Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Drop nu den Corona-app – den vil ikke blive brugt alligevel

10. juni 2020 kl. 14:1511
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Igen har vi set en kritisk artikel om den kommende Corona-app. Hvis det ikke er teknologien, som bliver harceleret over, så er det prisen. Senest i en artikel her på Version2.

Vi har helt sikkert brug for noget til at styre, hvordan vi kan inddæmme Corona, så resten af befolkningen kan leve et liv, få sig et liv og få hjulene til at snurre igen. I takt med at Danmark og den øvrige verden åbner op igen, er det som om, at de allerfleste glemmer, at covid-19-virusen stadig er iblandt os. Lige nu tyder det meget på, at det bliver svært at finde de få rester af Covid-19-smittede. Befolkning opfører sig som om den ikke er der. Og de tilfælde, som nævnes i pressen, er der langt mellem. Det bliver nærmest set som ”Breaking News”. Er den der, eller er den der ikke?

Om en app gør en forskel? Jeg er på ingen måder overbevist. Business casen holder simpelthen ikke.

Inspiration fra ”Nødradio”

Den gode Kjærulf, tidligere radiovært på ”Aflyttet” på Radio 24syv, har skabt i et af hans skabe en ganske udmærket podcastserie ”Nødradio”. I dette podcast har emnet flere gange været brugen af en corona-app, hvor der har været talt om erfaringer fra andre lande som Australien eller England.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er svært at blive overbevist, om teknologien virker i de tilfælde. Antallet af downloads giver ikke et retvisende billede, så smittesporing via denne app kan ikke stå alene. Information fra appen skal kombineres med anden information for at kunne bruges. Skal en sådan app virke, er en af de vigtigste forudsætninger et meget højt antal brugere. Det syntes ikke muligt.

Dertil kommer spørgsmålet om brug af persondata, hvilket Anders Kjærulf også nævner. Dvs. erfaringerne fra andre lande er noget brogede og tegner et billede af, at det ikke kommer til at virke.

Anders’ podcasts er meget lytteværdigt. Og Anders mangler en sponsor, så ….

Det kan sammenlignes med bilforsikringer understøttet af telematik

Jeg er sikker på, denne app vil ikke få luft under vingerne. Jeg ved hvor meget røg jeg fik for at rose ANPG. Jeg har forstået budskabet. Folk vil ikke overvåges.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Helt den samme sammenligning kan nok drages til den manglende succes hos skadesforsikringsselskaberne – brug af telematik. De har i mange år haft muligheden for at kunne tilbyde f.eks. bilforsikring, hvor præmien var sat efter, hvordan brugeren kørte bilen. Kørte man vildt, så blev præmien højre … Kørte man pænt, så blev præmien tilsvarende lavere.

Har vi haft lyst til at få den app (eller dimmer i bilen), som kunne sladre om ens gøren og laden?

HELL NO! Er mit postulat! Vi skal have lov til at give den gas på motorvejen uden at blive straffet for det. Vi har jo også en dimmer i bilen, som advarer imod fartkontrol. Sådan er vi danskere. Vi vil have lov til at gøre, som det passer os.

At alle nye biler er født med den feature, glemmer vi lidt. Der er den historie om en Tesla-ejer, som ringer ind til Teslas kundeservice og brokker sig over, at hans Tesla ikke kan køre de kilometer på en opladning, som han ellers var lovet. Svaret fra kundeservice var blot: ”Den kan din kone godt”. De har fuldt ud tjek på deres kunder og deres køremønstre.

Men forsikringen bliver fortsat sat ud fra et godt gammelt princip. Jo længere du har kørt skadefri … jo bedre præmietrin. Det virker – og det forsætter med at virke.

Men vi er total overvåget alligevel …

Vi glemmer lidt, at vi allerede er overvåget. Vi ved, at Facebook, Google, Apple og et par stykker til, som vi ikke kender tilved alt om os. Det ved vi. GDPR har ikke fået has på dem selv om det var tankenjf. en af mine tidligere blogs.

Hvad betyder en app fra eller til?

Jeg havde en god snak med Anders Kjærulff – og han er god at høre på generelt.

Der er mange udfordringer. Og vi har været inden på det tidligere:
* En af dem er forudsætning om, at alle skal have den. Men hvad med dem, som ikke har en telefon. Eller hvor telefonen er af en dato, som ikke er eller kan opdateres med den nyeste OS?
* Den anden forudsætning om, at vi skal være villige til at overlade vores privatliv til det offentlige.

Hvis de forudsætninger ikke er til stede, vil en corona-app være falsk tryghed. Og hvis vi havde det, så ville den demonstration med 15.000 mennesker blive et stort bippen, fra mobiltelefonerne, så man ikke kunne høre budskabet.

Uanset om vi havde den app eller ej, kan vi mennesker godt tænke selv. Har vi været med i en sådan demonstration, så kan vi nok godt regne ud, at det kan blive et epic center. Så må man naturligvis tage ”staffen” med 14 dage i skyggen (eller karantæne … næsten det samme).

Dvs. vi får det samme resultat uanset, om vi har en app eller ej. Så kan vi spare de 20 mio. kr., som nok alligevel ender med 3-6 gange så meget. Det er er vi skal huske at tænke på alternativerne. Hvad kunne vi ellers få for de mange millioner? Specielt da den potentielle levetid for denne app er vurderet til 6 mdr. (med mindre 2. bølge kunne komme som eksemplet var under den spanske syge, men her er dit gæt lige så godt som mit).

I England gennemfører man analog smitteopsporing. Er man blevet syg, så bliver man interviewet. Dem man har været i kontakt med, ryger i skyggen (karantæne). Der er i England ansat 18.000 mand til det arbejde. I Danmark ville det svare til ca. 1.800, som skulle bruges til manuel spritte opsporing. Måske endda mindre. Det indgår faktisk i den nye strategi, som just har været en DR-artikel om tidligere i dag.

Dem der får noget ud af denne app - 3. partsudviklere. De får en fest med alt det data, som ligger på telefonen. Det etiske del og den kommercielle effekt virker dog begrænset.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
16. juni 2020 kl. 10:46

Ja. Måske er det Google og Apple vi venter på?

Det forlyder fra BBC, at SAP og Deutsche Telekom, der udvikler den tyske sporingsapp, venter på, at Google og Apple frigiver den API, de i fællesskab har udviklet. Det sker ifølge det britiske medie på torsdag.

^^ Jf. linket til artiklen om den tyske app.

10
11. juni 2020 kl. 11:26

Ja, det er godt, at Version2 afdækker sagen. Den seneste udvikling, med de 20 millioner kroner for ”gratis-appen” fik mig op i det røde felt.https://www.version2.dk/artikel/gratis-corona-app-kommer-at-koste-20-millioner-kroner-aar-her-udgifterne-1090749

Jeg synes denne sag er rådden. Hvilket man diskret har prøvet at udtrykke, ved tidligere lejligheder, på en pæn måde, men ærligt talt.

Læg dertil politikeres og offentligt ansatte beslutningstageres forhold til penge, økonomisk sans, du ved. Bevares, 20.000.000 kroner er ikke meget i nationalbudgettet. Men proportionalt set er det måske lige i overkanten for en sådan app.

Der i øvrigt er en ”engangs-app”, som kun skal bruges 1/2 års tid (for den slags kræver, som bekendt, et udbud, som ikke har været gennemført her), hvilket allerede indikerer, at omkostningerne kommer til at vokse yderligere.

20.000.000, 2.000.000, 200.000, 200 kroner – det er alt sammen lidt det samme. Det kommer ligesom ud på et, i administrationen af offentlige midler.

Hvad kan man fx. få for 11,5 millioner kroner i dag? For denne sum kan man flytte et lille springvand 50 meter.

Ja, du læste rigtigt. Man kan rykke Dragespringvandet fra periferien og ind på midten af Rådhuspladsen i København. Dertil monteres en gammel kumme, kaldet ”spytbakken”, og vupti, så har du landets pryd! Danmarks ansigt udadtil mod verden.

08.10.19: https://politiken.dk/ibyen/art7430121/Historisk-springvand-f%C3%A5r-ny-placering-p%C3%A5-R%C3%A5dhuspladsenhttps://www.tv2lorry.dk/kobenhavn/springvand-flyttes-fa-meter-pris-115-millioner-kroner

(Engang i 2022. Til den tid har det været 6 år undervejs). Det er da et fund for de penge!

... Lanceringen af corona-appen, ”medio juni”, er i så fald på mandag, 4 dage, just saying.

9
11. juni 2020 kl. 09:43

Advarsel: Gammel sur mand råber ad skyer!

Det kan sammenlignes med succesen med/adoptionen af Nem-ID skyldes bl.a. at det offentlige og bankerne satte det som krav.

"Succes"? Så taler vi vist om den beordrede succes. "Jeg skal bruge to frivillige ... dig og dig!"

Men, som de vistnok siger i den mere planøkonomiske del af verden, der hvor samfund trumfer individer, og hvor kreativitet og virkelyst er ugleset og hvor komformitet er en dyd:

"If at first you don't succeed ... eliminate all alternatives, and make it mandatory!"

Men ja, hvis man selv må bestemme hvor målstregen er, og hvem som er med i opløbet, så er det vel muligt for alle at blive en success.

...og det var der andre som allerede dengang, hvor det hele var helt nyt, og appen var "gratis", forudså ville komme på tale. Profestisk? Eller bare kynisk?

Og i modsætning til mange andre lande bruger Danmark tests af kontakter til at "frikende" dem. Hvis du er negativ efter 4 dage er du fri. Og du kan få en test gratis når du vil.

...og vil så for evigt rode rundt i databaser og biobanker. Det er "gratis" på samme måde som Google og Facebook: du er ikke kunden, du er produktet. Er forskningen til for borgernes skyld, eller er borgerne til for forskningens skyld?

Såkaldte evidensbaserede beslutninger virker mere og mere til, at man først tager beslutningen, og derefter finder nogen, som kan levere den nødvendige evidens. Der er en god (personlig) businesscase for skræddersyede business-cases, hvis man ikke er plaget af for megen misforstået professionalisme og samvittighed.

7
11. juni 2020 kl. 07:07

Hvis man skal tro den udmelding fra Blair ... se https://twitter.com/kjaerulv/status/1270813139718766593?s=20 ... så kommer vi til at se et europæiske initiativ eller måske internationalt initiativ.

Den app kommer til at blive brugt, hvis det bliver kombinereret med at være pas (eller andre ting).

Det kan sammenlignes med succesen med/adoptionen af Nem-ID skyldes bl.a. at det offentlige og bankerne satte det som krav.

Det understreger bare behovet for at tænke i hvordan adoptionen af en app skal være. Hvis det skal være en app eller andet. Det er ikke bare nok at have en dimmer. Den dimmer skal også bruges.

6
10. juni 2020 kl. 20:06

Nej der er ikke noget krav.</p>
<p>Nej men ak og ve, hvis du på grund af manglede respekt for dine medmenesker kommer til at smidte andre.</p>
<p>Hvordan tror du, at du bliver modtaget ved familje festen, hvis tante fie er død på, grund af min manglende omtanke på andre mennesker.</p>
<p>Eller se på Roskilde gyminasie.

Enig. Den dansk model baserer sig på at man opførerer sig ansvarligt. Det var mest for at give kontrasten til andre lande.

Når folk faktisk er konstateret smittede tror jeg at langt de fleste opfører sig ansvarligt. Derimod tror jeg at det er de færreste der har været på ferie i Sverige der tog i 14 dages isolation da de kommer hjem. Trods den klare opfordring.

Hvordan folk vil reagere på alarmerne fra den ny app kommer nok an på hvor mange klart falsk positive den giver. Ret mange historier om folk der var hjemme hele dagen og stadig fik en alarm kan nok hurtigt få folk til at ignorere dem. På den anden side kan det måske få en del til at tænke sig om inden de besøger bedstemor på plejehjemmet.

PS. Og ja, man kan tvinges i karantæne, også i Danmark.

3
10. juni 2020 kl. 18:35

Jeg tvivler også på at den kommer til at gøre en meget stor forskel. Men: "En af dem er forudsætning om, at alle skal have den. Men hvad med dem, som ikke har en telefon. Eller hvor telefonen er af en dato, som ikke er eller kan opdateres med den nyeste OS?"

Nu er det jo netop ikke en forudsætning at alle skal bruge den. Selv en reduktion af R på 0.1 eller 0.2 vil gøre en stor forskel i det lange løb.

Formålet er jo heller ikke at finde alle kontakter. Kun dem man ikke selv kan identificere. Og mon ikke det er tilfældet at de folk der har flest kontakter med tilfældige mennesker også er mere tilbøjelige til at have nye og opdaterede smartphones?

Angående 14 dage i skyggen så er der jo ikke noget lovkrav om at man skal i karantæne hvis man får en advarsel på telefonen. Faktisk ikke engang hvis man tester positiv. Og i modsætning til mange andre lande bruger Danmark tests af kontakter til at "frikende" dem. Hvis du er negativ efter 4 dage er du fri. Og du kan få en test gratis når du vil. Sådan er det ikke i for eksempel Tyskland. Der ryger nære kontakter ubetinget i 14 dages karantæne overvåget af myndighederne. Eneste undtagelse er folk som tidligere har været positive.

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Smitteopsporing/COVID-19-Smitteopsporing-af-naere-kontakter.ashxhttps://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Kontaktperson/Management.html

2
10. juni 2020 kl. 15:35

Vi har ikke brug for lovgivning der er direkte strider imod

Tak for de pæne ord om "tommelfinger op".

Jeg er enig, at vi ikke har brug for lovgivning. Den som allerede er lavet er for vidtrækkende og noget som skal rulles tilbage ASAP.

Men vi har brug for andre løsninger. Måske en notesblok, hvor vi skriver ned hvem vi har været sammen med. Eller andre - og helt sikkert bedre - løsninger.

1
10. juni 2020 kl. 15:00

Kunne jeg give thumbs up til artiklen ville den være der ?

Yderligere kommentar til

Vi har helt sikkert brug for noget til at styre, hvordan vi kan inddæmme Corona, så resten af befolkningen kan leve et liv, få sig et liv og få hjulene til at snurre igen.

Vi har ikke brug for lovgivning der er direkte strider imod

§ 79. Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede. Offentlige forsamlinger har politiet ret til at overvære. Forsamlinger under åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred.

Sygdom har ikke noget med offentlige fred at gøre. Sygdom kan føre til brud på offentlige fred, men er der noget der ikke kan det? Hvornår er vi i Danmark begyndt at dømme folk og forsamlinger som til fare for den offentlige fred før en handling har ført til ufred?

Kunne min tidligere kollega (mange år siden) bare have bedt befolkning om at blive hjemme, men uden at vedtage en grundlovsstidig lov om det?