Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

16 kommentarer.  Hop til debatten
Blogindlæg1. februar 2010 kl. 11:02
errorÆldre end 30 dage

Som dedikeret social media tilhænger/evangelist blev jeg noget overrasket, da jeg for anden gang inden for kort tid hørte nogen sige, at Facebook var blevet kedelig. Det MÅTTE jeg bare grave i, for at forstå deres oplevelse ? og set med deres briller måtte jeg give dem ret.

Facebook skyllede ind over Danmark for ca. tre-fire år siden, hvor handlingerne de efterfølgende år typisk var 'opret profil' og 'find venner'. Mange fortalte, at de fandt venner fra folkeskolen, gamle arbejdskolleger og lignende, og at det var fedt og fængende.

Opfattelsen er nu, at langt de fleste handlinger er enten 'opdater din status', 'kommenter status' eller ' joined the group '. Alle tre handlinger har karakter af at afspejle private eller personlige oplevelser eller holdninger.

Tendensen er altså, at brugerne skifter fra at bygge relationer til at bekræfte relationer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er samtidigt en segmentering og fraskilning i gang, og man kommer hurtigt til at kende den aktive del af brugerne bedre og bedre. Måske er det dét, der opfattes som kedeligt, for der derfor ikke sker så meget nyt' Man kender jo sine venner og deres holdninger'

Hvad så med min virksomheds web 2.0 strategi?!

Tendensen beskrevet ovenfor skal man ikke være bange for, tværtimod skal man udnytte det positivt i virksomhederne: At der bygges og dernæst bekræftes relationer. Der vil succesfuldt opstå nye enklaver, og ukendte grupper med delt passion og interesse vil komme til overfladen.

For at undgå at det bliver 'kedeligt' (og dermed en fejlagtig implementering), bør virksomhederne blive ved med at støtte op om de sociale medier. Støtten kan komme på flere måder: Giv brugerne det medie, de ønsker, og gør det let for dem. Integrer de sociale medier i Outlook. Brug medierne aktivt til at drøfte holdninger og tiltag. Udnævn ambassadører, der holder grupperne i gang. Og sørg for, at topledelsen viser deres støtte til det!

Og nu må en antropolog gerne kaste teoretisk lys på mine tanker ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d6422f04.gif" alt=")

16 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
1. februar 2010 kl. 11:44

For mig at se har Facebook ikke noget med virksomheder at gøre. Jeg vil ikke blande mine arbejdsrelationer ind i mit privatliv, og et firma som DONG eller Fona har ikke brug for at vide hvem mine venner er, uanset hvor hippe og web2.0-agtige de gerne vil være. Jeg vil ikke være venner med dem i min fritid.

Det reducerer Facebook til fritid og fornøjelse, og ærlig talt, jeg har lige så lidt brug for at promovere mig over for 3-400 mennesker, som for for at vide, at min fætter sidder og keder sig på Danshøj Station eller har fået 1500 point i vampyr-spillet, eller at min klassekammerat, som jeg ikke har set i 15 år, har fået killinger. Og nej, hvor er de nuttede. Se billederne...

3
1. februar 2010 kl. 12:20

Er det i virkeligheden ikke bare et spørgsmål om, hvad der er nyttigt og skaber værdig, og hvad der blot har "nyhedens interesse".

Facebook havde, og har stadig i visse kredse, nyhedsinteresse, især blandt de som føler for at kommunikere (grænsende til udstille!) hvad-som-helst, hvor-som-helst, og ikke mindst når-som-helst. Nogen egentlig værdi skaber Facebook vil kun for de færreste. Fokus (Facebook) er at skabe relation mellem mennesker, men interessant nok viser Facebook sit virkelige potentiale når fokus netop ikke er enkeltindivider, men der i mod "sager" (f.eks. Hopenhagen ell. lign.). De som har alderen til det vil huske termer som "nyhedsgrupper".

Måske bør det netop være denne lærdom, der bør huskes og inkluderes når virksomheder udvikler og implementerer en såkaldte web 2.0 strategi. Og helt ærligt kommer det vel næppe som den helt store interesse; At de fleste af os, for de fleste af os, lever et temmelig ordinært og uinteressant liv. Min Facebookforside er således blot en akkumulation af flere livs kedelighed. Lejlighedsvis forsøges desperate forsøg på at udstille denne kedelighed. Ofte med succes. Det er den rene ynk! Og det skaber ingen værdi overhovedet.

Måtte dette blot stå klart for flere - specielt på Facebook.

Jeg ved jeg kommer til at fremstå som kedelig (men Erik, jeg håber du tilgiver mig :) ), men med udsagn som: "Brug medierne aktivt til at drøfte holdninger og tiltag. Udnævn ambassadører, der holder grupperne i gang. Og sørg for, at topledelsen viser deres støtte til det!", står det mig ikke klart om ønsket med brugen af digitale medier skal erstatte menneskekontakt. Eller være et supplement. I fald det første melder jeg helt og aldeles fra. I fald det sidste spørger jeg blot ind til værdien. Sjældent er det mere værdifuldt at samle virksomhedens skarpeste hjerner to timer i et isoleret møderum. Skal den slags erstattes? Fang venligst min pointe: Hvilken VÆRDI har alle disse nye ting for virksomheden og for individet? Det skal besvares kritisk.

Ps. Jeg er iøvrigt selv stor tilhænger at brugen af digitale medier. Med alt med omtanke!

Med venlig hilsen Michael

2
1. februar 2010 kl. 12:13

Der er noget typisk dansk i at lægge begrænsningerne ind fra starten af og komme med undskyldning om at det ikke kan bruges til noget. Jeg mener at alle de sociale medier (twitter, facebook, osv) giver en unik mulighed for at kunne kommunikere mere umiddelbart med ens "venner". Et af problemerne er at man betragter det som et privat netværk - og dem skal man ikke handle med. Hvis vi kigger længere end vores umiddelbare mavesure jantelovs ego tillader er det en perfekt platform for små og mellemstore virksomheder at få gratis reklame og omtale.

Thomas Rosenstand har lavet en podcast om hans oplevelser med det, først i Danmark óg nu i USA: http://www.thomas-rosenstand.dk/sociale-medier-danmark

11
1. februar 2010 kl. 14:37

Et af problemerne er at man betragter det som et privat netværk - og dem skal man ikke handle med.

Ok, så du mener, det er snæversynet at skærme sin privatsfære?

Jeg har det lige omvendt: styrken ved socoale netværk er netop, at det er private netværk, hvor man selv bestemmer, hvem der skal kigge med. Nu ved jeg ikke, om du normalt færdes i reklamebranchen, i så fald kan jeg da til en vis grad godt sætte mig ind i det frustrerende i, at man har over en million danskere, man ikke kan nå. Personligt finder jeg det befriende ... :-)