Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Dagens test af nødstrøm

27. februar kl. 23:4322

Den lokale elforsyning er igang med en netforstærkning på 10kV niveau og har gravet og boret et 3x240mm² alu langs og under to af de mere befærdede veje her i Slagelse.

Men et eller andet er gået galt i eftermiddag (NB: UTC tid):

Illustration: Poul-Henning Kamp.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke selv opdagede noget før ved 18 tiden (normaltid) da jeg skulle koge noget pasta, men tilsyneladende havde elforsyningen heller ikke opdaget det væsentligt tidligere, jvf. den "driftvagt" jeg fik fat i i telefonen.

Jeg ville have forventet at data fra deres fjernaflæste elmålere ville få backend systemet til at rejse en alarm når mere end en håndfuld elmålere på samme radial rapporterer skæve spændinger, men tydeligvis ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eller ihvertfald ikke idag: Det kan jo være sat ud af kraft fordi der blev arbejdet på anlægget.

Lab'et

De ting der har brug for nødstrøm i mit lab kører på 24 og 12VDC fra mit batterianlæg, herunder et antal "Industri-PC'er", (firewall, data-opsamling) og diverse atomfrekvensnormaler, GNSS modtagere osv.

Her har alt været nominelt, inklusive busspændingen, for den forsynes 1+1 fra to ret beefy switchmode forsyninger, der regulerer korrekt helt ned til 90VAC.

Om batteriet eller "superkondensatorene" har været inde et par sekunder kan min overvågning ikke afsløre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Min 2U udviklingsserver har også overlevet takket være to PSU'er på hver sin fase.

Så vidt jeg kan se på min spændingsovervågning var der, ganske kortvarigt, to faser ude samtidig, men jeg var heldig med hvilke to faser jeg har 2U serveren på.

Den server jeg er ved at konfigurere for en kunde, som i BIOS er sat til "Always ON", men som ellers var slukket, tændte også sig selv som reaktion på 18:45Z bøvset.

Kontoret

Min laptop var naturligvis helt ligeglad, det er derfor jeg intet opdagede hele eftermiddagen, og den externe skærm ligeså, indtil 18:45Z bøvset afbrød den fase der forsyner kontoret i et par sekunder.

Resten af huset:

Varmepumpen kastede håndklædet i ringen allerede ved 12:30Z bøvset, den er meget hysterisk med fasefølgen for at forhindre kompressoren i at rotere den forkerte vej og den starter ikke igen før man har nulstillet alarmen.

Jeg gætter på at varmepumper med variabel kompressorhastighed er mindre hysteriske, fordi VFD'en's DC bus adskiller nettets unoder fra motorens gang ?

GenVex ventilationen kørte hele tiden og der er ikke noget der tyder på at den havde "åndenød".

Solcelle-inverteren koblede, helt som forventet, ud indtil nettet opførte sig fornuftigt igen.

Induktionskomfuret varmede, på øjemål, lidt mindre end det plejer, da jeg kogte pasta.

Vaskemaskine, tørretumbler og opvarskemaskine var ikke tændt undervejs.

Dybfryseren bruger for lidt strøm til at jeg kan detektere noget unormalt i dens driftmønster.

Nogle ure hist og her blinker.

De fleste lamper lyste tydeligt svagere.

Mao: Langt mindre spændende end det kunne have været.

/phk

22 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
19
6. marts kl. 13:45

Det er meget nemmere at lade dem alle sende spændingen med når de alligevel kommunikerer og så tage den derfra.

Enig, men kræver at indsamlingen (push eller poll) er random, fx udfra sidste ciffre i serienummeret.

20
6. marts kl. 13:47

Enig, men kræver at indsamlingen (push eller poll) er random, fx udfra sidste ciffre i serienummeret.

Det sidste ciffer er vist nok et check-ciffer, men randomisering burde ikke v

17
6. marts kl. 13:06

Der er netop ikke brug for at alle elmålere sender en alarm,

Jeg skrev det ikke, men jeg havde af samme grund kun tænkt mig at sætte alarm op på (2-3) udvalgte målere på hver forsyningslinie.

Det var mit indtryk, at målerne sendte data autonomt, og at der ikke systematisk fandt polling sted ?

18
6. marts kl. 13:22

Men så skal du rende og holde styr på at der også er to-tre stykker der gør det osv.

Det er meget nemmere at lade dem alle sende spændingen med når de alligevel kommunikerer og så tage den derfra.

15
6. marts kl. 12:16

jeg ville konfigurere min data-indhentning

Det eneste der bliver sendt til målerne pt. er svjv. firmwareopgraderinger og kommandoer til at slukke for kunden i tilfælde af manglende betaling.

Men det betyder jo ikke, at man ikke kan gå aktivt til værks, som du foreslår.

14
6. marts kl. 12:08

I hvertfald hurtigere end fem-seks timer...

Så vidt jeg forstår, samler målerne data op per time, men de ringer kun op og afleverer data een eller få gange i døgnet; og jeg er ikke engang sikker på at teknisk data, som spænding og cos phi er med i datapakken. Så du kan ikke basere overvågning på det.

Enten skal målerne rapportere løbende og muligvis med mere data, eller også skal skal måleren push'e data/alarmer ved anormali, men det kræver jo at nogen finder ud af, hvad anormali er og får sat alle målerne op.

Jeg ville gå efter at sætte alarmer og push'e data, hvis de trigger.

16
6. marts kl. 12:26

De data der bliver sendt ind er konfigurerbare og det er intet problem at tilføje den aktuelle spænding her og nu.

Det vi opdagede med SNMP, er at alarmer der vælter frem når ting ikke virker kun gør alting værere: De alarmer der fortæller om root-cause drukner i alle de andre følge-alarmer, hvis de da overhovedet når frem.

Der er netop ikke brug for at alle elmålere sender en alarm, der er brug for at mindst én elmåler bag problemet sender en måling ofte nok.

Derfor er det langt bedre, både trafikmæssigt og i forhold til at producere brugbar viden, at lave en kontinueret statistisk sampling af hele nettet og sætte ind med intelligent fokuseret polling, når man opdager noget der ikke er i orden.

Hvis elmålerne rapportere på et tilfældigt tidspunkt af døgnet, enten fordi de bliver pollet sådan, eller bliver konfigureret til det, vil der ankomme en spændingsmåling ca. hvert tiende minut for hvert distributionskabel.

En fejl som den vi havde her, hvor alle distributionskabler fra trafo'en var ramt, ville de første målinger dukke op på et minut eller mindre.

11
4. marts kl. 21:55

rejse en alarm når mere end en håndfuld elmålere på samme radial rapporterer skæve spændinger >d

Det fjernaflæsningen primært bruges til er at registrere forbruget. Det er jo det man tjener penge på. Selve måleren kan sagtens generere alarmer men det er stadigvæk lidt i sin vorden at målerne bruges som overvågningsudstyr. Den datakanal der er fra måleren og hjem er normalt ganske smal. En fejl, som du her har oplevet ville formodentligt så medføre et sværm af alarmer som systemet ville have svært ved at håndtere.

I Sverige overvåger de, at de kan få fat i den eneklete måler mindst en gang i timen. Dette skyldes primært de svenske betingelser for "elavbrott". De har øget deres "motivationsfaktorer" for el-leverandøren. Et af problemerne der oppe er at der er en masse huse der kun er beboet i korte perioder af året. Der er ikke nogen der "kommer hjem" og opdager udfaldet.

22
10. marts kl. 11:39

I Sverige overvåger de, at de kan få fat i den eneklete måler mindst en gang i timen. Dette skyldes primært de svenske betingelser for "elavbrott". De har øget deres "motivationsfaktorer" for el-leverandøren. Et af problemerne der oppe er at der er en masse huse der kun er beboet i korte perioder af året. Der er ikke nogen der "kommer hjem" og opdager udfaldet.

Og det sjove her er at man kan dukke op og finde ud af at man har fået X.XXX SEK retur fra elselskabet pga en længerevarende afbrydelse som de skal betale kompensation for. :)

13
6. marts kl. 10:32

Selve måleren kan sagtens generere alarmer

Der er absolut ingen grund til at gentage SNMP-fejltagelsen!

Jeg ville ikke konfigurere elmålerne til at sende alarmer, jeg ville konfigurere min data-indhentning til at sample (pseudo-)tilfældigt og hente de tre "lige nu" fasespændinger ind sammen med energimålingerne.

Elmålere der viser spændingsproblemer sendes til et separat modul, der bruger demand-poll til at finde ud af hvor stort problemet er rent geografisk ved at poll'e spændingen fra andre elmålere i nærheden.

Vis de elmålere hvor der er opdaget lav spænding på et landkort, så kan driftpersonalet hurtigt se hvor der er ugler i mosen.

I hvertfald hurtigere end fem-seks timer...

9
2. marts kl. 08:17

Hvilken fase(r) er det at din egen inverter er tilsluttet ?

  • har det gjort nogen forskel ? (eller var du frakoblet det meste af dagen ?)
  • hvordan var vejret lokalt ? (havde du væsentlig produktion undervejs ?)
10
2. marts kl. 12:29

Inverteren er trefaset, så den kobler fra bare der er fejl på en af de tre faser.

Vejret var ret godt, jeg gik nok glip af ca. 8-10 kWh.

Det overlever jeg nok :-)

4
28. februar kl. 12:51

Gad vide hvor meget elektronik der er 'bålet' af i Slagelse og omegn. De 256V er immervæk udenfor +10% tolerancen.

21
9. marts kl. 10:41

Beklager. Have læst udenfor som inden for-så vi er enig.

5
28. februar kl. 13:14

Nej. Fra 2008 blev tolerancen på den leverede spænding ændret til 230 V ±10 %. Dvs, at fasespændingen i forsy­nings­punktet nu kan ligge inden for intervallet 207 V til 253 V. Meget ældre udstyr er jo godkendt med +/- 10 af 220V, det er kun 242. Det brænder nok ikke af, men det kan gå i stykker.

7
1. marts kl. 23:28

Jo. 256V > 253V, som er 230V + 10%, så vi er udenfor +10% tolerancen.

8
2. marts kl. 07:32

Jeg tror "nej"-et gik på "immervæk"

6
1. marts kl. 13:58

Jeg opdagede, at spændingen blev sat op, da en række glødelamper satte ud, men jeg mener, det var før 2004. Da tolerancen så blev sat op, røg der en ny række pærer. Lidt uheldigt da de pærer bliver brugt til skildpadderne, som ikke er store tilhængere af sparepærer. Løsningen var en drosselspole i serie med lamperne. Jeg har ikke noget plot af netspændingen, den synes at gå til lidt over 240 V, men aflæsningen er med øjet.

3
28. februar kl. 10:53

Så du siger, at du hmmffgh ...savner spænding i Slagelse?

2
28. februar kl. 10:00

Umiddelbart er der ikke noget jeg ser grund til at ændre, bortset fra måske at tage mig sammen til at konfigurere en alarm ved lav sp

1
28. februar kl. 09:58

Tak for en interessant fortælling.

Gav det dig anledning til at putte nogle "forbedringer" på listen af ting, der kunne være godt at have, skulle det ske igen?

Det kunne jo være interessant om f.ex. version2 ville følge op hos netudbyder.. Meget foruroligende de ikke bruger deres metrikker (målinger fra forbrugere) til den slags - eller på anden vis selv reagerede.. Især i en fremtid hvor el-forsyningen bliver presset yderligere og vi alle bliver endnu mere afhængige af el.