Hvad skal vi med DIKU ?
Artiklen om Bruce Eckel der siger at fysikere er bedre til at programmere end dataloger har ført til en interessant debat.
Ansporet af Ken Ibsen der skriver:
Citat:
*Jeg vil personligt vurdere det som sandsynligt, at Bruce i første omgang har lavet generaliseringen fordi han derved igennem et ramaskrig kunne skabe opmærksomhed...*
...får I lige en længere epistel:
Har han ret, ham Bruce ?
Jeg noterede i mit debatindlæg, at Bruce' opfattelse svarede meget godt til min: Et eksamensbevis i Datalogi er ikke noget bevis for at man kan programmere ordentligt.
Dette bekræftes af flere af de følgende debatindlæg, f.eks Jens der skriver:
Citat:
*En datalogs opgave [...] er ikke at "spilde" deres tid, på den trivielle kodning.*
(Jeg fornemmer her grunden til den "hovski-snovski" holdning som DIKU dataloger ofte beskyldes for i industrien)
Torben, der underviser på DIKU, mener dog at de skal kunne programmere:
Citat:
*Og en god datalog er også en habil programmør (omend ikke nødvendigvis en superprogrammør).*
Nu har jeg undervejs arbejdet sammen med folk med "Computer Science degrees" fra andre lande, seneste en fra Mongoliet og her må jeg notere mig at standarden tilsyneladende er højere.
Flere af dem har, direkte adspurgt, fortalt at deres professorer holdt dem til standarder som "You have to code better than the programmers, how else do you expect to get a better paying job ?" og "algorithms only on paper will not pay your salary".
Hvilket i mine ører er god det strammere end Torbens forventning til DIKUs studerende om at være "habile".
Om DIKU har en egentlig formuleret politik på dette punkt der afviger fra Peter Naurs:
Citat:
*Dataloger skriver ikke i noget der er mindre portabelt end blyant nummer 2*
skal jeg ikke kunne sige.
I givet fald har hverken jeg og de mange DIKU studerende jeg kender hørt om den.
Med andre ord: hvis du skal have en god programmør, så er det sandsynligvis en bedre ide at kigge efter en fysiker end en datalog, præcise som postuleret i artiklen.
Handler det blot om opmærksomhed ?
At Bruce med sin påstand skaber opmærksomhed kan jeg bestemt heller ikke se noget negativt ved. Jeg tror i aller højeste grad DIKUs raison d'etre og uddannelsesplaner har brug for opmærksomhed.
Ikke mindst i lyset af de seneste økonomiske nyheder fra fakultet: Hvis ikke DIKU formår at gøre sig og sin uddannelse relevant, ender de som den fortabte søn ude hos ITU på Amager i løbet af max tre år.
Hvad skal vi med DIKU ?
Jeg er helt enig med forskellige i, at forskellen på en programmør og en datalog bør være den teoretiske ballast datalogen har med.
Men hvis jeg skulle skrive en uddannelsesplan for dataloger ville jeg starte med at se på hvor de kunne bruges bagefter og ville nå frem til en beskrivelse i stil med:
Du skal bruge en datalog, fordi han/hun kan holde din programmeringsopgave og dine programmører på sporet. Datalogen finde den rigtige måde at skære opgaven på, løser de svære problemer med de bedste algoritmer og højner kvaliteten af det samlede produkt på alle niveauer, med sin faglige viden og kunnen.
Med andre ord: Dit dreamteam skal bestå af en projektleder, en datalog og en flok programmører.
Den beskrivelse er helt klart ikke kompatibel med ideen om en datalog i hjørnekontoret der på sirliget udskrevne bulletiner forklarer de laverestående programmører hvor skabet skal stå, som f.eks Jens gav udtryk for.
Dagens brugbare datalog er ikke bange for at hive fat i hverken koden eller koderen og sige "se lige her, hvis du istedet ..." for en del af deres uddannelse er naturligvis fag som "kodekvalitet teori og praksis", "sikker programmering" og tilsvarende relevante fag.
Hvis I nu fortæller mig, at det uddanner DIKU allerede folk til, vil jeg gerne vide hvorfor Google ikke kan finde ordene "kodekvalitet" og "diku" i andre sammenhænge, end hvor jeg selv har nævnt dem i samme åndedrag '
Eller, alternativt, hvorfor kodekvalitet ikke er en relevant datalogisk disciplin.
Hvis I istedet siger, at det ikke er hvad dataloger skal bruges til, så skylder I mig og industrien at fortælle hvad vi så kan bruge dem til ?
Ja, jeg er en hård kritiker af DIKU og jeg har været det i mange år, men det er, trods de hårde ord, konstruktivt ment:
Jeg ville elske at kunne pege lovende unge mennesker i retning af en inspirerende uddannelse i et fuldstændigt vildt hjernevridende fag.
Idag må jeg foreslå at de studerer fysik eller tager til Ålborg...
phk
