Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB), der består af repræsentanter fra EØS-landenes datatilsyn, har i denne uge justeret deres vejledning til indhentning af samtykke.
Som noget nyt har rådet nu taget stilling til lovligheden af cookiemure. Sådan en man møder eksempelvis, når man første gang besøger Kristeligt Dagblad. Her er man nødt til at give samtykke til brug af cookies og behandling af personoplysninger for at få adgang til sitet.
Et sådan samtykke er ikke afgivet frivilligt, skriver rådet i afsnit 39-41. Derfor er det ikke gyldigt. Og derfor er det ikke lovligt, når Kristeligt Dagblad efterfølgende sætter cookies og indsamler personoplysninger til målretning af annoncer.
De nationale datatilsyn i Nederlandene, Tyskland, Frankrig og Storbritannien udtalte allerede i juli 2019 eller før, at cookiemure ikke er lovlige. Det har dog større vægt, når EDPB siger det samme. Nu gælder det. Også i Danmark.
Rimelig tid
Kristeligt Dagblad må nu i gang med at tilpasse deres samtykkeboks. Det er selvfølgelig ikke rimeligt at forvente, at de har fikset det her kun fire dage efter offentliggørelsen af rådets nye vejledning.
Men hvornår så?
Emnet blev berørt i Datatilsynets GDPR-podcast (i de sidste 3 minutter), efter tilsynet var kommet med nye retningslinjer om indhentning af samtykke. Makar Juhl Holst fra Datatilsynet fortæller, at de ikke forventer at påtale overtrædelser med det samme. Folk skal have en chance for at nærlæse og studere de nye retningslinjer, særligt fordi der har hersket stor tvivl om reglernes fortolkning. Han sætter dog ikke tal på.
Da det græske datatilsyn i februar udgav et sæt retningslinjer for brug af cookies, gav de en implementeringsfrist på to måneder (side 2, midt på).
Jeg forventer ikke, at Kristeligt Dagblad smider alt, hvad de har i hænderne, og arbejder aftener og weekender for at rette op på problemet. Omvendt skal de heller ikke have fripas til at udskyde projektet i evigheder.
Hvor lang tid er rimeligt? Hvornår skal myndighederne finde bødeblokken frem? Hvad synes du, kære læser?

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.