Jeg fik en email her til morgen, indeholdende et link til et blogindlæg med følgende indhold:
Citat:
This is a great day, because today I got the license-fee for Windows Vista back from Lenovo Germany. Initially I feared it would be a lot of phoning back and forth, but in the end I got a template-letter as PDF from a Lenovo-employee. The letter states what actions one needs to take to return the unused license and reclaim the fee. You are required to turn in the licence/certificate label (usually on the bottom of the notebook), return the install-media (im my case there wasn't any, just the recovery-partition, which I deleted' I send them screenshot-printout of the fully ext3-formatted hd displayed in gparted), a copy of the bill of the purchased notebook and your account-details. That?s it. All in all it took about one week from sending the letter to the fee arriving on my account-balance.
Det ryger direkte med i den "replik" til Lenovo jeg skal aflevere denne uge (der kommer et blogindlæg torsdag eller fredag når jeg har afleveret).
Det fyren beskriver ovenfor, er præcis det jeg havde forventet der ville ske da jeg henvendte mig til Lenovo: En email med en tro&love formular og en klar forklaring, derefter en hurtig afregning og sagen lukket.
Mange af jer kender min .signature:
Citat:
Never attribute to malice what can adequately be explained by incompetence.
Den er tilsyneladende stadig relevant...
(Nye (&gl) PC-leverandører kan tage ved lære her...)
Fyren i Tyskland fik 30 EURO, ca. 225 kr men markedsprisen i Danmark ser ud til at være ca. 650 kroner for den version han fik refusion for.
Det lugter langt væk af "hvor lidt kan vi slippe afsted med at betale ?".
Vi kan udelukke at markedsprisen ligger under hvad Lenovo tager for licensen, for i så fald ville store kunder insistere på at købe maskiner uden medfølgende licenser, fordi det var billigere.
Men jeg tror også vi kan udelukke at markedsprisen er væsentligt over hvad Lenovo tager for licensen.
For det første: Hvorfor skulle den være det ' Hvad skulle få PC-producenten til at gøre det billigere for kunden '
For det andet: begge licenser været igennem den samme "fødekæde", producent - distributører - forhandler (-moms) - kunde. Der er lidt forskel på hvem der har fået hvor stor en del af fortjenesten undervejs, men der er ingen ting der tyder på at nogen rabat når frem til kunden.
Jeg insisterer derfor på, at Lenovo må dokumentere beløbet for min faktiske maskine, eller betale markedsprisen.
phk

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.