Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Dansk spiludvikler vil på væksteventyr: “Langt flere bør satse og rejse med"

6. januar kl. 09:27
Brian Martin Nielsen
Brian Martin Nielsen, CEO og medgrundlægger af spilstudiet ALL CAPS Illustration: ALL CAPS.
Brian Martin Nielsen, CEO og medgrundlægger af spilstudiet ALL CAPS, har en opsang til Danmark og den danske spilbranche. Læs om de tre store problemer, der skal overkommes for at tage dansk spilindustri til næste niveau.

Jeg elsker den danske spilbranche, jeg elsker folkene i den, og jeg elsker spillene, de laver. Men fuck, vi har nogle problemer kære Danmark.

I dette indlæg vil jeg fortælle om, hvad jeg ser som de tre største problemer for den danske spilbranche og Danmark, samt hvad der kan gøres ved dem. Forhåbentligt vil du, når du har læst dette indlæg, have lyst til at tage med ud på et dansk, digitalt eventyr.

Når jeg kigger ud over det digitale danske land, så ser jeg enormt potentiale. Man kan læse om succeshistorier og kæmpe deals. Om det er Ghost Ship Games med Deep Rock Galactic, Invisible Walls med First Class Trouble eller 3D Realms med Cultic, der sker så meget godt i den danske spilbranche i disse dage – og det er så fandens ærgerligt at vide, at der kunne ske så meget mere. Imens der er mange, som klarer sig godt, så er grobunden blevet glemt. Det digitale eventyr kan ikke begynde, hvis der ikke er friske og passionerede spiludviklere, som har muligheden for at tage rejsen.

På uddannelsesfronten har vi uddannelser, fag og kurser på alle niveauer, fra folkeskolen til universitetet. Der har aldrig før været så mange muligheder for at erhverve sig en spilrelateret uddannelse. Problemet er bare, at toget kører af sporet, inden man kommer til endestationen og får et job. Det er vores første problem. Vi har en masse folk, der gerne vil lave spil, men alt for få muligheder for at gøre deres drømme til virkelighed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På trods af at den danske og internationale spilbranche kæmper med at finde erfarne folk, så bliver det sværere og sværere at komme ind i branchen som nyuddannet. I et velfungerende system bør der være flest nye firmaer, hvor folk får erfaring og så enten vokser i takt med firmaet eller finder ny udfordringer. Der er desværre kun en håndfuld nye spilfirmaer i Danmark, og det er et problem, som kommer til at bide os i røven. For at det digitale eventyr kan lykkedes, kræver det flere arbejdspladser, men det kan kun ske ved, at flere spilfirmaer kan vækste, samt at flere nye firmaer kan finde et fodfæste.

Manglende investeringer

Dette leder til det andet problem. Det er ekstremt svært både at starte og vækste spilfirmaer i Danmark. Ingen andre end spilbranchen selv tør satse på os.

Hvis vi tager et skridt tilbage og ser på Danmark, så har vi Film og TV i verdensklasse. Vi har danske designere og kunstnere, der alle får dansk opmærksomhed og interesse. Men når det kommer til dansk udviklede spil, så får piben en helt anden lyd. Kender du til spillet Subway Surfers? Mobilspillet fra det danske spilstudie Sybo er blevet downloadet mere end 3 milliarder gange! Det burde være noget, som alle danskere vidste.

Årsagen til dette problem ligger hos det danske erhvervsliv og vores politikere, der har så lav en interesse for spilbranchen, at hvis det var en puls, så ville patienten erklæres død.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Interesse burde de dog have, for spil udviklet i Danmark giver 3.25 kroner tilbage for hver krone investeret. Det sagde en rapport fra Manto (i dag Seismonaut) i 2011, og jeg tror kun det tal er blevet højere siden dengang.

Producentforeningen har lige udgivet deres ‘State of the nation i den danske spilbranche’ for 2022. Her kan man se at spilbranchen omsatte for 3.15 millard kroner i 2020, mod filmbranchens 1.98 millard kroner og TV’s1.86 millard kroner. Det interessante er, at hvor Dansk Film og TV får al opmærksomheden og har en samlet eksport på 561 millioner kroner, så klarer spil sig mere end tre gange så godt og eksporterer for to milliarder kroner.

 

Nu tænker læseren måske ‘det lyder da som et oplagt omårde at investere i’. Til det kan jeg kun sige: ja! fandme ja. Desværre er det langt fra sådan, virkeligheden ser ud.

Banker? Glem det. De vil hellere investere i landbrug. Det sagde bankrådgiveren i hvert fald, da jeg spurgte. Fonde siger du så måske, som f.eks. Vækstfonden. For at være Danmarks investeringsfond så er det ikke kun pengene de holder tæt, men også information. Da jeg spurgte Vækstfonden direkte, ønskede de ikke at give et bedre indblik, desværre.

Ud fra de tal jeg selv har fået fat i, så er det kun fire spilfirmaer Vækstfonden har hjulpet med finansiering, igennem de sidste tre år.

Den eneste reelle spiller på det danske marked, der har kapital og ønsker at dele ud af den til spil, er Dansk FilmInstitut (DFI). De støttede spil med 12 millioner kroner i 2022, hvor film og tv får 538 millioner kroner i støtte.

Jeg ønsker at politikerne får øjnene op for spil, og hvor mange penge der er at tjene, hvis bare man investerer i det.

Når jeg skriver denne artikel, så er det ikke for at få støttekroner til, at vi spiludviklere kan gå og pille os selv i navlen og måske udgive et spil efter tre år, når det skulle have taget et.

Det jeg taler for er, at investorer, banker, fonde og politikere tager et seriøst kig på spilbranchen og alle de penge, som bliver tjent. Spil kunne blive et meget større og vildere eventyr for både Danmark som stat og for det danske erhvervsliv.

Kort sagt så er dansk spil – ligesom dansk film, tv, design og kunst – vildt godt. Det er en branche som er fuld af mulighed for vækst. En branche hvor vi som land og folk kan udfolde vores fantastiske potentiale og hvor der kan tjenes en masse penge også.

Hvad kan vi selv gøre bedre? 

Interesse, fokus og villighed til at investere i spilbranchen, det er hvad der er brug for, men som man siger, så skal der to til tango. Dette leder mig til det tredje problem, hvilket er spilbranchen selv. Hvordan kan man sige, at andre skal gøre det bedre, hvis man ikke også kigger indad og ser på, hvad man selv kan gøre bedre?

Kære danske spilbranche, jeg bliver nødt til at være ærlig, vi er stoppet med at flirte med Danmark. Vi laver events for os selv, fester for os selv og uddeler priser til os selv. Vi skal gøre mere for at skabe positiv opmærksomhed og fokus på spilbranchen.

Der er brug for nogen, som samler hele spilbranchen. Nogen, hvis mission det er, at spil får mere fokus, og gør at alle i Danmark slår øjnene op for, hvad vi kan. For det er værd at vise og fortælle, at danske spiludviklere sparker røv!

Aldrig har jeg mødt så mange seje, dygtige, varme, hjælpsomme og flinke folk. Har man spørgsmål kan man bare ringe. Har man brug for hjælp, så deler folk ud af deres erfaring, og giver i det hele taget støtte, hvor de kan.

Det vi som branche mangler, er en fælles digital front. Det bedste eventyr er et man tager på sammen, og det er på tide at spilbranchen og Danmark teamer op.

Vi skal sammen ligge første brik, så det digitale eventyr ikke kun er en teoretisk mulighed, men bliver til en realitet. Producentforeningen kom for nyligt med et forslag, som jeg er stor fan af. Jeg synes det er den bedste måde at hjælpe spilbranchen på, og det er meget ligetil.

Spilbranchen skal have sit eget institut.

Et Institut for spiludvikling, hvis fokus er på udvikling af spil i alle afskygninger. Et institut som kan være omdrejningspunkt. Densamlende aktør, der kan råbe både politikere og erhvervslivet op. Et institut, der gør at spilbranchen i Danmark bliver styrket, ikke kun her og nu, men også på lang sigt. Et institut som kan være med til at hjælpe både Danmark og den danske spilbranche med at sparke endnu mere røv sammen.

DFI, er et institut hvis fokus er, og bør være, på film og tv. De har hjulpet spilbranchen, men vi kommer ikke til at blive taget seriøst, hvis vi gemmer os bag dem. Jeg ved godt, at DFI synes film og spil har ting tilfælles, og det er sandt, men på samme måde som film ikke er bøger, så er spil ikke film.

Vi skal stå på vores egne ben, vi har vores egne udfordringer, og vi skal ud på vores egen rejse nu. Et digital eventyr. Det er hvad jeg drømmer om, det er hvad mit hjerte slår for, og hvad jeg så inderligt ønsker for vores fantastiske spilbranche.

Så skal vi pakke kufferten og tage på eventyr sammen? Dig, mig, spilbranchen og Danmark.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger