Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Forældreintra - få det dog lavet bedre!

Af Peter Toft9. april 2013 kl. 14:4541
Artiklen er ældre end 30 dage

Vi folkeskole-forældre har nok "forældreintra" som fælles "hade"-system. Forældreintra er skolernes fælles web-service, hvor man får lektier fra lærer, ser kommunikation mellem lærer og forældre mv.
Ideen er super god, Væk med meddelsesbogen, glemte sedler fra lærer osv. Problemet er den måde systemet er lavet på. Det er på mange måder gammelt og designet et slet ikke on-par med de web-designs, som vi ellers kender fra facebook, google, wordpress eller endnu lækrere web-designs.

Personligt irriteres jeg jævnligt med billeder, som kun skolelærere kan se, eller deres besked-editor, som timer ud efter noget tid uden auto-gem (morale, skriv beskeder offline og paste ind i systemer).

Har du folkeskolebørn, så kan - og bør du - nu gøre noget aktivt for at forbedre forældreintra - på http://foraeldreintra.uservoice.com/ er der nu mulighed for at
* skrive ideer til forbedringer
* stemme på forbedringer

Tonen er her proaktiv, og jeg håber det fortsætter. Login kan laves med Google eller Facebook-login.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bemærk at der pt. ikke bare er tre ideer. Klik på dette link for at se listerne af ideer.

Hvad irriteres du selv mest af?

Hvem kender vi hos UNI-C? Kan vi få nogle af deres udviklere eller ledere til at skrive mere om deres udviklingstanker?
Hiv gerne information frem....

/pto

41 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
41
16. maj 2013 kl. 10:09

Jeg vil til hver en tid foretrække ForældreIntra fremfor Facebook, magen til rodebutik, som konstant ændres, skal man lede længe efter.

Det største problem ved ForældreIntra er, at lærere og forældre ikke bruger det, måske skulle de ofre lidt mere tid der fremfor på Facebook...

40
16. maj 2013 kl. 09:32

Jeg er helt på niveau med det som er sagt ifm usability i SkoleIntra - det kan gøres bedre. Men en ting som jeg finder mere problematisk er sikkerheden. Tilbage i 2011 testede jeg for sjovt sikkerheden og om der var huller(http://www.version2.dk/artikel/nemid-login-faar-foraeldre-til-boykotte-foraeldreintra-19440#comment-171114) - og det var der! De blev siden lukket - fint nok. I går, på kontoret, snakkede vi tilfældigt om SkolenIntra, og jeg tænkte om det ikke lige var på tide at checke igen. 10 min efter havde jeg fundet et nyt sikkerhedshul - så nu kan jeg igen læse andres beskeder.   Det er simpelthen for ringe.....

39
11. april 2013 kl. 20:41

I øvrigt er der et alternativ: Mobilintra. Minimal udgave til browseren på mobilen. Ikke specielt sexet, men til at se beskeder med er den udmærket.

36
11. april 2013 kl. 11:24

Hej!

Vi har allerede lavet et kompletgratis lektie- og besked-system, som rigtig mange privatskoler bruger:

www.lektieplan.dk

Det er selvfølgelig ikke specielt dybdeborende og kompliceret, men det leverer trofast 1000vis af lektier og beskeder dagligt til elever og forældre.

35
11. april 2013 kl. 10:21

Jeg har ladet irritationen over skole-intra vinde over min lyst til at bruge min fritid på golf eller gamle motorcykler.

Jeg har sået et frø omkring at etablere en open source skoleintra bevægelse, så nu må vi se om vi i praksis kan finde hænder til at løfte opgaven. Der er vist flere bevægelser i gang rundt omkring som måske kan forenes (?)

38
11. april 2013 kl. 14:02

Normalt ville jeg være ellevild med ideen om et open source projekt, men når der er en udbyder der får over 10 millioner kr om året for at lave en løsning, så mister jeg lysten til at arbejde gratis.

28
10. april 2013 kl. 18:57

... ift. NemBørn der anvendes til børnehaver hvor hver enkelt login kræver et NemID login, og hvor siderne er så komplicerede og mystisk bygget op at man ikke forstår hvornår man er i undermenuer. Jeg troede forældreintra var slem til jeg mødte NemBørn. Gdamn!

25
10. april 2013 kl. 15:58

Jeg er enig i at Forældreintra trænger til et brushup, dog nok mest i form af en oprustning på User Experience/Design fronten samt en reprogrammering af front-end laget, end på den bagvedliggende funktionalitet som efter min opfattelse fungere tilfredstillende.

Forældreintra er blot et ben i UNI-C's treeninghed Skoleintra, Elevintra og Forældreintra - Hvor forældreintra er den lille del.

Så der ligger en ganske betragtelig domæne/data model bagved som man ikke bør skrotte.

Jeg tror at nyudvikling strander på at skolerne ikke betaler særligt meget for skoleintra pakken, hvorfor der kun er penge til drift og mindre nyudvikling.

Måske trænger der også til lidt frisk blod hos UNI-C

27
10. april 2013 kl. 18:17

Jeg har engang haft fat i en udvikler fra skoleintra der hurtigt lavede et opslag i deres database. De sidder med 99.5% af markedet.

Hver skole betaler måske 5000 om året for skoleintra, forældre intra mm[1]. I 2012 er der 2544 grundskoler i danmark [2]. Det vil sige at de har 2531 grundskoler der bruger skoleintra. Så regnestykket ser således ud: 5000kr * 2544 skoler = 12.720.000 kr i indtægter om året. Hvis der ikke er råd til udvikling af systemet, så vil jeg gerne vide hvad der bliver brugt 10 millioner om året på.

[1] http://www.uni-c.dk/It-og-administration/Kommunikation-og-intranet/~/media/UNIC/Filer/Publikationer/Produktark/produktark_skoleintra_priser.ashx[2] http://www.uvm.dk/Service/Statistik/Statistik-om-folkeskolen-og-frie-skoler/Statistik-om-grundskoler/Antal-grundskoler

24
10. april 2013 kl. 15:51

At vi snart kan lukke det mere eller mindre ned og skifte til Google Apps for Education og så kommunikere med forældrene igennem E-mail, som resten af den normale befolkning gør. Forældrene sidder alligevel bare og venter på at modtage en E-mail, som fortæller, at nu er der besked til dem.

19
10. april 2013 kl. 12:13

--- der har brug for et sådant system?

Ellers må vi da kunne 1: spare penge ved at købe et færdigt system 2: lave et ordenligt system der kan eksporteres

Kender ikke Forældre-intra da mine børn er voksne og børnebørn knap er skolemodne :-)

17
10. april 2013 kl. 10:29

Jeg lavede på et tidspunkt et efterhånden halv-stort Python-script der automatisk logger på Forældreintra og sender mig beskeder fra opslagstavlen + meddelelser/"emails" sendt inde i systemet videre til min egen email-adresse.

Det virker faktisk fortrinligt - og gør at vi kun behøver at logge på forældreintra, hvis vi en sjælden gang vil melde os til noget / skrive noget / osv...

Måske skulle man lægge det et passende sted, så andre også kunne få glæde af det... :)

23
10. april 2013 kl. 13:59

+1

er også på og jeg får notificeringer når der er nye beskeder, hans mor gør ikke ...

Så open source python løsningen og lad os lave en overbygning :-)

29
10. april 2013 kl. 20:37

Så er det lagt på github

https://github.com/svalgaard/fskintra

Lad mig gerne vide om det virker for jer eller hvad der ikke virker. Det er kun testet på en skole - men jeg formoder, at det meget ens skolerne imellem.

Evt. direkte via email på mit fornavn @ mit efternavn .net

33
11. april 2013 kl. 08:22

Hej Jens

Jeg kan bekræfte at det virker for mig, så det kommer nok snart i produktion. $ ./fskintra.py Henter liste af børn Vælger [Linus 8.A] Login på skoleintra Behandler forsiden Kategori [Forsidebillede] Sender email Nyt forsidebillede

Jeg måtte dog hardcode SMTP server i semail.py, og røg i min egen greylisting, men ellers ok og mange tak :-)

37
11. april 2013 kl. 13:19

Hej Jens

Når jeg udkommenterer forside parseren fungerer det, vores forside har tilsyneladende et andet format end din.

$ ./fskintra.py Henter liste af børn Vælger [Oliver 3A] Login på skoleintra Behandler beskeder i bakken ind Behandler beskeder i bakken ud

/Thomas

22
10. april 2013 kl. 13:34

God plan. Sig til hvis jeg skal hjælpe

Med at uploade det til bitbucket? Hvis Jens har lavet et python-script, der logger ind på *-intra og trawler indholdet igennem og videresender emails, så er offentliggørelse af koden nok dækket af hans kompetencer.

;o)

15
10. april 2013 kl. 10:06

Så er der vel ikke mange der opfatter google eller facebook, som specielt troværdige når det gælder beskyttelse af personoplysninger.

Problemet med Skoleintra er netop at det indeholder personfølsomme oplysninger, hvorfor vi ville høre et ramaskrig uden sammenligning, hvis vi lige pludselig fik lækket en besked om at lille peter skal holde op med at tage tissemanden frem i timerne.

Men derudover er jeg helt enig i at forældreintra stinker, og ved at det er en af de klart lavthængende frugter, hvis man vil forøge produktiviteten i folkeskolen, at få lavet det l..t om til en bare nogenlunde effektiv collaboration applikation.

12
10. april 2013 kl. 08:58

Det er lavet af en stor dansk IT virksomhed OG det virker (ofte i hvertilfælde). Undtagelsen fra reglen mao. Et helt nyt ville med garanti være 4 år undervejs, overskride budgettet 200% og blive skrotte til sidst. For i Danmark bruger vi den slags offentlige projekter til at holde r.... oven vande på dinosaurer. Igen og igen. Vi kan bare nævne... Nej listen bliver sku bare for lang! Den sjoveste var vel sagssystemet til AF. Baseret på OS/2, 7 år efter at IBM havde droppet det. :-D

16
10. april 2013 kl. 10:14

Derfor synes jeg også, man burde tage sagen i egen hånd, helst uden at spørge om lov.

Udvikling af denne type software i open source kræver nærmest ingen opstartsomkostninger, og der burde være rigeligt med folk at tage af, som er interesserede i ordentlig kommunikation mellem skole og forældre, og det gør ikke noget, at det er på frivillig basis, igen med de driftige forældre, som er interesserede i deres børns velvære.

Behandl det som ethvert anden open source projekt, hvor 2-3 arkitekter udfærdiger systemet og smider det på github, og derefter kan udvides og justeres efter behov. Tillad donationer til udviklerne og den initielle drift. Jeg vil godt tro at mange vil donere til et specifikt projekt end at kaste pengene for vinden med UNI-C.

Edit:

Hov! Jeg kan se at http://www.skole.dk/ eksisterer. Så kan jeg godt holde mund nu. :-)

18
10. april 2013 kl. 11:17

Er helt enig - helt ærligt. Peter Toft - jeg kan stikke dig da jeg er på barn 3 og 4 ;-) og Forældre-Intra leverer varen. If it works - don't fix it. Min største anke var, nå jeg har tvillinger i samme klasse, så kunne jeg ikke se alle brevene på een gang. Der er tydeligvis kommet udviklere til UNI-C, der har mere end et barn (blevet ældre måske?). Nu kan jeg se det hele i en oversigt og slette dubletterne og læse resten. Men OK - jeg kører også somme tider på arbejde i en Ford T så måske jeg ikke sætter barren så højt - bare opgaven løses.

5
9. april 2013 kl. 16:46

Det årlige SkoleIntra Træf blev afholdt 10. - 14. marts 2013 i Kolding. Træffet var en stor succes med over 1000 deltagere fordelt over to forløb

:)

så tager det lang tid

6
9. april 2013 kl. 17:49

Nu har jeg kigget skoleintra.dk igennem for oplysninger om det årlige SkoleIntra-træf, og som jeg ser det, så er de to forløb udelukkende henvendt til lærer, ledelse, administration osv.

Dvs. ingen forældre deltog?!?

For at tale om success, bør man så ikke inddrage den største brugergruppe af ens system?

3
9. april 2013 kl. 15:37

For nu lige at nævne 2 ting, der absolut skal holdes væk fra Skole-/Forældre-intra.

Det største problem jeg ser er at der er så mange ting, der ikke virker som tiltænkt. Feks. beskeder, som først er tilgængelig mange timer efter at de er sendt.

10
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den ons, 04/10/2013 - 06:45

For nu lige at nævne 2 ting, der absolut skal holdes væk fra Skole-/Forældre-intra.

Hvorfor? Der er vel ikke nogen der forventer at G+ eller Facebook skal være det nye intranet, men man kan jo godt anvende det til login, mit gæt er at 90% + af forældrene er på Facebook og er vant til at bruge det til login andre steder, og så længe det kun er et ekstra tilbud, så ser jeg virkelig ikke nogen grund til at man pr. automatik skal fravælge det.

14
10. april 2013 kl. 09:59

Hvorfor?

Fordi såvel Google som Facebook lever af at sælge reklameplads til, og profiler af deres brugere. Det hører ikke hjemme i kommunikationen mellem skolen og forældre/elever.

9
10. april 2013 kl. 00:43

Beskeder er naturligvis tilgængelig i samme sekund der er trykket send. Forveksler du det ikke med at systemet tilbyder at sende en e-mail dagligt (på et af den enkelte skole valgt tidspunkt) med de ændringer der er sket for dine børn, herunder fx at der er sendt en besked til dig i relation til en af disse?

Beskederne kan ses (som alt andet) i det øjeblik de er gemt

2
9. april 2013 kl. 15:22

Jeg synes egentligt, at opgaven er oplagt som et open source system.

Den slags er udviklet hundredvis af gange før, ofte som open source, og det kunne da være ganske sjovt med driftige forældre, der kan få mere indflydelse på deres børns skole på den måde.

Så skal vi heller ikke begrænse os til, hvad nogen siger, der er penge til eller bekymre os om UNI-C's fremtidige performance.

1
Indsendt af David Askirk Fotel (ikke efterprøvet) den tir, 04/09/2013 - 15:10

Er det noget med at der ikke er penge til videreudvikling.

8
10. april 2013 kl. 00:06

Den køber jeg sg* ikke bare... Jeg er på andet barn i folkeskolen. UNI-C har videreudviklet på systemet løbende. De pisker deres egen halvdøde krikke fremfor at sige "det kan gøres bedre" med en ny platform.