Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvordan fa'en får man IPv6 i Slagelse ?

8. oktober 2015 kl. 16:3148
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Jeg har et helt simpelt problem: Jeg skal teste min Ntimed software over IPv6 og det skal nødvendigvis ske i mit lab i Slagelse hvor jeg har alt mit tidsudstyr.

Men i Danmark kan man åbenbart stadig ikke få IPv6 på en kobberforbindelse.

Hvis jeg betaler TDC (eller formodentlig andre) 1645 kr/måned kan jeg få en fiber hvor jeg kan få IPv6, men det er lidt meget at betale synes jeg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det kan sgu' da ikke passe ??

phk

PS: nej, jeg kan ikke rigtig bruge en tunnel-løsning til noget, det forstyrrer timingen for meget.

48 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
47
3. januar 2016 kl. 20:22

Ja my bad. I første omgang gik den på med IPv4. Men nu skriver den:

Din udbyder: – (IP:2a00:7660:5c6:0:4140:f31e:f433:f5d1)

46
3. januar 2016 kl. 19:19

Prøv igen fra en computer med IPv6. :-)

Den siger om mig:

"Din udbyder: Tele Danmark (IP:2a02:980:3911:::::1827)"

**** = min censur. :-)

Edit: Tablet kan også se det - hvis din IPv6 router er sat op til stateless under adresse delegering. I hvert fald hvis din tablet er en android.

42
7. december 2015 kl. 23:26

Vores nye VDSL router, VMG8924-B10A, kommer selvfølgelig til at understøtte det også. (det er den jeg kører IPv6 igennem lige nu) men der var lige et par småting i firmwaren som skulle på plads først. ETA: Snart.

Nu er der næsten gået et par måneder - hvad er status på at få IPv6 på den nye router?

Jeg har været inde i "Mit Fullrate", men kan ikke finde siden til at aktivere IPv6, så jeg gætter på at det ikke virker på VMG8924-B10A endnu...

41
31. oktober 2015 kl. 02:58

Du skal være koblet op på en EBSA-linje og derudover er der kun en router, som er understøttet.

Se mit link i denne tråd fra d. 8. oktober.

Så hvis du går ind på myip.dk og din reverse dns viser noget på formen 1234567890.0.fullrate.dk, så er det bare et spørgsmål om at få den rigtige router.

Alternativt skal din central have en opgradering.

40
30. oktober 2015 kl. 23:52

Det flueben har jeg ikke... Der er kun en liste over mine offentlige adresser og mulig for aktivering af DHCP og revers DNS.

Mystisk..

39
30. oktober 2015 kl. 23:39

Så er der nogen der sover lidt i timen.

Det skulle være relativ simpelt at aktivere IPV6 under selvbetjening.

Vælg menuen "opsætning" og tryk "vis" der er til højre for teksten "information om din ip".

Derefter skulle der gerne være et flueben, som du kan trykke på for at aktivere IPv6.

38
30. oktober 2015 kl. 23:31

Se nu smuttede jeg straks forbi Fullrate for at få IPv6 igang på min linje...

Men så får jeg følgende besked: Hej Henrik

Tak for din e-mail.

Det er desværre ikke noget vi tilbyder og kan heller ikke svarer på hvornår vi gør.

Venlig hilsen

Fullrate A/S

Say what?!

37
18. oktober 2015 kl. 01:43

Baldur, Steen, Yoel - tusind tak for at deltage her, og være åbne om ipv6-support og teknikken bag. Det klæder jeres selskaber gevaldigt!

Disclaimer: jeg er tilfreds fullrate-kunde - ville dog ønske der var mindre fokus på ligegyldigt telefoni og tv, jeg valgte selskabet i sin tid fordi det var no-nonsense internet uden idiotiske marketing-får.

36
12. oktober 2015 kl. 20:03

Hej

Bredbaand Nord Erhverv - som er med i Waoo, siger at de har IPv6 klar, og at når der er nok der er interesserede, så er det klar i løbet af 3 mdr.

For privat-abonnementer ser det desværre ud til at have meget lange udsigt.

34
12. oktober 2015 kl. 08:49

Efter at have læst gennem alle kommentarer her, så er det bare en ting som jeg kan sige: Vi trænger det.

Robert, du har helt ret, men det danske bredbåndsmarked er dysfunktionelt, og det store dyr i åbenbaringen er TDC, som sidder tungt i midten af det hele. På DSL er det deres manglende opgradering af gamle Ericsson DSLAM'er, der gør at IPv6 ikke kan tilbydes overalt, og hos Yousee (Danmarks svar på Comcast) har man teknologien til rådighed, men ikke fundet det vigtigt at implementere IPv6, og man har ingen konkrete planer om, hvornår det sker.

Heldigvis er der håb forude - nye, innovative virksomheder som fx Gigabit tilbyder et alternativ til slutbrugere, og GlobalConnect, der er en af de større backbone-udbydere i DK, og dermed også leverandør til mange ISP'er, er langt fremme med IPv6, så hvis kunderne råber højt nok, og i øvrigt stemmer med fødderne, skal det nok komme.

33
12. oktober 2015 kl. 08:29

Hvis det er en signifikant andel af kunderne, så implementerer jeg nok 6rd, så at kunderne kan få IPv6 den vej.

Tak for den uddybende forklaring - det lyder som en fornuftig løsning at enable en tunnel-protokol til de kunder, der sidder på en Ericsson DSLAM. En (lille) downside ved den løsning er, at tunnelen skal konfigureres manuelt på kundens router, medmindre I leverer denne.

Her på kontoret har vi ikke native IPv6 endnu, og derfor har vi sat en 6to4-tunnel op. Det virker fint - ironisk nok på alle andre sider end erhvervsstyrelsen.dk. Jeg har stadig til gode at finde ud af hvorfor, men jeg gætter på, at det er MTU-relateret.

32
12. oktober 2015 kl. 03:05

Efter at have læst gennem alle kommentarer her, så er det bare en ting som jeg kan sige: Vi trænger det.

Kan I ikke bare se i gennem alle ting, og implementere IPv6 til alle os som trænger det.

Der findes folk i dk som vil have IPv6, deal with it. Det være sig min hjemmeside, som jeg ønsker skal have en fast IP, noget som er rimelig dyrt for tiden. Fremtiden er her, I kan ikke bare ignorere den, men det gør I jo..

31
12. oktober 2015 kl. 00:38

Vi har generelt brug for en killer-feature, som kan gøre at slutbrugere ser IPv6 som en fordel. Kan torrent-brugere mon opnå en hastighedsforøgelse på IPv6, når deres CPE-router ikke behøver at spilde ressourcer på connection tracking i forbindelse med NAT men kan nøjes med at route pakkerne?

Spille konsoller kræver ofte NAT-traversal.

Det kan godt være en udfording en gang i mellem.

  1. UPnP implenteringerne i nogle router er dårlige og nogle konsoller/spil understøtter det slet ikke UPnP.

  2. Hvis man har flere konsoller og vil spille samme spil og/eller spille sammen kan der være konflikter.

  3. Nogle folk bruger dobbel NAT (f.eks. CPE router + ekstra wifi router), så er der slet ikke noget der virker typisk.

Så måske er det den killer feature i leder efter.

30
11. oktober 2015 kl. 17:41

Situationen med DSLAM er ikke helt så enkel. Jeg ved ikke hvordan TDC implementerer deres layer 3 access routere, men det er formodentlig ikke direkte på DSLAM'en, som fortrinsvis håndterer layer 2. De oplysninger vi har fået fra TDC er at alle Alcatel DSLAM er IPv6 transparente, dvs. at IPv6 trafik kan sendes videre til os uden problemer. Hvis der er VDSL så er det en Alcatel. Derimod er de ældre Ericsson DSLAM ikke IPv6 transparente, hvilket vil sige at selvom det er et layer 2 interface op imod os, så kan den blokkere for IPv6 trafik. Dermed er der nogle ADSL kunder der vil være forhindret i at få native IPv6. Men der vil også være ADSL kunder hvor det er muligt eller hvor man kan bestille at få dem overflyttet til et VDSL liniekort og dermed Alcatel.

Vi er kun lige ved at starte med xDSL, så jeg ved ikke hvor stort et problem det er endnu. Hvis det er en signifikant andel af kunderne, så implementerer jeg nok 6rd, så at kunderne kan få IPv6 den vej. 6rd er en tunnel protokol hvor IPv6 bliver pakket ind i IPv4 mellem kundens router og vores 6rd router. På den måde vil eventuelle IPv6 blokkerende elementer ind imellem ikke få mulighed for at sabotere.

Situationen mellem Cogent og HE er ikke et rigtigt problem i praksis. For det første så er vores transitlinks til både TDC og Cogent meget stabile og der er døgnservice på. Vores interface til TDC foregår på Albertslund telefoncentral, hvor vi har samhusning. Så der er tale om et link imellem to routere der står i samme lokale (eller tæt på). Hvis TDC linket går ned, så har du i princippet en pointe, men husk at det kun vil være et problem op imod HE kunder som er single homed. Dvs. de fleste har også en alternativ udbyder ud over HE, hvorfor der alligevel findes en vej ind i Cogents netværk.

29
11. oktober 2015 kl. 15:55

kviknet.dk: ingen ipv6

Baldur,

Du har fuldstændig ret i, at IPv6 har en alt for lille tilslutning i DK. Vi har længe ønsket at tilbyde det til kunderne, men en stor del af TDC's DSLAM'er understøtter ikke IPv6, og derfor er det ikke noget, vi har mulighed for at tilbyde p.t.

Vi arbejder dog på at kunne tilbyde det til vores fiberkunder (bolignet), og jeg forventer, at vi er i luften med de første IPv6-enablede kunder om et par måneder. Vores website får en AAAA-record ved samme lejlighed.

Hvordan løser I udfordringen med at Cogent ikke peerer med Hurricane Electric på IPv6? Modtager i IPv6-router fra TDC i stedet og lever med at redundansen er begrænset på IPv6?

Vi har generelt brug for en killer-feature, som kan gøre at slutbrugere ser IPv6 som en fordel. Kan torrent-brugere mon opnå en hastighedsforøgelse på IPv6, når deres CPE-router ikke behøver at spilde ressourcer på connection tracking i forbindelse med NAT men kan nøjes med at route pakkerne?

Yoel Caspersen Direktør Kviknet.dk ApS

28
11. oktober 2015 kl. 13:24

Nørd argumentet holder ikke længere. Comcast i USA er nu færdig med at udrulle IPv6 til 22 millioner amerikanske husstande. AT&T og Verizon kører IPv6 single stack på deres mobiltelefoner (med 464xlat til at håndtere IPv4). En webserver der fortrinsvis håndterer besøgende fra USA kan dags dato forvente at over 20% af trafikken er IPv6 (*). Man taler om at der ikke er langt til at 50% af trafikken målt i bytes er IPv6, hovedsageligt fordi at YouTube og Netflix leverer video på IPv6.

Med det i mente, så er der ikke langt til at vi begynder at se IPv6-only websites. Idag er der meget meget få IPv6-only websites. Men hvis nu du som amerikaner skal sætte noget hurtigt op for vennerne, og i alle har IPv6, hvorfor bekymre sig om IPv4? Lige indtil at linket går viralt på Facebook. Så sider der en bunke danskere og undrer sig over hvorfor linket er dødt.

Hvis det sker på et tidspunkt hvor nogle store ISP'er har IPv6 og andre store ikke har, så risikerer de at havne i en shitstorm. Med et slag kan det blive en dårlig businesscase at være den sidste...

(*) årsagen til at det ikke er højere er gamle kunderoutere der ikke supporterer IPv6 ordentligt. Det tager nok nogle år før at de alle er udskiftet.

27
11. oktober 2015 kl. 12:12

Apropos nørderi:

Facebook kan så sandelig også være nørdet.

De har i hvert fald en server der svarer tilbage på:

2a03:2880:2110:df07**:face:b00c:**0:1:

Jeg mener jeg har set "face:booc" stå noget længere mod venstre. :-)

26
11. oktober 2015 kl. 12:03

Man skal huske at uden IPv6 er der en del af internettet du ikke har adgang til. Uanset hvor mange IPv4 adresser din ISP måtte have gemt.

Baldur, jeg er helt enig med dig! Derfor har vi også implementeret IPv6 og jeg synes det er superfedt.

Men vi er begge nørder ;)

Hvis jeg lige spiller djævlens advokat et øjeblik, så er alle dine argumenter i det ovenstående nørdede. 99,9 % af kunderne

  • Har ikke webservere eller andet der skal tilgås fra nettet
  • Har ikke lige daglig kommunikation med egne servere i et datacenter

Husk på, at langt de fleste kunder har ikke den fjerneste anelse om hvad en IP adresse er for noget. De skriver http://google.dk, og så sker der noget magi nedenunder :)

Den ganske almindelige kunde (og det er ham/hende, der betaler for min løn) bruger fjæsen, eb.dk, skype, google, etc. og disse virker allesammen fortrinligt på IPv4.

IPv6 er absolut nødvendig - og vil helt sikkert blive standard hos slutbrugeren på et tidspunkt. Men vi er i DK stadig et sted, hvor det, at bruge ressourcer på at implementere IPv6 til slutbrugerne er en rationel beslutning fra et teknisk synspunkt, men en irrationel beslutning fra et kommercielt synspunkt.

Men disse diskussioner er vigtige - jo mere der skrives/debatteres om IPv6, jo nemmere er det for alle mine kolleger rundt i ISP'erne at presse på for at få implementeret IPv6.

24
11. oktober 2015 kl. 10:27

Man skal huske at uden IPv6 er der en del af internettet du ikke har adgang til. Uanset hvor mange IPv4 adresser din ISP måtte have gemt.

PHK har åbenlyst en anvendelse der kræver adgang til denne lidt skjulte del af internettet. Derfor kan han simpelthen ikke bruge ydelsen der sælges af udbydere "der har nok IP adresser".

IPv6 udvider mulighederne du har for at hoste egne services og for at tilgå dine ting udefra. I stedet for at bygge et væv af port forwards, så kan du bare SSH eller http direkte til dine tre raspberry PI eller hvad du nu roder med.

Før eller siden, så er der en der linker til hans PI som logger spændende data om hans solcelleanlæg med batteri backup, og du kan simpelthen ikke se det, for hans webserver, der kører på PIen, har kun IPv6 og du har en ISP med rigeligt IPv4 adresser.

IPv6 er smart i data centeret fordi du kan oprette direkte forbindelse til serverne udenom en NAT. Hvis du bruger en adresse på 64 tilfælde bits, så er det at sammenligne med stærk kryptering. Diverse bots og virus kan ikke scanne sig frem til den korrekte adresse. Du kan derudover lægge IPsec ovenpå.

Men hvis du har brugt IPv6 i data centeret så har du også brug for det derhjemme og på kontoret. Ellers er der en meget uheldig del af internettet du ikke har adgang til, nemlig dine egne servere.

23
11. oktober 2015 kl. 09:35

En samtale med hustruen gik nogenlunde sådan, da jeg fik hul igennem til IPv6 på min linje derhjemme:

Steen: “Skat, vi kører nu IPv6 herhjemme! Er det ikke bare fedt?”

Hun kiggede op og sagde noget i retning af “dejligt. Hvad kan jeg så gøre nu?”.

Steen: “Øh…klikke-ti-klik… Se skilpadden danser nu, er det ikke sejt?”

Hvorefter jeg fik et af de høfligt interesserede og kærligt overbærende blikke, min hustru har reserveret til de lejligheder, hvor hun inviteres ned i kælderlabbet til præsentation af en eller anden (vildt sej) dims jeg har loddet og kodet sammen.

“Den er da flot, skat, men hvad kan den bruges til?”

pffh - Bruges til… fuldstændig irrelevant spørgsmål. Dimsen er jo sej!

Og her nærmer vi os kernen i diskussionen: Jeg garanterer, at der findes ikke en net-afdeling i nogen ISP, hvor folkene ikke selv synes at IPv6 er noget der skal implementeres og stilles til rådighed omgående.

Problemet er: Når jeg skal lokke ressourcer ud af direktionen har jeg to håndtag: Brændende platform, og salgsmuligheder.

Brændende platform: Manglen på IPv4 er skam ganske reel, men vi er i Danmark ikke idag ramt særlig hårdt. Vi HAR stadig ledige adresser, og med passende jonglering af ranges, så går der et stykke tid før det bliver kritisk.

Salgsmuligheder: Man kan (og bør imho heller ikke) ikke sælge IPv6. Det er et så marginalt produkt, at indtægten slet ikke står mål med implementeringsomkostningerne. 99% af vores kunder har absolut ingen glæde af IPv6 og dermed ingen grund til at ville betale for det.

Så det, vi i Fullrates netafdeling har gjort er, at implementere IPv6 som et “skuffeprojekt”, og så med passende fedteri og plagen fået implementeret den minimalt nødvendige kode i de kundevendte systemer til at det kan provisioneres.

Status idag er, at man som kunde kan gå ind på sin “mit.fullrate side” og enable IPv6. Det er gratis.

Der er nogle begrænsninger: Din linje skal være eBSA (vores rå-kobber platform understøtter ikke umiddelbart IPv6 - og det arbejde der i givet fald skal til for at få det til at virke svarer ikke overens med midlerne, jvnf. ovenstående). Det skal være VDSL, og din router skal være P2812HNU-F1. Vores nye VDSL router, VMG8924-B10A, kommer selvfølgelig til at understøtte det også. (det er den jeg kører IPv6 igennem lige nu) men der var lige et par småting i firmwaren som skulle på plads først. ETA: Snart.

Så hvis der skulle være nogle Fullrate-kunder med tilstrækkelig nørd-gen til at ville lege med IPv6, så giv den bare gas.

Sidder du på en rå-kobber linje og tænker: snyyd, så fat knoglen og ring til supporten så vi kan få dig centralomlagt til eBSA.

Steen Garbers Enevoldsen Netudviklingschef, Fullrate A/S

22
10. oktober 2015 kl. 22:56

Det er også galt set fra den anden side. Ingen danske medier har IPv6. Der var engang hvor ing.dk, version2.dk og computerworld.dk havde det. De tre sites bliver drevet af Solido, som engang var en stor fortaler for IPv6, men nu har de tilsyneladende pillet det hele ned igen.

Kan det være rigtigt at IPv6 i Danmark er 6 websites hos de 6 ISP'er der tilbyder IPv6?

21
10. oktober 2015 kl. 22:44

Norge har ellers væsentlig bedre IPv6 dækning på 7,7% end vi i Danmark, hvor vi har 0,2%.

For sjov skyld har jeg testet websites hos de danske internetudbydere. Ganske vist siger det ikke noget om de tilbyder IPv6 til kunderne, men hvis websitet har en IPv6 adresse, så har de i det mindste hørt om det.

gigabit.dk: 2a00:7660:200:249::2 fullrate.dk: 2a02:980:1::1 bolignet.dk: 2a02:2190:1:1::1b tdc.dk: 2a02:108:301:3::10 globalconnect.dk: 2a01:7e8:0:1:5000::10 nianet.dk: 2a02:188:2:d5::2 telenor.dk: ingen ipv6 (men telenor.no har 2a02:9c8:0:3002::1 !) fibia.dk: ingen ipv6 waoo.dk: ingen ipv6 yousee.dk: ingen ipv6 stofa.dk: ingen ipv6 telia.dk: ingen ipv6 kviknet.dk: ingen ipv6 dansknet.dk: ingen ipv6 boxertv.dk: ingen ipv6 dlgtele.dk: ingen ipv6 mira.dk: ingen ipv6 jaynet.dk: ingen ipv6 dktv.dk: ingen ipv6

Jeg undskylder hvis jeg har glemt nogen.

Ud fra ovenstående er der fire ISP'er der tilbyder internet til private, som har IPv6 aktiveret websitet. TDC har mig bekendt ikke åbnet op for at private kan få IPv6, så det efterlader 3 muligheder for borgeren, som ønsker en internetlinie med IPv6 derhjemme.

20
10. oktober 2015 kl. 22:24

Jeg sidder selv på en fiber i Ringsted. Heller ikke hos Seasnve/fibia er der muligt via deres fiber løsning at få en ipv6. Faktisk er det ikke engang muligt at tilkøbe flere (ja jeg har ville give penge for et par ekstra) ipv4 adresser end den ene man får fra starten. Jeg syntes sgu generalt at ISP'er i Danmark og sikkert også i udlandet, har det med at holde sig til det der virker istedet for at fremtidssikre deres setup for forbrugerne. ipv6 har efterhånden en alder bag sig.

19
10. oktober 2015 kl. 09:58

Jeg skrev til Telenor for et par uger siden, da de ikke var repræsenteret på Internetdagens ISP-debat om IPv6 eller havde noget på hjemmesiden. Da Telenor-routeren viser IPv6 som "enabled" spurgte jeg kundesupport, hvordan jeg fik det til at virke. Efter lidt frem og tilbage fik jeg så endelig svar i torsdags:

Hej Leif</p>
<p>Tak for din henvendelse.</p>
<p>Jeg har undersøgt sagen og kan herefter informere dig om, at IPv6 desværre ikke er noget Telenor benytter sig af. Som andre udbydere, er det IPv4 vi benytter os af. Grunden til dette er som du nævner, at der ikke er nok efterspørgsel på det. Grunden til at det er synligt i routeren er, at producenten har gjort det muligt for denne router at køre IPv6. Som sagt er det dog desværre ikke noget Telenor udbyder.</p>
<p>Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Er dette ikke tilfældet, vil jeg gerne bede dig kontakte Kundeservice på telefonnummer 72 100 100, så vi hurtigt og effektivt kan besvare eventuelle tvivlsspørgsmål.</p>
<p>De bedste hilsner / kindest regards</p>
<p>TELENOR</p>
<p>(navn slettet)</p>
<p>Customer Service Consultant</p>
<p>Customer Service

Jeg har ganske vist også en Fullrate linie - men anede intet om forsøget - og så er routeren en forkert model! ØV!

18
9. oktober 2015 kl. 13:05

Fullrate er de eneste som levere native IPv6 via DSL i DK til private folk ved en helt almindelig forspørgsel.

16
9. oktober 2015 kl. 10:42

Vi kan dårligt sælge varen før den er klar.

Nej, men man kan godt begynde at fortælle om den.

Og selv om vi så taler fiber, så er det altså ikke meget information man kan vride ud af jeres hjemmeside, andet end "Vi kan endnu ikke levere på din adresse....."

15
9. oktober 2015 kl. 09:58

Steen,

Kan Fullrate levere en CPE uden NAT/firewall og andet timing-smadder ?

11
8. oktober 2015 kl. 23:34

Vi kan dårligt sælge varen før den er klar. TDC har lovet at der bliver åbnet ultimo uge 42, men med dem skal man se det fungere før det kan sælges. Lige nu er jeg begrænset til at oprette DSL i samme områder som vi sælger fiber, så det er knapt så spændende.

10
8. oktober 2015 kl. 23:18

Et godt råd Baldur.

Hvis I vil have kunder, så må I se at få lavet en hjemmeside som sælger varen.

Lige pt. er det hele jo omgærdet med mystik.

9
8. oktober 2015 kl. 22:48

Hvis du kan vente til ultimo uge 42, så kan du bestille VDSL (muligvis med pair bonding) hos os (gigabit.dk) hvor du vil få IPv6 med automatisk.

Jeg kan iøvrigt nævne at TDCs net har IPv6 transparens på VDSL så at alternative udbydere (sådan nogle som os) kan levere IPv6. Men på ADSL kan de ikke garantere IPv6 transparens, hvilket vil sige at DSLAM'en kan finde på at blokkere for IPv6 trafikken, selvom den blot skal flytte trafik på layer 2 niveau.

8
8. oktober 2015 kl. 22:12

Jeg tror der var en god portion ironi i Martins indlæg :-)

7
8. oktober 2015 kl. 20:09

Jeg har native IPv6 via Fullrate, men det er sku' lidt flaky

5
8. oktober 2015 kl. 18:40

Selvom de ikke reklamerer med det er der faktisk ipv6 på telia-stofa asdl... Det skal blot slåes til i routeren... (jeg er selv hoppet over til en fiber der desværre kun har ipv6, men til gengæld bedre net)

4
8. oktober 2015 kl. 18:32

Ah, sorry, jeg så ikke lige dit PS i farten :-(

3
8. oktober 2015 kl. 18:16

Du går til http://sixxs.net og får dig en tunnel og en /48. Det har virket stabilt for mig de sidste 5 år.

Niels

2
8. oktober 2015 kl. 17:10

Hej phk,

jeg har fiber med gigabit.dk (1 gig symetrisk) og de levere IPv6. Min router er hjemmebygget og jeg vil gerne skifte til freebsd (jeg havde lidt problemer med pfsense men jeg er klar til et nyt forsøg). Jeg har også et kælderlokale som din tidsmaskine kan stå i. Jeg bor i Rødovre

1
8. oktober 2015 kl. 17:03
  1. "... TDC..."
  2. "... det er lidt meget at betale synes jeg."
  3. "Det kan sgu' da ikke passe ??"

Det går helt klart galt for dig et sted mellem 2. og 3.