Meningerne er mine ;-)

Jeg ønsker mig et datacenter til jul!

20. december 2022 kl. 12:0034
Jeg ønsker mig et datacenter til jul!
Illustration: Scanrail.
Hvis vi skal have almindeligt tilgængelige cloud-services på dansk jord, så skal det starte med et datacenter på et tilstrækkeligt højt teknisk niveau. Og som ikke er amerikansk-ejet. Skal vi ikke give hinanden det til jul?
Artiklen er ældre end 30 dage

Da jeg for snart et par år siden, gravede mig ned i EU's datacenter-landskab, var resultatet meget deprimerende. Danmark har stort set ingen lovlige (100% EU-ejede) datacentre og vores mange spændende SaaS-udbydere som f.eks. Marketingplatform.com eller Dinero.dk, endte altid i et amerikansk-ejet datacenter.  Der skal nok være en enkelt udbyder som har skiftet til et lovligt tysk eller fransk datacenter, men jeg tvivler ærligt talt på det.

De amerikanske cloud-løsninger har aldrig været etisk acceptable og siden 2020 er de ulovlige til behandling af personoplysninger. Det bliver der ikke ændret på, uanset hvor mange fup-aftaler den amerikanske regering og vores ynkelige EU Kommission, indgår. 

Grundlaget for cloud-services er naturligvis et ærligt datacenter, ejet af et dansk eller EU-firma, helt uden den sædvanlige bagmand fra Blackrock/Vanguard, som ejer alle de andre. Jeg ville være tilfreds med at starte med et Tier 2 datacenter, men selvfølgelig er målet Tier 4. (Man skal være beskeden i sine juleønsker!) 

Jeg tænker at vi skal finde 400+ millioner kroner til at etablere to centre i eksisterende bygninger. Redundant strøm, køling, sikkerhed og kabling er dyrt. Vi skal helst lidt udenfor byerne så vi kan smække solfangere og de nye AeroMine-vindmøller på taget og måske være selvforsynende og relativt bæredygtige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når vi så har etableret det, så skal vi til at bygge cloud-services. IaaS og PaaS må være minimum. Derefter kan de danske SaaS-udbydere begynde at flytte ind og lovliggøre deres ydelser. En stor og robust e-mail-platform vil være fedt - så kan SMV'er flytte deres e-mail i sikkerhed, for en fornuftig pris. 

Man kan jo komme langt ved at bruge open source cloud management tools og her kigger jeg sultent på svenske Elastx. Jeg har haft nogle møder med dem og de er skrappe og visionære. Jeg kunne godt se et samarbejde med brødrene Söderberg, som ejer Elastx, som et godt udgangspunkt. Der findes jo også en række datacentre i Tyskland og Frankrig, som har udviklet deres egne management-platforme, så måske kunne man få deres på licens. Der er flere spændende muligheder, men det vigtigste er at komme igang!

Nå, men hvis nogle danske rigmænd har lyst til at udvise samfundsind og ja, jeg kigger på jer Holck Poulsen og Kirk Christansen, så er det altså snart jul! :-)

Glædelig Jul!

 

34 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
16
21. december 2022 kl. 11:07

Netic i Aalborg har bygget et Tier 3 datacenter beliggende i Aalborg: https://www.netic.dk/ (Ps. jeg arbejder ikke for Netic. Men jeg kender dem. Gode mennesker der passer godt på kritisk IT infrastruktur).

20
21. december 2022 kl. 14:55

Ja, jeg kender Netic og de ville være et godt valg, hvis ikke de blandt ejerkredsen talte Blackrock. Øv :-(

15
21. december 2022 kl. 09:37

En væsentlig forskel på Danmark og Sverige er at Sverige tager sig selv alvorligt, "man" holder hvad man lover, også når det viser sig at det koster noget.

Det er ulovligt i Sverige at behandle og opbevare "sikkerhedskritiske" data hos "fremmede magter", inclusive USA. De går meget op i at være Neutrale. Derfor har de ogdå deres egen, nationaliserede, "kritiske infrastruktur", herunder datacentre, så der er en forretning i at levere det i Sverige.

Svenskerne er også meget obs på Rusland og man ved at det kun tager to-tre "uheldige" valg i USA, så sidder Rusland for bordenden Det Hvide Hus!

Så Sverige i NATO kommer ikke til at ændre på det.

14
21. december 2022 kl. 09:32

Jo, norske Bulk er privatejet, så det er en mulighed.

Det er værd at kigge på, især hvis de kan tilbyde colocation.

19
21. december 2022 kl. 14:49

Det kan de....

Som sagt har de lige fået Esbjerg Kommune, som kunde...

11
20. december 2022 kl. 17:51

Der findes flere datacentre på dansk jord, der er ejet af nogen inden for EU. Kender nogen der er rene danske, også nogen der er "ejet/styret/finaseret" af staten/det offentlige. Et datacenter behøver ikke at være flere fodboldtbaner stort, for at være et datacenter. Hvis regeringen ville, så har vi StatensIT, som hvis den blev opskaleret, burde opfylde mange af de krav. Men som jeg ser det, ønsker politikerne at all kritisk infrastruktur på udlanske hænder. Lad os håne de en dag kommer på bedre tanker, selvom jeg tvivler.

12
20. december 2022 kl. 18:22

Jeg kender kun til Motus og måske DLX, men jeg vil ikke afvise der er flere. Der er nogle af de større som på overfladen ser "gode nok" ud, men lidt kradsen i lakken afslører som regel at ejerskabet ender hos Blackrock/Vanguard, ligesom alle de andre store udbydere. GlobalConnect er et godt eksempel.

Men du har ret, det behøver ikke at være store centre. Jeg hører gerne om mindre centre som kunne være basis for nogle cloud-services. Problemet er jo bare, at de pludselig kan skifte ejer eller gøre sig til muligt offer for amerikansk lovgivning, ved f.eks. at have et amerikansk datterselskab. Den fejl har Hetzner og Upcloud lavet.

24
22. december 2022 kl. 10:41

Nej, sådan er det jo. Helsingør Kommune mener heller ikke de har gjort noget forkert.

Lige omkring EU-udbydere og deres datterselskaber i USA, så mangler der desværre en prøvesag. Ifølge flere eksperter, så er man sårbar overfor amerikansk lovgivning, såfremt man har et datterselskab i USA eller en væsentligt del af ens forretning i USA.

Det er desværre alt sammen akademisk, indtil vi en dag får et tilsyn som vil håndhæve loven. Indtil da, er vi nødt til at undgå enhver lillebitte andel af USA i vores databehandling. Er der tvivl, så er det forbudt.

10
20. december 2022 kl. 15:17

Der er lige blevet et halvbygget et ledigt, uden for Odense, nu da Meta har trukket sig. Gode tanker Johnny og er helt enig. Måske et godt første projekt for den nye digi-minister :-)

8
20. december 2022 kl. 14:52

Det du ønsker er reelt et non-profit selskab med klausuler, der sikrer at det aldrig kan sælges, herunder børsnoteres mm.

Det er jo et ædelt mål, men kan vist kun realiseres efter andelsmodellen, folkeaktier eller lignende.

9
20. december 2022 kl. 14:58

Ja, det er faktisk en god idé. Et andels-datacenter!

Godt tip.

6
20. december 2022 kl. 14:37

Der er da datacentre i Danmark. IBM/Kyndryl har 2 med redundans på Sjælland. Jeg vil tro at IBM/USA er på vej ud.

Jeg vil tro at der er flere med redundans. De store udbyder dog ikke småkontrakter. Der er så en række mindre spillere, som jeg ikke ved om har redundante datacentre.

Men, er der nogle der kan fortælle mig om eksempelvis Cisco / HP netværksudstyr altid skal have en NSA bagdør ? Så det store datacenter er måske nødt til at køre bag en Linux Router.

7
20. december 2022 kl. 14:52

Ja, hvis man kunne overtage f.eks. IBMs datacentre i Danmark under et dansk selskab, så ville det jo være superfedt!

Der er vist kun det ene danske datacenter som Motus A/S kan levere. De laver dog kun backup-as-a-service såvidt jeg ved.

4
20. december 2022 kl. 13:27

Hørt!

2
20. december 2022 kl. 13:22

Selv hvis datacenteret er ejet af en Amerikansk virksomhed tro jeg ikke det vil være ulovligt. Det afhænger selvfølgelig af kontrakten. Hvis Datacenteret opbevare og behandler alle kundeoplysninger på Danske/EU jord, er datacenteret ikke ulovligt.

Det skal siges at jeg aldrig har set en kontrakt med et datacenter så jeg har ingen ide om hvad de skriver i den.

5
20. december 2022 kl. 13:28

Ja, gid man kunne lave en kontrakt som forhindrede at en amerikansk virksomhed ikke var underlagt amerikansk lovgivning... Så kunne jeg måske lave en kontrakt med nogen som forhindrede at jeg var underlagt dansk skattelovgivning!

Det har aldrig været relevant hvor data befinder sig rent fysisk så amerikansk-ejede datacentre er ikke lovlige til behandling af personoplysninger, uanset om de ligger i New York eller Nyborg. (Det var det som Schrems II slog fast med syvtommersøm).

Se også denne rapport som fastslår rækkevidden af amerikansk lovgivning. Selv en amerikansk medarbejder, udgør en risiko.

21
22. december 2022 kl. 03:43

Ja, gid man kunne lave en kontrakt som forhindrede at en amerikansk virksomhed ikke var underlagt amerikansk lovgivning.

Forsigtig med dobbeltnegationer! ... forhindrede ... ikke ... det ka' jo smut' det skidt;)

Bortset fra det er der gode ideer her. IBM bliver nok svært at få serviceret og DEC findes ikke mere; men lad os andelsfinanciere Meta's aflagte i Odense og fylde det med Intel, som vi selv vedligeholder.

På sigt skal vi selvfølgelig have dansk hardware/software, men indtil vi kan det må vi købe bang for the buck. Hvis man ku' få M1/M2 i rackmodeller ville det være godt at begynde med.

Vandkølet helst a.h.t. fjernvarmen og vil det kunne betale sig lære danskerne at udvikle effektiv serverkode!

Ellers skal vi ikke holde jul så mange gange endnu ...

25
22. december 2022 kl. 10:43

Forsigtig med dobbeltnegationer! ... forhindrede ... ikke ... det ka' jo smut' det skidt;)

Ja, ups. Den havde jeg overset. Tak. ;-)

Det kunne være man skulle arbejde videre med andelsmodellen næste år, ikke?

17
21. december 2022 kl. 11:23

Læg venligst mærke til at jeg skriver "opbevare og behandler", så hvis datacenterets medarbejder benytter on-prem systemer som kun de har adgang til, så bliver det meget svært for en ledelse i USA at kræve at den danske ledelse skal overlevere data det USA, for så skal den amerikanske myndighed forkynde udleverings domme i Danmark.

18
21. december 2022 kl. 11:38

Ah, det er vist et halmstrå, når det drejer sig om efterretningstjenster ;-)

Hvornår har amerikanske eller danske domstole ikke efterkommet ønsker fra efterretningstjenster?

27
22. december 2022 kl. 14:39

Hvis danske domstole efterkommer ønsker fra efterretningstjenester, så har det jo ingen effekt at bygge et dansk datacenter?

29
24. december 2022 kl. 08:14

Hvis danske domstole efterkommer ønsker fra efterretningstjenester, så har det jo ingen effekt at bygge et dansk datacenter?

Hvis det drejer sin om efterforskning af terror aktivitet, så gør det ingen forskel. Men FISA kan også bruges af Amerikanerne til at få en politiske, eller konkurrence mæssige fordele. (Da der var COP15 have amerikanerne en fordel i at kunne følge med i hvad de andre lande forhandlende om)

En dansk domstol vil forhåbentlig ikke udlevere privat kommunikation, eller sundhedsdata på danske politikere til brug for politisk manipulation.

Ligeledes vil en domstol forhåbentlig ikke udlevere danske firmaers produkt hemmeligheder til Amerikanerne. Hvor mange firmaer har hemmeligheder gemt på OneDrive?

28
22. december 2022 kl. 16:19

Jeg synes vi skal passe på med at blande en legitim og domstolsbaseret henvendelse sammen med det der foregår i amerikansk-ejede datacentre.

Microsoft, Google, Amazon, Apple m.fl. udleverer ikke bare data på baggrund af en FISA 702 stævning. Disse navngivne firmaer giver de amerikanske myndigheder fri adgang til at hente al det data de kan konsumere, ganske frivilligt. Det har f.eks. Microsoft gjort siden 2007, ifølge NSA.

Hvis jeg drev en e-mail-tjeneste online og politiet henvendte sig med en kendelse hvori de bad om at få udleveret én specifik persons korrespondance for en bestemt periode, så ville jeg nok være nødt til at udlevere det. Hvis de derimod beder om direkte adgang til alle data jeg råder over, alle mails for alle kunder, så er det under ingen omstændigheder lovligt i Danmark eller EU. (Der er optræk til at lave den slags bananstatslovgivning i EU, men det er ikke sket endnu).

30
2. januar kl. 03:07

Microsoft, Google, Amazon, Apple m.fl. udleverer ikke bare data på baggrund af en FISA 702 stævning. Disse navngivne firmaer giver de amerikanske myndigheder fri adgang til at hente al det data de kan konsumere, ganske frivilligt. Det har f.eks. Microsoft gjort siden 2007, ifølge NSA.

Er det noget vi ved eller tror ? Jeg mener, hvorfor skulle NSA gøre sig umage med at tappe Googles intrasite kabler, hvis de kunne få data, som de ønskede, i forvejen ?

33
2. januar kl. 17:06

Tak for uddybning, jeg var ikke klar over at NSA selv kunne støvsuge Microsofts etc. servere, men at der var en formel form for request, som skulle processes af target, så de i princippet kunne sige nej, men aldrig gjorde det.

31
2. januar kl. 06:55

Det mener jeg at Snowdens dokumenter gjorde ret klart: Det flyttede programmet til en anden paragraf der ikke krævede dommerkendelse, fordi der ikke var behov for at sp

34
2. januar kl. 17:07

fordi der ikke var behov for at sp

spørge hvem ?

23
22. december 2022 kl. 09:40

Men så vil det være en dansk dommer der skal tage stilling til FE/PET's anmodning og ikke FISA domstolen.

Derved bliver det lovligt. Det øjeblik at en dansk domstol tager stilling så bliver er data overført til en myndighed som selv bliver dataansvarlig kan man sige, dog er FE/PET ikke underlagt GDPR, men står til ansvar over for TET og efterretningsudvalget. Hvis der så er noget galt med TET og efterretningsudvalgets arbejde så er det et helt andet problem.

26
22. december 2022 kl. 10:47

I denne forbindelse så er der ikke noget galt i at dansk politi kommer og beder om data udleveret for en enkelt person, hvis de har en dommerkendelse i hånden.

Det er bare en helt anden situation vi har med de amerikanske myndigheder, som systematisk "tapper" Microsoft, Google og co., for al vores data.

3
20. december 2022 kl. 13:27

Så har du ikke sat dig godt nok ind i tingene, beklager.

1
20. december 2022 kl. 13:13

Glædelig jul selv! Må dine (vores) ønsker blive opfyldt.