblik i de planer som forelægger for sådanne ting...eller?

Peter Hansen IT-chef

1
15. april 2008 kl. 15:59

Jeg er fuldstændig enig. Det er tåbeligt at stå frem og garantere at sådan noget ikke vil ske igen. Det er hørt så mange gange før, og hvordan havde de lige tænkt sig at håndhæve det? Jeg er af den overbevisning, at så længe der er mennesker involveret, så vil fejl ske... og så længe der er maskineri involveret, ja så vil fejl ske :)