Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Danmark har brug for et ministerium for digitalisering

Plus31. oktober kl. 05:004
Lisbeth Bech-Nielsen
Står det til SF skal der etableres et ministerium for digitalisering, et fast udvalg for IT, og så skal Datatilsynet styrkes, så det kan fungere som en fri og uafhængig vagthund, skriver SF's Lisbeth Bech-Nielsen i dette synspunkt. Illustration: SF.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

For nylig fremlagde regeringen udspillet 'Et digitalt samfund for alle' som svar på de mange hjerteskærende historier i medierne om danskere, der gang på gang er blevet efterladt på perronen af skiftende regeringers digitaliseringstog. 

Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip? Log ind east
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
31. oktober kl. 13:30

Er da helt enig i, at digitalisering af samfundet ikke skal ske på bekostning af, at nogle befolkningsgrupper bliver tabt på gulvet. Det er helt og aldeles uacceptabelt.

Men Danmark har brug for et Ministerium for Digitalisering af en anden væsentlig årsag også: Det er tvingende nødvendigt, at Staten har ejerskab og ansvar for den digitale infrastruktur, der er nødvendig for at få al fremtidig digitalisering til at fungere. Og det indebærer ansvaret for, at fuldstændig tåbelige svagheder og designfejl (som vi har set med MitID og de sårbarheder, bl.a. Version2 har fremlagt) IKKE bliver frigivet i produktionsløsninger.

Samtidig skal dette ministerium have ansvaret for (samt tilhørende kompetencer og beføjelser) til at fastlægge en roadmap for hvordan, digitaliseringen skal udvikles i de næste (minimum) 5 år (og gerne længere, selv om jeg godt ved, at udviklingen løber stærkt på området). Dermed ikke sagt, at ministeriet skal have detaljerede planer for al digitalisering, men de skal som minimum have et sæt krav til hvordan, diverse systemer skal kunne kommunikerer med andre systemer på en sådan måde, at du uden større problemer kan udskifte en NemID implementation af et IPublicID interface med en tilsvarende MitID implementation. (IPublicID interface er fiktivt, men skal repræsentere den snitflade i forhold til f.eks. NemID og MitID, som diverse integratorer kan arbejde imod uden at kende noget til den reelle implementation bagved.)

4
31. oktober kl. 13:42

Ja, du har sådan set ret, Benny Tordrup. men lige nu er jeg så vred og desillusioneret over den måde, man tillader sig at torturere store befolkningsgrupper med MitId-udrulningen, at jeg har mistet troen på, at det, du ridser op, faktisk vil være, hvad der kommer til at ske, hvis vi får et digitaliseringsministerium. Jeg har mistet troen på, at politikerne mener det - de er simpelthen for meget i lommen på BigTech.

Når Wammen ikke engang kan/vil sætte sig igennem i den aktuelle katastrofale situation, så tror jeg ikke rigtigt på, at det overhovedet kommer til at ske. Alt, hvad der har med digitalisering og BigTech at gøre, kommer til i stedet at blive BigTechs sugerør ned i statskassen og de offentlige beslutningsgange. Vore politikere er simpelthen for statsautoriseret korrupte til, at vi kan stole på dem på det område.

Men du har ret - det er sådan, det burde være, som du ridser op, sådan et digitaliseringsministerium.

1
31. oktober kl. 11:18

Jeg er efterhånden nået til den konklusion, at digitaliseringen - I ved, dem med fuld-fart-frem-og hovedet-under-armen, som stort set samtlige partier er medansvarlige for, fordi de lader sig besnære/bestikke af BigTechs lobbyister - har ødelagt vores samfund. Jeg kan ikke sige det på anden måde. Store dele af befolkningen er begyndt at tænke som BigTech, dvs. robotter. Fornemmelsen af, at man er forbundet med andre mennesker, som har behov, og at man også selv kan få brug for fællesskabets hjælp, er helt forsvundet fra de beslutningstagende og magtfulde lag. Singulariteten råder, og ve den, som ikke kan hænge på - selv hvis det er uden egen skyld. Hvis ikke det var tilfældet, ville vi aldrig opleve galimatias-historier som denne:

"En anden, der venter forgæves, er Niels Erik Thunbos mor, der er 97 år og i vidt omfang stadig klarer sig selv i eget hjem. Hun har ingen smartphone, men har til gengæld i 11 år haft en computer, som hun blandt andet bruger til at skabe overblik over sine pengesager via sin netbank. Moderen er dog svagtseende og har derfor brug for en kodeoplæser. Den blev bestilt i midten af september, og Niels Erik Thunbos hustru rykkede MitID og fik 10. oktober første svar: »MitID-kodeoplæseren er desværre i restordre, og vi kan derfor ikke give jer en præcis dato, for hvornår den er hos jer. Vi skal derfor bede jer afvente lidt endnu«. 22. oktober fulgte familien op: »I jeres telefonsvarer oplyser I, at der skulle være 3-4 ugers ventetid, og det er noget længere siden, vi bestilte den...«.""23. Dagen efter lød svaret fra MitID’s support: »Jeg kan kun oplyse, at den er bestilt. Kodeoplæseren er desværre gået i restordre igen, og jeg har ingen mulighed for at se, hvor i køen din svigermor er«. "https://politiken.dk/search/?q=digitalisering

Stor dele af befolkningen er simpelthen sorteret fra, som nogen, vi ikke længere regner med/regner for noget i samfundet - BigTechs behov styrer.

BigTech har været rigtigt gode til dette:"dygtige til at forklæde deres ideologi som »sund fornuft og midtersøgende«, mens de i realiteten bare cementerer egen magt og rigdom."https://politiken.dk/debat/art9023282/Verdenskendt-professor-advarer-mod-ny-superrig-elite-forkl%C3%A6dt-som-snusfornuftig-midte

Ja - det er de rigtigt dygtige til, når business-casen skal skrives, og politikerne køber det - via statsautoriseret korrupte VL-Klubber - ukritisk. For det er der penge i. Men når regningen skal betales - altid af den menige borger - er der ingen, som tager ansvaret.

"Finansminister Nicolai Wammen (S) skriver i en mail, at han efter Politikens henvendelse om sagen søndag har grebet fat i Finans Danmarks direktør, Ulrik Nødgaard: »Ulrik Nødgaard har oplyst mig om, at det desværre ikke er muligt for bankerne at udsætte overgangen til MitID til efter 31. oktober. Det ændrer imidlertid ikke på, at der her er en gruppe af bl.a. ældre, svagtseende og synshandikappede borgere, som står i en udsat position og skal have hjælp. Ulrik Nødgaard har givet tilsagn om, at Finans Danmark nu vil henvende sig til bankerne, så de kan lave en særlig håndholdt indsats for at hjælpe de borgere, som er kommet i klemme på grund af manglende kodeoplæsere«, skriver Wammen. Ringer og trykker man sig frem til det relevante rum i MitID’s supporttelefon, siger den maskinelle stemme, at »vi oplever i øjeblikket længere leveringstid end normalt. Du kan forvente, at din bestilling kommer inden for 2-4 uger«. Hverken Digitaliseringsstyrelsen eller Finans Danmark kan oplyse, hvornår borgerne kan forvente at få leveret kodeoplæserne. Men parterne bekræfter, at de er i restordre."

Hvad bilder de (nogen) sig ind? Hvad f.... bilder de sig ind? Hvad f....i H...H...H....bilder de sig ind? Både Finans Danmark og Wammen? For én ting er, at Finans Danmark er kolde i r.... Men Wammen er magthavende minister, og hvis han ikke har holdt nok snor i processen til, at han har mulighed for at gribe ind, og fortælle, hvor skabet skal stå - dvs. udsætte fristen - så har magthavere gennem år simpelthen solgt Danmark til BigTech - i mine øjne en form for landsforræderi. Eller i hvert fald et kæmpe, kæmpe, kæmpe statsautoriseret korrupt svigt.

Må vi få åbnet for indsigt i partistøttekasserne? I VL-klub-medlemslisterne? I svingdørskarrierne? I mødekalenderne over lobbyistmøder på lækre restauranter og konferencecentre?

2
31. oktober kl. 12:56

»Ulrik Nødgaard har oplyst mig om, at det desværre ikke er muligt for bankerne at udsætte overgangen til MitID til efter 31. oktober.

Ville det virkeligt være for meget forlangt, at vi fik en forklaring på, hvorfor det ikke kan lade sig gøre? Har Wammen ikke spurgt (det ville være kriminel anvarsforflygtigelse), eller har han ikke lyst til at dele svaret med den måbende offentlighed lige her op til valget?

Og når nu, vi har SF's tech-ordfører i røret - Fra artikel i Politiken i dag: :

"Blandt techselskabernes fremmeste kritikere er også Lisbeth Bech-Nielsen, it-ordfører for SF. Hun har før rejst spørgsmålstegn ved, om de er »de nye totalitære regimer«, der bruger ressourcer på at forstå, hvordan de kan »manipulere med vores hjerner«. Det sagde hun under forhandlinger i Folketinget i oktober 2021. Partiet vil også have techgiganterne til at betale mere i skat i Danmark. Selvfølgelig et kæmpe stort dilemma for partier som SF, der mener, at giganternes magt er blevet alt for stor Alligevel har SF indrykket annoncer på Meta for i omegnen af 450.000 kroner siden 1. august. I et skriftligt svar forklarer Lisbeth Bech-Nielsen, at det netop understreger det problem, som techgiganternes kontrol over den digitale infrastruktur udgør."https://politiken.dk/indland/politik/folketingsvalg_2022/art9045362/For-bare-et-%C3%A5r-siden-tordnede-Socialdemokratiet-mod-techgiganterne.-Nu-betaler-de-millionbel%C3%B8b-i-annoncekroner

450 000 kr. skatteyderbetalt partistøtte er af SF brugt til at konsolidere BigTechs magt over den demokratiske proces!

"Mere end otte millioner kroner. Så meget har partierne sendt direkte ned i techgiganternes lommer i bytte for målrettede politiske reklamer på Metas platforme – Facebook og Instagram – siden 1. august. Og det er bare tallet indtil videre. Under hele sidste valgkamp i 2019 nåede partierne til sammenligning kun at bruge 3,1 millioner kroner. "https://politiken.dk/indland/politik/folketingsvalg_2022/art9045362/For-bare-et-%C3%A5r-siden-tordnede-Socialdemokratiet-mod-techgiganterne.-Nu-betaler-de-millionbel%C3%B8b-i-annoncekroner

Liberal Alliance fører med indtil nu ca. 2,7 mill. i udgifter. Hvordan med evt. gratis annoncer stillet til rådighed? Sådan kan man jo også yde partistøtte...

"For ikke bare er Facebook det sted, hvor op mod tre millioner danskere logger ind hver eneste uge. Det sociale medie – og dets mange oplysninger om brugerne – er også det bedste sted, hvis man vil målrette annoncer og budskaber til helt bestemte målgrupper. »Politikerne bliver mere og mere bevidste om, hvad de kan. Det er meget mere målrettet markedsføring, end det er på tv-reklamer, som man kan slukke«, siger han. "

Var der nogen, der sagde "Cambridge Analytica"? Det troede jeg ikke, at man måtte? Hvor får partierne de data og algoritmer fra, som bruges i denne målrettede hjernevask?

Jeg husker ikke nogensinde at have hørt så voldsomt et hykleri! Et IT-ministerium kan ikke kompensere for et fejt og følgagtigt sammenrend af et folketing, som ikke tør tage opgøret med BigTech. Det risikerer at blive endnu en gang skatteyderbetalt BigTech-lobbyorgan overfor de folkevalgte, i stil med de ligeledes skatteyderbetalte BigTech-lobbyorganer overfor de folkevalgte: Tech-ambassadørerne og diverse digitaliseringsråd og digi-tænketanke.

Skatteyderne betaler for BigTechs overtagelse af samfundet og den demokratiske proces.