Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvad ville Mads Skjern gøre i dag?

Af Georg Strøm11. september 2012 kl. 06:069
Artiklen er ældre end 30 dage

Nu er Matador tilbage, og nogle gange kan det give kreativiteten et spark at overveje hvad en kendt rolle vil gøre. Mads Skjern er i serien en god forretningsmand, ikke bange for at indføre noget nyt, men samtidig så forsigtig at han satser på det han allerede har set fungerer.

Hvis han havde levet i dag, havde hans forretning nok haft femten års jubilæum på Internettet, grundigt sparket i gang med en politik om at prisen plus forsendelse fra hans webshop normalt ikke måtte være højere end prisen i en fysisk forretning. For fem år siden tog han det indlysende skridt at gå europæisk med engelske og tyske versioner af sit site, og med et varehus i England hvor den lave moms gjorde at han kunne sænke priserne yderligere.

Han er klar over at en webshop på nogle måder ligner en almindelig købmandsforretning. Kunderne skal kunne stole på at de får varerne til tiden og i øvrigt en god service. Nu har han ansat nogle kommunikationsfolk som putter små historier og nyheder på siderne i hans webshop. Han har lært af butikscentrene, som ved at hvis kunderne først kommer fordi de keder sig, så kan det godt alligevel ende med at de køber noget.

Lige nu kører han en reklamekampagne for en ide som var fremme for ti år siden, men som af en eller anden grund er gledet ud af webshops i dag. Det er muligheden for ikke blot at søge på en bestemt vare, men også på en vare til et bestemt formål og pris, for eksempel en bryllupsgave mellem 500 og 600 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det tiltrækker kunder, hvis de kan finde nogle gode varer som ikke er andre steder, så han får designet og produceret varer specielt til sin egen webshop, og han er ikke ked af når han kan score en højere fortjeneste på de varer, end på dem han får gennem distributører.

Han er klar over, at alle kan flytte varer, så det afgørende for en forretning er i dag, hvor god den er til at håndtere information, og i modsætning til mange andre har han taget konsekvenserne. En af dem er, at hans vidensdirektør – med ansvar for IT - er en af nøglepersonerne i direktionen.

Systemerne til lagerstyring og til analyse af hvad der bliver solgt, er centrale funktioner som hele tiden bliver forbedret. Blandt andet en funktion som gør at indkøberne hurtigt kan se hvad der sælger, og et system som baseret på tidligere års erfaringer kan vise hvad det forventede salg er de næste måneder.

Til gengæld har han indtil videre sagt kategorisk nej til outsourcing af IT og cloud-computing. Når firmaet er afhængig af IT, vil han være helt sikker på at det har kontrol over det.

Nu har han indset at han selv ikke rigtig forstår det der med oplevelser på internettet, men at det er nødvendigt. Derfor har han hyret nogle smarte akademikere som ved noget om It og kunders motivation, og han har oprettet en lille webshop under et andet mærke hvor de kan prøve nogle af deres ideer af, før de bliver sluppet løs under hans eget navn.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
11. september 2012 kl. 19:19

"med et varehus i England hvor den lave moms gjorde at han kunne sænke priserne yderligere". For danske kunder ville momsen være den samme (%25)uanset at varehuset/lageret ligger i England. Besparelsen kan kun komme på ydelser, der indgår i slutprisen, samt på fragt.

5
12. september 2012 kl. 05:24

Det passer ikke med praksis i dag. Jeg har checket mine sidste bestillinger fra amazon.co.uk, og der er kun betalt engelsk moms. Det skyldes så vidt jeg ved at både UK og Danmark er indenfor EU, så der ikke sker toldbehandling og opkrævning af danske afgifter når pakkerne krydser grænsen. I stedet følge reglerne i det land hvor aftalen indgås, altså hvor hjemstedet for web-firmaet er.

8
19. september 2012 kl. 07:49

Fordi det er praksis er det ikke nødvendigvis lovligt. Jeg skal være den første til at sige det ligner Don Quiotes kamp mod vejrmøllerne, men jeg har set for nyligt at SKAT er efter nogle af de store netbutikker og vil have dem til at opkræve dansk moms selv om de befinder sig i et andet EU land. IT mæssigt er det jo ikke den store udfordring.

9
21. september 2012 kl. 15:30

OpfølgningJeg har nu fået svar fra (Det Internationale Sekretariat)

Det er nu lykkedes at få et svar fra Skat, og de var ikke stolte over deres oplysninger om internethandel. Det er forkert, hvad de har skrevet på den pågældende side, og det vil blive rettet snarrest.</p>
<p>Svaret på dit spørgsmål er altså: Reglerne er ikke er ændret, så man blot skal betale moms fra det land internetvirksomheden er etableret. Du og jeg skal fortsat betale dansk moms, når vi får leveret varer, som vi har købt af en virksomhed etableret i et andet EU-land (medmindre at det er en mindre virksomhed, som ikke sælger for mere end 280.000 kroner her i landet).</p>
<p>Jeg blev bedt om henvis til momslovens § 48, stk. 3, hvor reglerne står, så du får lige et link:</p>
<p><a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135905">https://www…;
<p>

7
13. september 2012 kl. 17:49

Opfølgning:Har forespurgt på www.euo.dk (Det Internationale Sekretariat) og fik følgende svar og er lovet opfølgende svar.

"Det er - i første omgang - ikke lykkedes at finde en forklaring på, hvorfor Skat skriver som de gør. Den faglige indsigt ligger i Skatteministeriet, og jeg har derfor henvendt mig for at få afklaret reglerne. Da jeg læste dit spørgsmål, var min første indskydelse, at vi havde forsømt at opdatere vores spørgsmål/svar. Men jeg har kigget på de seneste års ændringer af momsdirektivet og den danske momslov, og det tyder ikke umiddelbart på, at 280.000 kroners grænsen er ophævet."

2
11. september 2012 kl. 13:25

Dertil kommer, at han har været en hel del til møder hos Skat for at forklare hvorfor han ikke opkræver dansk moms til danske kunder når nu han sender sine varer fra logistik datterselskabet i England. :-)

3
11. september 2012 kl. 15:19

Du har en god pointe, nu jeg skrev varehus. Jeg vil tro at Mads Skjern har overvejet problemerne og fået lavet en selskabskonstruktion som Skat ikke er glade for, men som til gengæld ikke er til at skyde igennem. Måske noget med at placere serveren og hele ekspeditionen i et engelsk datterselskab, så danske kunder handler med det på samme måde som de ville handle med et almindeligt engelsk firma. Som et ekstra plus er det muligt at han kan få en billigere fragt fra England til Danmark end med Postdanmark indenfor landets grænser. Et af de tilfælde hvor IT, økonomi og jura går op i en højere enhed.

1
11. september 2012 kl. 07:45

... og starte nye franchises og filialer samt indgå partnerskaber med de lokale virksomheder. Hans ledere i BRIC landende ville være lokale, men forretningseksperter og eventuelle it eksperter ville kunne udstationeres fra hovedkontoret efter behov.

It systemerne ville være fleksible og gearet til ekspansionen. Han vil hurtigt kunne flytte til nye kanaler, så han ikke bliver en web dinosaur, men kan være med sine kunder på de nye kanaler som f.eks. smartphones og pads. Legacy vil der være og det vil blive byttet ud med nye systemer, hvis og kun hvis, der er en solid businesscase - ikke fordi 'Gartner says'. Konsulenter vil blive vist døren, med mindre de kommer med afgørende værdi og relevante referencer.