Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Brancher, der hader kunder

29. januar 2012 kl. 21:1479
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I starten af årtusindet fik jeg købt min første cd med DRM-beskyttelse. Den viste sig desværre at få vores nu hedengangne KISS-afspiller til at hoste og hakke - den var åbenbart "beskyttet" nok til dårligt at kunne afspilles. En af fordelene ved KISS’en var i øvrigt, at den kunne afspille sange fra et netværksdrev, så man slap for at stå og fedte med cd’er, men denne cd kunne jo netop ikke kopieres ned på netværksdrevet pga. DRM-beskyttelsen. Tak.

I dag kan jeg hente albummet på Spotify og sende over til Sonos-anlægget med en klik i en app, og da cd’er er for hårde til at blive brugt som voodoo-dukker, kunne jeg måske nøjes med at sende den afsted til småt brændbart. Hvorfor tog det så lang tid, før musikindustrien kunne nøle sig sammen til at stille deres produkter til rådighed på en brugervenlig måde?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og tilsvarende med filmindustrien - det er årevis siden jeg første gang var inde på Blockbusters hjemmeside for at se, om man kunne leje film. Det kunne man ikke, og det kan man stadig ikke. Hold da op, hvor er det spild af et brand, der engang var det, man forbandt med at leje film.

Hvorfor i alverden har musik- og filmindustrien dog ikke sørget for at udnytte deres brands, mens de havde nogen? I stedet har man formøblet enhver goodwill ved at jage teenagere med rekordbøder og lobbyet for tvivlsomme lovforslag.

Det minder utvivlsomt om, hvad man kan blive udsat for i visse københavnske butikker, hvor ekspedienterne har travlt med at slå rekorden i, hvor længe de kan undgå at få øjenkontakt med kunderne. SÅ KIG DOG OP, kære medieindustri.

79 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
78
9. februar 2012 kl. 11:30

... oven i DRM ville det være et perfekt Finishing Move.

Fordi: Ingen kan få lov til at betale for deres varer over nettet (uden eksponentielt mere bøvl og besvær), piratkopiering vil derefter være 100% af markedet.

Hvem &&%¤%¤& finder dog på det %&%&(/&!!!! Jeg kan f.eks. ikke købe en togbillet i Sverige med et Dansk MasterCard uden denne "service".

77
Indsendt af Thomas Hansen (ikke efterprøvet) den søn, 02/05/2012 - 19:57

Ja, du har ret. Spild at kræfter, at jagte rundt efter dem der tegner fremtiden. Man skal hellere bruge tiden på, at kigge på hvad det er som tegner fremtiden, og benytte det i sin markedsføring.

Det er utroligt, som mange magtfulde organisationer altid bekæmper deres eget eksistensgrundlag, og aldrig forstår at det ikke bringer dem på forkant med udviklingen. Det positive består i, at så går de på et tidspunkt ned, og så er der plads til virksomheder som bedre forstår udviklingen.

76
5. februar 2012 kl. 18:53

en af årsagerne er måske, at vi er et lille bitte land, der ikke har engelsk som hovedsprog, hvorfor tingene skal tekstes etc. og det kan vel ikke svare sig for de store spillere på markedet...

Men filmene er jo allerede tekstet og/eller synkroniseret (og mon ikke det arbejde foregår på en digital kopi), så det er vel ikke et argument.

74
5. februar 2012 kl. 13:58

Fik lige sat Vudu (Vudu.com) op på min PS3 her i weekenden. De tilbyder film i HDX format, som er 1080P/24 og Dolby Digital plus 5.1 surround og det virker faktisk overraskende godt og er utrolig nemt at bruge. Endvidere kan man leje film, som først går i biografen her hjemme nu (f.eks. Real Steel) og det til en pris på 3 - 6 usd, afhængig af kvaliteten man vælger at streame den i.

Jeg har kigget lidt på lign. services her hjemme f.eks. ViaPlay og Lovefilm og det er noget skuffende. Film i SD kvalitet og med stereo lyd (ViaPlay har dog enkelte i 720p med surround).

Hvis de kan i Amerika, hvorfor skal vi så trækkes med så middelmådige streaming tjenerster her i DK?

73
1. februar 2012 kl. 12:25

"Prøv lige at forklare mig hvordan det skulle blive nemmere, billigere og mindre DRM'et ved at benytte Apple"

Easy, der er IKKE DRM på musik du køber på iTunes. Så vupti der har du svar på det.

Video er der stadig DRM på men det har nok mest noget at gøre med at medie producenterne ikke vil sælge det uden. Men vis mig lige det sted på nettet hvor du kan købe video uden DRM tak... som ikke har hovedkvarter i Bukarest eller Bratislava.

71
1. februar 2012 kl. 11:38

Nu ved jeg ikke hvilken musik du lytter til, eller hvilket anlæg du har (højttalere, benytter du en CD/DVD afspiller, eller er det line out fra en DAC på en built-in lydkort). Men med 256 Kbps AAC (iTunes), så er vi nok derhenne hvor du skal have specielle samples for at kunne høre forskel på lossless (FLAC) og 256 Kbps AAC.
Folk er ikke interesserede i forskellen mellem lossless og 256 Kbps AAC eller 320 Kbps MP3.
Det har været forsøgt med Auper Audio CD og DVD Audio at markedsfører super digital lyd, men folk er ikke interesserede.

Sjovt som denne myte om at "folk ikke ikke er interesseret i kvalitet" bæres frem igen og igen. Jeg kender rigtigt mange der er interesseret i kvalitet. De vil allesammen gerne bruge deres surt indtjente midler til at opnå en sublim lyd oplevelse hvis den kan købes.

Jeg anerkender at vi ikke er en konsumgruppe der køber dagens komprimerede og teknisk kønsløse forlænger af FM-P3 hittet. Til gengæld betaler vi gerne overpris for at få en kvalitetsvare der kan give en sublim lydoplevelse hjemme i sofaen.

Jeg er selv en af dem, som har rippet min CD-samling til FLAC med EAC & AccurateRIP. Jeg køber også musik fra HDtracks.com i 192/24 format. Jeg støtter Magnatunes.com som nogle af de tjenester der gider levere kvalitet. Jeg har også selv digitaliseret et par LP'er fordi kvaliteten og dermed nydelsen ved at lytte blev så meget bedre end at købe en remasteret CD.

Køber jeg musik på itunes, lytter jeg til spotify eller yousee play? - sjældent grænsende til aldrig. Kvaliteten er typisk så ringe at oplevelsen i mine ører er tæt på at sammenligne med at gå i supermarkedet og høre på deres muzak. Jeg vil ikke underkende andres behov for daglig muzak-musik nydelse og at de får noget ud af det jeg ikke kan høre/opleve. Jeg kan bare konstatere at jeg får meget begrænset nydelse ud af det. Jeg taler ikke om musiktypen eller udøvelsen, men alene om den kvalitet musikken videreformidles i.

I mine øjne er det mest interessante aspekt omkring rettigheder til musik er, hvordan jeg beviser, at jeg har erhvervet brugsretten til de godt 1600 CD'er jeg i dag har liggende i flac formatet på min NAS? Pt-ligger alle CD'erne på loftet i et par banankasser. Tilsvarende for de DVD'er der er rippet ind på MythTV-serveren. Tilsvarende gemmer jeg pt. alle mails på bekræftelse af køb af musik på nettet.

Banankasserne kan så trækkes frem hvis jeg en dag skulle få besøg af nogle rettighedshaver der vil tjekke om jeg har piratkopier. Spørgsmålet er så hvor længe jeg skal gemme dokumentationen i form af fysiske medier på loftet?

70
1. februar 2012 kl. 10:43

Et interessant initiativ fra YouTube er "Original Channels"http://www.youtube.com/creators/original-channels.html

De satser på at få niche-kanaler til at producere direkte til YouTube, og altså droppe alt det fis med at distributører, TV kanaler og kabel TV selskaber stiller sig i vejen med bastante økonomiske krav. De krav som binder producenterne til "sikre" (og trivielle) koncepter.

Hvis det fænger, hvilket jo er et åbentstående spørgsmål, kunne det være at nogle af niche kanalerne vokser sig bredere, så flere og flere producenter kan undgå at være stavnsbundet til de gammeldags distributørers koncepter. Med lidt held kunne de også tage hul på filmbranchen "nedefra".

Jeg vil bestemt heppe hvis selskabene med grundlag i før-Internet TV koncepter får heftig ånde i nakken; deres Internet indsats er noget rod.

68
1. februar 2012 kl. 10:17

Indlægget starter med venlige ord om afspilleren fra KISS.

Det er helt ufortjent.

KISS ignorerede licens-betingelserne i GPL og dermed loven om ophavsret.

Grunden var, at firmwaren i deres apparat bl.a. baserede sig på kildeteksten til den formidable medie-afspiller 'mplayer' - uden at de oplyste om det, og uden at de distribuerede den faktiske kildetekst til deres firmware.

Da de blev bedt om en forklaring på det mærkelige sammentræf, at der fandtes mplayer-specifik teknologi i deres afspiller, var chefen for KISS - Peter Wilmar Christensen - arrogant nok til at svare, at så måtte det være KISS' proprietære teknologi, som var blevet misbrugt af mplayer-projektet.

Peter Wilmar Christensen og KISS har jeg derfor ingen respekt for.

40
30. januar 2012 kl. 16:57

Jeg plejer at sige at enhver IT-mand med respekt for sig selv har set eller downloadet ophavsretsligt beskyttet materiale, men jeg vil da varmt anbefale at være lovlig - men hvorfor %&! skal det være så besværligt?

Vi er efterhånden ved at gå helt bort fra DVD, da de ikke idag passer godt med vores DVD-drev i diverse computere og ej heller den slidte Phillips DVD afspiller er glad idag - udover de mange "FBI warnings" man heller ikke kan spole over. DVD er død og jeg forventer at den næste laptop enten er DVD-løs eller med en ekstra disk på DVD pladsen. Den næste Mac Mini lader også til at være DVD løs, så DVD - du er stærkt på vej ud. Endelig.

Nå, jeg er ved at køre af sporet, vi har i det meste af Januar haft http://viaplay.dk/ gratis på prøve 30 dage og det er ikke gnidningsløst - men har været interessant. Faktisk har jeg netop ladet det overgå til betaling, idet jeg så får mulighed for at forbedre produktet - synes det er en god ide!

Plus:

  • Det er lovligt
  • Vi kunne se en hel sæson af Big Bang Theory med danske undertekster, med et minimum af bøvl
  • ingen reklamer, nice! Dette alene er sgu næsten pengene værd
  • Pull medie - fremfor push, nej vi har ingen HD optager
  • Super nice kundesupport, også i weekenden. Ringede fordi vi ikke kunne starte et enkelt afsnit af Big Bang Theory, venligt, imødekommende og teknisk kompetent! Wauw!
  • ingen FBI warnings, direkte til filmen

Minus:

  • Kvaliteten er vist ikke sammenligneligt med DVD, men er sammenlignelig med vores TV signal fra Yousee, som i vores fjernsyn ikke er digitalt
  • Udvalget er en smule begrænset
  • Hjemmesidedesign fra helvede, sort baggrund med lille hvid tekst?! Vælger man mere information om en film, og back i browser - så ryger man til toppen igen, og skal bladre ned osv.
  • De seneste dage har der været lidt bøvl med "buffering", og lidt 503 service unavailable fra deres servere - tror måske de har mere success end forventet?

Jeg er stor tilhænger af nye forsøg (ja ja nyt for dem i mediebranchen ;-) ) og synes vi skal give dem lang snor til at få det op at spille, uden success på eksempelvis iTunes havde det set MEGET mere sort ud - forbrugerne VIL gerne betale, men vi gider IKKE betale og få et væsentligt ringere produkt.

PS Der var ikke en twitter konto kaldet viaplay_dk, men det blev hurtigt oprettet ;-) (og de har bedt om den og fået den overdraget :-) )

43
30. januar 2012 kl. 23:20

Jeg plejer at sige at enhver IT-mand med respekt for sig selv har set eller downloadet ophavsretsligt beskyttet materiale, men jeg vil da varmt anbefale at være lovlig - men hvorfor %&! skal det være så besværligt?

Hvis jeg skulle bruge Viaplay skulle jeg

  1. Købe en computer med Windows (ingen Silverlight til mit foretrukne OS)
  2. Have besværet med at tilslutte computeren til mit TV når jeg skal se noget

Det er for besværligt. Hvis jeg skal betale for streaming indhold, skal det være noget som kan streames på min hardware media player (den første Popcorn Hour model, A100) eller mit TV. Ellers bliver det de gode gamle optiske medier til min DVD/BD afspiller (som jeg kan rippe til harddisk hvis jeg gider, men det gør jeg stort set kun for TV serie DVD boxe hvor det tager 10 minutter at komme gennem startmenuen).

Streaming bliver ikke nemt før indholdsindustrien dropper DRM. Hvis det er nemt at streame, gider de betalende kunder ikke kopiere. Hvorfor kopiere hvis man bare kan streame filmen igen?

For dem som vil kopiere og sprede ting på fildelingsnetværk, er DRM alligevel ikke nogen hindring. Der er mig bekendt intet DRM system som har forhindret kopiering. Absolut worst case er der nogen som tager HDMI output fra en lukket DRM'ed box, og kører det gennem en HDCP stripper til et HDMI capture kort. Men som regel er der en nemmere metode.

60
31. januar 2012 kl. 19:41

Hvis jeg skulle bruge Viaplay skulle jeg</p>
<ol><li>Købe en computer med Windows (ingen Silverlight til mit foretrukne OS)</li>
<li>Have besværet med at tilslutte computeren til mit TV når jeg skal se noget

Du behøver ikke Windows. Jeg har en Mac Mini tilsluttet (den nye uden DVD drev, men det kan kobles på eksternt, eller den finder automatisk et i en anden computer på Wifi som den så kan steame fra). Der er desuden HDMI out på den Mac Mini, så det er temmelig nemt at tilslutte den med et HDMI kabel.

Den afvilker iøvrigt også Plex, Boxee, XBMC, MythTV, iTunes, Flash osv. osv. osv.

53
31. januar 2012 kl. 11:17

Streaming bliver ikke nemt før indholdsindustrien dropper DRM.

Vil du ikke lige forklare mig, hvordan fx iTunes/Apple-TV ikke er "nemt"? I mit fjernsyn har jeg direkte adgang til Netflix, Hulu+, NFL, NHL m.fl., der alle er DRM-beskyttede streaming-tjenester, og det er på ingen måde mere besværligt end at vælge en ganske almindelig kanal på TV'et. Derudover har vi Hulu+ og Netflix på alle vores apparater (TV, telefoner, computer og iPad - Netflix fås også til Android) og jeg er selv voldsomt imponeret over, hvor nemt det er at bruge - omend alt er DRM-beskyttet.

Det er ikke fordi jeg synes, at DRM er det bedste i verden siden skiveskåret brød, men ovenstående DRM-befængte tjenester er så nemme at bruge - og billige, at vores 2½-årige datter sandsynligvis ville kunne bruge det, hvis vi gav hende lov.

55
31. januar 2012 kl. 12:42

Problemet er ikke rigtigt DRM problemet er med de distributionsaftaler som medie producent firmaerne har med distributions firmaerne.

Fx. Nordisk film eller Skandinavisk Film og de er skræmt fra vid og sans af Amazon Xbox Live og iTunes... For hvis man bare kunne købe et season pass til sine favorit serier hvorfor skulle man så se på alle de reklamer som broadcast firmaerne sætter ind i medie strømmen og hvordan skulle distributionsselskaberne så ha en berettigelse ?

Hvis de eksklusivaftaler som distributions firmaerne har kunne tages ud af ligningen så ville alle kunne streame fra Hulu og iTunes uden først at skulle betale distributions skat til et firma der lever i fortiden ?

Hvorfor er der fx ikke DR produceret drama på iTunes / Amazon i HD ?

Fordi DR vil hellere sælge serien en gang i Danmark og en gang til BBC og en gang til SR og en gang til NDR istedet for at sælge den EN gang til alle der vil ha den på planeten.

Med film giver det en smule mening da de ofte bliver promoveret med store premiære med stjernerne og det er svært at lave promo flere steder samtidigt (og det er ret dyrt) derfor er det engangimellem delay da firmaerne der vinder kontrakten på at lave promo ikke har kapacitet til at lave det alle steder samtidigt.

Men med serier er det bare dumt med dumt ovenpå for dem der faktisk gerne vil se den downloader den bare på nettet og så efter 2 sesonger er der ikke nok der ser den (som betaler for det (via reklamer eller direkte) til at der bliver lavet flere afsnit og serien bliver lukket.

Det strukturelle problem er at medie produktions firmaerne er orienteret omkring blockbusters... at lave den serie der kan forsætte i 10 år og hvor folk ser den selv om de godt ved at den sesong de ser på fjernsynet nu er fra for 2-3 år siden i USA... Hvis du sælger den på nettet internationalt vil du kun kunne gøre det EN gang og så vil TV stationerne ikke betale for det for du kan jo bare købe hele seasonen på nettet.

Derfor vil smallere serier som godt kunne tjene penge hvis de blev lanceret internationalt sløjfet og vi får alle sammen en ny sesong af "desperate housewives" eller "generisk læge serie med lækre læger/sygeplejerske med store bryster og lækkert hår (M/K) selv om de lige har været i en 8 timers desperat operation"...

TV stationer vil ha brand value for at vise en serie og hvis de bliver reduceret til at være en reklamesøjle for produktionsselskaberne vil de ha betalt for det. Fx Apple og iTunes vil ikke betale produktionsselskaberne samme pris for en serie som TV selskaberne da Apple er et distributionsselskab og ikke har den samme økonomiske interesse i direkte branding - produkt forhold med medie inholdet. Apples primære intresse er at lave og sælge hardware og det virker ikke som om Apple er interesseret i at gå i direkte konkurance med TV selskaberne (ie TV2 og DR i Danmark)

Ikke et dumt træk da Fx. TV2 og specielt DR vil være i en god position til at slå tilbage mod iTunes, da de vil kunne undlade at sælge deres egenproducerede serier på iTunes hvis iTunes serie salget blev en succes og folk så undlod at se fjernsyn på deres TV (med kanal branding og evt reklame indtægt).

Vi så det i USA hvor et par af de store kanaler trak sine serier fra iTunes og lavede Hulu... Desvære for dem blev Hulu aldrig lige så succesrig som iTunes så de ingik en borgfred så serierne kom tilbage på iTunes, men der er stadig ikke en native klient til Hulu på AppleTV enheden men der er Netflix på AppleTV... og så vidt jeg kan se har Hulu Appen til iOS ikke AirPlay kapacitet.

Som Hulu selv svare på spørsmål mht AppleTV: Because of the intention for use of Apple TV specifically with a TV set, it qualifies as a television device, and therefore a different set of streaming rights and contract restrictions. Long story short, we're working on it, and would love to add it as a supported device for Hulu Plus, so stay tuned.

Som er totalt bullshit for hvordan er Roku eller Sony TVer så ikke i den hat...

Klog af skade har Apple undgået at gå i klinch men TV stationerne i EU.

Så den korte af det lange er at:

TV stationerne tjener flere penge ved at det forsætter som det gør nu og har en for stærk strategisk position til at det kan angribes (da de også er indblandet i medie produktionen) så derfor kommer det ikke til at ændre sig... De firmaer som har interesse i at ændre det (så som Amazon og Apple osv) er ikke interesseret i at komme i direkte konkurance med de medieproducereden firmaer da de også er leverandøre til online medie bustikkerne.

Sounds familiar ??? Ahh hvem der bare kunne gå tilbage til de gode tider dengang hvor CDen var konge og man væltede sig i unge tøser og coke bare fordi man var producent eller manager i EMI... Men den fest sluttede og det virker som om at TV stationerne ikke har lyst til at ende hvor musik butikkerne er idag og de vil kæmpe til det sidste for at undgå det...

Så det bedste man kan gøre for at ændre det er at se serier osv i bootleg kopi online (pirater er dem fra Somalia sorry hvis du sidder med klap for øjet foran din skærm) mm man kan købe det der hvor man bor (så statestiken viser at der er kunder der er villige til at betale hvis indholdet er tilstede i deres land), samtidigt med at man så lader være med at se det på fjernsynet når det så endeligt kommer til ens land. Hvis der ikke er nok der gør det vil det altid være mere profitabelt at forsætte som de gør nu og så er der ingen der vil ændre det.

Ja jeg tar udgangspunkt i Apples iTunes men selv om der findes steder man kan købe serier på nettet også i Danmark uden at hacke sin ip lokation lidt så er udbudet elendigt og de er altid et par sesonger bagud men faktum er at denne diskussion er IKKE teknisk den er økonomisk.

!NB Amazon vil bare ikke betale samme pris som TV stationerne og Google vil slet ikke betale overhovdet, de vil faktisk også sætte googles egne reklamer ind foran TV stationernes egen reklamer... I wonder why they got blocked... true mystery that is.

54
31. januar 2012 kl. 12:21

Vil du ikke lige forklare mig, hvordan fx iTunes/Apple-TV ikke er "nemt"? I mit fjernsyn har jeg direkte adgang til Netflix, Hulu+, NFL, NHL m.fl., der alle er DRM-beskyttede streaming-tjenester, og det er på ingen måde mere besværligt end at vælge en ganske almindelig kanal på TV'et. Derudover har vi Hulu+ og Netflix på alle vores apparater (TV, telefoner, computer og iPad - Netflix fås også til Android) og jeg er selv voldsomt imponeret over, hvor nemt det er at bruge - omend alt er DRM-beskyttet.

For det første er det kun "nemt" fordi du omgår geoip begrænsninger. Ellers ville der ikke været ret meget streaming indhold i Danmark. Af sikkerhedsmæssige grunde kommer unblock-us ikke ind på mit hjemmenetværk. Der er andre metoder til at omgå geoip begrænsninger, men hvis det skal gøres på et TV, er det mere besværligt end unblock-us (på den måde er unblock-us "smart", men sikkerhedsmæssigt er det skidt).

For det andet er du afhængig af at dit TV har implementeret de proprietære protokoller som tillader iTunes eller Netflix streaming. Hvis der i næste måned kommer en ny og bedre streaming udbyder, kan du ikke bare vælge den. Jeg vil hellere have en åben standard for streaming så jeg undgår vendor lock-in.

På DVD/BD fronten har jeg stor økonomisk fordel af at jeg kan købe film hvor det er billigst, og de kan altid afspilles i den samme afspiller. Streaming med proprietære standarder er forbundet med vendor lock-in. Det er samme anke som jeg har mod e-bøger. Når du kigger på Amazon er papirbogen ofte billigere end e-bogen fordi der er konkurrence på det ene marked, men ikke på det andet.

Jeg har accepteret at jeg ikke får et TV eller en BD afspiller med fri software. Man skal også være pragmatisk med åbne standarder. Men mine computere skal køre Linux eller andet fri software, og uden Silverlight er der åbenbart ingen streaming (heller ikke fra de biblioteker som jeg betaler over skatten).

56
31. januar 2012 kl. 12:45

For det første er det kun "nemt" fordi du omgår geoip begrænsninger. Ellers ville der ikke været ret meget streaming indhold i Danmark.

Mjaeh - mere eller mindre. Med iTunes er der ikke dette behov. Her kræves unblock-us ikke. Nu da udlejning/køb af videoer på iTunes også findes i Danmark, så kræver det end ikke en amerikansk iTunes-konto.

(jeg læste i øvrigt den anden dag, at Netflix er kommet i UK/IE, så det er kommet meget "tættere" på nu)

Det er rigtigt, at Netflix o.a. kræver en eller anden form for "hack" i Danmark, men det er jo ikke det samme som at streaming ikke vil komme til at virke før DRM skrottes. Hvis du boede i USA ville det virke ud-af-æsken - også på Linux/Android.

Jeg vil hellere have en åben standard for streaming så jeg undgår vendor lock-in.

Hvis man kigger på streaming fra fx Lovefilm, så er det i mine øjne "svært" og kræver vist også Silverlight. Men hvis vi kigger på tjenesterne fra Hulu og Netflix, så er problemet jo ikke DRM - men derimod manglen på klienter til alle platforme fra indholdsudbyderne. Og når det så er sagt, så understøttes samlet set pt Windows, Mac, ubuntu/fedora, Android og iOS, så de er kommet rigtigt langt. Og AppleTV er jo blot en boks, så det virker med alle computere og fjernsyn (med HDMI-indgang).

Det er klart, at det ville være en optimal løsning med en åben standard for streaming, men indtil vi kommer dertil synes jeg næsten, at man skal være ret kræsen for ikke at kunne/ville udnytte nogle af de muligheder du har i dag.

57
31. januar 2012 kl. 14:29

Det er rigtigt, at Netflix o.a. kræver en eller anden form for "hack" i Danmark, men det er jo ikke det samme som at streaming ikke vil komme til at virke før DRM skrottes. Hvis du boede i USA ville det virke ud-af-æsken - også på Linux/Android.

Netflix virkede ikke på min Linux-kasse, da jeg besøgte staterne i Oktober '11, fordi Mono stadig er noget forfærdeligt rod; jeg kan ikke forestille mig det skulle have ændret sig væsentligt siden da.

59
31. januar 2012 kl. 15:08

Ah ja, det giver bedre mening. Troede lige et kort sekund der var kommet en fornuftig løsning til Linux.

Tak for link i øvrigt.

51
31. januar 2012 kl. 11:06

Jeg afvikler silverlight på Mac, og valgte for år tilbage - omkring 2007 at bruge en Mac Mini, som stadig bruges så det er en OK investering (disken begyndte præcis at fejl her i januar, så den er skiftet). Jeg er ikke specielt vild med hverken Flash eller Silverlight playere - når jeg jo godt ved der findes VLC, XBMC osv.

Men du har for så vidt ret, det er igen for besværligt med Viaplay. Et meget bedre eksempel på noget der er nemt at bruge er et Samsung TV i huset fint trække andre medier over AllShare - som er noget DLNA og UPnP til at lave discovery. Så medier, importerede DVD'er fra Mac'en kan trækkes nemt til andre TV i huset.

37
30. januar 2012 kl. 13:32

Bogbranchen bruger et slags DRM program til alle nye bøger, fordi bøgerne også skal kunne markedsføres som e-bøger. De danske bibliotekers ereolen.dk accepterer nemlig kun bøger der har været gennem dette censur program. Alle danske forfattere skal derfor nu sørge for, at de ikke skriver for mange bandeord, eller overtræder de hemmelige algoritmer der sletter, hvis man fx. nævner Aalborg lufthavn i samme sætning, som tyskernes overfald på Danmark 9.april 1940.

41
30. januar 2012 kl. 18:17

Det er kedelig at det også er ved at brede sig til ebøger.

Nu har jeg lige læst en hurtig gennemgang af Apples krav til deres nye iBook. Kan kun sige at stilen er den samme som med deres app store.

52
31. januar 2012 kl. 11:09

E-bøger er i forvejen en narresut fordi de typisk koster mere end papirudgaven. Så er man som køber totalt til grin.

Jeg synes ikke det er generelt med e-bøger, eksempelvis køber jeg jævnligt bøger fra No Starch press som giver e-bogen gratis med.

http://nostarch.com/bughunter.htm

A Bug Hunter's Diary: A Guided Tour Through the Wilds of Software Security by Tobias Klein November 2011, 208 pp. ISBN: 978-1-59327-385-9 $39.95 Print Book and FREE Ebook

Man kan så undre over at den rent digitale udgave er så dyr: $31.95 Ebook (PDF, Mobi, and ePub)

36
30. januar 2012 kl. 13:30

Så hvis jeg havde skrevet "organiseret kriminalitet", så havde vi været enige?

Det er svært at være uenig i en tautologi.

Det interessante spørgsmål er vel om ulovlig fildeling påviseligt hænger sammen med andre former for organiseret kriminalitet.

34
30. januar 2012 kl. 13:04

Et helt andet problem er at kvaliteten på det musik man kan hente/købe, både som download og streaming. Jeg har svært ved at finde andet end klassisk musik i FLAC som er det tabsfri format jeg har valgt at rippe mine CD'er i.

48
31. januar 2012 kl. 10:08

Et helt andet problem er at kvaliteten på det musik man kan hente/købe, både som download og streaming. Jeg har svært ved at finde andet end klassisk musik i FLAC som er det tabsfri format jeg har valgt at rippe mine CD'er i.

Nu ved jeg ikke hvilken musik du lytter til, eller hvilket anlæg du har (højttalere, benytter du en CD/DVD afspiller, eller er det line out fra en DAC på en built-in lydkort). Men med 256 Kbps AAC (iTunes), så er vi nok derhenne hvor du skal have specielle samples for at kunne høre forskel på lossless (FLAC) og 256 Kbps AAC. Folk er ikke interesserede i forskellen mellem lossless og 256 Kbps AAC eller 320 Kbps MP3. Det har været forsøgt med Auper Audio CD og DVD Audio at markedsfører super digital lyd, men folk er ikke interesserede.

72
1. februar 2012 kl. 11:48

Nu ved jeg ikke hvilken musik du lytter til, eller hvilket anlæg du har (højttalere, benytter du en CD/DVD afspiller, eller er det line out fra en DAC på en built-in lydkort). Men med 256 Kbps AAC (iTunes), så er vi nok derhenne hvor du skal have specielle samples for at kunne høre forskel på lossless (FLAC) og 256 Kbps AAC.
Folk er ikke interesserede i forskellen mellem lossless og 256 Kbps AAC eller 320 Kbps MP3.

Jeg lytter til et meget bredt udvalg af musik, pop, blues og rock musik og også gerne noget akustisk guitar. Jeg afspiller musikken med en Logitech Squeezebox gennem en Cambridge DACmatic D/A Converter, derfra med balancerede kabler til en Xindac forstærker der kører klasse A op til 20 - 25W og endelig et par Dynaudio Audence 72 højtalere. På grund af min (måske nok irrationelle) aversion mod Itunes har jeg ikke prøvet ACC, men det jeg har hørt af MP3 har ikke fået mig til at overveje at gå væk fra et tabsfrit format. Jeg vil gerne have en løsning der er let at bruge i det daglige uden at det koster på kvaliteten, så må der godt være lidt arbejde i få det lagt på serveren. Jeg tror gerne at 99% af brugerne ikke tænker så meget over kvaliteten, men jeg tror også at det er muligt at overbevise den yngre generation når de først har prøvet at lytte til musik med "luft" i. Selv min søn som er over i tekno/trance genren er ved at kunne "se lyset". DACmagic'en gør også underværker når den bruges i stedet for line udgangen på en bærbar PC, selv ved afspilning af MP3 filer. Jeg vil gerne betale for min musik download, hvis bare jeg kunne finde dem i FLAC. Det er lykkedes at finde noget, men så har det været hele CD'er i en stor file og ikke opdelt i enkelt numre, det er heller ikke brugbart.

33
30. januar 2012 kl. 13:01

Udover de par stykker folk har nævnt vil jeg opfordre folk til at tjekke vores biliotekers online service ud.

Ikke så lidt (og relativt nye) ting man kan låne online

http://www.filmstriben.dk/

31
30. januar 2012 kl. 12:29

Som en kurios sidehistorie har jeg prøvet at hente film og TV-shows over nettet via både ITunes og Xbox-live mens jeg har boet i Spanien. De har så gjort det ekstra svært at være lovlydige hernede ved decideret at rive det engelske lydspor ud.

Lidt en oplevelse at høre Ben Affleck tale catalansk.

(Dertil kom så en del problemer med streaming- og lyd-kvaliteten som var under al kritik, specielt på Xboxen)

25
30. januar 2012 kl. 11:20

Hold da op. 24 kommentarer inde, og jeg skal være den første til at nævne den nok stærkeste konkurrent til Steam?

http://www.desura.com/

19
30. januar 2012 kl. 10:17

I starten af årtusindet fik jeg købt min første cd med DRM-besky

Jeg husker i midten af 80'er årtiet, hvor jeg købte min første CD-afspiller. Det var en svær beslutning, for der var ikke meget musik, og afspilleren var ret dyr.

Men til gengæld blev man lovet af ekspedienten, at det lød meget bedre og at de nye plader var praktisk taget uopslidelige (doh!). OG IKKE MINDST lovede musikbrancen MEGET billigere musik, da deres produktions- og distributions-omkostninger, som jo var de største udgifter ved en plade, ville blive nærmest decimerede med det nye format ifht. det gamle klodsede store vinyl-skrummel.

Da indkøbsprisen på et album nu steg fra de 59-89 kr jeg plejede at give for en plade, til 159-179 for cd-udgaven, tænkte jeg; Well, det koster at være pioner-køber, når de andre ser lyset såååå kommer musik-elsker-nirvana med meget lavere priser.

Jeg husker 10'årsdagen for indkøbet af min første cd. Der var kun få af mine venner, der ikke havde cd-afspillere, og walkman'en var blevet cd'baseret og CD'en havde dermed også erstattet det gamle kasette-bånd. Og standard-monopol-prisen for et stykke regnbuefarvet plastik med et hul i midten var stadigt 159 kr.

Hvilket jo naturligvis betød, at det også var 10-året for da musikbranchen hævede prisen på deres produkter med en hundredemand, som tak for at kunderne betalte for at udskifte hele platformen og genkøbte meget af deres musik, i et format der sparede musikbranchen en formue.

Tak skal i have, venner. Vi skal nok tænke på jer, når i hyler op om svære tider.

27
30. januar 2012 kl. 11:27

Og standard-monopol-prisen for et stykke regnbuefarvet plastik med et hul i midten var stadigt 159 kr.

Efter et hurtigt kig på cdon.com tror jeg listeprisen for ny splinterny musik cd idag er 149,- kr., så inflation mm. taget i betragtning, så er prisen vel (langt om længe) reelt set faldet?

Årsagen er så nok nærmere at de ikke har kunnet hæve prisen, uden at salget ville falde betydeligt - men det vil de nok næppe indrømme og i stedet pege på pirateri.

21
30. januar 2012 kl. 10:42

Ved du hvordan tallene ser ud hvis man regulerer for pris index?

20
30. januar 2012 kl. 10:30

Lige præcist dette indlæg håber jeg førnævnte branche læser - og kigger indad. Tak for en tur tilbage til de glade 80'er og 90'er :-)

13
30. januar 2012 kl. 09:28

Pixeline spillene glimrer ved at man skal have DVD'en i drevet for at køre spillet.

Børn og DVD'er glimrer ved at gøre spil ubrugelige i løbet af ganske kort tid.

Og sjovt nok passer det meget godt med en undersøgelse at netop børnespil var blandt de mest downloadede på de mere lyssky sider af nettet.

61
31. januar 2012 kl. 22:15

Pixeline spillene glimrer ved at man skal have DVD'en i drevet for at køre spillet.

Helt enig.

Her i huset har vi købt et par pixeline spil men dem var vi så nødt til at finde i knækkede versioner fordi de ikke kunne køres på vores datter's 10" netbook computer. Behøver jeg nævne at vi har flere end 2 spil idag for da vi ledte efter de versioner hun kunne køre på sin maskine fandt vi sørme også nogle andre og hvem gider bruge tid og penge på at købe en vare som man alligevel skal hjem og "stjæle" for at kunne bruge bagefter.

Henrik Madsen

18
30. januar 2012 kl. 10:02

Det er efterhånden langt fra standard, at en ny PC har DVD-drev -- de er ved at gå samme vej som floppydrev. Man kan selvfølgelig bruge et eksternt drev, men det er lidt bøvlet, specielt hvis man vil sidde med sin laptop i skødet (som navnet antyder). Så en DVD bør kun bruges til installering, og bør derefter være overflødig.

Hvis firmaerne vil undgå, at DVD'en bare gives videre til andre i uendelighed, så kan de kræve internetadgang og registrering ved installering og afinstallering, så kun 2-3 kopier kan være installeret samtidigt. At kræve internetadgang under spillet er en pestilens (undtaget selvfølgelig onlinespil).

14
30. januar 2012 kl. 09:42

Jesper,

på kreagames.dk kan man nu købe, downloade og gendownloade Pixelinespillene til pc. Man skal derfor ikke partout bruge DVDen mere. (Hvis man har Mac er man dog stadig overladt til dem).

3
29. januar 2012 kl. 22:53

De kunne jo f.eks. starte med at reducere spændet i brugervenlighed. I den her sammenhæng så er de største parametre til at måle brugervenlighed hvor mange gange man skal rejse sig fra sofaen, og hvor lang tid man skal vente inden man er i gang.

Hvis jeg vil se en film kan jeg gå ud og købe den:

  • Jeg skal først lige sikre mig at filmen er released i min region.
  • Jeg rejser mig fra sofaen og går ned i en butik og køber den, hvis klokken altså ikke er alt for mange, og det ikke er søndag. Ellers kan jeg bestille den på nettet, men så skal jeg vente op til flere dage, hvorefter jeg skal hente den på posthuset i stedet for i butikken.
  • Jeg skal finde plads på hylden til det fysiske medie jeg lige har købt. Alternativt kunne jeg have lejet filmen, men så skal jeg rejse mig fra sofaen igen når det fysiske medie skal afleveres.

Jeg kunne også downloade en kopi fra nettet:

  • Filmen er tilgængelig når bare den er released i en region i verden.
  • Jeg finder filmen i min favorit app. (Yes, there's an app for that...)
  • Jeg klikker på den.
  • Venter 10-30 min. til maskinen har hentet den. Finder evt. popcorn/snacks/cola, men det kræver at jeg rejser mig af sofaen, så det er optional.
  • Trykker "Play".
  • Hvis jeg vil beholde filmen kan jeg lægge den på min NAS, en 8-10 TB NAS fylder mange gange mindre end en reol med 1000 DVD'er/BD'er. Ellers kan jeg jo bare slette den igen, nu har jeg jo set den.

For TV Serier er det ca. det samme, der er bare en ekstra forskel:

  • Hvis jeg vil købe en TV serie, så skal jeg vente til hele sæsonen er færdig, og den derefter kommer på DVD/BD.
  • Hvis jeg downloader en kopi kan jeg se den indenfor 24 timer efter den har været vist første gang i TV.

Nu bliver der faktisk også betalt for trafikken til diverse download tjenester, men fordi medieindustrien ikke selv stiller en fornuftig tjeneste til rådighed så går de glip af disse penge. Og i stedet for at gøre noget ved det, så sætter de sig ned som små børn og tuder over at folk vælger noget der er nemmere end deres.

12
30. januar 2012 kl. 09:21

@Jacob Larsen: Du rammer hovedet på sømmet, det er simpelthen for bøvlet at være lovlydig, uanset det økonomiske aspekt. Selv folk der ellers har svært ved bare at sætte fx et mailprogram op, kan let og lystigt finde ud af at hente alskens musik/video på nettet.

80
28. februar 2012 kl. 09:16

Det ser ud til at alle her er ligeglade med billed- og lydkvalitet.

Ja, jeg kan købe musik og film i iTunes og ad andre online-kanaler.

Men hvis man er en af dem der gerne høre musikken gennem noget lidt bedre end et par elendige, hvide iPhone-ørepropper eller et par sølle computerhøjttalere og gennem noget lidt bedre end en iPhone eller en iPod, så er kvaliteten bare ikke god nok.

Ja, jeg har prøvet at streame MP3 eller andre tabsgivende formater direkte digitalt via S/PDIF eller HDMI ind i min Anthem-receiver, men det lyder stadig elendigt i forhold til cd. Mange cd'er er i forvejen ikke for imponerende. Jeg er godt klar over at jeg kan købe visse ting i tabsfrie udgaver (tabsfri i forhold til cd, ikke i forhold til master), men jo langt fra alt. Væk mig når jeg kan få al den musik jeg i forvejen ejer, streamet eller downloadet i mindst cd-kvalitet.

Problemet er endnu værre på film-siden. Video bliver ikke automatisk flot at se på på et ordentligt display som f.eks. et 50"-60" Panasonic VT30, eller en hæderlig videoprojektor der projicere på et hæderligt 90" lærred, bare fordi opløsningen er såkaldt Full HD (1920x1080). Langt vigtigere end opløsningen er hvor nænsom den tabsgivende komprimering er. Uanset hvilke af de moderne video codecs der benyttes, så bliver kvaliteten derefter når man hos onlineudbyderne har noget i stil med 2-3 Mbps. 1920x1080p@23.976 i 2-3 Mbps ser ikke specielt godt ud på et ordentligt display. Sammenlign med en blu-ray hvor bitraten er op til 50 Mbps, men måske på mange udgivelser det halve. Sammenlign med det blotte øje. Og så har ikke talt om de tabsfrie surroundlydformater der findes på blu-ray, som typisk heller ikke findes hos onlineudbyderne. For os der går op i lyd- og billedkvalitet, der er onlineudbuddet uinteressant.

Væk mig når jeg online kan købe musik og film i mindst lige så god kvalitet som konkurrerende og efterhånden aldrende fysiske medier. Gerne i endnu bedre kvalitet, især hvad musikken angår. Stik mig hele Pink Floyds bagkatalog i 192 Khz 24 bit FLAC. Og giv mig muligheden for at downloade film i blu-ray-kvalitet, både på billede- og lydsiden. Så skal jeg nok ryste op.

62
31. januar 2012 kl. 22:17

Øehm - forklar mig lige, hvordan det er "For bøvlet" at hente en film eller musik via fx iTunes/Apple-TV?

Prøv lige at forklare mig hvordan det skulle blive nemmere, billigere og mindre DRM'et ved at benytte Apple....Du ved, det der firma som ikke engang vil lade mig lægge en MP3 på en Ipod uden at skulle bruge deres bøvlede program til at konvertere og overføre...

Jeg har forresten ikke lyst til sådan en apple kasse i stuen, jeg har allerede et mediecenter, hvorfor ikke lade mig købe filmene direkte på en hjemmeside uden at skulle købe en 1000 Kr's boks ...

Henrik Madsen

64
31. januar 2012 kl. 23:56

Prøv lige at forklare mig hvordan det skulle blive nemmere, billigere og mindre DRM'et ved at benytte Apple....Du ved, det der firma som ikke engang vil lade mig lægge en MP3 på en Ipod uden at skulle bruge deres bøvlede program til at konvertere og overføre...

Hvis du havde forstand på hvad du udtaler dig, vil du vide at du godt kan lægge en MP3 på en iPod uden at bruge iTunes. Der er ikke nogen der har sagt nemmere. Nogen har sagt ikke mere besværligt. Det er ikke det samme. DRM har ikke noget med brugervenlighed at gøre. Der er heller ikke nogen der har udtalt sig om pris.

Jeg har forresten ikke lyst til sådan en apple kasse i stuen, jeg har allerede et mediecenter, hvorfor ikke lade mig købe filmene direkte på en hjemmeside uden at skulle købe en 1000 Kr's boks ...

Jamen tillykke så har du en box til flere tusinde kroner. Windows licensen (jeg går ud fra det er Windows) koster alene ca. 1.000,- Hvordan køber du film direkte på en hjemmeside uden DRM? Bliver det sværere for dig, eller dyrere at der er DRM på filmene på hjemmesiden?

Hr. Henrik jeg tror dit problem er at du ikke rbyder dig om Apple, og at de har pakket dit flere tusinde kroner dyrere og kæmpe store og ikke særligt kønne (WAF er helt i bund) medie center ind i en lille bitte sort kasse, og sælger den vildt billigt. Den er samtidigt enormt nem at bruge, så konen ikke er ved at slå een ihjel når der er noget som ikke fungere på Windows/Linux mediecenteret (hun bare ikke kan finde ud af, fordi det er lavet på en tåbelig og komplet ulogisk måde). Apple gør jo medie center selvbyggere og ejere til grin med Apple TV og Mac Mini. De er pænere, smartere, billigere og kan mere eller det samme. Så det er svært at forsvare det store Full Tower kabinet med DVD/BD overfor konen, som har hørt om Apples vidunder gadgets på arbejde eller ander steder.

På et tidspunkt vågner dinoerne nok op, og får slukket for de strømslugende Windows/Linux medicentre. Så bliver der mere plads i huset, men man skal varme lidt mere op, sp, man så tilgengæld får tilbage i mindre el forbrug.

65
1. februar 2012 kl. 09:12

Hr. Henrik jeg tror dit problem er at du ikke rbyder dig om Apple, og at de har pakket dit flere tusinde kroner dyrere og kæmpe store og ikke særligt kønne (WAF er helt i bund) medie center ind i en lille bitte sort kasse, og sælger den vildt billigt.
Den er samtidigt enormt nem at bruge, så konen ikke er ved at slå een ihjel når der er noget som ikke fungere på Windows/Linux mediecenteret (hun bare ikke kan finde ud af, fordi det er lavet på en tåbelig og komplet ulogisk måde).
Apple gør jo medie center selvbyggere og ejere til grin med Apple TV og Mac Mini. De er pænere, smartere, billigere og kan mere eller det samme.
Så det er svært at forsvare det store Full Tower kabinet med DVD/BD overfor konen, som har hørt om Apples vidunder gadgets på arbejde eller ander steder.</p>
<p>På et tidspunkt vågner dinoerne nok op, og får slukket for de strømslugende Windows/Linux medicentre. Så bliver der mere plads i huset, men man skal varme lidt mere op, sp, man så tilgengæld får tilbage i mindre el forbrug

Hold da op, Henrik er da vist ikke den eneste der har et "problem" eller "får tæv af konen" her, eller hvad?

Ingen tvivl om at Apple med deres AppleTV har lavet et fikst lille produkt, som også er billigt. Men at kalde en Mac Mini til 4500,- billig er måske lige at strække den og om man kan lide designet er subjektivt, men lille, det er den da. Men det er altså ikke kun Apple der laver små fikse produkter: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=606451#info + lidt ram og en hdd, så er du i hvert fald kørende for mindre end 4500,-

Nu har jeg selv et "større" MythTV set-up der hjemme og det eneste sted jeg har et "stort grimt tower" til at stå, er i et hjørne på mit kontor. Til begge vores TV er der tilsluttet små mini-itx maskiner, som kan styres fra vores iPad/iPod/iPhones og i løbet af i år skulle flg. gerne blive frigivet: http://vimeo.com/33007761.

Dette setup giver mig mulighed for at streame hele min rippet film samling (alle film, både DVD og Blu-ray er rippet 1-1, dvs. uden komprimering eller andet snask som forringer lyd/billede) endvidere kan mine frontends deles om de tunerkort jeg har tilsluttet serveren samt omkring de optagelser der er foretaget (dette gælder selvfølgelig også for samtlige bærbare computere vi har i huset, da de alle har en MythTV klient installeret). Og med hensyn til strømforbrug, så er min server selvfølgelig kun tændt, når der er brug for den. Klienterner starter den selv og er der timet en optagelse, kan serveren selv finde ud af at starte op.

Nå ja, og mine børn på 5 og 7 har absolut ingen problemer med selv at tænde og finde deres yndlingsfilm.

Ingen tvivl om at Apple og andre producenter er på den rigtige vej, men pt. er der ikke en rigtig erstatning for et "gør det selv" mediacenter setup, hvis du vil have det hele med, i hvert fald ikke jeg kender til.

Det eneste jeg mangler er muligheden for online streaming af film, men spørger du mig er kvaliteten stadig ikke god nok (Full-HD, DTS/DD-HD, 7.1/9.1 surround) i hvert fald ikke sidst jeg tjekkede. Og der mangler uden tvivl en standard på området, så alle ikke løber i hver deres retning.

67
1. februar 2012 kl. 09:58

Apple der laver små fikse produkter: <a href="http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=606451#info">http://www.komplett.d…; + lidt ram og en hdd, så er du i hvert fald kørende for mindre end 4500,-

Men du skal jo lige smide 3.000,- for ugaven med RAM, dertil en HDD, og så et OS så Blu-Ray drevet rent faktisk kan afspille Blu-Ray - hvor er vi så? Der er typisk for en sådan løsning, at der udover device, skal købes alt muligt for at den virker. Den kan give LPCM 8 kanals output, men den medfølgende software tillder det ikke, så der skal købes mere, hvis dette vil udnyttes (man kan selvfølgelig benytte Linux, men så kan man jo ikke afspille Blu-Ray). Og hvor er den smarte fjernbetjening som j obør følge med til sådan en device?

69
1. februar 2012 kl. 10:18

</p>
<p>Men du skal jo lige smide 3.000,- for ugaven med RAM, dertil en HDD, og så et OS så Blu-Ray drevet rent faktisk kan afspille Blu-Ray - hvor er vi så?
Der er typisk for en sådan løsning, at der udover device, skal købes alt muligt for at den virker.
Den kan give LPCM 8 kanals output, men den medfølgende software tillder det ikke, så der skal købes mere, hvis dette vil udnyttes (man kan selvfølgelig benytte Linux, men så kan man jo ikke afspille Blu-Ray).
Og hvor er den smarte fjernbetjening som j obør følge med til sådan en device?

Jep, som jeg skrev skal du smide ram + hdd oven i, så den lander på lige over 3K. Jeg har selv bygget mine mini-itx maskiner og de kostede mig omkring 2500,- stykket. De er så ikke helt så små som den der (dog stadig små) og indeholder ikke DVD/Blu-ray drev (som du siger, ungerne smadrer dem bare :)), men da de er gemt væk i et skab/skuffe, betyder det ikke så meget. Og da deres eneste funktion er MythTV, er en Atom processor fint.

Afspilning af Blu-ray er så vidt jeg ved et problem på alt andet end Windows og dedikerede Blu-ray afspillere.

Jeg ved ikke med Windows, men med Linux kan man sagtens sende HD lydsporene ud over HDMI.

Jeg synes da selv at iPod/iPhone/iPad er en fiks fjernbetjening, som forresten også kan styre min surround reciever, så har mit næste fjernsyn også en "app" så kan jeg styre hele molevitten fra mine "iEnheder".

66
1. februar 2012 kl. 09:35

Ingen tvivl om at Apple med deres AppleTV har lavet et fikst lille produkt, som også er billigt. Men at kalde en Mac Mini til 4500,- billig er måske lige at strække den og om man kan lide designet er subjektivt, men lille, det er den da. Men det er altså ikke kun Apple der laver små fikse produkter: <a href="http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=606451#info">http://www.komplett.d…; + lidt ram og en hdd, så er du i hvert fald kørende for mindre end 4500,-

Ja du kan være kørende for mindre, men hvis vi sammenligner hardware specs. er det svært at finde en Core i5 med samme kvaliteter til den pris. Den Atom processor er jo temmelig handikappet i forhold til en ny Core i5.

Der findes faktisk konkurrencer om design, så derfor er det ikke helt subjektivt. Det afgøres faktisk at noget er defineret bedre end andet. Man kan også synes at Argentina bare er det bedste landshold, men man skal dog 25 år tilbage siden de vandt VM sidst.

Jeg har selv en OpenIndiana server stående et sted med de fleste af mine film rippet (ungerne smadrer jo skiverne).

Ingen tvivl om at Apple og andre producenter er på den rigtige vej, men pt. er der ikke en rigtig erstatning for et "gør det selv" mediacenter setup, hvis du vil have det hele med, i hvert fald ikke jeg kender til.

Nej der er aldrig nogensinde en one size fits all, hvis alt skal med. Men for de fleste skal alt heller ikke med. Derfor er der mange der nøjes med en "boks" fra Yousee, eller andet. Så er vi nogen der gerne vil lidt mere. Vi vil gerne se TV i toget, via vores tuner kort hjemme i huset. Vi vil gerne se film i bilen uden de nødvendigvis ligger på iPad/iPhone.

Jeg har personligt prøvet Windows Mediacenter i 4 omgange (2 på Vista og 2 på Windows 7). Begge gange er maskinen end ti denne her ustabile tilstand hvor jeg så kan gå i gang med en total reinstall (skulle den have kørt virtual med PCIe passthrough - måske), og sætte det op igen. Men sidste gang faldt valget altså på en Mac Mini, og så koster det selvfølgelig noget at forlade sin indkøbte software til afspilning af Blu-Ray osv. Ligesom Mac Mini ikke har ordenlig afspilning af Blu-Ray. Til gengæld fungere maskinen hele tiden, den er klippestabil, Plex er super fedt. EyeTV er et super godt tuner program (Windows Mediacenter er faktisk også glimrende), og jeg har alligevel brug for browser til at leje film fra de forskellige online udlejere. Det trådløse tastatur og trackpad som Apple levere er pænt og fylder ikke meget, og fjernbetjeningen kan det den skal). Det bedste er dog at brugen af Apple devices er kosistent (iPad, iPod, iPhone, Mac osv.), så kone, børn osv. kan finde ud af at bruge den uden problemer.

Jeg har til gode at prøve MythTV, specielt er deres frontend/backend setup tiltalende, specielt hvis man på måde kan afskaffe antennekabler, og erstatte dem af en boks monteret bag på TV, og transmissionen så går over Wifi, alternativt Ethernet.

63
31. januar 2012 kl. 23:04
2
29. januar 2012 kl. 22:45

Musik og film brancherne har virkelig været groet fast i den samme tankegang i rigtig lang tid.

De er ved at rykke et par rødder op, men det er ikke brancens egen skyld, men nogle ihærige og tålmodige forettningsfolk der er i stand til at se en ny mulighed for en god forretning.

Hvorfor er de 2 brancher så tungnemme, når det kommer til at få gang i nye forretningsmodeller?

TVPt ser jeg frem til at de en dag sandsynligvis bliver muligt at se din eget TV program via internet, og at man kun betaler for det man gider se.

Jeg gider ikke betale for TV kanaler jeg synes er uinteressante f.eks., hvorfor skal vi prakkes alt muligt skrammel på i såkaldte TV-pakker? Så jeg ser for tiden stort set aldrig TV (der er kun public service TV hos mig via DVB-T).

1
29. januar 2012 kl. 22:30

Jeg har selv erfaret hvor besværligt drm kan gøre det at være lovlydig. Jeg købte f.eks. spillet Diablo 2 og hentede derefter en cracket version for at undgå at skulle have cd'erne med mig. (Og det var den mildeste form for drm jeg kender.) Det interessante er at drm typisk ikke forhindrer folk i at kopiere spillet/musikken eller filmen i mere end et par dage. Jeg er til dels enig med en valve medarbejder der sagde: "Piracy is a service problem"

Følgende behandler emnet piracy i forbindelse med spil på en fin måde: (f.eks. flere synsvinkler)http://penny-arcade.com/patv/episode/piracy

Slutteligt ville jeg høre hvilke services folk kendte, hvor musik, spil og film distribueres på en hensigtsmæssig/let måde lovligt?

Her er hvad jeg selv lige kan komme i tanke om:

Musik:Tdc/Yousee play (http://tdc.dk/play http://yousee.dk/play) WIMP (http://wimp.dk) Spotify (http://www.spotify.com/dk)

Spil:Steam (http://store.steampowered.com/) Good Old Games (http://www.gog.com/) Direct2Drive (har ikke selv prøvet det) Origin (http://store.origin.com) (har ikke selv prøvet det)

Film:Lovefilm.dk (http://www.lovefilm.dk/) Er det bedste jeg kender... Er der virkelig ikke bedre?

38
30. januar 2012 kl. 15:53

Film: Tv2 Zulu Svenske www.headweb.com, med integration til Plex og Boxee iTunes USA - serier og de nyeste film. iTunes DK - De er lige kommet i gang. Men der er et par "børnesygdomme". Ville have lejet Cars 2 til drengen derhjemme. Men den fandtes kun med engelsk tale??? Selv om den var kommet i biografen med dansk tale...hmmm.

Musik: music.google.com - har uploadet min samling af CD'er og kan nu lytte til dem hvor jeg har lyst. Gælder også køb fra iTunes!!! Nu mangler vi bare at det er muligt at købe musik for os danskere i deres music store.

Songbird er værd at tjekke ud hvis man gerne vil ud af iTunes helvede for at administrere musik på sit i(Device). Integrerer desuden med last.fm og en masse andre musik tjenester.

Diverse: Kan anbefales at bruge en VPN udbyder eller lign. der giver dig en amerikansk IP. Så er der mulighed for at se serier næsten som man lyster.

46
31. januar 2012 kl. 09:22

Svenske <a href="http://www.headweb.com">www.headweb.com</a&gt;, med integration til Plex og Boxee

Jeg kan kun sekundere anbefalingen af Headweb som en væsentlig udbyder af gode, streamede film på det danske marked. Så sent som i denne weekend havde jeg fornøjelsen af at se "Tree of Life" streamet i HD-kvalitet.

Derudover undrer jeg mig over, at Voddler endnu ikke er blevet nævnt i debatten. Som jeg ser det, er HeadWeb og Voddler de to væsentligste, kommercielle aktører og konkurrenter på det danske marked for lettilgængelig filmstreaming, der ikke er betinget af et forudgående kundeforhold (som eks. Lovefilm og Yousee+ er det).

39
30. januar 2012 kl. 16:11

Du behøver ikke VPN. Opsætning via unblockus.com på vores router tog kortere tid end at taste kreditkortnummeret ind.