Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Digital Post, hvad nu?

22 kommentarer.  Hop til debatten
Blogindlæg15. august 2014 kl. 13:53
errorÆldre end 30 dage

Jeg har længe luret på hvad jeg gør når det offentlige den 1. november gennemtvinger brugen af Digital Post. At skulle læse henvendelser fra det offentlige på et websted der ikke passer ind i min normale rutine er efter min mening uhensigtsmæssigt. Det er især taget i betragtning af hvor lidt post jeg, som vellønnet og barnløs mand i tredvierne, modtager fra det offentlige. Men det er måske en løsning jeg kan leve med, derimod har jeg store problemer med at skulle anvende den nuværende NemID-konstruktion til andet end min primære bank.

I løbet af dagen har jeg diskuteret med Digitaliseringsstyrelsen på twitter, uden jeg dog er blevet mødt med nogen form for fortsåelse.

Hvad min næste træk er ved jeg ikke rigtigt endnu.

22 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
23
8. november 2014 kl. 17:42

Det er ihvertfald lykkedes Ole Tange at få en fritagelse, da han juridisk ikke kan godtage NemID - og da NemID er en forudsætning for Digital Post fik han fritagelsen. Det skete i praksis ved at feltet "praktisk" blev streget ud på fritagelsesformularen og der blev skrevet juridisk istedet - så var den ged barberet.

Tippet er hermed givet videre...

18
18. august 2014 kl. 11:32

Jeg mener ikke at man har hjelmel i lovgivningen til at kræve at man skal have NemId.

Der er tale om at man med NemId afgiver et ubegrænset og uspecifikt fuldmagt til DanId om at DanID må indgå aftale om at bekræfte ens identitet overfor hvem som måtte betale DanId for det.

Det er et ganske vidtgående fuldmagt, der ligger klart uden for det behov som det offentlige har for sikker identifikation.

Når man samtidig tager at man som borger pålægges at indgå en selvstændig aftale med DanId om NemId, hvorved at man påtager sig et udvidet ansvar for login løsningen, frem for hvis det offentlige lavet et login, der alene var begrænset til det offentlige. Det betyder at man stilles ringer juridsk når det offentlige kræver at man skal benytte NemId.

Der er således tale om at kravet om at skulle anskaffe sig NemId ikke er proportional med det behov som det offentlige har.

Hvis man kigger i lovbemærkningerne til lov om obligatorisk selvbetjening fremgår det da også at man ikke kan kræve at borgeren har NemId, men alene kan anmode borgeren om at anskaffe sig det.

17
18. august 2014 kl. 08:50

Hele modellen med tvang, i stedet for at man byggede et system op der var attraktivt, er meget beskæmmende, og er opskriften på en social katastrofe:

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Oestjylland/2014/08/18/064237.htm

Hvor mange ældre, eller generelt udsatte borgere i dette land risikerer at blive på det nærmeste umyndiggjort.

Det er ikke et såkaldt rets- og velfærdssamfund værdigt.

15
17. august 2014 kl. 10:54

Forvent ikke at slippe for den digitale umyndiggørelse ved at skrive klagebreve, sende ansøgninger om fritagelse eller andre artige procedure overholdende tiltag.

Forstå dog at alle jeres klager bliver sagsbehandlet af det samme system der har indført tvangsdigitaliseringen. Det er ikke der I kan forvente at hente hjælp og støtte.

Det der skal til er at rejse en folkelig protestbevægelse.

Oplys befolkningen, undervis, informer, skriv bøger, hold foredrag, giv forelæsninger i foreninger og på læreanstalter.

Tvangsdigitaliseringen er blevet indført ved at misbruge statsmagtens magtapperat.

Tvangsdigitaliseringen kan fjernes igen ved at gå den politiske vej. Det er alene et spørgsmål om tilpas mange stemmer bag et ønske om at få annuleret tvangsdigitaliseringen.

Men det kræver en solid opbakning i form af arbejdsindsats fra de mange IT folk der har forudsætningerne til at forstå tvangsdigitaliseringen og dens konsekvesner

7
16. august 2014 kl. 07:58

Har en Gemalto K30 USB-kortlæser(kaldet "NemID på hardware"), og oprettede mig med offentligt certifikat. Så skulle man jo forvente at det offentlige kunne sende direkte til mig. Men... -når man så går ind på https://service.nemid.nu/dk-da/support/soeg_certifikat/ for at hente mit certifikat(jbj@jobaja.dk), så får man en "der er sket en fejl" meddelelse. Det har stået på i 8 måneder nu -har været i kontakt med Digitaliseringsstyrelsen -uden at fejlen er blevet rettet. Er der andre, som oplever det samme?

8
16. august 2014 kl. 08:16

Er der andre, som oplever det samme?

Du burde jo skrive til Lars Frelle Petersen og spørge. Han lader til ikke at kunne forstå at efterspørgslen på den er lille - så hans må jo virke.

Du kan samtidig bede om at få bekræftet at man med anskaffelse af sådan en ikke samtidig har en anden "almindelig" nøgle liggende hos Nets.

Og så kan du jo også spørge efter de officielle retningslinier sådan nogle leverandører af nøgle-tokens skal opfylde for at kunne bruges med NemID. Man forventer vel at enhver producent af sådan nogle krypto-tokens kan deltage i den her infrastruktur, så tillidsmodellen ikke beror på et monopol?

13
16. august 2014 kl. 19:05

Du kan samtidig bede om at få bekræftet at man med anskaffelse af sådan en ikke samtidig har en anden "almindelig" nøgle liggende hos Nets.

Det gør der for selvom du har NemID på hardware så er de jo nødt til at have et alm PAP-ID til dig da NemID på hardware jo ikke virker i din netbank.

Mit gæt er at selv os, som ALDRIG har aktiveret, hverken vores alm NemID eller vores OCES- NemID, alligevel ligger i databasen, så når/hvis Nets nogensinde bliver hacked så ryger vi også med i møllen.

14
16. august 2014 kl. 21:20

Det gør der for selvom du har NemID på hardware så er de jo nødt til at have et alm PAP-ID til dig da NemID på hardware jo ikke virker i din netbank.</p>
<p>Mit gæt er at selv os, som ALDRIG har aktiveret, hverken vores alm NemID eller vores OCES- NemID, alligevel ligger i databasen, så når/hvis Nets nogensinde bliver hacked så ryger vi også med i møllen.

Dejlig generel FUD. Anyway, hvis du startede med papir-udgaven med OCES og så overgik til nemid på hardware, så ligger et velfungerende OCES certifikatet stadig centralt. Hvis du vil fjerne det, så ring til supporten som invaliderer det. Du kan efterfølgende forsøge at logge ind på borger.dk eller lignende og du vil få afvide, at dit centrale certifikat er ugyldigt.

@Johnny, har du prøvet at følge processen for udstede nyt certifikat?

16
17. august 2014 kl. 22:14

Du kan efterfølgende forsøge at logge ind på borger.dk eller lignende og du vil få afvide, at dit centrale certifikat er ugyldigt.

Det er så en lodret løgn (eller uvidenhed?) - jeg har personligt svaret NEJ til OCES på mit NemID til banken.. og da jeg endelig måtte få NemID med OCES (ikke længere kunne bruge digital signatur), så fik jeg det på hardware.

Jeg testede så lige for en god ordensskyld, hvad der ville ske - hvis jeg forsøgte at bruge mit NemID med kodekort fra banken, til en vilkårlig offentlig service.

1-2-3 vupti - den skrev bare "udsteder digital signatur" (eller noget i den dur) og loggede mig helt fint ind.

Så meget for NemID og privat nøgle på hardware kun - og så meget for et aktivt fravalg.

12
16. august 2014 kl. 09:59

Prøvede lige at slå op på Digitaliseringsstyrelsens CVR nummer 34051178... For det første udløb deres eget certifikat, digst@digst.dk, i februar. Af de certifikater, som stadig er gyldige, giver halvdelen "der er sket en fejl" meddelelsen når man trykker "Hent certifikat".

20
28. august 2014 kl. 08:32

Opdatering fra Nets:

Fejlen vil blive løst i koden, ved næstkommende release.
Indtil da, kan certifikatet fremsøges og hentes på vores tilsvarende tjeneste, til NemID medarbejdersignatur på denne side: <a href="https://www.medarbejdersignatur.dk/produkter/nemid_medarbejdersignatur/…;
Vi har lagt en besked på <a href="http://www.nemid.nu">www.nemid.nu</a&gt; om at ovenstående side kan benyttes hvis man oplever en problemer med at hente et certifikat...

Spurgte ind til tidshorisonten, og fik at vide "formegentlig i November".

22
8. november 2014 kl. 10:01

Så fik jeg en melding fra Nets om at den over 1 år gamle fejl med at det ikke kunne lade sig gøre at hente mailcertifikater nu er blevet løst.

6
15. august 2014 kl. 19:25

Som en kommentar til det offentliges muligheder for at ændre i allerede afsendt og læst post, kunne jeg godt lide at vide hvad EMRK siger om retssager/afgørelser baseret på juridiske dokumenter der kan ændres (af den ene part).

K

5
15. august 2014 kl. 19:22

Min erfaring med det offentlige, gør at jeg forventer en evt. ansøgning om fritagelse vil blive besvaret så sent med et afslag, at man sidder i saksen.

K

4
15. august 2014 kl. 15:58

Kan du ikke bare søge om fritagelse fra Digital Post? Digitaliseringsstyrelsen regner med at op mod en million danskere får fritagelse. Vi har mere om det på http://wiki.klid.dk/index.php/Tvangsdigitalisering

Edit: Nå, kan se at Chrisitan Nobel har skrevet cirka det samme, det havde jeg ikke opdaget, før jeg skrev det.

3
15. august 2014 kl. 15:17

Når det offentlige ikke selv kan tage udgangspunkt i deres rolle, så må man selv gøre det - nemlig at det offentlige er til for borgerne, ikke omvendt!

Når man så som dig stort set intet behov har for at bruge det offentlige, men det offentlige så sandelig gerne vil have fingrene ned i din tegnebog, så må det da være rimeligt at de få skrivelser der kommer til dig ikke skal være forbundet med besvær.

Og ligegyldig hvordan man vender og drejer den, så vil sporadisk brug af det offentliges NSA kontrollerede Facebook lignende webmailer være langt mere besværligt (for borgeren, som jo er yder, ikke nyder!) end at åbne det brev der dumper ned i brevkassen.

Altså, fritagelse - og det er helt legitimt at lyve i følge Danmarks farligste mand, Lars Frelle Petersen.

2
15. august 2014 kl. 15:16

Jeg har stadig min ansøgning til at ligge og dens motivation og berettigelse ligger faktisk i jeg har praktiske vanskeligheder ved at skaffe den offentlige digitale signatur.

Forklaring på dette ligge så I at jeg ikke kan acceptere salgs og leveringsbetingelserne omkring NemID's OCES2 certifikat og derfor fravælger denne del til det er mig teknisk muligt selv at producere og varetage min private nøgle til certificatet.

Ikke fordi jeg er interesseret i at bruge løsningen, men da den ikke findes, er certificatet ikke noget jeg på nogen måde vil stå inde for eller har tillid til.

Netbank er jeg fløjtende ligeglad med eftersom det ikke giver angang til noget som jeg ikke mener de allerede har adgang til.

1
15. august 2014 kl. 14:25

Jeg har inversteret i en usb-ting, så jeg kan have have min nøgle liggende selv - har dog ikke fået den sat op endnu.

SÅ jeg forventer da at de offentlige system som vil snakke med mig via nemid understørrer nemid på hardware.

Svjh skal alle offentlig understøtte den, men det er ikke et krav for private udbydere.

Bare en simpel ting som at gå på kommunen og bestille et blå sygesikringskort resulterede i en mindre tilsvining fra medarbejderen fordi jeg kunne meddele hende at jeg ikke havde nemid. Hun åbenbart mente ikke man kunne leve uden, men jeg synes da det går rimeligt fint ;-)

/Henning