Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Digital borgerservice - selvgjort eller velgjort

3 kommentarer.  Hop til debatten
Blogindlæg25. januar 2008 kl. 11:35
errorÆldre end 30 dage

I min kommune sidder vi netop i disse dage og overvejer fremtiden for vores hjemmeside. Det rejser bl.a. det helt fundamentale spørgsmål, hvad en kommunal hjemmeside egentlig skal.

Et af de markante slogans i kommunalreformen var som bekendt, at kommunerne skal være borgernes primære adgang til det offentlige. En adgang der i videst muligt omfang skal understøttes digitalt.

På denne baggrund synes den kommunale hjemmeside at få en helt central opgave.

Gentofte kommune er et bragende godt eksempel på en kommune, der har taget disse pejlinger helt alvorligt. Deres 'Genvej' fra kommunens hjemmeside giver ikke kun borgerne i kommunen adgang til selvbetjeningsløsninger men også til informationer om dem selv, som er hentet ud af bagvedliggende fagsystemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig ser vi imidlertid en række initiativer fra nationalt og centralt hold, som peger i præcis samme retning. Sigtet med Borger.dk er at skabe en portal for borgerne, hvor de offentlige myndigheder er gået sammen om at levere sammenhængende digitale løsninger, som tager udgangspunkt i borgernes konkrete hverdagsbehov. På borger.dk vil man inden for få år have adgang til præcis de samme data som Gentofte så småt er begyndt at give sine borgere adgang til.

Selvom vi efter kommunalreformen kun er 98 kommuner mod tidligere 275 der kan lave hver vores dybe tallerken, så rejser sagen her da  spørgsmålet, om vi stadig laver dobbeltarbejde i det offentlige og dermed i sidste ende bruger borgernes penge forkert. Mangler der ikke en aftalt arbejdsdeling mellem det centrale og det regionale niveau i den offentlige sektor på dette felt? 

3 kommentarer.  Hop til debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
27. januar 2008 kl. 18:37

@Thomas: Jo, der er mange faglige netværk og masser af sparring mellem kmmununerne på it-området, men der er ingen forpligtende samarbejder vedrørende it, så hver kommune kan faktisk lave lige hvad den lyster. Det forpligtende er hidtil - og i stadigt stigende omfang - kommet fra centralt hold, f.eks. E-Dag-1 og -2, senest dokumentstandarderne.

2
26. januar 2008 kl. 23:53

Jeg ved ikke hvordan det fungerer, men jeg mener at hver kommunes løsninger og erfaringer burde ligge frit tilgængeligt for andre kommuner, så man netop undgår at lave hver sin dybe tallerken.

Er der ikke en kommunikation og sparing mellem kommunerne om hvordan ting løses bedst?

1
25. januar 2008 kl. 15:17

Jeg kunne ikke være mere enig med dig.

Jeg håber at du vil være istand til at få "råbt nogen op" (i og med du har den stilling du har, er det måske muligt :), så det sikres at kommunerne ikke spilder tid på unødigt dobbeltarbejde.