Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

It-chefernes kommende agenda

6. maj 2014 kl. 10:211
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvis en virksomheds it-afdeling skal forblive relevant for virksomheden, så skal it-afdelingen – med it-chefen i front – være lige så fleksible som den infrastruktur, de som afdeling leverer til resten af virksomheden. Med andre ord – mere agilitet, mindre vi-gør-som-vi-plejer.

Min påstand hænger sammen med, at virksomheder, danske som internationale, i stigende grad opererer i en verden, hvor i dag ikke ligner i går, og hvor i morgen byder på helt nye behov. Behov, som det ofte er kropumuligt at forudsige. Det nødvendiggør en stor portion omstillingsparathed, og det bør it-afdelingerne indse og prioritere efter. Kogt ind til benet handler det om, at it-cheferne og deres afdelinger i højere grad bør udfordre den gængse opfattelse af risici, der altid er forbundet med at prøve noget nyt.

IDC har 10 markedsforudsigelser for it-chefens agenda for 2014 (IDC Market Predictions for 2014: CIO Agenda). En af forudsigelserne går på, at 70 procent af it-cheferne inden for to år vil ændre funktion fra direkte at lede it-afdelingen til at være innovationspartner i hele virksomheden. En anden forudsigelse går på, at 70 procent af it-cheferne vil øge virksomhedens agilitet ved at kigge mod skyen.

For mig hænger det godt sammen. At tænke innovativt vil stort set altid bryde med rigid vanetænkning, der ofte hindrer en virksomhed i hurtigt at kunne rykke derhen, hvor væksten er nu og her. Og at se mod skyen vil i langt de fleste tilfælde tilføre virksomheden en større omstillingsparathed – en øget agilitet. Et eksempel. En lille dansk app-udvikler får fra dag til dag kæmpe succes. Millioner af asiater downloader app’en. Var det til at forudsige? Næppe. Har den lille app-udvikler økonomi til at udvide serverparken, der hoster app’en? Næppe. I skyen, derimod, er der masser af muligheder for hurtigt og langt billigere at skalere op, så kapaciteten matcher succesen. Tag fx app-udvikleren King Digital Entertainment, der står bag kæmpesuccesen Candy Crush Saga – med mere end 500 mio. downloads er det den mest downloadede gratis app i 2013.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et andet eksempel. En dansk virksomhed skal relativt hurtigt etablere sig i Asien – eller et andet BRIK land. Time to market er her en ekstremt afgørende faktor for succes. Igen er det åbenlyst, at det både er hurtigere, mere effektivt og billigere at etablere og drifte sin it i skyen versus at bruge tid og penge på at opbygge en serverpark på den anden side af Jorden.

Og apropos skyen. En undersøgelse fra IBM og IDC, blandt andet nævnt i en 2013-udgivelse fra IBM Institute for Business Value, viser, at mangel på skalerbare it-systemer kan blive en dyr affære i det lange løb. Alene det at holde serverne kørerende bruger typisk 65 procent af it-budgettet i virksomheder med et basis datacenter. Tænk hvad de midler kunne ende ud i, hvis bare halvdelen af beløbet blev allokeret til innovation. Tankevækkende …

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. maj 2014 kl. 07:26

Velkommen som blogger Jesper.

Som sælgere ser vi alle gerne en større parathed hos kunderne (til hurtigere at omfavne det, vi tilbyder).

Vi er imidlertid oppe imod menneskets psykologi. Allerede i 1962 introducerer professor Everett Rogers, hvad han kalder "The law of diffusion of innovations." Senere benytter Geoffrey A. Moore samme iagttagelse i sin berømte bog "Crossing the Chasm." En bog der i øvrigt netop er udkommet i en ny udgave og bør ligge på natbordet hos enhver, der har til opgave at få også IT-chefer til at prøve noget nyt.

Kort fortalt er ca. 15% af menneskeheden oprigtigt interesserede i noget, der er nyt og anderledes. 85% er nærmest skrækslagne overfor alt, der er nyt.

Jeg skrev for nogen tid siden en blog post om samme emne: http://www.hpbech.dk/hvorfor-erhvervslivet-aldrig-omfavner-ny-teknologi/.

Konklusionen er, at vi (som sælgere af ny teknologi) ikke skal forvente, at vores kunder i al almindelighed bliver mere omstillingsparate. Vi er nødt til selv først at finde de 15%, der allerede er nysgerrige og omstillingsparate. Herefter kan vi påbegynde arbejdet med at bearbejde de 85%.