Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvordan får vi Teknologiforståelse ind som fag i folkeskolen?

Af Mette Lundberg7. september kl. 05:007
Mette Lundberg
Illustration: IT Branchen.
Regeringen har med Danmarks digitaliseringsstrategi lagt op til at indføre teknologi som faglighed i folkeskolen. Dog mangler der en konkret model for, hvordan det skal ske, hvilket nu skal aftales mellem partierne.

At få teknologiforståelse ind som faglighed i folkeskolen er ikke noget, man bare gør fra den ene dag fra den anden. 

Det kræver ikke bare midler, tid samt et kompetenceløft af både lærere og ledelse, men også en grundlæggende diskussion om, hvordan fagligheden skal indgå i undervisningen.

Forståelsen for teknologi er vigtig for den almene dannelse

Digitale løsninger bruges i alle dele af samfundet. Ikke bare på hjemmefronten men også i folkeskolen, hvor der er investeret massivt i teknologi de seneste år. 

Chromebooks, iPads og mobiltelefoner med de flere tusinde medfølgende apps og programmer fylder og bruges hele tiden og overalt. Den digitale hverdag er blevet normalen for os alle på godt og ondt.

Teknologi er desværre også blevet endnu et parameter, som vi kan være ulige på. Er man ikke med på digitaliseringens præmisser, får man det svært i et fremtidigt samfund, hvor teknologien fylder både i samspillet med det offentlige, på uddannelser og på arbejdsmarkedet.

Vi har derfor også fået et større ansvar for at uddanne vores børn til den virkelighed. 

Ikke for at gøre dem til superbrugere på en iPad, eksperter i at lægge billeder online eller mestre chatten i virtuelle verdener. Det klarer de nok ganske fint selv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men vi har et ansvar for, at de lærer at bruge teknologien rigtigt. At de forstår, hvordan den fungerer bag skærmen, og hvilke problemer en teknologi kan være med til at løse – og skabe, ikke mindst. De skal formå at være både kreative og kritiske. Evner der er afgørende for, at man som menneske kan bidrage i et digitalt samfund. 

Med andre ord er teknologiforståelse som en del af fagligheden i skolen en nødvendighed, hvis folkeskolen skal leve op til egen formålsparagraf.

En eller tostrenget strategi?

Diskussionen omkring teknologiforståelse i folkeskolen har stået på i mange år, og vi deler gerne ud af de erfaringer, vi fået over de seneste 5-6, hvor vi har haft 30.000 elever igennem vores Coding Class-initiativ.

Et forløb hvor eleverne gennem leg med kodning, IoT og teknologi, får mulighed for at løse dagligdagsproblemer og udfordringer, så de på egen hånd oplever, at deres kreative ideer kan gøre en forskel. Noget der får nye kompetencer og motivationen til at vokse hos eleverne – uanset om de er drenge eller piger.

Den vigtige diskussion er dog, hvordan fagligheden helt konkret skal indgå i undervisningen. Skal det være som selvstændigt fag eller integreret i andre fag?

Her bakker IT-Branchen op om anbefalingerne fra en række eksperter, der anbefaler en tostrenget strategi, nemlig både som selvstændigt fag og integreret i andre fag.

Men det er vigtigt, at skolens parter inviteres med ind i den diskussion, så det ikke bliver en ren politisk afgørelse. 

Forandring kræver investeringer

Uanset hvordan modellen ender, er der ingen tvivl om, at det kræver massive investeringer. Investeringer i kapacitetsopbygning og i opkvalificering af lærerne snarere end i nyt digitalt isenkram.

At løfte en helt ny faglighed er en stor opgave, der kræver kvalificerede og motiverede undervisere, der står på et solidt fagligt fundament. Vi håber derfor, at skolens parter lykkedes med at få politikerne til at afsætte flere midler, så lærerne kan blive klar. 

Den digitale hverdag er her allerede, så det haster. Vi skylder at hjælpe børnene med at kunne navigere sikkert og bidrage til fremtidens digitale Danmark.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
10. september kl. 14:05

Undervisning i teknologiforståelse forudsætter en forståelse af begrebet teknologi: Teknologi er teknik baseret på grundlæggende naturvidenskabelige principper, hvorimod håndværk er baseret på tradition og erfaring. Undervisning i teknologiforståelse er derfor ganske simpel: man skal undervise i naturvidenskabens grundlæggende principper. Disse ændrer sig ikke fra år til år. Jurister og økonomer har uheldigvis fået den opfattelse, at der ikke findes filosofiske argumenter for atomets eksistens. Dette var korrekt før år 1900, men alt ændrede sig med opdagelsen af elektronen og energi-kvantet omkring år 1900. Den elektriske elementarladning medfører, at tiden har en retning fra fortid mod fremtid, aldrig omvendt. Der findes en første sag: på tysk ur-sag på dansk årsag. Tiden forløber aldrig i ring som i visse sci-fi film. En accelereret elektron mister energi ved udsendelse af elektro-magnetisk stråling. To sorte huller i kredsløb om hinanden udsender gravitationsstråling, så de smelter sammen. Dette er igen et udtryk for, at tiden altid bevæger sig fra fortid mod fremtid. Verden er ikke cyklisk og reversibel. Fodnote: gælder for den klassiske virkelighed.

3
8. september kl. 16:04

Start med "om" og "hvad", før man begynder på "hvordan".

4
8. september kl. 16:18

Uha dada - det vil jo lede til at at politikere og ed-tech-fortalerne skal forholde sig filosofisk til tingene - er det ikke for meget forlangt?

5
8. september kl. 20:02

skal forholde sig filosofisk til tingene

Det vil jeg da gerne undervise dem i. Så kan de også lære at stoppe strømper (det er ikke så fjernt fra at rette visse programmer).

2
8. september kl. 15:39

Det er næppe nødvendigt at lære børnene at bruge teknologi. Det mestrer de sikkert bedre end deres lærere. Så undervisning bør fokusere på tre andre aspekter:

  1. Sikkerhed og privatliv.
  2. Forståelse af data og repræsentation af data (f.eks. billeddata). Herunder begrænsninger i komprimering af data -- både lossless og lossy.
  3. Forståelse for programmering fra problemformulering over analyse og kodning til afprøvning og vurdering af resultatet.

Punkt 3 skal ikke nødvendigvis bruge et stort og kraftigt programmeringssprog. Jo mindre, jo bedre, faktisk -- man lærer mere af at bruge et sprog med få og enkle faciliteter, som man selv skal kombinere for at få mere kompliceret funktionalitet.

6
9. september kl. 07:08

så enig. jeg har i tre år arbejdet sammenmed CFU - finansieret af LB Forsikring - for at få dataforståelse ind i teknologiforståelsen ved at undervise skolelærere. det hele ligger her dataforståelse.dk

1
8. september kl. 12:22

Et meget snævert syn på teknologiforståelse. At sætte lighedstegn mellem digitalt og teknologi er meget snæversyne. Snakker vi om teknologier eller om digitale teknologier? Der er en del mekaniske teknologier som ville være ganske sunde for folk at få en del mere forståelse for som intet har med digitale dimser at gøre. Desuden at tage det som som et fag oven i alt det andet som skolen skal kommer næppe til at fungere, hvad skal skolen så også undervise i? Diskussionen om alt det ekstra, vil kalde det almindelige færdigheder som du bør lære hjemmefra, er gammel og der er ikke grænser for hvad folk gennem tiden har ville læsse over på skolen, så start med at finde ud af hvad skolen kerneopgave er og derefter hvordan ( hvis) et nyt fag kan understøtte dette. Bare at kræve et nyt fag og bygge det det op giver ingen mening.