Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Fiber

3. februar 2020 kl. 11:2735
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

(Frit efter Elvis Presley)

Tyve år med kobber
Ti år med kabel derpå
I tredive år har jeg ventet
På at fiber blev til at få

De graver fiber, her på vejen,
Fiber hele vejen herhen,
Fiber! Til mit dørtrin,
Fiber hele vejen hjem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle ønsker sig fiber,
Det kan enhver forstå,
Fiber er ikke en ny ting
Det var TDC der sat' det i stå.

De graver fiber, her på vejen,
Fiber hele vejen hertil.
Fiber! Til mit dørtrin,
Fiber hele vejen hjem.

phk

35 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
35
5. februar 2020 kl. 17:10

Jeg er i den fantastiske situration hvor der er gravet fiber i begge ender af den vej jeg bor på, og faktisk også alle nabo vejene, men jeg må slides med et stakkels kobber kabel der kan klare 18/1 på en god dag, og hver gang jeg spørger fiber selvskabet om der er en chance for at de 10 resterende huse også kan få fiber får jeg en eller anden sang om at det er også så besværligt for så skal de til at sætte en boks mere op something something...

I want fiber :(

33
5. februar 2020 kl. 16:09

Jeg var ankermand/tovholder for fiber i vores grundejerforening i Valby i dec 2018, hvor der var bred opbakning til netop Gigabit. Alt kørte på skinner og Gigabit meldte løbende ud vedr projektet, hvor vi blev lovet at den sidste forbindelse skulle være oppe og køre dec 2019.</p>
<p>På en eller anden måde fik TDC færten af vores projekt, det tunge materiel blev rullet ud og der blev trukket fiber på rekordtid - lang tid før Gigabit endsige var begyndt. Så nu er hr og fru Hansen koblet på TDCs dyrere fiberprodukt primært via Yousee og det virker som om Gigabit har lagt vores projekt i graven - eller i hvert fald på is.</p>
<p>Det er i øvrigt ikke første gang af TDC fik nys om Gigabits projekter og slår dem indenom. Hvordan de får nys om det, er mig en gåde.

Jeg startede også et fiber projekt for vores grundejerforening i Brønshøj i København tilbage i starten af 2017. Efter langt slid med at samle underskrifter og stemme dørklokker lykkedes det endelig at få stor nok tilslutning i 2018.

Det tog så DanskNet resten af 2018 og hele 2019 at få det etableret, men lige inden jul lykkedes det os at få fiber... jubiii!

... og igår begyndte TDC så at bygge en container by til deres polske fiber folk der skal begynde i området.

TDC har iøvrigt VOLDSOMT travlt i vores område, de graver bogstaveligt talt dag og nat, og har konstant 20-30 mand i området. Tror de har fornemmet at DanskNet og Gigabit er godt i gang med at tage forretningen fra dem fordi de har sovet i timen ?

32
5. februar 2020 kl. 15:56

Ja, det er dyrt at føre noget frem i tæt bebygget område hvor jorden i forvejen er fyldt med rør/kabler. Se bare på hvad de nye højspændingskabler gennem Storkøbenhavn koster.

Ja hvis der skulle graves. Men mange steder i KBH området har Dong (og tidligere Københavns Energi tilbage i 90'erne!), gravet fiberrør ned samtidig med at de gravede elkabler ned.

Det er disse rør der sidenhen er blevet solgt (nogle mener til spotpris) til TDC, som så bare har ladet stå til lige siden, da de allerede har kobberet.

30
4. februar 2020 kl. 20:52

Først til lykke med at du nu får mulighederne. Det vil være rigtigt spændende at høre om det videre forløb indtil forbindelsen er helt inde og der er forbindelse til dit udstyr. Hvor stor båndbredde regner du med at skulle have? Hvor jeg bor gravede NESA tomrør ned da de lagde lysnettet i jorden. Min nabo, der havde to teenage børn, fik meget hurtigt fiber. Da jeg bor på en koteletgrund tøvede jeg. Det ville, fra skel, koste 500 kr/m at få ført fiberen ind. På et senere tidspunkt kom der så et tilbud om gratis indføring op til 30 m. Så slog jeg til. I øjeblikket er Fibia aktive i området og jagter dem der ikke allerede har fiber.

29
4. februar 2020 kl. 20:39

INDEN at 5G måske løber med det hele

Husk lige to ting. Ved trådløse forbindeser deles man om båndbredden. Hvis man skal op på de høje hastigheder skal man også op de høje sendefrekvenser, 5GHz+. Den slags signaler sendes ikke særligt langt (med mindre man bruger paraboler og den slags ting) og kræver frit syn. Hvis alle skal have 5G med stor båndbredde kommer Danmark til at ligne en fakirseng.

28
4. februar 2020 kl. 20:25

g når der skal graves i brosten/granit,

Ja, det er dyrt at føre noget frem i tæt bebygget område hvor jorden i forvejen er fyldt med rør/kabler. Se bare på hvad de nye højspændingskabler gennem Storkøbenhavn koster.

27
4. februar 2020 kl. 18:21

Selv om Nesa lagde trækrør ned i vejen da de lagde strømforsyningen i jorden, har TDC ikke villet tilbyde fiber - før nu. Så her fra Nytår har jeg også fået fiber. Og jeg er ikke i tviv om at det handler om at få tilstrækkeligt med kunder på den back-bone infrastruktur de har etableret INDEN at 5G måske løber med det hele. Nu tror jeg så ikke at det bliver så fantastisk uanset hvad de lover i skåltalerne, for medmindre der skal graves decidered glasstænger ned til de master :-) er der jo grænser for båndbredden uplink, så når der kommer rigtig mange brugere på masterne er der ikke så meget til hver. Det samme gør sig selvfølgelig også gældende ved fiber, men der har man mere styr på antallet af tilslutninger per switch.

26
4. februar 2020 kl. 17:25

Det er i øvrigt ikke første gang af TDC fik nys om Gigabits projekter og slår dem indenom. Hvordan de får nys om det, er mig en gåde.

Jeg vil gætte på at TDC har en del muldvarpe ansat til at spionere for TDC.

22
4. februar 2020 kl. 11:25

Her i Roskilde satte TDC på sædvanlig vis en stopper for festen ved at tilbyde gratis fibernet sidste forår, da Gigabit ville lægger fiber ned og starte på det i efteråret.
Hvornår så TDC ?

Jeg var ankermand/tovholder for fiber i vores grundejerforening i Valby i dec 2018, hvor der var bred opbakning til netop Gigabit. Alt kørte på skinner og Gigabit meldte løbende ud vedr projektet, hvor vi blev lovet at den sidste forbindelse skulle være oppe og køre dec 2019.

På en eller anden måde fik TDC færten af vores projekt, det tunge materiel blev rullet ud og der blev trukket fiber på rekordtid - lang tid før Gigabit endsige var begyndt. Så nu er hr og fru Hansen koblet på TDCs dyrere fiberprodukt primært via Yousee og det virker som om Gigabit har lagt vores projekt i graven - eller i hvert fald på is.

Det er i øvrigt ikke første gang af TDC fik nys om Gigabits projekter og slår dem indenom. Hvordan de får nys om det, er mig en gåde.

21
4. februar 2020 kl. 10:51

For nogle år siden havde jeg et hus, hvor vi pludselig kunne får fiber fra Giga, samtidig med at vi skulle have ny internetleverandør.

Vi valgte 100/100 for det svarede til det vi ellers skulle betale for 20/2 på ADSL

50 kr mere pr måned (så vidt jeg husker) havde givet os 1G/1G.

Da vi solgte huset skiftede de ny ejere til den højere hastighed.

20
4. februar 2020 kl. 10:09

I vores husstand med to voksne og to små børn har vi VDSL med 100 Mbit/s download (og 20+ Mbit/s upload), hvilket rigeligt dækker vores behov.

Vi kan få fiber med 1 Gbit/s (download) for en merpris på ca. 100 kr. per måned, men da vores behov er rigeligt dækket med VDSL, giver min cost/benefit-analyse det resultat, at cost er lille og benefit er mikroskopisk, så det kan ikke svare sig at skifte til fiber. (Bemærk: Cost/benefit-analysen vedrører vores husstand. Det kan se anderledes ud for husstande med gamere, hvor latency er en vigtig parameter.)

Jeg vil hellere bruge prisforskellen på bedre rødvin. Vi drikker ikke så mange flasker rødvin hver måned, så her gør 100 kroner en stor forskel!

mvh Morten Brørup, CTOSmartShare Systems

19
4. februar 2020 kl. 07:27

Men, havde du ikke lagt trækrør da du byggede hus?

Det sørgelige er at mange trækrør ikke kan benyttes. Det kan være alt fra at rørene er afbrudt fordi entreprenøren glemte at samle dem, til 90 grader knæk som det er umuligt at få noget forbi efterfølgende.

Ofte ender vi med at droppe trækrøret og kun bruge den sidste stump til at komme ind i huset.

17
3. februar 2020 kl. 21:37

Nu har du fiber nok til at holde varmen, du får aldrig fordøjelsesproblemer, og du kan streame sangen live:

Der er fiber i mit tøj Der er fiber i min mad Mit internet er fiber Så nu er jeg rigtig glad

Disclaimer: Jeg er for ung og ikke specielt Elvis-kyndig, så jeg stiller ingen garanti for versefødderne

16
3. februar 2020 kl. 20:24

Enig. Jeg bor på Nørrebro. I fortovet ligger der fiber fra fem forskellige selskaber, men ingen af dem vil sælge til mig[1]: De vil allesammen have, at hele ejendommen slutter sig til samlet.

Klart, man kan ikke bare trække kabler i et hus uden tilladelse fra ejeren, og du ejer næppe hele karreen.

Desuden kan man ikke bare koble sig ind på en fiber fordi den løber lige forbi. Du skal hen til nærmeste brønd, eller have gravet en brønd ned selv.

Når du så har gravet fortovet op, skal du også lige have trukket fiberen op i lejligheden, sikkert 20-30k oven i. Og måske have sat aktivt udstyr op i kælderen. Næppe under 100k ialt.

Jeg ville foreslå at få dine naboer med på ideen.

25
4. februar 2020 kl. 16:24

Hvilke veje er det i Roskilde ?

Det er nordlige Roskilde (Himmelev), i særdeleshed vejene omkring Vestre Kirkevej

14
3. februar 2020 kl. 18:33

Da Henning Dyremose som administrerende direktør i TDC, spillede dum ved at sige at fiberforbindelser ingen fremtid havde ?? Vist nok fordi de mente at de i yderligere flere årtier kunne storsælge gammel kobberforbindelser til danskere.

12
3. februar 2020 kl. 17:51

Ufatteligt at ingen kan se en forretning i en mindre tilslutningsprocent i et betydelig mere tætbefolket område. Det burde ikke være voldsomt svært at konkurrere med det pair-bondede DSL der pt er min bedste mulighed.

Det er der så nogen selskaber der kan, hvis der er interesse for det. Men ofte misforstår folk, hvilken interesse der er/ikke er. Prisen spiller f.eks. en stor faktor om Hr. og Fru Jensen gider at skifte. Hvis der f.eks. er kabel-TV Internet i forvejen, og fiber Internet bliver kr. 50-100,- dyrere pr. måned, så er der >mange< der springer fra.

10
3. februar 2020 kl. 17:47

Ufatteligt at ingen kan se en forretning i en mindre tilslutningsprocent i et betydelig mere tætbefolket område. Det burde ikke være voldsomt svært at konkurrere med det pair-bondede DSL der pt er min bedste mulighed.

Det er der masser der kan, men det er stort set op af bakke at grave mit inde i byen, bare at få tilladelse til det, og samtidigt er det ekstremt dyrt.

Så lysten og viljen er der, men tilladelserne er ofte meget svære og få, og når der skal graves i brosten/granit, så er vi hurtigt over kr. 600,- excl. moms pr. meter. Pludselig hænger det ikke sammen, når der i forvejen er 1 Gbit/s coax net til kr. 249,- og 80% ikke gider betale for fiberen....

9
3. februar 2020 kl. 13:53

For mig var fiber et krav da jeg købte hus i 2013. Huse uden Fiber eller mulighed for at få fiber inden jeg flyttede ind er i min verden sidestillet med huse som ikke kan få leveret vand eller el.... kort sagt ikke værd at købe.

8
3. februar 2020 kl. 13:36

Ufatteligt at ingen kan se en forretning i en mindre tilslutningsprocent i et betydelig mere tætbefolket område

Er det ikke væsentligt dyrere at lægge kablerne ned i bebygget område? Da vi fik fiber herude ved os tog det 3 mand, en minigraver og en lille iveco lasbil en måneds tid at grave 10 -15 km kabler ned. Jeg tvivler på at det kan gøres i samme tempo i en by. Og der er vist også noget med tidshorisoten for investeringen. Hvor de andelsejede energiselskaber kan tillade sig at arbejde med investeringshorisonter på 30-40 år, skal et aktieselskab vel typisk vise en gevinst efter nogle få år`?

7
3. februar 2020 kl. 12:20

Ufatteligt at ingen kan se en forretning i en mindre tilslutningsprocent i et betydelig mere tætbefolket område

Enig. Jeg bor på Nørrebro. I fortovet ligger der fiber fra fem forskellige selskaber, men ingen af dem vil sælge til mig[1]: De vil allesammen have, at hele ejendommen slutter sig til samlet.

Jeg forstår ikke, at det kan være en god forretning at sælge til et rækkehus, men åbenbart ikke til en lejlighed.

[1] TDSee har godt nok tilbudt mig at levere fiber for 10.000 kr/kvartal. Det anser jeg også som, at de ikke vil sælge til mig.

6
3. februar 2020 kl. 12:13

Jeg er heldigvis overhovedet ikke misundelig.

Iøvrigt er det ikke Elvis, der lavede den først. Little Willie John [sic] udgav den fire år før Elvis, Peggy Lee to år før Elvis.

4
3. februar 2020 kl. 12:09

Nu har jeg i løbet af de sidste 10 år boet midt i Odense, midt i København og midt i Svendborg.

Ingen af stederne har der været så meget som snak om muligheden for at nogen gad trække en fiber. Til gengæld kiggede vi en overgang på hus ude på, hvad vi vist roligt uden at fornærme nogen kan kalde, bøhlandet. Og her havde man naturligvis plastret hele landsbyen ind i fiberforbindelser.

Ufatteligt at ingen kan se en forretning i en mindre tilslutningsprocent i et betydelig mere tætbefolket område. Det burde ikke være voldsomt svært at konkurrere med det pair-bondede DSL der pt er min bedste mulighed.

3
3. februar 2020 kl. 12:07

Til lykke med det. Her i Roskilde satte TDC på sædvanlig vis en stopper for festen ved at tilbyde gratis fibernet sidste forår, da Gigabit ville lægger fiber ned og starte på det i efteråret.
Hvornår så TDC ? Tjah, muligvis om et par år var udmeldingen, og stadig ingen planer jf henvendelser til TDC

En lignende taktik anvendtes i 2000, da jeg skulle have ADSL og kunne få det fra en anden udbyder. Så var der ingen linje til rådighed. Den kom pudsigt nok præcist på samme tidspunkt, da TDC tilbød ADSL i Roskilde (uden gravearbejde eller noget som helst).

2
3. februar 2020 kl. 12:03

Både med et meget lyrsik indslag og at du nu får fiber.

Men, havde du ikke lagt trækrør da du byggede hus?

Da jeg fik fiber, for 5 år siden, var der snak om at det kun er en overgang, snart ville der komme lynhurtigt mobil-dækning som vil gøre fibernettet overflødigt.

TDC (eller hvad de nu kalder sig) har nu meldt ud at inden året er omme så er 5G nettet i gang.

1
3. februar 2020 kl. 11:57

+10 herfra