For en gangs skyld er analysebureauerne enige: markedet for eReaders vokser helt vildt. Så, den er ikke nem at lægge i graven ? den råber, skriger og stritter imod med arme og ben!
Data fra IDC viser, at eReader markedet globalt voksede mere end 300% sidste år ? og antal solgte enheder nåede op på 13 mio. Alene i sidste kvartal, hvor folk gik juleamok og udskiftede den kedelige bog-julegave med en mere hype Kindle, blev der solgt 6 mio. eReaders. Det er mere end dobbelt så mange som i kvartalet før.
Men er vækst nok? Nej! 2010 betød starten på en ny æra inden for teknologi: tablets (eller medie tablets) så dagens lys. Og selv om de kom fra ingenting, blev der alene i 4. kvartal solgt mere end 10 mio. tablets worldwide. Så alene i 4. kvartal blev der solgt næsten lige så mange tablets som der blev solgt eReaders i hele 2010.
I det hele taget er 13 mio. eReaders peanuts i forhold til, hvad der bliver solgt af enheder. Fx mere end 350 mio. PCere eller mere end 300 mio. smartphones.
Så eReaderens position i markedet er klar: Det er og bliver en niche-device for mennesker, der ønsker den optimale læseoplevelse på en elektronisk dims. For faktisk er den eneste differentiator for eReaderen det elektroniske papir, der ' stadig! ' slår læsbarheden på andre skærme.
Hvem er denne niche' Jo, det er mennesker med et specielt stort behov for at læse meget og være mobile ' studerende for eksempel. Eller bibliofile, der er træt af deres 50 hyldemeter af bøger eller er bange for, at gulvet bare ikke holder til, at samlingen udvides med flere kg. Men de må heller ikke være for meget bibliofil, for følelsen af papir og synet at en smuk indbundet bog gør dem skeptiske over for en elektronisk dims.
For resten af os ' og vi er som de fleste ' vil en tablet med eReader software være fuld tilstrækkelig. Foruden alt det andet kan vi så også læse bøger på vores tablet ? og lur mig om ikke skærm-kvaliteten på tablet når nye højder over de næste par år. Det vil marginalisere eReaderen endnu mere.
Godt nok hævder nogen, at eReaderen vil blive ved med at være attraktivt på grund af prisen, der hele tiden kan holdes under prisen for tablets. Men her må en garvet analytiker (mig altså, hvis nogen skulle være i tvivl) række hånden op og sige, at så glemmer man to afgørende ting:
For det første vil denne forskel i pris blive vanskelig at opretholde, når tablets om føje tid vil sælge 10x eller mere i forhold til eReaderen. Og endnu mere afgørende: Folk køber ikke noget på grund af prisen alene ? de skal have et specifikt læsebehov for i det hele taget at være interesseret i en eReader, selv om de så bliver smidt i nakken af folk.
Så på trods af en astronomisk vækst er eReaderen død ? i hvert fald i sin nuværende form.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.